Vandaag maar eens een proefrit gemaakt op de NC700X met DCT.
Tsja, hoe reed dat?
De gehele rit heb ik gereden in de stand D.
Voor de leken onder ons, dat is de automatische stand die het meest economisch is.
De sportstand en het manueel schakelen heb ik gelaten voor wat het was.
Ik wilde expliciet eens kijken of de D-stand me zou bevallen.
In de D-stand schakelt de machine snel op waardoor je het idee hebt dat je eigenlijk te laag in de toeren rijdt.
Draai je echter flink aan het gas dan wordt er teruggeschakeld en kom je lekker van z'n plek.
Op de NC700X vang je wat meer wind.
Niet direct hinderlijk, maar voor grote afstanden toch zodanig dat je wat meer bescherming wenst.
De machine heeft voldoende vermogen maar voor écht lekker het gas erop moet je gewoon naar meer cylinderinhoud.
De zithouding is lekker rechtop en de machine stuurt licht.
Omdat je in een groepje rijdt dat niet echt op elkaar ingespeeld is, blijft het toch wat lastig om een goed oordeel te vellen.
Daarvoor moet je gewoon alleen op pad zodat je zelf de route kunt bepalen en hoe hard je wilt gaan.
Na een half uur werd er gewisseld en heb ik gereden op de Crosstourer (voor de derde keer).
Daar heb ik al
eens eerder over geschreven dus dat ga ik nu niet meer doen.
Hoe vaker ik op een machine met DCT rijd, hoe enthousiaster ik word.
Ik betrap mezelf erop dat ik geen enkel moment het schakelen gemist heb zoals we dat tot nu toe gewend zijn.
Is de NC700X een vervanger voor de Deauville? Nee, om belangrijke reden dat de windbescherming onvoldoende is, de cardan ontbreekt en er geen koffers zijn. De machine rijdt echter prima en zal wat brandstofverbruik denk ik veel zuiniger zijn dan de Deauville.
Als er een Deauville komt met DCT dan vind ik dat ook goed.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...