Oordoppen en ervaringen
- Marcel
- Honda NT700VA
- Contacteer:
Oordoppen en ervaringen
Wie gebruikt er allemaal oordoppen en wat zijn jullie ervaringen?
Zelf gebruik ik al sinds jaren de harde versie hiervan die op maat is gemaakt. Bevallen me prima.
Regelmatig moet gemeten worden of de doppen nog goed passen.
Dit meten doet men door een slagentje op de oordop te plaatsen die in het oor zit. Men brengt daar lichte luchtdruk op. Gemeten wordt dan hoeveel lucht er weglekt. De afsluiting moet 100% zijn.
Het blijkt echter dat je oren nog steeds groeien en daarom moeten ze eigenlijk iedere 2 jaar nagemeten worden. Binnenkort moet ik dat dus maar weer eens laten doen.
Het effect van geluidoverlast wordt zwaar onderschat.
Het is niet zozeer het geluid van de motor die de boosdoener is, het is namelijk het windgeruis langs de helm die al vlug de lawaaibelasting doet oplopen. Bij 80 km/uur is de geluidsdruk gemiddeld 90 dB, bij 100 km/uur 94 dB, bij 120 km/uur 98 dB en bij een snelheid van 140 km/uur is dat al opgelopen tot zo’n slordige 102 dB. Bijkomend is het geluidsniveau tijdens een motorrit ook nog eens afhankelijk van type motor en helm. (zie ook:alpine)
Gehoorbeschadiging kan al optreden na relatief korte tijd blootgesteld te zijn aan een bepaald geluidsniveau.
Toch iets om over na te denken als je op de motorbeurs langs een stand met gehoorprotectie loopt.
Vriendelijke groet
Marcel.
Zelf gebruik ik al sinds jaren de harde versie hiervan die op maat is gemaakt. Bevallen me prima.
Regelmatig moet gemeten worden of de doppen nog goed passen.
Dit meten doet men door een slagentje op de oordop te plaatsen die in het oor zit. Men brengt daar lichte luchtdruk op. Gemeten wordt dan hoeveel lucht er weglekt. De afsluiting moet 100% zijn.
Het blijkt echter dat je oren nog steeds groeien en daarom moeten ze eigenlijk iedere 2 jaar nagemeten worden. Binnenkort moet ik dat dus maar weer eens laten doen.
Het effect van geluidoverlast wordt zwaar onderschat.
Het is niet zozeer het geluid van de motor die de boosdoener is, het is namelijk het windgeruis langs de helm die al vlug de lawaaibelasting doet oplopen. Bij 80 km/uur is de geluidsdruk gemiddeld 90 dB, bij 100 km/uur 94 dB, bij 120 km/uur 98 dB en bij een snelheid van 140 km/uur is dat al opgelopen tot zo’n slordige 102 dB. Bijkomend is het geluidsniveau tijdens een motorrit ook nog eens afhankelijk van type motor en helm. (zie ook:alpine)
Gehoorbeschadiging kan al optreden na relatief korte tijd blootgesteld te zijn aan een bepaald geluidsniveau.
Toch iets om over na te denken als je op de motorbeurs langs een stand met gehoorprotectie loopt.
Vriendelijke groet
Marcel.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Mijn ervaring is goed met oordoppen. Ik heb zowel harde als zachte gehad en de zachte bevielen mij beter. Zit er sterk aan te denken om dit jaar weer nieuwe aan te schaffen helemaal omdat ik toch weer veel op de motor en ook op de snelweg zit. Verschil was in het verleden goed te merken. Zonder oordoppen had ik altijd een piep in mijn oren na een uurtje snelweg rijden, met oordoppen had ik daar geen last van.
Mijn advies; halen die dingen.
gr, coen
Mijn advies; halen die dingen.
gr, coen
- Gerard (GTB)
- Honda NT650V
- Contacteer:
Re: Oordoppen en ervaringen
Waar kan je dat dan laten meten, als ik die dingen op de motor beurs koop dit jaar..mp1963 schreef:Regelmatig moet gemeten worden of de doppen nog goed passen.
Groetjes Gerard 

