Wanneer schakel je over op reserve?

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Ingrid
BMW R1200RT

Wanneer schakel je over op reserve?

Bericht door Ingrid »

Een temperatuurmeter inbouwen is niet zo'n spannende operatie:
http://honda-deauville.nl/documents/Han ... NT650V.pdf" opent="in(nieuw);venster;

Géén PDF bestandje voor een brandstofmeter. Hoe is dat dan geregeld bij de 700? Zit er een vlotter in die tank? Zo ja, zou die vlotter ook in de tank van de 650 passen?
Linksonder de snelheidsmeter moet de brandstofmeter komen en rechtsonder de toerenteller moet de temperatuurmeter komen.

Ik vind het zo'n akelig idee het brandstofniveau te moeten schatten a.d.h.v. de dagteller. (Lange ritten, dan goed te doen. Bij korte ritten kan ik het verbruik moeilijk inschatten.)
Laatst gewijzigd door Ed Vissers op 23 aug 2014, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
jack-f
Kawasaki Vulcan

Re: benzinemeter en temperatuurmeter

Bericht door jack-f »

Bij twijfel, tanken. :en1
Kawasaki Vulcan S Sport LT.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik reed eigenlijk altijd door tot ie op reserve moest (de knop kan onder het rijden worden omgezet).
Daarna heb je ruimschoots gelegenheid om een pompstation te zoeken, want je kunt er dan nog minstens 50 km. mee rijden.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Henk Engberts
BMW R1150RT

Bericht door Henk Engberts »

rond 300 km op dagteller standaard richting benzinepomp.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Bedankt.

Op de site van onze zuiderburen zag ik een afbeelding van een NT 650 met een benzinemeter en temperatuurmeter. Dat noemen ze daar een specialleke.

De tankinhoud = 15,8 l excl reserve 3,2l. Als Deauvilleke 1 op 20 rijdt, kan ik 300 km rijden. Als Deauvilleke 1 op 15 rijdt, 225 km. Dan zal de praktijk er ergens tussenin moeten liggen.
Dat wordt het gemiddelde van het antwoord van Henk en Jack. Gewoon elke 250 km tanken. Als Deauvilleke een dikke 130 gaat en dan op reserve moet? Misschien valt het wel mee, maar ik denk dan direct: Op de linker rijstrook de snelheid in één keer eruit??
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Reken gewoon eens over 10 tankbeurten uit wat het verbruik is.
Je zult zien dat het verbruik reuze meevalt (bijvoorbeeld 1:18.6)

Als je daarna je tank leegrijdt en vervolgens dus op reserve moet overschakelen dan kun je minimaal nog 3,2 x 18.6 kilometer rijden. Dat is al meer dan de 50 kilometer die Koen aangeeft.
Zeker als je bij het naar reserve overschakelen ook je rijstijl aanpast (100 i.p.v. 130 op de snelweg) dan is er helemaal niets aan de hand.

In Nederland zul je niet snel zonder benzine komen te staan.
Binnen een straal van 10 kilometer is altijd wel een pomp aanwezig.

Zelf rij ik regelmatig met de benzine meter reeds in het rode deel, nog 50 kilometer door.
De NT 700 heeft echter 3,5 liter reserve.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ingrid schreef:ik denk dan direct: Op de linker rijstrook de snelheid in één keer eruit??
Als je 't een paar keer hebt meegemaakt dan voel je al vrij snel wanneer het zover is. Dus voordat daadwerkelijk de snelheid eruit gaat, hij hapert dan al een klein beetje en houdt een klein beetje in. Als je dan overschakelt op reserve ben je op tijd en verlies je nauwelijks tot geen snelheid. Helemaal uitvallen gebeurt sowieso niet zo snel.

