De Zündapp KS100 Typ 514-320 met kenteken VE-10-20, was mijn eerste motorfiets.
Augustus 1965 gekocht bij Het Motorpaleis, Mariniersweg te Rotterdam voor 1438,50 gulden.
Maart 1967 bij Motorhuis Safe, Brielselaan te Rotterdam voor 750 gulden en met bijbetaling van 4334 gulden, ingeruild voor een BMW R69/S.
De belangrijkste gegevens uit het in mijn bezit zijnde instructieboekje zijn;
Cilinderinhoud: 98 cc
Vermogen: 8,2 pk
Boring/slag: 50 / 50 mm
Toerental: 6340
Motortype: 2-takt
Tankinhoud: 12,5 Liter
Verbruik: 3,3 L / 100 km
Dynamo: 6 V / 34 W
Leeggewicht: 89 kg
Totaalgewicht: 250 kg
De geadverteerde snelheid in de folders was ±88 km/u)
Het eerste jaar hoofdzakelijk gebruikt om tussen Rotterdam en Zwijndrecht te pendelen.
En in het weekeinde in Rotterdam de verschillende motorfietswinkels afrijden om andere motorrijders te ontmoeten, hun motorfiets te bewonderen en nieuwtjes uit te wisselen.
Zo gingen we elke zondag met een stuk of vijf motoren naar Motorhuis Safe, Brielselaan - Het Motorpaleis, Mariniersweg - Breeman (BMW), Oostzeedijk en Willy van Gent (Moto Guzzi), Bergweg. Je zou kunnen zeggen dat het de toenmalige versie van de toerritten van de HDC van tegenwoordig waren.
Bromfietsen had je in die tijd hoofdzakelijk in drie smaken, je reed Puch (met hoog stuur), Kreidler of Zündapp. Andere merken werden met de nek aangekeken.
Met mijn Zündapp KS100 kon ik bij de twee andere kampen geen kwaad doen en uiteraard moesten alle beweringen, over hoe snel en krachtig mijn Zündapp wel niet was, in de praktijk bewezen worden. Mijn KS100 met duopassagier, tegen een Kreidler of Puch zonder extra passagier, meestal bleef ik ze ver voor.
Maar na het eerste jaar werd het een uitdaging om ermee te rijden. Met wegrijden teveel gas geven en de motor sloeg af. Maar soms was er nog genoeg toerental over om net voor het helemaal stilvallen toch weer aan te slaan en werd je op een ongewenste wheely getrakteerd.
Ook had de motor de neiging vast te lopen, maar na afgekoeld te zijn kon je weer verder rijden.
Behalve de technische uitdaging om er mee te rijden was het ook een uitdaging om, zonder door de politie aangehouden te worden, van de weg gebruik te maken.
Ik kan mij herinneren dat ik op de Groene Hilledijk in Rotterdam door de politie aan de kant werd gezet omdat ik 'te veel midden op de weg' reed, ik moest dichter langs de geparkeerd staande auto's rijden.
Rijden op de rijksweg was ook een uitdaging. Met wat rugwind kon het gebeuren dat je op de rijksweg een auto inhaalde. Grote hilariteit bij de medeweggebruikers, een (opgevoerde) bromfiets op de rijksweg, dat had men nog nooit gezien.
Foto's heb ik er nooit van gemaakt, daarom maar een plaatje van internet.