Het verkeer en de regeltjes. Sorry helpt niet altijd.

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
stxrider

Re: Sorry helpt niet.

Bericht door stxrider »

PA1BEN schreef: Nadat ik klaar was met linksaf gaan werd ik door een agent staande gehouden. Hij complimenteerde mij met de manier hoe ik het probleem met de fietser had opgelost.
Ik vind dat die agent :up een pluim verdiend! Ik denk dat iedereen het leuk vind om een compliment te krijgen.
Naderhand vond ik het toch niet zo'n goed idee om door die agent staande gehouden te worden. Het trok namelijk nogal wat bekijks, waarschijnlijk dacht men dat ik door die agent een uitbrander kreeg.
Dat bleek de volgende dag toen ik op kantoor werd geroepen om tekst en uitleg te komen geven van wat zich een dag eerder had afgespeeld.
Je vond het niet een goed idee, maar nu wel een mooi verhaal aan over gehouden :D .
Zo komen roddels de wereld in. Conclusies trekken en niet weten wat er gebeurt is....
Koen
Honda Goldwing

Re: Sorry helpt niet.

Bericht door Koen »

BertG schreef:
Koen schreef:Het is dus niet zo dat justitie in Nederland geen strafvervolging instelt na een aanrijding, dit gebeurt wel, alleen belachelijk laat (2 jaar en 9 maanden na het ongeval).
Dat komt mede omdat er hele sites vol staan met WOB procedures om de boel te vertragen.
Nergens op die sites wordt de vraag gesteld: was de bekeuring terecht, dan niet WOB'en?
Nee, de politie dit, het OM dat. Rekken en hopen op een fout of termijnoverschrijding.

Totdat hen zelf iets overkomt, dan schreeuwen ze moord en brand dat de politie er meer aan moet doen.
Er kwam ruim 2, 5 jaar na het ongeval en brief dat er een strafzaak was aangespannen tegen de veroorzaker, de zaak zou dienen op een dag in december 2012.

Er is geen vertraging geweest, er zijn geen procedures tegen opgestart, de veroorzaker is gewoon verschenen en heeft nogmaals toegegeven dat hij fout zaten hij heeft de straf direct geaccepteerd. Vóór "onze" zaak diende er ook een soortgelijke zaak, net zo lang geleden gebeurd, ook geen twijfel over de schuldvraag. Zelfde verhaal en zelfde strafeis.

In beide gevallen is het dus niet de gedaagde partij geweest die de zitting heeft vertraagd, justitie werkt met dit soort zaken (lage prioriteit want de verzekering heeft geen uitsluitsel over de schuldvraag nodig), met een verschrikkelijke ambtelijke traagheid die echt niet aan iemand anders dan aan justitie te wijten is. Op zich maakt me dat weinig uit, voor mij was die hele zitting overbodig, maar het opvallende was wel dat bij de strafeis rekening werd gehouden met het feit dat het al zo lang geleden was :wn1
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Re: Het verkeer en de regeltjes. Sorry helpt niet altijd.

Bericht door BertG »

Koen, niet jij of jouw tegenpartij.
Maar de rechtbank in het algemeen raakt vertraagd doordat vele het een sport vinden te WOB-ben.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Dat zou kunnen, ik heb er gelukkig nauwelijks iets mee te maken. Justitie wordt niet rijk van mij, 1 x fl. 20,00 in ruim 17 jaar.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
stxrider

Bericht door stxrider »

Ik zou maar uitkijken met deze uitspraken....... :twisted: Zo goedkoop kom je er niet meer vanaf na alle verhogingen. Tegenwoordig staan ze op locaties waarvan je zegt :vrb wat is hier het nut van.........

Ter info:@Bert
Berkel, Noordeindseweg, 500m voor de rotonde ri Zoetermeer, de Oostweg op?
Zat net boven de 50km omdat je op de Oostweg 70km mag?
BertG

Bericht door BertG »

Ik snap je opmerking niet (dat deel wat aan mij gericht is)
Anders ff via PB
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

stxrider schreef:Ik zou maar uitkijken met deze uitspraken....... :twisted: Zo goedkoop kom je er niet meer vanaf na alle verhogingen. Tegenwoordig staan ze op locaties waarvan je zegt :vrb wat is hier het nut van.........
Aangezien ik me, ook op die locaties "waarvan je zegt :vrb wat is hier het nut van", gewoon aan de regels hou, mogen ze de boetes van mij best met nog eens 300% verhogen. Mij hebben ze er niet mee.

Die ene keer dat ik wél geflitst ben, was toen ik met een bewust te hoge snelheid (70 waar 50 mocht) met spoed naar een dierenarts moest. Was op een stuk zonder zijstraten oid, dus in mijn ogen heb ik er geen onnodig risico mee veroorzaakt voor anderen.

