Links aangeven op (normale) rotondes is niet verplicht. Natuurlijk wel even richting aangeven wanneer je naar de linkerstrook voorsorteert om de rotonde 3/4 te gaan rijden.
Wel goed dat je "vertelt" wat je daar gaat doen, je zal daar m.i. niet op zakken.
Natuurlijk op de rotonde
tijdig aangeven wanneer je van strook wisselt en/of dat je rechts de rotonde wil gaan verlaten.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... tonde.html]
Richting aangeven op een rotonde
Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting.
Bij het verlaten van een rotonde moet u richting aangeven naar rechts.
Het echt schuine werk maar laten voor straks in je eigen ritten. De examinator ziet echt wel of je met je heupen of met je schouders rijdt. Rij consequent waarbij je vooral je rust moet tonen (en bewaren) en alles om je heen blijft bestuderen.
Ver vooruit zien, kijken en (ver)wachten is (altijd) goed. Dat brengt en geeft je tijd om met meer rust betere beslissingen te nemen. In de auto kijkt men meestal niet verder dan 25m vooruit, op de motor (maar ws ook je MP3), zal 300-500m danwel 2 kruispunten normaal zijn.
Ik denk zelf dat het hoegenaamd niets uitmaakt wanneer je lest of examen doet. Alles is en gaat in verhouding. Heb je knap weer dan zal de lat voor een mooie rit overeenkomstig zijn. Wat bepalend zal zijn of jij het weer tussen je oren laat komen. Juist ruig weer maakt je even scherper en de mooi weer ritten mag je straks helemaal zelf kiezen.
Hoe gaat het "straatjes" rijden ? Heb je/ga nog een proefexamen (met je instructeur) gedaan ?