Deauville als opstapmotor ?

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Bommel

Deauville als opstapmotor ?

Bericht door Bommel »

Hoera, ik heb mijn rijbewijs binnen en nu op zoek naar een motor.. Na een eerste oriëntatie op een toermotor kom ik uit op een Transalp, een yamaha xj900 o feen Deauville. Dat lijkt me een heel praktische motor voor woon/werk verkeer en om te toeren.
Mijn vraag aan jullie is ? Is dit een opstartmotor ? Wat zijn eventueel voor/nadelen ?

Groet,

bommel
Ed Vissers
Motorloos

Re: Deauville als opstapmotor ?

Bericht door Ed Vissers »

Toeren en woonwerk. Dan denk ik dat de Transalp afvalt. Deze heeft een ketting en geen cardan.

De Yam en de Deauville zijn beiden geschikt voor toeren en WWverkeer.

De Yam is iets zwaarder en ook sterker. De Deauville is erg betrouwbaar.
De Yam zal iets meer brandstof verbruiken.
Beide motoren hebben hun kwaliteiten wel bewezen. Voor meer info verwijs ik je naar de website van de YDCN http://www.xs4all.nl/~kimkodde/ydcn.html

De Deauville heeft een iets betere bescherming tegen wind/regen

De Yam heeft de Yamaha Diversion Club Nederland
De Deauville heeft ons :apl

Tip,

ga op beiden uitgebreid proefrijden.

Suc6
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Catbustingdog
Motorloos

Bericht door Catbustingdog »

EdVissers schreef:Toeren en woonwerk. Dan denk ik dat de Transalp afvalt. Deze heeft geen ketting.
Je bedoelt waarschijnlijk: deze heeft een ketting en geen cardan? Voor de rest kan ik alleen maar ja knikken!
sportieve groet :blg
Noël

Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Als 1e van harte gefeliciteerd :apl met het behalen van het meest begeerde roze papiertje.
Transalp en Yamaha xj900 staan hier naast elkaar op mijn werk. De Trans lijkt mij erg hoog dus volgens mij moet je vrij lang zijn om je voeten op een goede manier aan de grond te kunnen krijgen.
De yamaha xj900 is een fijne motor met cardan :D .
De Honda Deauville 650 of 700? Tja, wat moet je daar van zeggen. :en1
Nou heb ik daar persoonlijk wel een mening over maar die is voor mijn rekening. Nu weet ik dat er een "vergelijkend warenonderzoek" is geweest. Deze heeft in een motorblad gestaan en de conclusie is eigenlijk dat zowel de Yamaha als Honda beiden zeer fijne fietsen zijn maar dat de Honda meer opbergruimten heeft en dat je er langer lekkerder op kan zitten en dus langere ritten kan maken. Ik moet nog ergens het onderzoek hebben. Mocht je het willen hebben dan kan het opzoeken en via een pb tje mailen.
Succes in elk geval met je beslissing. Ga vooraf met de motoren uitgebreide proefritten rijden. (Volgende week zaterdag de Yamaha en zondag met Honda de openingsrit ?)
(Ik mis de smilie van vrouwe Justitia) :lol:

Yamaha xv535 (ik schaam mij er niet voor want ik verkocht hem terug aan de 1e eigenaresse voor veel meer dan mijn aankoopbedrag)
Yamaha xj600 Diversion (verkocht vanwege kettingproblemen)
Honda Deauville NT650 (verkocht vanwege net te weinig vermogen bij volle belasting in de heuvels)
Honda Deauville NT700 (met stokbrookopbergruimte) :apl
Toekomstige motor Honda Deauville NT??? met bankstel (voor bejaardentochten in het buitenland) :l
:b
Laatst gewijzigd door Cor op 11 apr 2011, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Noël,

ik heb het even gewijzigd :). Thanks.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Als beginner qua motorrijden heb ik een goed jaar geleden in hetzelfde schuitje gezeten. Eind 2009 rijbewijs gehaald en op zoek geweest naar een geschikte "beginners"motor. Ik heb ook getwijfeld tussen een XJ900 en een Deauville. 't Is uiteindelijk de Deauville geworden, o.a. vanwege de opbergmogelijkheden (vaste koffers) en gewoon het uiterlijk wat mij meer aansprak.

