Hogere ruit uitproberen

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Koen
Honda Goldwing

Hogere ruit uitproberen

Bericht door Koen »

Icarus schreef:Mijn ruit komt iets boven mijn spiegels uit, maar is mijns inziens lang niet hoog genoeg. Weet iemand waar ik evt. eerst een ruit kan uitproberen alvorens het te kopen?
(Geplukt uit het voorstel-rondje van Rogier)
Ja, ik weet wel een adresje. Mijn eigen adres, ik heb op 27 maart bij de techniekdag een lagere ruit gemonteerd en heb de hogere nog liggen. Waarschijnlijk ga ik daar een keertje mee aan het knutselen om 'm voor mezelf geschikter te maken (spoilertje erop oid).

Tot die tijd ligt ie hier gewoon en kun je er best even een rondje mee komen rijden om het uit te proberen. Weet je gelijk of het wat is.

OK, Lelystad - Roosendaal is ff een stukkie, maar ach, je hebt niet voor niets een tour-motor ;)

Overigens is er bij sommige dealers ook de mogelijkheid diverse ruiten te proberen, maar daar gaan ze er dan wel van uit dat je, als er eentje bevalt, die ook koopt :lol:
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Icarus

Re: Hogere ruit uitproberen

Bericht door Icarus »

Poeh! Ik kreeg helemaal geen bericht dat er een antwoord was geplaatst ;-)

En nog een keer poeh! Roosendaal is inderdaad nét even te ver om even een ruitje uit te proberen.. Ik zou bijna willen voorstellen om - als je ook meegaat op 17 april - om de ruit mee te nemen, maar ik denk dat hij dan nergens in past.

Ik heb eens zitten experimenteren; ik krijg ongeveer de helft van de rijwind op mijn helm, plus nog wat turbulentie. Met een iets hogere ruit zou dat volgens Bartjens bijna nihil moeten zijn, maar ik vraag me af of het inderdaad zo is dat je vrijwel geen rijwind (met bijbehorend geluid) op je helm krijgt bij de hogere schermen?

Ook ben ik op zoek naar stuurverhogers. Dat zal betekenen dat ik een nóg hogere ruit nodig heb om de meeste rijwind te weren...

Groetjes,
Rogier
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

Icarus schreef:Ook ben ik op zoek naar stuurverhogers. Dat zal betekenen dat ik een nóg hogere ruit nodig heb om de meeste rijwind te weren...
Ik ben bang dat stuurverhogers los staat van een nog hogere ruit!
Het stuur komt iets omhoog niet je ruit.
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Frank, als je zithouding verandert (rechterop) dan kom je met je hoofd iets hoger te zitten. Denk dat daar de link ligt met het nodig hebben van een nóg hogere ruit.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Icarus schreef:...ik krijg ongeveer de helft van de rijwind op mijn helm, plus nog wat turbulentie. Met een iets hogere ruit zou dat volgens Bartjens bijna nihil moeten zijn, maar ik vraag me af of het inderdaad zo is dat je vrijwel geen rijwind (met bijbehorend geluid) op je helm krijgt bij de hogere schermen?
Rogier, er zijn verschillende mensen die zeggen dat een hogere ruit juist méér geluid en turbulentie geeft. Ik heb dat ook ervaren toen ik eens een dag met de Deauville van mijn neef (hoog scherm) reed. Vergeleken met mijn eigen (lagere) scherm vond ik het opeens erg rumoerig. Maar uiteraard hangt een en ander van diverse factoren af, onder andere van je eigen lengte en postuur.
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Als je 'bang' bent voor het windgeraas dat een opstaande ruit produceert zou je van MDA de Vario tour-ruit kunnen proberen. Dit is een tourscherm, oftewel een hoger scherm. Dit scherm heeft echter de toevoeging van een extra lipje dat je zelf kunt verstellen. Hierdoor merk je precies wanneer je niet meer in de wind zit. Lijkt mij de oplossing voor je.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Dit is mijn MRA-ruit (43cm) met wind-deflector. Bevalt mij erg goed.

Afbeelding
Fred1970

Bericht door Fred1970 »

Over het scherm van MRA lees ik her en der op het forum goede berichten. En het ziet er mooi uit vind ik.

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het hoge scherm (met de luchtgaten) geen succes is.
Wind bleef bij mij aan mij helm trekken met een hoop herrie. Bovendien trok de hoge ruit ook aan het stuur als ik achter een busje of vrachtwagen reed. Ook schijnt het dat je kuipwerk op den duur gaat scheuren :roll:

Ik heb nu een laag scherm gemonteerd en ben er super blij mee. Koen heeft hetzelfde gedaan tijdens de techniek dag en had de zelfde ervaring (toch?). Wel wind op de borst maar geen last meer van turbulentie. :up
Icarus

Bericht door Icarus »

CaveyH schreef:Frank, als je zithouding verandert (rechterop) dan kom je met je hoofd iets hoger te zitten. Denk dat daar de link ligt met het nodig hebben van een nóg hogere ruit.
Klopt; mijn handen leunen nu teveel op mijn stuur, dus zit ik te denken aan stuurverhogers. Daardoor zal ik iets rechterop gaan zitten en zal ik, in theorie, een hogere ruit nodig hebben.
Veugelke schreef:Dit is mijn MRA-ruit (43cm) met wind-deflector. Bevalt mij erg goed.
Ik heb exact dezelfde ruit, maar ik weet niet hoe hoog deze is. Misschien is inderdaad een juist wat lager scherm voor mij de oplossing, al heb ik wel een Shark EvoLine helm die erom bekend staan nogal veel geluidsoverlast te geven tijdens het rijden.

Als ik de deflector laag zet, zit ik vol in de rijwind. Als ik hem op een van de tussenliggende standen zet, heb ik de minste turbulentie en wind, maar nog steeds teveel naar mijn smaak. De 'hoogste' stand van de deflector zorgt ervoor dat de deflector meer dwars gaat staan en lijkt het alsof ik juist alleen maar turbulentie krijg. Erg vreemd allemaal.

Groetjes,
Rogier
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Fred1970 schreef:Ik heb nu een laag scherm gemonteerd en ben er super blij mee. Koen heeft hetzelfde gedaan tijdens de techniek dag en had de zelfde ervaring (toch?). Wel wind op de borst maar geen last meer van turbulentie. :up
Inderdaad rij ik nu ook met laag scherm, rustiger aan m'n hoofd maar ik merk wel dat bij snelheden boven de 100 km/u er erg veel druk op m'n bovenlijf komt te staan. Nu de temperaturen aangenaam zijn vind ik het niet zo vervelend, maar ik denk dat in de winter het me toch kan gaan tegenstaan. Daarom laat ik de hoge ruit toch nog maar even in de schuur liggen, wie weet monteer ik die in de winter weer.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Harcer

Bericht door Harcer »

Kan het niet beter vermelden dan hierboven, sinds twee dagen laag scherm. Maar van de winter gaat het hoge weer terug, dan maar wat meer herrie aan den kop
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”