? U-bocht draaicirkel breedte

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Re: ? U-bocht draaicirkel breedte

Bericht door Cor »

Op de achterband zit je profiel en aan de zijkant zit een randje. Daarboven naar de velg zit geen profiel meer maar merk, type en kenmerken. Wel apart om in Lelystad te constateren dat je van het randje tot het randje hebt gereden, de stepjes hebt geraakt en je laarzen lichter zijn geworden.
Maar daar heb je dan wel de hele dag voor geoefend onder professionele leiding op een schone baan en volg je constant dezelfde route. Beetje dom als je de weg kwijt raakt. Lekker naast je motor hangen en hem schuin de bocht door gooien en wat Marcel ook zegt; je motor kan veel meer dan je denkt. Maar je hoeft niet alles ermee te doen.
Rij gewoon veilig want buiten Lelystad rijden alleen maar gekken op de weg die werken in hun rijdend kantoor of andere dingen doen en jou niet zien :shock: .
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
ronwolters
Honda NT650V
Contacteer:

Bericht door ronwolters »

PtrO,
Ziet er best leuk uit zo'n Gymkhana. Vooral die nummer 11 op de afspeellijst schraapt bijna zijn uitlaat er onderuit (je hoort de stepjes op het asfalt). Een Deauville lijkt mij ook niet de meest geschikte fiets voor zoiets maar je brengt me wel op een idee: een paar pionnetjes kopen bij de speelgoedzaak, hup in mijn topkoffer en dan een beetje oefenen op een verlaten parkeerterrein 's-avonds of in het weekend.... :brm
grt Ronald
PtrO
Honda NT650V

Bericht door PtrO »

Yep en Yup :), vanmiddag aardig wat schuurwerk gezien. @Cor: Ja, grappig te zien hoe sommigen hun zijprofiel weg weten te werken. Hoe dan ook, buiten het circuit maar lekker op en in het midden rijden en je positie opeisen.

Bazaar@Almere €2,5 voor 4 kleine pionnen.
Met 4 of 8 stuks kan je toch een aardig stukje AVB uitzetten en het past makkelijk in je zijkoffer.
Wat dan leuk is ...... dat je dan snel even wat kan proberen en een pion is beslist beter om omver te rijden dan een paaltje.

De Deauville is idd te "duur" cq. daarmee eng om met al dat kuipwerk om een Gymkhana te doen. Zit er wel aan te denken om tzt een goedkope naked bike erbij te hebben om daarmee de voertuigbeheersing op te vijzelen.
Een rijdende Div of CBF heb je relatief voor weinig geld. Vervolgens zelf of iemand opsnorren die wat staalwerk erom heen zet en klaar voor het doorschuifwerk.
Laatst gewijzigd door Stephan op 17 sep 2014, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Jij hebt de smaak te pakken. :apl Lijkt mij heel leuk voor de zondagochtend. Om putdeksels snoeren en een circuitje uitzetten met halve tennisballen op het industrieterrein. Ik doe mee. 8)
De clubgymkhanafiets :idea: ???? Iedereen 1 euro inleggen voor de aanschaf en 1 euro voor het frequent vervangen van remblokken en stepjes. Ik heb een lasapparaat om de valbeugels te maken, een rode gevulde gereedschapstrolley en plastic handschoenen. Voor € 450,- aanschaf kun je al een leuke naked bike kopen.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Bericht door Bennos »

Ik denk dat je onder de deelnemers wel meer dan 1 euro nodig hebt, storm loopt het nog niet ;)
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Ben,

Ze zijn nog niet wakker. Over die vaardigheidstrainingen op je eigen motorfiets die € 250,- kosten is men laaiend enthousiast. :tg
Het idee van Peter om zo'n oude naked bike te kopen voor € 500,- om over een industrieterrein te raggen vind ik super. Als we zoiets collectief zouden doen, delen we de feestvreugde. Je kunt toertochten verzinnen, maar dit natuurlijk ook.
Bennos

Bericht door Bennos »