Als het leven van mijn hond me nu met al die verhogingen € 200,00 zou kosten ipv de fl. 20,00 toen, dan doe ik het alsnog. En BertG: dan ben ik op dat moment die éne automobilist die zegt:"Geef me die boete maar, ik zat fout." ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
PA1BEN

Bericht door PA1BEN »

Hans V. schreef: Mmmm... ik zou dat toch nog wel een beetje willen nuanceren...
Er is immers ook zoiets als het verschil tussen de letter van de wet en de geest van de wet?
In afwijking van wat BertG er van vindt, ben ik geneigd die 'geest van de wet' wat meer waarde te geven.

Vele, vele jaren geleden had je tussen de verschillende dorpen zandpaden waar mensen zich met paard en wagen op begaven om van hun dorp naar het volgende dorp te reizen. Natuurlijk kwam men elkaar op de kruisingen wel eens tegen, maar omdat de hoogste snelheid de snelheid van een paard in galop was, vielen de echte ongelukken erg mee.

Dat veranderde toen de dorpen groter en het verkeer intensiever werd. De zandpaden werden straatwegen en er moest op de kruisingen een oplossing komen om al dat verkeer veilig aan de andere kant van de kruisende weg te krijgen. Dat zou de veldwachter kunnen zijn die het verkeer regelde, maar een eenvoudiger en goedkopere oplossing was het plaatsen van een verkeersbord met als betekenis om 'voorrang te verlenen aan bestuurders op de kruisende weg' (tegenwoordig wordt er met nummer B6 naar dat bord verwezen). De bestuurders op die kruisende weg kregen dan een bord te zien met als betekenis 'voorrangskruispunt' (B3).

Dat ging een tijd goed. Totdat bleek dat bijna niemand er nog naar handelde. Er gebeurden een paar vervelende ongevallen en men besloot de borden te vervangen voor 'Stop en verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg' (B7). Het vervelende van bord B7 is dat er van je verwacht word dat je volledig tot stilstand komt, óók als er geen verkeer op de te kruisen weg is en ook als je ruim en onbelemmerd de te kruisen weg kan overzien.

Dus uienkweker meneer A. de Boer heeft zijn paard en wagen op stal laten staan en is met zijn Honda GL 1800 bij de kruising aangekomen. Hij rijdt langzamer dan langzaam al balancerend naar de kruising, ziet dat zowel links als rechts de weg helemaal leeg is en rijdt, zonder dat hij helemaal tot stilstand is gekomen, de kruising over.
Dan komt er een agent, die toevallig van achter een boom de actie van de motorrijder gezien heeft en laat de motorrijder stoppen. "Meneer u heeft de wet overtreden, u krijgt een bekeuring."

Maar, was het oorspronkelijk niet de bedoeling om veilig aan de andere kant van die kruising te komen.
En was het niet 'in de geest van de wet', zoals àlle regels en verkeerstekens voor dat doel zijn verzonnen, om veilig aan het verkeer deel te nemen.
Een corrigerend gesprek zou de Honda GL rijder ook wel op andere gedachten gebracht hebben.

Waarom zijn de regels en verkeerstekens verzonnen? Niet om de staatskas te spekken, mag ik hopen.
Alhoewel ik af en toe op televisie en in de krant kennis neem hoeveel de geïnde bekeuringen van het 'ongeoorloofd tijdens het rijden in de hand houden van een mobiele telefoon' of een 'trajectcontrole' het afgelopen jaar heeft opgebracht.

En is het niet redelijk aan te nemen dat in de industrietak dat wij 'verkeer' noemen, fouten gemaakt worden.
Dat is niet zo verwonderlijk, de opleiding tot verkeersdeelnemer is voor de meesten goed te doen maar sommige slagen maar net voor het examen.

En dan komt het moment dat je aan het verkeer mag deelnemen. Je doet veel dingen goed, maar je maakt ook fouten. Fouten waarvan je hoopt dat de overige verkeersdeelnemers er begrip voor zullen hebben. Net zoals jij zult moeten leren dat anderen ook fouten maken en dat je daar ook begrip voor zult moeten hebben.
Deze weggebruikers verdienen naar mijn mening begrip van de gezagsdragers en hebben meer aan een corrigerend gesprek dan aan een bekeuring.

Sommige beginnende bestuurders hebben een bescheiden aanrijding nodig om tot de orde geroepen te worden. Aan deze ogen-openende-aanrijding hebben ze genoeg om de rest van hun autorijdende loopbaan voorzichtig aan het verkeer deel te nemen.