Ik heb de Deauville nu zo'n 10 maanden, ongeveer 12000 km. mee gereden, en ik vind het een prima 1e motor. Betrouwbaar, weinig onderhoud nodig, gemakkelijk te besturen, voelt eigenlijk een beetje als de lesmotor waar ik toen op reed, maar dan met wat kuipwerk eromheen.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
bruur
Suzuki V-Strom

Bericht door bruur »

Ik heb mijn deauville 650 een week na het behalen van mijn rijbewijs gekocht, zat te twijfelen tussen de deauville, triumph tiger en een transalp en een week gereden op de revere (zelfde als de deauville alleen geen kappen) en de keus op de deauville gevallen door de opberg mogelijkheden, toch ook wel de gunstige prijs, onderhoud en cardan aandrijving.
Nog geen seconde spijt van mijn keuze.

Nog gefeliciteerd met het behalen van je A.
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
Henk Engberts
BMW R1150RT

Bericht door Henk Engberts »

Nou Bommel gefeliciteerd met je A-rijbewijs. Het roze kaartje voor motor behalde ik in november 2009. Eerst zou ik geen motor kopen, af en toe er één huren leek mij een beter optie. In maart van 2010 heb ik toch maar besloten om zelf een motorfiets aan te schaffen. Mijn keus viel gelijk al op de Deauville, vanwege de koffers en andere opbergmogelijkheden. Ik heb geen spijt van mijn aankoop want het is een geweldige machine om mee te rijden. Nog even voor de duidelijkheid ik heb de 650.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Gefeliciteerd met het roze kaartje!
En succes met kiezen. Als je veel informatie van dit forum vandaan haalt, dan heb ik al een voorgevoel welke kant het met de keuze op zal gaan... ;)
Veel plezier gewenst!
roelof
Honda NT700V

Bericht door roelof »

proficiat hoor!! ik weet wel voor welke ik zou gaan, maar ik ben dan ook bekend met de deauville en niet met de andere motoren.
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
mototaz

Bericht door mototaz »

Ik ben als 18 jarig jongetje :P begonnen met een deauville. Op zich een goede motor om mee te beginnen, je kan weinig fout doen en het rijd lekker makkelijk ;). Het enige nadeel wat ik zou kunnen bedenken is het gewicht, ik was toen een 90kg brommer gewend en heb de 240 kg deauville dus een aantal keren helaas op zijn zijkant neergelegd :oo
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Hey Bommel,
Ik heb op beiden gereden. Mijn Deauville heb ik in de steek gelaten door een foutje van mijn kant. Nu rijd ik een XJ900s. Ook een fijne motor waar je graag iets sportiever op rijdt.
De XJ900s is een simpele motor om te onderhouden, bijna net zo simpel als de Deauville. Bij de XJ begint ie goed te trekken vanaf een toertje of 4000. Daar staat dan tegenover dat je uitlaten snel verrot zijn, en een nieuwe uitlaatset is erg duur. De Deauville heeft een setje bochten goed weggewerkt en er kan ook minder snel iets doorroesten vanwege de kuipen die eromheen zitten.
Echter, de XJ is een krachtpatser die je echt meeneemt voor een loopje als je er niet heel erg op bedacht bent. De Deauville zou ik eerder aanraden als beginnersmotor omdat je het verkeer nog goed moet leren kennen als motorrijder. De XJ denk ik dat je de eerste paar keer zoiets zult hebben van 'leuk, keihard jagen!' tot je de eerste boete binnen krijgt. Zo is het nu ook voor mij.
Als ik netjes de toegestane maximumsnelheid wil rijden betrap ik mezelf erop dat ie heel, heel tam gehouden wordt. De Deauville heeft hier veel meer een fun-factor voor.
Zoals Bram al aangeeft is een motor veel zwaarder dan een brommer. Bedenk wel dat de XJ met alle vloeistoffen erin zo'n 20 kg minimaal meer weegt dan een Deauville. Persoonlijk wil ik dan ook graag terug naar een Deauville.
Succes met je keuze!

Gr.
Jeroen
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Hans van D
Motorloos

Bericht door Hans van D »

Van harte gefeliciteerd met je roze creditcard en succes bij je zoektocht naar een motor.
Ik rijd vanaf november vorig jaar, dus ook nog maar kort. Heb geen ervaring met andere motoren maar ben blij met mijn deauville.
Wellicht tot ziens op een toerrit.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Gerard (GTB)
Honda NT650V
Contacteer:

Bericht door Gerard (GTB) »

gefeliciteerd met je motor rijbewijs.
veel wijsheid bij de keuze voor de juiste motor.
Groetjes Gerard :b
:brrr

Pennant Red Metallic Honda Deauville NT650VX bj 1999
Johan

Bericht door Johan »

Ik vind een Deauville te zwaar als eerste motor. Je eerste motorfiets zou eigenlijk niet meer dan zo'n 180kg droog moeten wegen.

