Tips voor heropstappers

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Ingrid Graafland

Bericht door Ingrid Graafland »

Hallo Wendy,

Dankjewel voor je reactie! :lol: Ik ben superblij met de aanschaf van mijn Deauville en baal als een stekker dat ik hem pas 12 mei op kan halen. Maar dan is ie wel tip-top in orde en kan ik kilometers gaan genieten. Het bedrijf waar ik hem gekocht heb staat heel goed aangeschreven en heeft een lange reputatie. Ze zijn zelf enthousiast motor-liefhebber en dat merk je aan alle service die ze bieden. Het wachten waard.
Ik vondt het een hele stap me aan te melden bij een forum, nog nooit eerder in mijn leven gedaan. Jij bent een vrouw met deauville ervaring, heb jij nog goede tips voor mij? Ik heb sinds 1981 mijn motorrijbewijs maar had de laatste jaren niet meer gereden. Vorig jaar op de Yamaha Virago van mijn zusje wat getourd en toen ging het weer kriebelen. Begin april viel ik voor een Suzuki Bandit, maar de 300 km plus ritten vindt ik te vermoeiend op zo'n model. Dus kwam ik toch weer bij Honda uit!
;)
Hoe lang rijdt jij al?
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Ingrid,

je hebt je weg op het forum al gevonden:). Als je over het forum wat wilt weten kun je dat altijd vragen.

Ook ik ben heropstaper geweest en viel 7 jaar geleden voor de Deauville. Mijn advies is om gewoon rustig je kilometers te maken. Dan bouw je vanzelf weer een rijervaring op. Zoiets moet je gewoon de tijd geven.
Als het je leuk lijkt kun je ok eens een clubrit mee maken. Dat is gezellig en er wordt rustig gereden. Beslist niet iets om schroom voor te hebben :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
wendy

Bericht door wendy »

ik vind het knap van je hoor ,dat je nu dan zo alleen de draad weer oppakt ,
meestal zijn het toch altijd de partners die de aanzet geven .
een echte tip heb ik niet,
de deauville rijdt zichzelf ,zo'n fijne motor is het .
ik zou niet anders meer willen ,
ik krijg veel reacties op mijn motor,
ik heb sinds november mijn motorrijbewijs (ben nu 38jaar)
ik ben altijd als de dood geweest voor die snelle dingen.
doordat ik op een auto/motorrijschool werkte raakte ik al wat geprikkeld ,
maar had nog veel angst ,dus liet het voor wat het was,
maar op den duur ben ik toch overtuigd,en waagde de stap ,,
was pittig ,maar slaagde in een keer voor mijn AvB en in 1 keer voor mijn AvD,dus ik was echt trots op mezelf .
zelfs mijn rijinstructeur waarvan ik auto rijles had gehad (kom ik nogal eens tegen) die feliciteerde mij ,het deed nogal wat stof opwaaien dus ,
omdat iedereen weet dat ik nog al een bangebroek was .
maar dan begint het ervaring op doen he
en ik moet zeggen ik rij behoorlijk mee met de grote meute ,
ik ben alleen benieuwd voor hoelang nog
2 weken geleden is bij mij Fibromyalgie (een van de vele vormen van reuma) geconstateerd en een flinke slijtage in mijn schouder ,
dus lange ritten zit er voor mij niet in :cry:
want mijn lijf gaat dan tegen sputteren
maar ik ga wel mijn best doen om een keer nog een club rit mee te mogen maken want dat lijkt me heeeeeeeeel leuk .
dus ik hoop je toch nog een keer de hand te kunnen schudden ;)
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hoi Ingrid.

Het advies van Ed zou ik zeker volgen, gewoon rustig je kilometers maken.

Wellicht is het ook een idee om een les te volgen bij een rijschool.
Gewoon aangeven dat je heropstapper bent en of ze eens willen kijken naar je techniek.
Meestal rijd je dan in een klein groepje in het normale verkeer, kun je daar ook gelijk aan wennen.
Misschien is het ook mogelijk een lesje te volgen voor speciale verrichtingen.

