Deauville of PanEuropean

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Dott3r

Deauville of PanEuropean

Bericht door Dott3r »

Voordat ik begin te vragen zal ik mij netjes voorstellen.

Ik ben nieuw op het forum.
De naam is Simon, 50 jaar oud en dus in de midlifecrisis.
En daarmee heb ik voor mijzelf een excuus om een lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan, mijn motorrijbewijs te halen. Daar begin ik over een maand of 2.
De theorie heb ik al in de pocket en een helm aangeschaft.
Maar dat duurt dus nog wel even.

Natuurlijk ben ik de hele dag naar motoren aan het kijken en ik heb een sterke voorkeur voor een tour motor. Ik ben in de auto een rustige chauffeur en verwacht dat op de motor ook te zijn.
In de zoektocht zijn er 2 modellen die ik met afstand het mooiste vind. De Deauville en de PanEuropean.

Het valt me op dat de Deauville over het algemeen hoger in prijs ligt dan de PanEuropean. Kan iemand mij uitleggen waar dit verschil vandaan komt?
JoopH
Honda GL 1800

Re: Deauville of PanEuropean

Bericht door JoopH »

Goeiemorgen Simon! Allereerst welkom bij deze mooie en gezellige club.
Het valt je op dat de Deauville hoger in prijs ligt dan de Pan.
Nu is het zo, dat de Deauville 2 types kent; de eerste 650, en de latere, en modernere, 700.
Dit geldt ook voor de Pan; de eerste 1100, en de latere, en modernere, 1300.
Dus als je dan een late Deauville 700 vergelijkt met een vroege Pan 1100, dan kan je maar zó eens gelijk hebben.
Voor een beginnend motorrijder is de 1100 wel wat zwaar om te rijden, en de 1300 heeft dan behoorlijk power, maar die rijdt dan wel weer wat makkelijker. De 650 en de 700 zijn echt allemansvrienden. Fijn om te rijden en genoeg power.
Je keuze hangt af van wat je met je motor wil.
Succes met je keuze, en hopelijk zien we je gauw een keer bij een toertocht, zodat we je machine kunnen bewonderen.
Laatst gewijzigd door JoopH op 20 jul 2025, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gas d'r bie! Mangs bu’j te bange!
Marc700
Honda NT1100 DCT

Bericht door Marc700 »

:apl Hartelijk welkom bij onze club Simon.

Ik sluit mij graag aan bij de reactie van Joop.
Zelf ben ik na het behalen van het motorrijbewijs begonnen op de NT700 Deauville.
En dat is mij/ons erg goed bevallen. Tijdens motorritten en vakanties zit Ingrid (mijn vrouw) altijd achterop, dus ook als je iemand wil meenemen is deze motor een prima keuze. Met deze motor hebben wij destijds vele mooie kilometers gereden door de BeNeLux, Duitsland, Frankrijk en Noorwegen.
Succes met het behalen van je rijbewijs en het maken van je keuze.

We hopen je tegen die tijd graag een keer te ontmoeten bij een van onze HDC activiteiten.

Hartelijke groeten,
Marc en Ingrid
TomTom Rider550 Cardo FreeCom4+
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Simon, welkom bij de gezelligste club van motorrijders die er is in Nederland en omstreken.
Wat betreft je vraag om als opstapper een keuze te maken tussen een lichte (650 of 700) of een zware (1100 of 1300) hangt o.a. af van wat je wilt gaan doen met de motor.
Woon-werk verkeer of langere toerritten zou voor mij al bepalend zijn.
Heb zelf gereden met een 650 (wat te weinig power met volle bepakking in de heuvels), 700 (heerlijke motor) en daarna 1300 voor het toeren.
Kortom: succes met je keuze.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

2x geplaatst dus tekst verwijderd. :oo
:b
Laatst gewijzigd door Cor op 24 jul 2025, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Dott3r

Bericht door Dott3r »

Mijn vergelijking is dan tussen de 650 en de 1100. Het valt op dat de 1100 gemiddeld voor een lagere prijs wordt aangeboden dan de 650.
Mijn doel, ten minste wat ik verwacht is een beetje woon-werk (10 km enkele reis) en (dag-) toeren in Nederland.
Ik verwacht geen vakanties te meer omdat mijn vrouw zeker niet mee zal gaan op de motor.
Ik zoek (denk ik) het comfort van de tour motor maar ook met een zekere wendbaarheid.