Voor de rest is hij uitstekend, maar nogal gewichtig met veel plastic.
Hans V.

Bericht door Hans V. »

Heeft dat ook niet ten dele met het postuur van de bestuurder te maken?
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Dat denk ik ook Hans, ik zou niet weten waarom een lichtere motor (qua gewicht) beter zou zijn voor een beginner dan een wat zwaardere. Qua vermogen kan ik me er meer bij voorstellen, je kunt misschien beter niet gelijk op een 1000cc-racer stappen (al hangt ook dat volgens mij af van de persoon en zijn manier van rijden).

Ik heb in het begin een paar weken op de Kawa GPZ500s van m'n broer gereden en dat voelde dan meer als een brommer dan als een motor. Nu ben ikzelf ook niet de kleinste dus dat scheelt wel...
Laatst gewijzigd door Koen op 12 apr 2011, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
jouke breitsma

Bericht door jouke breitsma »

Hallo Bommel,
Ik zal je mijn motor-aankopen gedurende mijn motorrijleventje even opsommen en dan zul je begrijpen wat mijn eindconclusie is:
Ik ben in 1957 gaan rijden met als eerste motor:
CZ 125 en dan vervolgens:Jawa 250>DKW350>Puch250>Kawasaki250>HondaCB400>Yamaha550>{was echte klasse}.YamahaXJ/FJ600 {3x}>YamahaXJ/FJ900{3x}>KawasakiGTR1000>BMW K75>BMW K1100>Honda ST1100 {2x}.En nu ben ik dus zover dat de Pan vorig jaar met 150.000 op de teller ingeruild is voor mijn huidige Deauville.Vanaf de Yamaha600 waren het nieuwe.De Pan ging weg,omdat ik moeite kreeg met het naar binnen rijden thuis {een beetje onhandige toestand}.Wat ik nu eigenlijk bedoel met dit verhaal:begin met de Deau en dan kun je altijd bij de volgende motoren een stapje omhoog. Mij heeft dit altijd veel plezier gegeven om steeds wat verder te gaan.En : de Deau is in mijn ogen een prima motor om mee te beginnen.Is zeer gebruiksvriendelijk en luistert echt naar jou!Als je dan later nog eens wat anders wilt en je gaat wellicht over op een 4-cilinder,dan is dat plezier ook nog eens dubbel groot.
Je eerste motor zal altijd een speciaal plekje in je hart houden,welke het ook wordt.
Succes bij je keuze en een geweldige motortijd toegewenst!
Een groet uit het Emmense, :brm :brm :b jouke
Johan

Bericht door Johan »

CaveyH schreef:Dat denk ik ook Hans, ik zou niet weten waarom een lichtere motor (qua gewicht) beter zou zijn voor een beginner dan een wat zwaardere.
Alles. Als een zware motor net zo handelbaar was voor een beginnende rijder, zouden ze je daar wel de bijzondere verrichtingen op laten doen :lol:

Een Deauville is een prima motor, maar als eerste fiets is een lichte naked (cb500, gs500) toch meer geschikt.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens Johan. Met mijn 120 kg. en 2 meter plus is een CB500 al niet echt leuk om op te lessen, ik moet er zeker niet aan denken om daar dag in dag uit op te moeten rijden. Voor mij is dat dus geen geschikte beginnersmotor. Het hangt volgens mij toch af van de berijder wat de meest geschikte motor is, meer in elk geval dan het gewicht van de motor.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

De keuze voor een eerste motor is van zeer veel zaken afhankelijk.

Je gaat woonwerk rijden? Dan tellen veiligheid (ABS), bescherming (Kuip) en onderhoud (cardan) zwaarder dan andere zaken zoals vermogen en hanteerbaarheid.
Feitelijk zou je op een doordeweeksedag een Deauville moeten huren en dan 2 maal de route woon-werk rijden. Dan weet je ook of de motor bij je past voor het doel waar je het voor gaat gebruiken. En dan wel ff tijdens de spits rijden als het kan.