Zelf ga ik op 29 mei een VRO1 cursus doen. Lijkt me reuze!!!

Vriendelijke groet

Marcel.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

Een VRO-cursus is altijd aan te raden.
Het is geweldige dag en ontzettend leerzaam, een echte aanrader.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Ingrid Graafland

heropstappers

Ik wordt blij van dit forum! ;) Jullie zijn echt bereidt een nieuwkomer op weg te helpen. Zo'n welkom krijg je niet overal!
Ik heb goed naar jullie geluisterd en me al als lid aangemeld bij de KNMV. Zo'n VRO-1 ladysday lijkt me helemaal fantastish en ga ik zeker doen.

Die kilometers, dat gaat komen hoor, ik rijdt gemiddeld iets tussen de 500 en 1000 :brrr kilometer per week en ben van plan daar een substantieel deel van op mijn Deauville te doen.

Jullie hebben vast nog wel bruikbare ervaringen of tips: Ik rijdt nu op een Suzuki Bandit en draag een redelijk eenvoudige integraalhelm. Ik ben over de ventilatie niet tevreden en vindt dat deze helm teveel lift als ik achterom kijk op de snelweg. Dat is niet aangenaam. Ik overweeg een andere helm, maar wat is een goed model? Die systeemhelmen van tegenwoordig (had je in the eighties 8) niet!) is dat wat? en met welke helm kan je ook nog een zonnebril opzetten zonder dat je de pootjes drie dagen in je wangen ziet staan?

Wat dragen jullie voor kleding? Ik heb nu textiel jas en broek van MQP, met van die harde stukken erin bij schouders, ellebogen en knieën. Maar vroeger had ik een leren pak van LookWell en kan me herinneren dat dat ook fijn reed. Ik wil veilig rijden, dat staat voorop. Welke pakken kan je ook werkkleding onder dragen? Is voor mij belangrijk omdat ik ook woon-werk verkeer doe. Uitpellen en er verfomfaaid uitzien is niet zo handig..

Kom maar op met die adviezen!
Lolbroek Smurf

Bericht door Lolbroek Smurf »

Hey Ingrid

Ik draag zelf altijd een bril en dan niet een zonne bril.
Dus ik heb een systeem helm en weet je die pootjes blijven niet tig dagen in je gezicht staan. :lol: :lol:
Dus mijn advies is kijk goed naar wat je wilt en en of het wat voor jou is.
En uiteraard passen passen en nog eens passen, en vraag of je een proefrit kan rijden met de helm( vaak kan dit best) dan weet je gelijk of ie dan goed zit en weet je of je veel "herrie" hebt met het rijden.

Succes met de aanschaf :up
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hoi Ingrid.

Hier nog wat tips van mijn kant.

Op een Bandit zit volgens mij een lager scherm dan op een Deauville. Hierdoor zal je bij achterom kijken op de snelweg bij de laatste minder last hebben van de (rij)wind.

Zorg in ieder geval dat een nieuwe helm goed aangesloten rond je hoofd zit. Niet te strak maar zeker niet te los.
Er zijn systeemhelmen met een ingebouwd zonnevizier. Heb je geen aparte zonnebril meer nodig. Vroeger had ik een Jethelm en reed ik altijd met een zonnebril. Nu kan ik tijdens het rijden naar believen mijn zonnevizier opklappen (bijv. voordat ik de Schipholtunnel induik). Werkt prima.