Dat kan ik ergens wel begrijpen, dat zijn officiële cursussen......met begeleiding van een erkend instructeur.
Als je een oefenfiets koopt die ergens in het noorden des lands staan, dat werkt denk ik niet echt, dan neem je een paar extra AVB lessen mocht je het nog even willen bijspijkeren.
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

De oefenfiets, niet alleen voor de U-bocht, hoeft niet in het noorden van het land te staan, omdat ik er woon. Degenen die hebben geïnvesteerd in zo'n dure cursus, kunnen die vaardigheid op deze fiets bijhouden, ons nog wat tips geven en voor ons is het misschien wel een drijfveer om op deze fiets ook zo'n cursus te volgen. Zoals Peter het ook bedoelt de Deauville er niet voor in te hoeven zetten. Op de Deauville er naar toe om samen een leuke dag te beleven.
Je kunt een paar uur oefenen combineren met een toertocht. Je kunt de oefenfiets bij techniekdagen gebruiken. Het voordeel van collectief iets doen, is delen van de kosten om zo voor iedereen betaalbaar te houden. Samen één project hebben.

Eigenlijk moet dit een apart onderwerp worden om niet af te dwalen.
PtrO
Honda NT650V

Bericht door PtrO »

De :tg "oefenfiets"komt er vast nog wel bij mij. Eerst maar verder leren rijden en vooral sommige dingen nog even laten voor wat ze zijn.

Met de nodige ambitie ontdekt dat je een U-bocht niet moet laten eindigen in een wat aflopende berm.

Vandaag weer, fantastisch mooi weer, lekker wat rondknorren en dan ga je wel 's links, soms zomaar rechts en heb ik daarbij een spontane oefengedachte van stel dat je hier moet/wilt keren.
Begrijp hier dat ik zonder enige verplichting nergens naartoe ging en alleen om redenen van een vrijwillige gekozen oefenmomentje de scrapatzen uithaal.
Ik kijk vooraf zeer goed om mij heen zodat niemand, maar dan ook niemand last heeft van mij en ik vooral zonder gniffelend toezicht m'n kunsten kan laten acteren....

Zo gedacht :idea: , begonnen met een klein zwiepertje en dus zonder verder publiek, m'n favoriete linkse draai ingezet. Echter het weggetje was maar iets meer dan 4m breed, en ja ik ging halverwege de ingezette draai toch wat rationeler bedenken dat ik het zo niet ging halen. Stom, vervolgens niet meer kijken waar ik naartoe wilde, tot aanslag ingedraaid, glipt het voorwiel toch net precies langs de het randje van de weg en bleek er nauwelijks een berm te zijn.....

Oeps... :ah waarom ik die draaiende oefengedachte ook al weer....zucht. Net als zelf leren lopen of fietsen, moet je natuurlijk zelf maar ervaren waar de momentele grenzen van je ogen en mogelijke kunnen liggen.

Daar sta je dan. Rem er op want loslaten was duidelijk een directe afdaling :arrow: richting naar wat zich liet aanzien als een lieflijk met kroos bedekt slootje. :oo Achterwiel nog op het asfalt, het voorwiel geheel in het gras. De motert stond dus wat schuin naar beneden waarbij ik de nodige moeite had om in balans te blijven. Omhoog schuifelend terugduwen over de rand... vergeet het maar... met 70kg sjorren aan 200kg zal je echt meer pindakaas hebben moeten eten.

Na enige minuten, eerlijkheidshalve waren het erg langzame seconden, bedacht dat de enige optie was om net als met skiën, om stukje vooruit te gaan en dan in een glijdende bocht weg te draaien. Dus koppeling op, rem een beetje los en vervolgens dotje gas en met wat meer geluk dan kunde, kreeg het voorwiel voldoende grip. Het profiel beet zich in de wegrand, het achterwiel schuurde gezellig langs de rand en in een wip was ik uit de drek terug op het wegdek.

