Rijden in donker

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Rijden in donker

Bericht door Marcel »

Zojuist weer thuis gekomen na een ritje in het donker.
Hoofdzakelijk snelweg met weinig verkeer.

Toch kan ik er maar niet echt aan wennen. Ben ik de enige?
Wat zijn jullie ervaringen?

Vriendelijke groet

Marcel.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Mijn ervaring is dat je in het donker slechter afstanden kunt inschatten. Ik probeer in het donker rijden op de motor te vermijden.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
roelof
Honda NT700V

Bericht door roelof »

ik merk geen verschil met bijvoorbeeld de auto.
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Ik rij nog wel eens in het donker als ik 'smorgens vroeg naar mijn werk ga.
Het rijdt wat minder prettig maar verder heb ik er niet zoveel last van.
Het inschatten van afstand maakt voor mij niet zoveel uit of het nou licht of donker is, ik rij wel iets terughoudender in het donker, en als het niet perse noodzakelijk is ga ik ook niet rijden.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
mototaz

Bericht door mototaz »

Ik vind het heerlijk om zo af en toe in het donker te rijden, dan is het zo lekker rustig op de weg. Wel is het zo dat je sommige bochten niet zo goed kan inschatten als overdag :(
Hans3794

Bericht door Hans3794 »

In donker rijden heb ik over het algemeen niet zoveel problemen mee.
Echter in donker rijden met ook nog eens regen is een heel ander verhaal, daar heb ik het persoonlijk niet zo op.
Maar dat is niet alleen op de motor, maar ook in de auto vind ik het niet echt fijn om in het donker met regen te rijden.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

mototaz schreef:Ik vind het heerlijk om zo af en toe in het donker te rijden, dan is het zo lekker rustig op de weg. Wel is het zo dat je sommige bochten niet zo goed kan inschatten als overdag :(
Deze ervaring heb ik dus ook. Zolang het rechtuit gaat is er echter weinig aan de hand.

Vriendelijke groet

Marcel
dick

Bericht door dick »

Ik heb persoonlijk meer last van tegen de zon inrijden.
1 Dan zie je ineens alle dingetjes op je visier.
2 Dan zijn er automobilisten die hun ruiten gaat wassen / sproeien en zit ik in hun douche. En dat vind ik echt vreeselijk vies
Laatst gewijzigd door dick op 21 mei 2010, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk Engberts
BMW R1150RT

Bericht door Henk Engberts »

Ik heb net een ritje gedaan in het dionker, Maar ik rij toch liever tijdens daglicht.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
George

Bericht door George »

Ik rij regelmatig bij duisternis. Het enige waar ik moeite mee heb is dat ik verder wil kijken dan de lichtbundel toelaat en tegenliggers. Vooral die zonodig met mistlichten aan rijden. Sta jij met 1 koplamp tegen 4 lampen in te schijnen, dit ga je dus niet winnen en jou lichtbundel verdwijnt in het niets.
Lex

Bericht door Lex »

Ik gebruik mijn Deauke als hoofdvervoermiddel. Dus zowel s'nachts als overdag. Mij maakt het eigenlijk niet uit. Bij nacht rijden heeft als groot voordeel dat je auto's die uit zijstraten komen vlugger opmerkt.
Johan

Bericht door Johan »

Lex schreef:Ik gebruik mijn Deauke als hoofdvervoermiddel. Dus zowel s'nachts als overdag. Mij maakt het eigenlijk niet uit. Bij nacht rijden heeft als groot voordeel dat je auto's die uit zijstraten komen vlugger opmerkt.
Ik rij ook het hele jaar door, en bij droog weer vind ik 's nachts rijden niet erg. Inderdaad zie je auto's uit de zijstraten veel eerder aankomen.