Pennant Red Metallic Honda Deauville NT650VX bj 1999

Pennant Red Metallic Honda Deauville NT650VX bj 1999
-
- Triumph Trophy SE
Ik gebruik sinds ik klaar ben met de rijles, altijd oordoppen. Ik ga me dit jaar ook otoplastieken aan laten meten op de beurs omdat ik hou van muziek en niet goed tegen stilte kan. Wil dan ook liever niet over een jaar of 10 erachter komen dat ik niet goed meer van m'n muziek kan genieten omdat ik iets te hard heb genoten van het motorrijden.
Op dit moment heb ik nog de zachte oordoppen met filters, maar ik merk dat die na verloop van tijd wat ongemakkelijk zitten. Tijd voor op maat gemaakte dus.
Op dit moment heb ik nog de zachte oordoppen met filters, maar ik merk dat die na verloop van tijd wat ongemakkelijk zitten. Tijd voor op maat gemaakte dus.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
-
- Triumph Trophy SE
Marcel,mp1963 schreef:Regelmatig moet gemeten worden of de doppen nog goed passen.
Waarom is het dan zo dat bij een logitech subbedrijfje genaamd Ultimate Ears, ze je oorvorm levenslang op de plank houden? Het gaat hierbij niet zozeer om oordoppen om lawaai buiten te houden, maar voor artiesten om een monitorspeaker in hun oor te hebben zodat ze zelf horen hoe ze klinken. Dit zijn oordoppen van letterlijk $1000 dus dan neem ik aan dat ze wel weten wat ze doen.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
-
- BMW R1150RT
- Koen
- Honda Goldwing
Ik heb de standaard-doppen van Alpine, vorig jaar op de motorbeurs gekregen bij een abonnement op een motortijdschrift

Gebruik ze vrijwel altijd, zeker als ik de snelweg op ga. Voor mij bieden ze ruim voldoende bescherming en ik kan iemand die tegen me praat over het algemeen nog goed genoeg verstaan.
Zolang ik er geen last van heb onder het rijden en ik geen last heb/krijg van de herrie volstaat deze goedkope variant dus voor mij.

Gebruik ze vrijwel altijd, zeker als ik de snelweg op ga. Voor mij bieden ze ruim voldoende bescherming en ik kan iemand die tegen me praat over het algemeen nog goed genoeg verstaan.
Zolang ik er geen last van heb onder het rijden en ik geen last heb/krijg van de herrie volstaat deze goedkope variant dus voor mij.
Grtz! Koen

Mwa mag geen naam hebben.....Tanja schreef:wat zeg je?!?!?! oftewel; ik heb (nog) geen gehoorbescherming... rij hooguit 3x per week een stukie van 16 km enkele reis op 30/50/60 km wegen.... ik weet dat het raadzaam is om wel gehoorbescherming aan te schaffen.... maar ben een beetje laks en oke geef toe eigenwijs....
Misschien heb ik na motorbeurs nog wel een paar standaard Alpine over (zie hier boven) wel ff in Zeeland komen halen dan...

-
- Triumph Trophy SE
Jonge jonge jongen... Tanja en Rider-64 zijn de laatste paar uur wel lekker bezig hè...
Ze houden ze op de plank voor het geval dat jij ze kwijt raakt, en je ze misschien bij de verzekering gaat claimen. Dan heb je binnen no time nieuwe.ikkieman schreef:Waarom is het dan zo dat bij een logitech subbedrijfje genaamd Ultimate Ears, ze je oorvorm levenslang op de plank houden? Het gaat hierbij niet zozeer om oordoppen om lawaai buiten te houden, maar voor artiesten om een monitorspeaker in hun oor te hebben zodat ze zelf horen hoe ze klinken. Dit zijn oordoppen van letterlijk $1000 dus dan neem ik aan dat ze wel weten wat ze doen.
Maar ook hier geldt dat die afdrukken niet heel je leven meegaan...
Dat is zeker een rondje om het dorp of zo?Tanja schreef:wat zeg je?!?!?! oftewel; ik heb (nog) geen gehoorbescherming... rij hooguit 3x per week een stukie van 16 km enkele reis op 30/50/60 km wegen.... ik weet dat het raadzaam is om wel gehoorbescherming aan te schaffen.... maar ben een beetje laks en oke geef toe eigenwijs....
Totdat je ergens heen gaat om een toerrit te rijden met de aanrijroute over de snelweg.....Dit is niet eigenwijs hoor...... dit is

Van de site van Alpine
Welk risico loopt een motorrijder?
Bij een geluidsniveau van 80 dB loopt je gehoor schade op. Helmentesten hebben uitgewezen dat de windruis onder de helm veel hoger is dan 80dB. Zelfs een korte rit kan je gehoor al beschadigen.
Snelheid Windruis Schadelijk na
100 km/u 94 DB 15 minuten
120 km/u 98DB 7 minuten
140 km/u 102DB 3 minuten
- Koen
- Honda Goldwing
Het is, zeker aan het begin, nog wel eens voorgekomen dat ik de oordoppen vergat. Daar kwam ik dan vaak pas op de snelweg achter. Omdat het te veel tijd kost om ze dan alsnog in te doen reed ik dan toch maar gewoon door.stxrider schreef: Van de site van Alpine
Welk risico loopt een motorrijder?
Bij een geluidsniveau van 80 dB loopt je gehoor schade op. Helmentesten hebben uitgewezen dat de windruis onder de helm veel hoger is dan 80dB. Zelfs een korte rit kan je gehoor al beschadigen.
Snelheid Windruis Schadelijk na
100 km/u 94 DB 15 minuten
120 km/u 98DB 7 minuten
140 km/u 102DB 3 minuten
Als bovenstaande tabel klopt moet ik dus al mijn gehoor flink beschadigd hebben, maar ik heb daar nog niets van gemerkt. Denk dat de cijfers enigszins "gekleurd" zijn door het feit dat Alpine oordoppen wil verkopen.
Ik ontken niet dat geluid schadelijk kan zijn (heb jarenlang in een band gespeeld, dus ben wel wat geluid gewend