Kortom wederom een actief leermomentje. Niet alleen draaien tussen obstakels maar ook zonder direct zichtbare beperkingen, moet je weten wat (je) daar te wachten staat :rtfm . Beide zijn een uitdaging en dan draaien met zeg 4m breedte vraagt nog wat verdere oefening en vooral planning.

Oefenen jullie nog, zo je het natuurlijk nodig vindt en zo ja; wat is een (eigen) beperking ?
Bennos

Bericht door Bennos »

Haha wat een verhaal!
Niet meer doen dus :tg
Hij weegt rijklaar trouwens 250Kg :shock:
Ik denk dat het mij met m'n 1m86 en 100Kg ook niet gelukt was......
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Inderdaad, niet meer doen dus :D

Zojuist eens even gemeten hoeveel ruimte ik achter het huis heb om te oefenen.
Dat is ongeveer 5,8 meter met aan beide zijden nog een uitloop over parkeerplaatsen heen.

Ik zal weer eens gaan oefenen. Laatste keer dat ik staatje keerde, bleef ik ruim binnen de 5,8 meter.
Na enige keren oefenen gaat het snel beter. Binnen de 4,5 meter keren zal echter wel een probleem/uitdaging worden.

Overigens, wat is er mis met gewoon oefenen op een parkeerterrein?
Ik ga er altijd maar vanuit dat de eventuele "toeschouwers" zelf geen motor rijden.
Die vragen zich dan vast af waar je mee bezig bent.
Kun je wel antwoorden dat je in het kader van je eigen veiligheid regelmatig dit soort oefeningen doet :en1
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Bennos

Bericht door Bennos »

En de beste stuurlui staan toch altijd aan de wal, dus laat ze lekker :tg
Als je ze aanbiedt het na te doen lopen ze weg.....
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

PtrO schreef:Oefenen jullie nog, zo je het natuurlijk nodig vindt en zo ja; wat is een (eigen) beperking ?
Ik "oefen" dagelijks in de praktijk en de beperking (tevens uitdaging) is het overige verkeer :tg

Moet zeggen dat ik met de Wing geen trek heb in een uitwijk-oefening of noodstop, nog niet op dit moment althans. Heb 'm pas 4 maanden/5000 km. dus 't is nog steeds een beetje wennen.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Henk Engberts
BMW R1150RT

Bericht door Henk Engberts »

Cursus VRO Koen met je nieuwe bankstel :brrr
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Zal vast nog wel 's komen Henk :roll:
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Dat vraag ik me eigenlijk steeds af:
Waarom gaat een U-bocht linksom gemakkelijker dan rechtsom?
Een kennis riep heel serieus, omdat je hart links zit. :wn1
Ik denk, omdat het rempedaal en de gashendel rechts zitten. Bij een bocht linksom druk je automatisch met je knie tegen de tank en is de rechterarm ontspannen, waardoor je gemakkelijker zowel de remdruk als het gas kunt doseren.
Wat Kim voorstelde is het gas fixeren door je pink om het einde van het stuur te klemmen. Dat konisiche uitsteeksel om dit te doen, zit er niet bij een XJ6.
Peter zegt ook dat bij hem de bocht linksom gemakkelijker gaat.
PtrO
Honda NT650V

Bericht door PtrO »

Tja het zijn weer (le)ervaringen die je gewoon op moet doen. That's fun of the great life. Linksom lijkt mij (ook met een brom/fiets en in de auto) wat natuurlijker. Die (linkse) draai zal je wat vaker doen omdat je dat vanuit rechtsrijdend doet.
Ik merk zelf dat de eerste rechtse draai wat vreemd voelt en na een rondje of 5(0) voelt dat ook goed. Daarom is het 8je draaien zo mooi (en eigenlijk wel leuk), links en rechts achter elkaar.

@Koen ik moet zeggen dat een Wing en alles wat daarbij in de buurt komt, als stat-ie-voertuig niet hoort te keren noch te noodstoppen, immers de berijder weet waar die naar toe gaat en heeft alles aan boord om "fouten" te voorkomen. Zo ja, er mogelijk verkeerd wordt gereden was dat een bewuste keuze en dus geen fout(je). Een VRO doen met een (dure) Wing of andere koets, zou ik (nog helemaal) niet durven. Kan je beter eerst een VRO doen met je DV. Alle koffers (incl. top) volladen met zand, de stuuraanslag wat inkorten, je stepjes verlengen en vastzetten voor het gunstige slijpeffect :? om vervolgens de polderweggetjes op te zoeken.