Je moet dat overschakelen overigens niet uitstellen tot je voor een verkeerslicht stilstaat. Heb dat een keer gehad en dan valt ie stil en krijg je 'm niet (gemakkelijk) meer gestart :oops:
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Het theorieboek met 300 bladzijden donderpreken zitter bij mij nog vers in mijn hoofd. Eén van die preken ging over "Het op reserve zetten tijdens het rijden en dat het je ledematen kost vooral bij 2 takt motoren. Dan denk ik: Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Ervaring heb ik nog helemaal niet. Vaak blijkt toch ik voor het ATH veel vage dingen heb moeten leren.
Zo wil ik nog een topic beginnen over waar onder welke omstandigheden je positie moet zijn op je rijstrook. Hierover is veel wazigs gedrukt. Straks wil ik humeur proof het AVD doen.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

In de handleiding staat zoveel. Ik heb ook ergens gelezen dat je juist zou moeten oefenen in het omschakelen naar reserve onder het rijden, zodat je dit gemakkelijk kunt doen wanneer het nodig is.

Als je dit berichtje leest heb jij dat ook ergens gelezen :tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Op mijn vorige motor (Yamaha Dragstar) schakelde ik altijd tijdens het rijden over op reserve. Totaal geen probleem.
Zoals Koen aangeeft:
Je voelt direct wanneer de"benzine öp"is.
Gas dicht draaien, reserve aanzetten, en dan weer gas geven.
Motor pakt direct weer op.
Geen centje pijn.

Als me dit overkwam op de linkerbaan van de snelweg, dan stak ik altijd eerst mijn hand hoog op om aandacht te trekken van het achterop komende verkeer.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Ed Vissers
Motorloos

Re: Wanneer schakel je over op reserve?

Bericht door Ed Vissers »

Schakel bij ca 275 km over op reserve. Doe dat tijdens stilstand. Het maakt daarbij niet uit of de motor draait of niet. Het zoeken naar die knop leidt altijd af. Dat dien je te voorkomen want afleiding betekent verminderde aandacht voor het verkeer.
Laat het nooit zover komen om over te moeten schakelen tijdens het rijden. De motor zal afslaan en je zult op dat moment maar net je pk's en koppel nodig hebben. Dan kun je te maken krijgen met een onveilige situatie.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

De motor valt niet direct uit, hij begint 'n beetje in te houden en als je dan omschakelt ben je ruim op tijd. De knop zoeken is amper nodig, je kunt er bij de Deauville erg gemakkelijk bij. Je hoeft je ogen geen moment van de weg te houden.

Uit voorzorg overschakelen kan natuurlijk altijd, maar het is in mijn ogen geen noodzaak.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos

Koen,

dat ben ik dan pertinent met je oneens. Als je net gebruik wilt maken van de acceleratie van je motorfiets en hij valt stil dan kan dat bijzonder ongelukkig uitkomen. Ook als je eens stilstaat voor een verkeerslicht en hij stopt er mee. Ook vevelend. Dus altijd voorkomen.
Groetjes,

Ed

Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Koen heeft gelijk, omdat hij het zo heeft ervaren. Dus wat hieronder staat is dan rijkelijk overdreven.
Ed heeft gelijk, omdat zijn antwoord exact zo in het VEKABEST theorieboek staat. Daarom niet alleen: Géén brandstof, ook al is het maar even, is géén tractie en als je een patser op je hielen hebt in een vette BMW, zit ik op zijn motorkap en Deauvillleke ligt ergens in de berm. Op de A7 ga ik straks ook een klein beetje meer dan 130 rijden. Bij het overschakelen op reserve : maak ik een zijdelingse beweging naar links om met mijn linkerhand dat kraantje te bedienen. Die motorfiets is al onstabiel, alleen al omdat ik zo denk. (Rechts van mij vrachtwagen passerend, straffe zijwind en een vette V6 op mijn hielen.) Ik heb géén recht van spreken als motorrijdster, maar ik ben wel zowat met het BE rijbewijs (ruim 41 jaar) geboren. Even met je handje waarschuwen van dimmen met je snelheid achter je, gok ik niet op. Ik ben Tante agent niet op een witte Deauville.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

In theorie heeft Ed absoluut gelijk en het is inderdaad het beste om te voorkomen dat je onder het rijden iets zou moeten doen wat je afleidt. Bij de rijlessen werd mij ook geleerd om voor elke rit alle aspecten uit het boekje te checken (banden, vloeistoffen, verlichting, cardan, remmen etc.).