Maar uiteraard zijn er ook die het stadium van een corrigerend gesprek voorbij zijn. Zelf vinden ze dat ze een vlotte rijstijl hebben en als het zo uitkomt zijn ze ook niet te beroerd om af en toe het gaspedaal eens flink in te trappen. Thuis vertellen zo vol trots dat ze deze maand slechts één bekeuring hebben gehad. Hun agressief weggedrag en rijstijl zijn goed herkenbaar.

Daarmee komen we vanzelf bij de instantie die ons kan, mag en moet corrigeren of bekeuren (of heet dat bij de poitie corrigerend bekeuren?).
Van de regels, tekens en wetten zou je naar mijn mening mogen verwachten dat ze zijn ontworpen om het deelnemen aan het verkeer in goede banen te leiden.
Met de opleiding en vooral mensenkennis die een politieagent in de loop der jaren heeft opgedaan zou je mogen verwachten dat hij of zij prima instaat is onderscheid te maken tussen een vergissing en moedwil van aan het verkeer deelnemende publiek.

Nu weet ik ook wel dat er grenzen gesteld moeten worden. Als de maximum snelheid 50 km/u is dan moet er geen discussie nodig zijn over 51 km/u, want als 51 km/u mag dan zal 52 km/u de veiligheid ook niet in gevaar brengen. En dan moet je ook niet zeuren over 53 km/u of 55 km/u of zelfs 60 km/u? Het eind is zoek, dus 50 km/u is de grens. Daar komt nog bij dat als je voor 57 km/u een bekeuring krijgt, je op je teller ver over de zestig gereden hebt.
Maar hoe zit het dan met de goedwillende bestuurder die na een rood verkeerslicht optrekt, per vergissing even de 60 km/u aantikt, ziet dat hij te snel rijdt en gelijk corrigeert naar 50 km/u. Te laat, hij krijgt een stopteken, of wordt geflitst en wordt bekeurd.

Een van de redenen dat we een maatschappij met regels hebben, is dat we veilig op reis gaan en gezond en zonder schade aan willen komen.
De overheid geeft ons deze regels, weggebruikers profiteren ervan en de politie controleert en/of verbaliseert.
Zo zou het moeten zijn.

Maar eh... Wel in de geest van wat de wetgever bedoelt.
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

PA1BEN schreef:
Hans V. schreef:
Maar hoe zit het dan met de goedwillende bestuurder die na een rood verkeerslicht optrekt, per vergissing even de 60 km/u aantikt, ziet dat hij te snel rijdt en gelijk corrigeert naar 50 km/u. Te laat, hij krijgt een stopteken, of wordt geflitst en wordt bekeurd.
Hij/zij had beter op moeten letten. Er wordt al een marge ingebouwd voordat je een prent krijgt. Krijg je een prent dan is het in welhaast alle gevallen..
Eigen schuld. Dikke bult.

Als we het gedrag gaan bekijken van de Nederlandse verkeersdeelnemers, dan kun je zien dat we verworden zijn tot een bende notoire zondaars :)
Dat geldt btw ook voor mijzelf. Daarbij is de snelheidsovertreding de enige die ik bewust bega.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
BertG

Bericht door BertG »

Over boetes gesproken.

Uit een Duitse krant van deze week:
Ein Test am Alkomaten ergab einen Wert von 0,76 Promille. Daraufhin wurde die Weiterfahrt untersagt.
Für den Verstoß sind ein Bußgeld in Höhe von 500 Euro, vier Punkte in der Flensburger Verkehrssünderdatei sowie ein Monat Fahrverbot fällig.
Vertaald:
Een test aan het ademanalyseapparaat leidde tot een waarde van 0,76 promille. Daarop mocht de bestuurder niet meer verder rijden.
Voor deze overtreding is een boete ter hoogte van 500 Euro, vier punten op zijn rijbewijs evenals een maand rijverbod verschuldigd.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik vind een maand ontzegging van de rijbevoegdheid wat magertjes. Iemand die met drank op achter het stuur stapt neemt een groot risico met andermans leven. Dat mag best een zwaardere straf op staan vind ik.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos

Dat zou je kunnen nuanceren. Immers heeft de wetgever toegestaan dat je een bepaalde hoeveelheid alcohol in je bloed mag hebben.
Groetjes,

Ed

Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Daarom ook die laatste twee woorden in mijn bericht. "Ik vind" dit.

Ik weet ook dat de wetgever anders heeft bepaald, maar dat heeft volgens mij meer te maken met het feit dat alcohol een natuurlijke stof is die ook in andere zaken dan drank voorkomt.