Ja, rondjes draaien op een parkeerterrein is ook erg leuk om te doen, en overdag erg rustig met (soms) de nodige aanspraak. Ook leuk, zeker voor het gevoel, een (stille) rotonde door te blijven rijden. Wel op tijd weg zijn voordat de witte jassen komen. 8jes en halve draai, pas de (très) grande problème enne het gas stabiliseren gaat nu ook zonder de pink of duim methode. Ik denk dat (gas)stabiliseren, een kwestie is van oefenen is om vertrouwd raken met je handel en wandel van de fiets.

Op een lesfiets rij je maar eventjes waarbij een 4cylinder ( in mijn beleving) toch wat meer kwispelt op de staart dan een vtwin. Tijdens m'n lessen (was ook een XJ6) schoof ik vaak m'n rechterhand wat naar buiten zodat ik richting en houvast had. Truc was om 2000 toeren vast te zetten en de snelheid te regelen met met de achterrem. Natuurlijk, bij alle draaiverrichtingen: de vingers weg van koppeling en rem.
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Peter,

Heel herkenbaar wat je vertelt. Soms is iets expliciet melden zoals die 2.000 toeren een hulpmiddel om in tijden van stress zoals een examen een hulpmiddel om dat tijdens een examen over het toerental geen drukte meer te maken. Als er geen stress is, voel ik tijdens "het aanloopje" dat het achtje of u bocht de motor toereikend trekt en let ik niet eens op het toerental. Nog voordat ik de bocht inzet, kijk ik zover mogelijk achterom. Dat zover mogelijk achterom kijken is voor mij tevens de garantie dat ik de motor lekker afschuin. Om zover mogelijk achterom te kijken moet ik dat stuur wel naar beneden duwen. Heb ik de smaak te pakken, dan pleeg ik 5 achtjes na elkaar met de stepjes bijna aan de grond als toegift. Dan schreeuw ik richting de instructeur: Et le voilà. C' est ca c'est toutes. Simple comme le bon jour. Hij weer: Kijk oma eens acteren. Duimpje omhoog.
Verklaar het maar: 's-Morgens om 9.30 uur doe ik alle 12 kunstjes foutloos om 11.15 bij die draak van een examinator worden 3 kunstjes afgekeurd.
Nu nog het trucje om bij een u bocht naar rechts de voetrem te fixeren, dus met dezelfde kracht op dat pedaal blijven drukken als het de bocht rechtsom wordt.
Naast kalmerende middelen, het doel heiligt de middelen, misschien wel met de zijkant van de schoen tegen de motor klemmen, of benen dichtknijpen alsof je nodig naar het toilet moet. Jee, wat heb ik plankenkoorts gekregen. Een trucje dus waar ik nog niet achter ben en eigenlijk niet eens hoeft als ik geen examenvrees heb.
Bien sur: Geen koppeling en voorrem. Alleen bij de langzame slalom en stapvoets rijden gebruik je koppeling, voetrem en gas.
Begrijp ik dat goed: Gaan de bijzondere verrichtingen je gemakkelijker af op een Deauville, omdat die XJ6 zo'n zenuwen ding is?
PtrO
Honda NT650V

Bericht door PtrO »

@Ingrid. Ja, ik had een heel verhaal in conceptgedachte opgepend omdat ik het zo jammer vind dat je je AVB au moment suprème supprimes. Toch iets van spanning, denk ik. Dat de examinator in subjectieve zin een rol speelt , is zeker.
Vanuit die gedachte ben ik bij een grote rijschool gaan lessen die ook beschikt over een (eigen) examen/oefenterrein. Het is wat duurder maar alles staat altijd klaar op vaste plek. Dit laatste bleek een gouden greep. Je weet precies waar en met welk "kenmerk" je posities kunt gebruiken om je kunsten te pres(en)teren.
Bijvoorbeeld, weten waar/wanneer je al 50 moet/kan (op)rijden zodat je voldoende tijd wint/hebt voor de volgende (stop)fase. Bij elk examenonderdeel, reed ik langzaam terug naar de examinator zodat ik de rust kon bewaren.