Voor wat betreft een beginners motor, ik heb mij door mijn instructeur laten vertellen dat dit voor mij minder van toepassing is. Gezien leeftijd, lengte 188 en mijn postuur 100+ kg.
Daarvoor hoef ik een 1100 niet te laten staan.

Ik vind zelf de Deauville mooier omdat ie ranker is. Ik vroeg me gewoon af waar het prijsverschil vandaan lijkt te komen.
JoopH
Honda GL 1800

Bericht door JoopH »

Simon, ik lees nu net, dat je hetzelfde postuur hebt als ik. Dan zou een ST1100 ook goed passen.
Het is nog steeds jouw keus; De 650 is perfekt voor jouw woonwerk. Maar de ST1100 is iets BMI-bestendiger voor toerritten. Dit weet ik uit ervaring. Met de komst van de ST1300 zijn de prijzen van de 1100 behoorlijk gedaald. Maar het zijn nog steeds dijken van motoren.
Ik doe een klein weddenschapje met mezelf dat je uitkomt op een ST1100. Zoek er wel eentje van na ‘93 geloof ik. Er zijn toen wat veranderingen doorgevoerd. Onder andere breder voorwiel en dikkere vorkpoten. Even inlezen op het Panforum. Dit is een alleen-lezen-advies. Toeren doe je natuurlijk met de HDC. 😜
Met deze fiets heb je inderdaad al een hele mooie voor relatief weinig geld.
Nogmaals succes! (eens kijken of ik mijn weddenschap gewonnen heb.)
Gas d'r bie! Mangs bu’j te bange!
coenox
Honda NT700VA

Bericht door coenox »

Als je voor een Pan 1100 gaat: kijk goed naar de staat van onderhoud. Een slechte achterbrug, een rotte uitlaat of het vervangen van de distributieriem kan een hoop geld kosten.
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”—Thomas Edison
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Met 50 jaar zit je nog aan de goede kant van de streep.
Veel 60-plussers stappen over van de Pan naar de Deauville vanwege het gewicht.

Omdat je beginnend motorrijder bent is gewicht zeker een aspect dat mee telt......maar tegelijkertijd moet je dat zelf ervaren.
Bedenk dat een zwaardere machine minder makkelijk te manoeuvreren is bij lage snelheden.
Dan gaan ervaring en rider-skills zeker een rol spelen.....

Persoonlijk ben ik een sterk voorstander van een motor MET ABS.
Zowel de Deauville 650 als de Pan 1100 hebben dat niet....(als ik het goed heb).
ABS is gewoon een extra zekerheid en niet voor niks verplicht gesteld voor alle nieuwe motoren.

Hoe dan ook.....eerst maar eens je papiertje halen.
Daarna flink proefrijden op verschillende machines. Het moet ECHT goed voelen.
Laat je niet verleiden door een glimmende machine met lage kilometers.
De technische staat is belangrijker dan het cosmetische uiterlijk.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Marcel, de 1100 is er wel met ABS/TCS. Maar da's wel een redelijke zeldzaamheid. Maar goed. Ik heb met zowel de 1100 en 1300, maar ook met de 650 en 700 gereden. De pan european zou ik niet aanbevelen als eerste motor door het hoge gewicht en het feit dat je 'm nog wel eens neerlegt in het begin van je motorcarriere (ask me how I know).
Plus, 't is erg leuk om een lichte motor helemaal uit te wringen (bijvoorbeeld een kawasaki zx4rr). Naar mijn mening leuker en minder risicovol dan met een zwaardere motor.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
coenox
Honda NT700VA

Bericht door coenox »

Ik heb een 1100 gehad, na een aanrijding overgestapt op een Deauville 650. Inmiddels rij ik een 700. Laatst bood een vriend zijn Pan 1100 aan. Heb het overwogen, maar dan ga ik van een motor uit 2008 met ABS over op een motor uit 91. Met de mogelijkheid dat hij me over een paar jaar te zwaar wordt. Ik wordt dit jaar 61. De Deauville is een fijne betrouwbare motor die alles kan wat ik nodig heb. Persoonlijk zou ik met de Deauville beginnen. De 700 wordt ook steeds betaalbaarder.
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”—Thomas Edison
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”