Grtz! Koen

Ik rij erg weinig inderdaad en woon-werk is 2x per dag een 20 minuten rijden. Ik weet dat het verstandig is, maar ben nou eenmaal niet in de luxe positie om alles in 1x aan te schaffen. Dus kies ik eerst voor goed spul dat ik iedere motorrit nodig heb, en hoop in toekomst de zaken aan te schaffen welke ik dan nog mis, zoals gehoorbescherming. Het leven bestaat nu eenmaal uit keuzes maken (op het moment dat het niet allemaal tegelijk kan)
enne koen; ik heb jaren in de discotheek achter de bar gestaan.. inderdaad zonder gehoorbescherming, dus mijn oortjes hebben ook al wat te verduren gehad. Natuurlijk i shet beter; gehoorbescherming, maar zoals ik zei: ik moet de aanschaf simpelweg nog een tijdje uitstellen....
enne koen; ik heb jaren in de discotheek achter de bar gestaan.. inderdaad zonder gehoorbescherming, dus mijn oortjes hebben ook al wat te verduren gehad. Natuurlijk i shet beter; gehoorbescherming, maar zoals ik zei: ik moet de aanschaf simpelweg nog een tijdje uitstellen....
- Koen
- Honda Goldwing
Tanja, het setje wat ik gebruik kost geloof ik ongeveer € 25,00. Er zijn zelfs als oordoppen voor een paar euro te koop, dus daar hoef je het ook niet voor te laten...Tanja schreef:Ik rij erg weinig inderdaad en woon-werk is 2x per dag een 20 minuten rijden. Ik weet dat het verstandig is, maar ben nou eenmaal niet in de luxe positie om alles in 1x aan te schaffen. Dus kies ik eerst voor goed spul dat ik iedere motorrit nodig heb, en hoop in toekomst de zaken aan te schaffen welke ik dan nog mis, zoals gehoorbescherming. Het leven bestaat nu eenmaal uit keuzes maken (op het moment dat het niet allemaal tegelijk kan)
Grtz! Koen

- Koen
- Honda Goldwing
Daar heb je ook wel weer gelijk in... moet zeggen dat ik er met die "goedkope" Alpines geen last van heb dat m'n oren er pijn van gaan doen.Tanja schreef:heb ooit in de kroeg een goedekopere set gehad, en daar kreeg ik juist hele mijnlijke oren van, en die dingen "liepen" eruit. Dus als ik het ga doen, wil ik het goed doen...
Heb bij het oefenen met de band wel 's van die goedkope (knalgele) schuimachtige dopjes in gehad, dan was het na een uur inderdaad niet echt aangenaam meer...
Die dingen gebruik ik nu alleen nog bij het klussen met herriemakend elektrisch gereedschap

Grtz! Koen

- Frank
- Honda ST1300
- Contacteer:
Ik heb een tijdje zonder bescherming gereden en ben toen begonnen met de goedkope versie (gele dopjes), toen overgestapt naar de Alpine set , gelijk een setje voor Yvonne.
Persoonlijk vind ik het ook een stuk rustiger rijden dan die herrie om mijn hoofd, dit is natuurlijk erg afhankelijk van de helm die je draagt.
Ben wel van plan om, eventueel op de motorbeurs, een nieuwe set te laten aanpassen aan mijn oren, want de standaard set van Alpine is aan vervanging toe.
Persoonlijk vind ik het ook een stuk rustiger rijden dan die herrie om mijn hoofd, dit is natuurlijk erg afhankelijk van de helm die je draagt.
Ben wel van plan om, eventueel op de motorbeurs, een nieuwe set te laten aanpassen aan mijn oren, want de standaard set van Alpine is aan vervanging toe.

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
- Marcel
- Honda NT700VA
- Contacteer:
Ik heb die van mij in een gewone winkel voor hoorapparaten gekocht (Beter horen). Daar kunnen ze het ook doormeten.gtb schreef:Waar kan je dat dan laten meten, als ik die dingen op de motor beurs koop dit jaar..
- Marcel
- Honda NT700VA
- Contacteer:
Voor het buitenhouden van geluid is het op maak maken juist belangrijk. Er moet geen geluid langs de dop kunnen lekken. Schijnbaar is dit voor muzikanten miner belangrijk.ikkieman schreef:Marcel,
Waarom is het dan zo dat bij een logitech subbedrijfje genaamd Ultimate Ears, ze je oorvorm levenslang op de plank houden? Het gaat hierbij niet zozeer om oordoppen om lawaai buiten te houden, maar voor artiesten om een monitorspeaker in hun oor te hebben zodat ze zelf horen hoe ze klinken. Dit zijn oordoppen van letterlijk $1000 dus dan neem ik aan dat ze wel weten wat ze doen.