Om discussies te vermijden is er een ondergrens gesteld die je "in je bloed" mag hebben, maar dat is niet hetzelfde als "je mag met 1 of 2 glazen drank op nog rijden".
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
stxrider

Bericht door stxrider »

Koen schreef: Dat mag best een zwaardere straf op staan vind ik.
Ben geen voorstander van drank op en rijden.......

Maar het zal maar gezellig zijn geweest, en ja je hebt aan het bier gezeten....
De strafmaat is natuurlijk ook afhankelijk van hoe vaak het is voorgekomen.

Maar het is mij eens overkomen, van :oo , ben met de auto. Wel gelijk over op frisdrank, maar je zal dan maar net over de limiet heen zijn.
Daarna is het me niet meer overkomen ;)
Ed Vissers
Motorloos

Koen,

je bedoelt waarschijnlijk een boven grens :)

Je hebt btw recht op je mening.

Gelukkig mag je in NL enig alcohol in je bloed hebben. Wat te denken van medicijngebruik of het eten van een rumboon tijdens het drinken van een bakje thee. Een gebakje waarin alcohol is verwerkt oid.

Maar ook het drinken van 1 of 2 glazen alcholhoudend vocht :bi
Het mag. Soms overkomt mij het ook. Autorijden met een drupje op. Daarbij hou ik mij aan de grens die de wetgever heeft gesteld. Als iemand boven die grens komt is het natuurlijk foute boel en dienen daar passende sancties op te staan :up
Groetjes,

Ed

Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ed Vissers schreef:je bedoelt waarschijnlijk een boven grens
Nee, een ondergrens. Daarboven wordt bekeurd. :)

En ik ben het met je eens wat betreft zaken als medicijnegebruik of etenswaren met alcohol erin. Daarom ben ik ook niet tegen die grens die ze stellen van wat toegestaan is. Dat je die "onderstebovengrens" ook kunt gebruiken om met een of twee drankjes op te rijden, klopt. Ikzelf doe het echter nooit omdat ik één keer heb ervaren wat het met me doet.

Vlak voor een van mijn autorijlessen pakte ik zonder er echt bij na te denken een pilsje en dronk het op, daarna bedacht ik me ineens "Oeps, zometeen autorijles." Met het idee van "één pilsje mag nog" in het achterhoofd gewoon ingestapt en aan de rijles begonnen. Tijdens die ene les vrij frequent een ingreep gehad, omdat ik me bedacht te moeten gaan remmen terwijl op dat moment de instructeur al op de rem trapte, omdat hij mijn reactie te traag vond. Het scheelde steeds maar eren fractie van en seconde, maar het zal maar nét die fractie zijn die je nodig hebt om wel of niet een kind op je motorkap te hebben...

Na die (dubbele) les, heb ik me voorgenomen nooit meer met een druppel alcohol op achter het stuur te kruipen. Eigenlijk denk ik dat iedereen tijdens zijn rijlessen een keertje zo'n ervaring zou moeten hebben. Het opent je de ogen voor wat alcohol écht met je doet.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
mjodijk32

Bericht door mjodijk32 »

Oké, dan maar even een reactie erbij:
Meestal probeer ik mij keurig aan de verkeersregels te houden. Let op borden voor parkeren, maximum snelheden e.d. Maar heel af en toe gebeurt het toch: bord over het hoofd gezien, soms door de verkeerssituatie op dat moment, soms met mijn gedachten inderdaad niet helemaal bij het verkeer. Maar als ik dan een bekeuring krijg, roep ik " ohhh, wat ontzettend dom van mij en zonde van het geld". En toch let ik daarna weer beter op!

Eens in Utrecht was ik compleet de weg kwijt en per ongeluk, al zoekende, een éénrichtingsstraat in gereden. Er kwam van de andere zijde een politieauto. Het raam zakte en ik dacht: fijn, dan kan ik de weg vragen, alhoewel ik niet begreep waarom het raam zakte. De agent legde mij uit dat ik een verkeersbord genegeerd had! Ik legde hem uit dat ik het bord niet had gezien en de weg hopeloos kwijt was en het fijn zou vinden als hij mij straks (na de bekeuring) zou uitleggen hoe ik op de juiste weg kwam. Hij heeft mij toen een waarschuwing i.p.v. een bekeuring gegeven en heeft mij op de juiste weg geholpen! Ik ben deze agent nog steeds dankbaar. En ook al had ik de bekeuring wel gekregen, was dat gewoon mijn pech geweest.

Agenten zijn gewone mensen, die hun werk doen. En ja, soms zijn ze vriendelijk en soms niet, maar dat geldt ook voor elke andere beroepsgroep.

Vriendelijke groet,
Marie-José
Even lekker doorademen tijdens een rit, daarvan word ik weer fit! -:)
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”