(on)Waarheid kilometerstanden ?

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
PtrO
Honda NT650V

(on)Waarheid kilometerstanden ?

Bericht door PtrO »

Wat is jullie ervaring en hoe beoordeel je de juistheid van een kilometerstand ?

Zat even rond te neuzen op MP en zag de ene NT650 langskomen met een nog lagere kilometerstand dan de ander.
Vooral één met 7300 in 9 jaar lijkt mij erg ongeloofwaardig.... :roll: Ja dat zal de tellerstand zijn maar wat is/zal het blokje aan echte kilometers hebben gedraaid: 107300 of wie weet zelfs :uh 207300....

Anderzijds zou het best kunnen. Ik heb onlangs een zeer goed uitziende Yamaha uit 1993 van 1e eigenaar overgenomen met ook maar iets van 19.000km (!!). Ik ken de man al heel wat langer en de motor heeft echt meestentijds warm gestaan en heeft alleen in de zomer soms wat licht gehad. De motor moest weg omdat die het stel zowel fysiek als vooral psychisch in de weg ging staan. Wanneer je afscheid moet nemen van motorrijden, wil je die spullen ook kwijt.

Raar eigenlijk :cf1 , die lage km-standen wanneer je kijkt naar een motor die in principe makkelijk 300k moet kunnen hebben.
Mijn motordealer zei dat elke motor boven de 50.000km op één of andere wijze besmet is of lijkt te zijn. Er is ook een overdaad aan aanbod.

:vrb Hoe zou je eenvoudig kunnen bepalen of het klokje nul, één danwel twee keer is doorgedraaid ?
De algehele staat zegt natuurlijk iets maar die kan je aardig verhullen met wat ruimhartig (professioneel) poetswerk.

Vb wat ik vandaag aantrof op MP met zoeken Deauville NT650
1999 | 28.878 km
2001 | 48.975 km
1998 | 89.621 km
2002 | 67.722 km
2005 | 7.300 km
2000 | 21.729 km
2002 | 60.125 km
2003 | 25.900 km
2005 | 25.000 km
2000 | 64.000 km
2000 | 45.000 km
2002 | 43.000 km
2002 | 43.386 km
2003 | 41.044 km
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
BertG

Re: (on)Waarheid kilometerstanden ?

Bericht door BertG »

Uhh onderhoudsboekje?
Kijk of de beurten ook verdeeld vallen over de jaren.
Als de beurten dicht bij elkaar liggen en in het begin na het bouwjaar en dan jaren niet dan kan dat verdacht zijn.

Vraag een dealer uit het boekje of hij de motor nog kent en of hij de eigenaar wellicht kent.
Dan kan hij wellicht een inschatting geven of er 1 of 2 ton bij moet, of niet.
Bennos

Bericht door Bennos »

Die boekjes kun je ook vervalsen, zegt m.i. weinig.....
Bij de mijne zaten ze er ook niet bij, kocht hem met 80500, gezien zijn algehele staat die best wel heel erg goed was lijkt mij dat een aannemelijke stand.
De verkoper is monteur bij Motoport en deze heeft hem als inruiler van de eerste eigenaar binnen zien komen en zelf gekocht voor woon/werk.
Had er de helft op gestaan had ik het ook geloofd.
Een belletje aan de hand van het boekje schept inderdaad vaak meer duidelijkheid.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Kilometerstand zegt ook nog niet al te veel. De mijne had toen ik 'm kocht in ruim 9 jaar slechts 28.000 km. gereden. Maar blijkbaar als pekelfiets, want hij was onder het kuipwerk flink smerig en op een aantal plekken zat roest.

De Goldwing die ik nu heb gekocht was 12 jaar oud, had ruim 140.000 km. op de teller maar zag er veel beter uit.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
bruur
Suzuki V-Strom

Bericht door bruur »

Er zijn ook dealers die werken met een soort km registratie vergelijkbaar met de autopas.
Ik heb dat met mijn 650 ook gehad dat ik daar achter kwam dat er geen 50.000 maar 150.000 km of nog meer op de teller stond.
De dealer waar ik de motor kocht deed er erg luchtig over en dat het hem weinig uitmaakte wat er op de teller stond, en anders paste hij de teller wel een beetje aan.
Met de huidige heb ik wel gekeken of de km stand klopte.
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
PtrO
Honda NT650V

Bericht door PtrO »

Ja, je hebt he(i)r en der wel vage situaties. Wanneer een dealer luchtigjes doet over de km-stand is dat extra uitkijken want het kan zo maar de helft van de prijs (extra) gaan schelen.

Het op en afdraaien van een kilometerstand is overigens een heel bewerkelijk klusje. Ja de verhalen van boormachines ken ik maar dan ben je voor zeg 20.000km en respectabel (wiel)toerental van 2000-r/min (ca. 240km/u) ben nog altijd een dag of 3 à 4 nonstop bezig bezig met tollen. Neuh handiger is dan demontage van de teller wat iig bij mijn motorfiets, mede gezien de dashboard onderzijde, beslist niet recentelijk en waarschijnlijk zelfs nooit heeft plaatsgevonden.

Mijn Deau heeft 4 eigenaren gehad en is uiteindelijk weer teruggekomen als inruiler waar ze ooit was verkocht.
De winkel moest/wilde er weer heel snel vanaf. Op specifieke vragen kon hij geen hard antwoord geven. Er waren geen boekjes meer en de garantie was beperkt tot kom maar terug als er wat is. De dealer is/zit op loopafstand en we voelden elkaar hierin wel redelijk goed aan. Ik heb een kort rondje proefgereden en gezien de prijs ook heel snel beslist.
Moet zeggen dat er niet of nauwelijks wat mee aan de hand is/was/leek (lijkt). Het blijft natuurlijk beetje een gok.

:vrb Is/zou er een specifiek onderdeel zijn waar je bijna zeker aan kunt zien of merken, hoe vaak het blok een klokje rond heeft gedaan ?
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

De beste indicatoren zijn volgens mij de stepjes (rubber versleten = veel kilometers) en de algemene indruk die je van de motor hebt.

Het wordt lastig als ze de tellerstand van bv. 100.000 naar 75.000 hebben teruggedraaid, maar van 80.000 naar 20.000 zou moeten opvallen.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bennos

Bericht door Bennos »

Stepjes zijn te vervangen, beetje slimme verkoper weet dat ook :mrgreen:
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Tuurlijk. Als ze erop uit zijn je op te lichten zullen ze zo min mogelijk aan het toeval overlaten.
Daarom zijn er van die websites waar mensen ervaringen met bepaalde bedrijven vertellen.

Veel slechte verhalen en het is al snel einde verhaal voor zo'n dealer.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bennos

Bericht door Bennos »

Da's waar, ikzelf ben daar erg goed in, heeft in het verleden eens een heul boze garagehouder opgeleverd :tg :apl
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”