Voordeel van een systeemhelm is tevens dat je het onderstuk kunt opklappen. Hierdoor kun je het, als je brildragend bent, makkelijker op en afzetten. Let op: Niet met alle systeemhelmen mag je met omhoog staand kinstuk rijden (heb ik me laten vertellen). Ik zou dit zeker even navragen in de winkel. En dat van die pootjes, dat valt reuze mee. Bij mij zijn ze altijd binnen 2 dagen weg. :D :D ;)

Wat betreft de kleding: Goede bescherming is belangrijk. Voor dagelijks woon-werk heb ik in ieder geval een goed pak gekocht. Je goed laten adviseren (in meerdere winkels) is raadzaam. Het pak moet goed aansluiten en niet te los zitten anders gaat het flapperen. Een reflectiehesje kan ook geen kwaad. Of zo'n kekke fluor "politie-jas".
Onder een "nylon" pak kun je in ieder geval werkkleding dragen. Of dat met leer ook lukt, ik denk het niet.

Vriendelijke groet

Marcel.
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

Ingrid,

Voor kleding kun je ook eens kijken bij www.motorkledingoutletbreda.nl
Afbeelding

mototaz

Bericht door mototaz »

Ik wilde graag nog even wat toevoegen over de veiligheid.

Ik rijd zelf met zo´n fluoriserende `politie jas` zeg maar, een fel gele Damen (het merk is dat) jas. En ik merk gewoon dat als ik deze wel eens niet aan heb, dat automobilisten mij dan een stuk minder snel zien. Als ik met mijn gele jas namelijk op de snelweg rijd bijvoorbeeld gaan mensen eerder aan de kant, dat geld ook voor tussen de file door rijden.

Verder is het natuurlijk ook leuk als de automobilisten opeens hun gordel vast maken als je achter ze staat :roll: :twisted: Maar dat is natuurlijk een bijzaak.

Als 18 jarig pikkie dacht ik eerst van nouja t zal wel zon jas, tis veilig maar echt mooi is het niet. Maar in de afgelopen 2 jaar is die mening toch veranderd en heb ik veel plezier gehad van mijn gele jas.

Ik kan je dus in ieder geval zeker een hesje aanraden!
Ingrid Graafland

Tips!

hallo Lolbroeksmurf,

Een systeemhelm lijkt me wel wat, daar ga ik inderdaad eens een flinke proefrit mee maken want inderdaad is per helm de hoeveelheid rijwind geluiden best verschillend.

Frank,

Morgen is er koopavond en ga ik daar eens snuffelen! heb je zelf ervaring met deze winkel?

Mototaz,

Zo'n jas doet toch even pijn, om nou te zeggen dat het mooi combineert met de kleur van m'n Deauv. :brm .. Maar je hebt gelijk, die seconden eerdere herkenbaarheid kunnen een verschil maken tussen leven en dood. En dat blijft wel waar het om draait! Ik loop op het werk ook met retroreflecterende kleding op het terrein en in de loodsen, puur omdat je door de heftruckchauffeurs echt wel opgemerkt wil worden.

Hele goeie tips :up waar ik zeker mijn voordeel mee ga doen!

heb ik nog een praktische vraag: waar poetsen jullie mee? Ik ben niet zo'n poetser, heb er ook stomweg geen tijd voor maar wil toch wel graag een beetje knap rondrijden. En door de wasstraat met de motor is geloof ik niet helemaal de bedoeling. En hoe vaak poetsen jullie?

Nog een praktijkgevalletje: :?: oliepeil controleren? hoe vaak? Gewoon wachten tot het lampje gaat branden was niet de goede oplossing volgens mijn man.
mototaz

Bericht door mototaz »

Mja inderdaad, zon jast kost wel flink wat. Maar aangezien ik dagelijks op de motor rijd is dat voor mij een goede investering, ik kan er trouwens gelijk nog even bij zeggen dat de service top is. De jas is nu al voor een paar mankementjes weggeweest en is telkens gratis gerepareert!

Damen heeft trouwens ook strak zittende gele hesjes voor over de motorjas, die kosten 50 euro ;)

edit:
Poetsen gewoon met autowas en de plastic delen met cockpitspray, let er wel op dat het dan glad word. Maar aangezien ik vind dat een deauville niet een poserbike is, en er dus niet glimmend bij hoeft te staan poets ik hem zelden :oops:
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Re: Tips!