Maar in de praktijk ga ik er toch wat anders mee om, ik neem er niet elke ochtend zoveel tijd voor, dus een keer per twee weken/maand (afhankelijk van wat precies) loop ik alles even na. Da's ook niet volgens het boekje.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Wat zijn jullie heerlijk eerlijk.
BertG

Bericht door BertG »

Volgens mij is er maar 1 antwoord goed:

Net als bij de vraag hoe vast draai je een schroef aan:
Een halve slag voordat hij breekt.

Dus dat wordt dan:
Net voordat de laatste centiliter (ofzo), je brandstoffilter heeft bereikt. :mrgreen:
Ed Vissers
Motorloos

Koen schreef:In theorie heeft Ed absoluut gelijk en het is inderdaad het beste om te voorkomen dat je onder het rijden iets zou moeten doen wat je afleidt.
Koen, je rijdt nu op een motor met een brandstofmeter. Je weet meestal wat je gaat rijden en je houdt automatisch in de gaten of je moet tanken.

Een Deauville 650 heeft geen brandstofmeter. Dus zul je iets anders moeten. Het is daarom goed om aan te leren om bij het tanken de tripmeter op 0 te zetten. Dan is het makkelijk te zien wanneer je weer moet tanken.
Het beoordelen wanneer je weer moet tanken moet zo een routinehandeling worden.
Het is overigens een stuk eenvoudiger om de brandstofkraan altijd op reserve te laten staan. Je moet dan wel je tripmeter in de gaten blijven houden.
Groetjes,

Ed

Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Dat is sowieso een automatisme, na het tanken tripmeter op 0.
Rond de 300 km. was ik er dan ook altijd alert op dat ik mogelijk zou moeten overschakelen op reserve. Nadat het blok van Stefan er in is gezet was dit zelfs al eerder, rond de 285 km.

Als de teller boven de 250 km. stond en ik moest een lange rit maken, dan ging ik ook uit voorzorg alvast tanken, da's logisch. Als het even kan zoek ik toch de pomp uit met de laagste brandstofprijs en als je 'm leegrijdt heb je die keuze niet.

Om 'm altijd op reserve te laten staan zou ikzelf nooit doen. Mocht je verbruik dan om wat voor reden dan ook hoger zijn dan verwacht dan heb je letterlijk en figuurlijk geen reserve meer en heb je waarschijnlijk een groot probleem.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
MrSkippy
Motorloos

Bericht door MrSkippy »

Ik ben wel voor oefenen met omzetten van de schakelaar, het is me al wel eens overkomen dat de tank eerder leeg was dan verwacht (bijv 140 over de A15 rijden in de winter (~ 5°C) is niet goed voor je 'milage' ;) ), dan voel je haar inhouden en sputteren, dan is het toch wel fijn als je met je koude handen snel de handeling kan uitvoeren (die is trouwens helemaal niet moeilijk)
Idealiter zet je hem natuurlijk al op reserve rond 275km (veel snelweg) of 290km (vnl 80/100km wegen) en dan bij het tanken dagteller weer op 0 en reserve weer on 'on'.

In Frankrijk heb ik wel eens gehad, dat ik rond 290 km op zoek ging naar een tankstation, de eerstvolgende (volgens Garmin) 20km verderop was (maar die was opgeheven) en de daarop volgende, op de route, zo'n 30 km verder was, zat 'm toen wel een beetje te knijpen (ondanks dat ik in mn hoofd uitgerekend had dat ik zeker tot 360km zou moeten kunnen doorrijden), getankt op 345 km, maar ik kreeg er bij lange na geen 19 liter in hoor... 8)
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”