Verder wilde ik bij een (sorry, wat ik noem) professionele rijschool rijden met vaste (en verschillende type) motorinstructeurs met KNMV achtergrond, veel en zeer frequent examens met een relatief goed slagingspercentage.
Ik heb zelf ook "les" gegeven, persoonlijke vertrouwen met band is goed en weet dat je voor bepaalde kunstverrichtingen soms even een ander "type" docent of (stimulerende) werkwijze nodig hebt. Ook de verhouding CBR tot/met rijschool, hoewel subjectief, vond ik belangrijk.

De XJ6 vind/vond ik destijds overzichtelijker (geen kuip) waarbij de 4 cylinder t.o.v. Deauville veel meer kwispelt. De XJ6 vind ik nerveuzer op het gas en je de ketting strak moet zien te houden. Terwijl de DV meer gezellig rondknort. Ondertussen, wat weken en natuurlijk al weer 2000km verder doe ik met Antoinette meer, incl. stuiteren, dan ik ooit heb gedaan met de XJ6.

Met de XJ6 heb ik bijna nooit, laat staan op het examen, een foutloze langzame slalom gedaan. We leerden overigens om ook de langzame slalom, zonder slippende koppeling te doen. Je hoefde dus alleen maar te sturen cq. te kantelen en (bij) te remmen. Mijn uitdaging was dat ik op enig moment dichtbij ging kijken wat juist door de kuip niet goed kan met de Deauville. Met D'eau waggel ik, recentelijk nog, vrolijk tussen de puntmutsen.

Dat brengt mij ook op het juist NIET "fixeren" van je rempedaal. Dat is, hoe ik het heb geleerd@XJ6. Je gas fixeer je waarbij je je rempedaal gebruikt als regulator van je snelheid, hierbij in gedachten te houden dat je je koppeling buiten het schakelen dus verder niet aanraakt. Je moet immers met trekkende motor je rondjes draaien. Met slippende koppeling heb je ook een enigszins trekkende motor maar het sturen en trekkend houden wordt lastiger.
Je langzame snelheid met je voet (remmen) regelen is/was/bleek voor mij eenvoudiger omdat ik m'n handen aan het stuur kon kon fixeren.

De XJ6 legde ik rond binnen op/ca. 5 meter, terwijl met Antoinette ondertussen met ruim 4m weg toe moet/zou kunnen en ik haar stepjes nog niet echt heb weten te slijpen. Dus daar zit zeker ruimte. Ik speel met de gedachte om een Diversion aan te schaffen voor verdere GymKunsten want het plastic aan de oppervlakte is toch wat weerbarstig.

Kortom, de kunsten staat in relatie tot gemaakte vooruitgang, druk, voorbereiding en vooral je eigen wil tot vertrouwen. Misschien een tip/idee om wat korter voordat je examen doet, gaat inrijden. Sluit je ogen en bedenk waar je wat, hoe gaat doen. Het examen duurt maar 5-10min en je mag (twee) fouten maken. Met al je enthousiasme, ervaring en je kennis van de materie moet een volgende keer toch zeker gaan lukken. Veel suc6.
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Peter,

Dank je wel.

Dat ik tijdens de rijlessen beter scoor is zeker. De instructeurs, vader en zoon waar ik het heel goed mee kan vinden, zijn ook overtuigd dat ik het kan.
Van de rijscholen in de kop van Noord Holland is deze een van de grootsten. 5 instructeurs, waarvan 2 motorfiets instructeurs ken ik persoonlijk.
De KNMV scholen zijn in de wijde omtrek niet vertegenwoordigd.