Bericht door Frank »

Ingrid Pas schreef: Frank,

Morgen is er koopavond en ga ik daar eens snuffelen! heb je zelf ervaring met deze winkel?
Ja, en zeker nog een beetje afdingen, dit werkte ook bij mijn buurmeisje. ;)
Succes!
Afbeelding

Lolbroek Smurf

Hey Ingrid

Ook hier word er niet zo veel gepoetst maar hij moet idd wel toonbaar zijn.
Een goede "auto shampoo" met was is een prima oplossing.
(cockpitspray word echt heel glad levensgevaarlijk)

Wij wassen hem ermee en maken hem na het afspoelen even goed droog.
Met als resultaat een glimmende motor.
Voor je ruit, een reiniger die te koop is bij de Lidl (W5 glass cleaner) dit vormt een schuim bij het opspuiten, wij doen er ook onze vizieren van de helm mee, dit gaat het beste met een microvezeldoek. Zelfs aangekoekte vliegen en muggen verdwijnen dan als sneeuw voor de zon (schuim) en je vizier blijft helder en zonder krassen.

We hopen dat je wat hebt aan deze tips, en dat je glimmend rond mag rijden. 8) 8) 8) 8) 8)

Groetjes lolbroek smurf
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Poetsen ????
Moet dat? Ik heb de motor om te rijden, niet om te poetsen!!

Zo'n hesje van Damen heb ik ook. Bevalt prima. Na 2 jaar is het felle gele er echter wel vanaf.Waarschijnlijk had ik hem eerder moeten wassen. De reflectie is overigens nog prima.

Vriendelijke groet

Marcel
mototaz

Bericht door mototaz »

@ lolbroeksmurf:

poets je het plastic ook gewoon met autowas dan ofzo?
Lolbroek Smurf

Ja dat ga je dan toch niet apart staan doen? 8)
Ik weet het niet hoor, maar je gaat hem toch niet demonteren eerst?

Ennuh je ziet mensen ook niet eerst een auto uit elkaar halen en dan door de was straat gaan?(ook de koekblikken hebben steeds meer kunststof aan de kont hangen) :lol:

Het kunstof lijd daar niks mee als je dat met de goede "zachte" sponsen doet.
mototaz

Bericht door mototaz »

Volgens mij bedoelen we iets anders, want als je de zwarte delen met autopoets poetst (die ik bedoel met de plastic delen) dan slaan die wit uit :P
wendy

Bericht door wendy »

een Felle jas is een aanrader hoor ,
ik heb al 2keer toe moeten kijken hoe mijn man bijna werdt aangereden ,(je hart staan dan stil hoor)
hij rijdt met een zwarte motor en is dan ook helemaal in het zwart gekleed,,
dus ik blijf op hem mopperen dat hij een felle jas moet kopen ,maar de stakker is eigewijs ,
ik heb gezegt dat ik het hem nog wel een keer uit zal leggen als hij straks met zijn gezicht een keer van een auto afgeschraapt moet worden ,
:roll:
ik heb ook een zwarte motor maar heb wel een felle jas
maar ik merk wel dat ze mij duidelijker zien als hem
laat jezelf zien op de weg :brrr
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

wendy schreef:een Felle jas is een aanrader hoor ,
ik heb al 2keer toe moeten kijken hoe mijn man bijna werdt aangereden ,(je hart staan dan stil hoor)
dus ik blijf op hem mopperen dat hij een felle jas moet kopen ,maar de stakker is eigewijs ,
ik heb gezegt dat ik het hem nog wel een keer uit zal leggen als hij straks met zijn gezicht een keer van een auto afgeschraapt moet worden ,
Wendy,

Dit zijn hele wijze woorden, mannen!!!!!! :roll:
Afbeelding

wendy

Bericht door wendy »

;) vrouwen zijn nu eenmaal slimmer ;)
Lolbroek Smurf

mototaz schreef:@ lolbroeksmurf:

poets je het plastic ook gewoon met autowas dan ofzo?