Aan in het donker rijden met regen heb ik wel een hekel, vooral in de winter wanneer het ook nog koud is, en het wegdek glibberig kan zijn. Dan vind ik het motorrijden een stuk minder leuk.
Slakkie

Dusiter is de nacht

Bericht door Slakkie »

Ook wij rijden niet graag in het donker. Wij vinden het vooral vervelend dat je het wegdek niet goed in de gaten kunt houden. Olie, zand en dergelijke zijn lastig te zien. Fijn als je een rotonde moet nemen en er ligt een hoop rotzooi wat je bijna niet kunt zien. Voor de rest gaat het wel.

Slakkie
BertG

Re: Rijden in donker

Bericht door BertG »

Ik ben benieuwd wat er met "rijden in het donken" precies bedoeld wordt.
Want in Nederland is rijden in het donker meestal rijden met de openbare (straat)verlichting aan.
In tegenstelling tot, bijvoorbeeld, Duitsland. Daar is rijden in het donker meestal echt rijden in het donker.

Zeker als het gaat om Bundesstraßen. Daar is zowiezo (meestal) geen openbare straatverlichting.
En in de regio waar ik veel kom is dat dan ook nog eens door de bossen.

Ik merk dan dat ik moeite heb om de hoek die de motor maakt ten opzichte van het wegdek (in bochten) maakt in te schatten.
Op snelwegen heb ik dat haast niet maar wellicht is dat omdat de bochten daar ruimer zijn en er meer 'marge' en voorspelbaar verloop van de weg is.
Ik bedoel dan hectometerpaaltjes, wegbelijning, contouren.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Met rijden in het donker bedoelde ik rijden na zonsondergang waarbij de lantaanpalen aan zijn en het niet meer schemert.
Don

Bericht door Don »

Af en toe zie je wel eens een advertentie waarin brillen met gele glazen
worden aangeprezen. Deze moeten zgn. het zicht in het donker verbeteren.
Zelf geloof ik er niks van.
Hans van D
Motorloos

Bericht door Hans van D »

Mijn rijinstructuur zwoor bij zijn bril met gele glazen. Hij reed er overdag altijd mee. In het donker zou ik zo niet weten.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
jack-f
Kawasaki Vulcan

Bericht door jack-f »

Ik heb ook een gele glazen bril ( zelfs meerdere) gebruik ze meestal bij mistig weer en ook wel eens als het al donker is in de auto) ik ondervind er zeker geen nadeel van.Het geeft bij nevelig weer in ieder geval meer diepte zoals een gele skibril in de sneeuw bij het skien in mistig weer. :up
Kawasaki Vulcan S Sport LT.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik heb ze ook wel 's gebruikt, maar merk onvoldoende verschil om ze vaker op te zetten.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
PA1BEN

Bericht door PA1BEN »

Zo vreemd is een gele bril niet.

In de tijd dat de meesten nog zwart/wit foto's maakten, werd een geel, oranje of zelfs een rood filter gebruikt om het contrast te verhogen.
En dat is precies wat er gebeurt als je met weinig licht, waarbij kleur ondergeschikt is, met een gele bril de wereld inkijkt, het contrast neemt toe.

Er is ook een nadeel. Het gele filter neemt wat licht weg, dus het wordt ietsiepietsie donkerder.
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Ben,

een geweldig antwoord :up

Ik rij al weer een paar jaar met brillen met geel "glas" . Ik wil niet anders meer. Het is ook bijzonder prettig als je met zonnebril ineens een donkere tunnel in rijdt. Met geel glas zie je dan in ieder geval nog goed waar je rijdt.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Missy
Honda NT650V

Bericht door Missy »

Ik zweer bij mijn gele brilletje.
Geweldig zichtverbetering naar mijn persoonlijke mening.
Werkt alleen optimaal bij schemering en donker. Overdag voegt het niet veel toe.

(Goede dashboard verlichting doet ook wonderen....... 8) )
Laatst gewijzigd door Missy op 28 aug 2013, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Geel brilletje en in de volgende motor komt Philips BlueVision. Als dat niet goed genoeg is weet ik het ook niet meer. Misschien dan maar overschakelen op Xenon of bouwlampen onder de valbeugels monteren.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”