Puntmutsen :lol: Zo veel in zo'n korte tijd heb ik in mijn hele leven nog niet gezien.

Dit berichtje ga ik printen en boven mijn bed hangen, zodat ik de waardevolle tips continue bij de hand heb.
Met de voetrem fixeren bedoel ik dat als eenmaal de bocht linksom gemaakt wordt er de juiste snelheid in zit, gaat deze over in een bocht rechtsom, wil je die bewuste snelheid vasthouden. Doseren gaat volgens mij gemakkelijker als je je voet ergens tegen aan kunt klemmen. Eigenlijk op de manier zoals je op een gitaar tokkelt. De pink druk je tegen de klankast, waardoor je met de duim en de 3 overige vingers trefzeker de juiste snaren bedient zonder te hoeven kijken.
PtrO
Honda NT650V

Bericht door PtrO »

Gisteren mijzelf op een lekkere Veluw's roadride getracteerd. Mooi weer, ook deels de aanlooproute van m'n examen en daarna richting Garderen e.o. met vooral regelmatig draai hier eens een onbekende weg in. Wat is de heide mooi.

Wederom geleerd dat voorbereiding en vooral RustReinheidRegelmaat de sleutelfactoren zijn voor een nette U-turn.
Omdraaien op een eindeloos rustiek weggetje, meer bosachtig trailtje met wat puinaarde in de diepe voren, vraagt om een zekerder aanpak. Een meer verantwoorde draaikeuze is dan dit (desnoods) stekend te doen met beide benen langszij.

In het kader van een rijdende motor valt (in principe) niet, toch eigenwijs geprobeerd de weg ridderlijk te ronden.
Afijn, het verhaal kan je/ik hier wel uittekenen. Bocht goed ingezwiept maar.....er waren wat verdekte kuilen en andere boomstronk sporen die m'n voorwiel belette de gewenste radius te nemen die nodig was. Op tijd m'n linkervoet op getild zodat die niet werd afgeschuurd met het gewicht van de motor er op. Was een heel kalm edoch onafwendbaar gevalletje van ga maar weer liggen. Wederom mijzelf toegesproken :oo De onderkuip heeft het bij mij ernstig te verduren. Gisteravond weer's de boel rechtgezet.

Dat brengt mij op de reden van deze post. Ik krijg ondertussen wat weerstand om capriolen uit te halen. Niet zozeer door de onbehoefte aan verbetering maar meer de (terechte ?) zenuwen; red/kan ik het (nog) wel ?. Twijfel en (on)zekerheid sloeg ineens keihard toe. Ik wilde vandaag omkeren (kale weg 6m=eitje d8 ik) maar stelde dit uit totdat ik meer ruimte had bij een kruispunt.

Wie herkent het gevoel dat je technisch gezien wel kan omkeren maar dit vanwege (latente) angsten maar uitstelt tot een (veel) betere gelegenheid ?
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Stop nou eens met die flauwekul!
Ga gewoon naar een verlaten parkeerterrein!
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Peter, ik weet hier in de buurt nog wel een paar verlaten parkeerterreinen. Gaan we n keertje samen oefenen?
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
PtrO
Honda NT650V

Bericht door PtrO »

Idd, mes chèrs confrères message bien reçu, oefenen op een parkeerterrein is (veel & gaat) beter.
Heb gelukkig al wat leuke stekjes gevonden.
Het samen grensverleggend oefenen, goed :idea: , is zeker een optie. Evt. dit als HDC activiteit combineren ?

Voor het moment, is draaien op 6, als het moet op krap 5m schoon asfalt meer dan goed en leer ook zo :) gaandeweg wat (eigen) do('nt)s. Gelukkig op geen enkel moment een nare situatie gehad en in het verkeer rij ik sowieso AVD.
Volgend jaar plan ik een RMT. Het was/is een goed plan om dit soort dingen niet te gaan doen een zwaarderee, nieuwe laat staan PAN of gelijk GL. Eerst maar wegeelt kweken w.o. de komende winteharding :lol:

Bedankt voor alle hints en tips.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”