Nee ik was dat gewoon mee met de shampoo (met was erin), en droog dat daarna gewoon goed af.

Je kan (en dat word absoluut niet glad) op de "zwarte" kunsstof delen dan beter bumper spray gebruiken. daar word het weer mooi zwart van.

Zo zie, je iedereen heeft zn eigen trukjes om zn motor er tip top uit te laten zien.
mototaz

Bericht door mototaz »

@ lolbroeksmurf

Ok, dan moet ik die bumper spray maar eens aanschaffen. Heb hiervoor nog nooit echt iets gepoetst dus pakte het eerste beste in de kast wat ik kon vinden;) Maar bedankt voor de tip!
Mart

Bericht door Mart »

Frank schreef:
wendy schreef:een Felle jas is een aanrader hoor ,
Wendy,

Dit zijn hele wijze woorden, mannen!!!!!! :roll:
Deze "stakker" ;) is al in diverse winkels op zoek geweest naar wat dan ook dat reflecteert. Ik kan alleen niets vinden dat past. Probleem is, overigens met alle kleding tot aan handschoenen toe, waarschijnlijk mijn lengte gecombineert met mijn welvaartsbuikje. Ik heb onlangs maar wat reflecterende stickers gekocht en die op mijn koffers geplakt.
Als iemand een tip heeft over een adres dat ook reflecterende hesjes of sjerps in grote maten heeft...........welkom.

Groet,
Mart
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Mart schreef: Als iemand een tip heeft over een adres dat ook reflecterende hesjes of sjerps in grote maten heeft...........welkom.

Groet,
Mart
Tip(?)

2 Sjerpen kopen en door moeders de vrouw aan elkaar laten zetten?
Het is maar een idee.
Beter iets dan niets. Voorheen heb ik ook met zo'n sjerp gereden. Deze moest ook al op de uiterste stand.
Ik vraag me af: Is dat spul niet gewoon per strekkende meter te koop?

Vriendelijke groet

Marcel.
wendy

Bericht door wendy »

wat zijn je maten dan mart ???
ik heb zon felle macna jas
maar die valt groot uit
ik heb een maat L en hij is erg lang op zijn armen
op marktplaats wordt een maat xl aangeboden voor 88euro
ik denk dat jij daar een heel eind mee komt
ik ben stevig (niet dik )maar voloptueus ,dus ik heb ook ruimte nodig
maar ik moet zeggen ,ben dik tevreden over de jas
wendy

Bericht door wendy »

hai mart
het is een 3xl zelfs ,hij is alleen niet van macna zag ik ,
maar dat hoeft niks uit te maken ,,toch,,,
hier heb je de link ,,dan kan je kijken of het wat voor je is
http://motoren.marktplaats.nl/kleding-m ... 4VB4M&df=1

gr wendy
Lolbroek Smurf

Hey Wendy,

Ik zal maar even antwoord geven :lol:
Deze "slimme meid" is samen met dr "stakker" al stad en land afgeweest voor een hesje of jas met de reflecterende kleur geel.
Aangezien dit in de maat 4XL van geen enkel merk te verkrijgen is.

De enkele jassen die er zijn, met het reflecterende deel er in, zijn dus gewoon te klein.

Het is überhaupt al niet makkelijk om voor iemand van 2 meter, een beetje goede (en vooral op lengte) motor kleding te vinden.
wendy

Bericht door wendy »

ik geloof je op je woord ;)
dat is inderdaad klote ja :l
wendy

Bericht door wendy »

he lolbroek smurf

en deze site
moet je eens kijken
http://www.motorkledingweb.nl/cordura_f ... n_4xl.html
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”