De

"oefenfiets"komt er vast nog wel bij mij. Eerst maar verder leren rijden en vooral sommige dingen nog even laten voor wat ze zijn.
Met de nodige ambitie ontdekt dat je een U-bocht niet moet laten eindigen in een wat aflopende berm.
Vandaag weer, fantastisch mooi weer, lekker wat rondknorren en dan ga je wel 's links, soms zomaar rechts en heb ik daarbij een spontane oefengedachte van stel dat je hier moet/wilt keren.
Begrijp hier dat ik zonder enige verplichting nergens naartoe ging en alleen om redenen van een vrijwillige gekozen oefenmomentje de scrapatzen uithaal.
Ik kijk vooraf zeer goed om mij heen zodat niemand, maar dan ook niemand last heeft van mij en ik vooral zonder gniffelend toezicht m'n kunsten kan laten acteren....
Zo gedacht

, begonnen met een klein zwiepertje en dus zonder verder publiek, m'n favoriete linkse draai ingezet. Echter het weggetje was maar iets meer dan 4m breed, en ja ik ging halverwege de ingezette draai toch wat rationeler bedenken dat ik het zo niet ging halen. Stom, vervolgens niet meer kijken waar ik naartoe wilde, tot aanslag ingedraaid, glipt het voorwiel toch net precies langs de het randje van de weg en bleek er nauwelijks een berm te zijn.....
Oeps...

waarom ik die draaiende oefengedachte ook al weer....zucht. Net als zelf leren lopen of fietsen, moet je natuurlijk zelf maar ervaren waar de momentele grenzen van je ogen en mogelijke kunnen liggen.
Daar sta je dan. Rem er op want loslaten was duidelijk een directe afdaling

richting naar wat zich liet aanzien als een lieflijk met kroos bedekt slootje.

Achterwiel nog op het asfalt, het voorwiel geheel in het gras. De motert stond dus wat schuin naar beneden waarbij ik de nodige moeite had om in balans te blijven. Omhoog schuifelend terugduwen over de rand... vergeet het maar... met 70kg sjorren aan 200kg zal je echt meer pindakaas hebben moeten eten.
Na enige minuten, eerlijkheidshalve waren het erg langzame seconden, bedacht dat de enige optie was om net als met skiën, om stukje vooruit te gaan en dan in een glijdende bocht weg te draaien. Dus koppeling op, rem een beetje los en vervolgens dotje gas en met wat meer geluk dan kunde, kreeg het voorwiel voldoende grip. Het profiel beet zich in de wegrand, het achterwiel schuurde gezellig langs de rand en in een wip was ik uit de drek terug op het wegdek.
Kortom wederom een actief leermomentje. Niet alleen draaien tussen obstakels maar ook zonder direct zichtbare beperkingen, moet je weten wat (je) daar te wachten staat

. Beide zijn een uitdaging en dan draaien met zeg 4m breedte vraagt nog wat verdere oefening en vooral planning.
Oefenen jullie nog, zo je het natuurlijk nodig vindt en zo ja; wat is een (eigen) beperking ?