Je wilt toeren? Koop een toermotor en geen racer/buikschuiver. Toeren is genieten met relatief lage snelheden. Vermogen en acceleratie spelen dus geen rol. Ruimte om eventueel bagage mee te nemen is belangrijker evenals een relaxte zit.

Is de Deauville een opstapmotor? Als je de motor voor bovenstaande zaken gaat gebruiken: ZEKER!!! Kies je een lichtere motor (in gewicht en of motorvermogen) dan mis je misschien een van de zaken die bovenstaand genoemd zijn. Na verloop van tijd ben je erop uitgekeken en schaf je alsnog iets zwaarders aan.
De Deauville is niet zwaar zolang je erop rijdt, en dat doen de meeste van ons toch. Wil je de motor bij lage snelheiden ook goed onder controle hebben volg dan een VRO1 cursus als je een jaar gereden hebt. Daar leer je ontzettend veel van.

Zelf gebruik ik de Deauville nu ruim een jaar voor woon-werk. Er staat inmiddels 25000 km op en het bevalt mij uitstekend.
Voorheen had ik een Dragstar 1100 Classic (Yamaha chopper) en ik mis het echt niet.

Je kunt ook altijd bij verschillende dealers een proefrit maken. Doe dat bij 2 of 3 dealers op dezelfde dag en je weet direct of de motor iets voor je is.

Veel succes met je keuze en maak voordat je iets definitiefs aanschaft gewoon een proefrit van 2 uur.

Vriendelijke groet

Marcel
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Johan

Bericht door Johan »

CaveyH schreef:Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens Johan. Met mijn 120 kg. en 2 meter plus is een CB500 al niet echt leuk om op te lessen, ik moet er zeker niet aan denken om daar dag in dag uit op te moeten rijden. Voor mij is dat dus geen geschikte beginnersmotor. Het hangt volgens mij toch af van de berijder wat de meest geschikte motor is, meer in elk geval dan het gewicht van de motor.
Ok, daar heb je een punt. Maar voor iemand met gemiddelde maten (1,85 of minder) is het toch anders.

Natuurlijk kan ik me veel slechtere opstapmotoren bedenken, maar of de Deauville nou de beste eerste motor is voor de gemiddelde beginner? Nee, dat niet.
Gerard (GTB)
Honda NT650V
Contacteer:

Bericht door Gerard (GTB) »

Ik ben ook begonnen met een Deauville 650, en heb daar als beginneling geen problemen mee ondervonden.
Groetjes Gerard :b
:brrr

Pennant Red Metallic Honda Deauville NT650VX bj 1999
mototaz

Bericht door mototaz »

Het hele "probleem" is gewoon dat een deauville een relatief zware motor is, tenminste in vergelijking met de les motoren. Dat merk je zoals eerder gezegd vooral bij lage snelheden, dus enkel daarbij is er kans op omvallen.

Verder is het natuurlijk afhankelijk van je eigen bouw, ben je groot of klein, zwaar of licht man of vrouw... het telt allemaal mee, het een wat meer dan het ander maar toch.

Wat wel zo is (en deels duidelijk gemaakt in een post hierboven ergens) is dat een deauville de lichtste toermotor is in de motorwereld, ik ken geen enkel ander model met evenveel of minder motorinhoud maar toch wel een volledig kuipwerk EN een goede zithouding (dus geen race of chopper houding) heeft.

Als ik dit allemaal even samenvat en ook de bovenstaande posts bekijk kom ik tot de volgende conclusie:
Wil je een motor voor dagelijks vervoer die je goed beschermd, weinig onderhoud nodig heeft en goed zit? Koop dan een deauville. Het enige waar je rekening mee moet houden is de hoogte in combinatie met het gewicht, het kan voorkomen dat je hem onverhoopt om laat vallen.

Kun je een van de bovenstaande dingen missen aan een motor, oftewel is het dat je waard om makkelijker te beginnen? Neem dan een andere motor, zoals een cb500 of iets dergelijks.

Verder nogmaals, het ligt grotendeels aan degene die de motor rijd. Lichaamsbouw en welke eisen deze stelt aan de motor. Een proefrit lijkt me een goed idee trouwens ;)
Johan

Bericht door Johan »

mototaz schreef:Het hele "probleem" is gewoon dat een deauville een relatief zware motor is, tenminste in vergelijking met de les motoren. Dat merk je zoals eerder gezegd vooral bij lage snelheden, dus enkel daarbij is er kans op omvallen.
Precies mijn punt. Op een lichte motor bouw je eerder vertrouwen op, en zet je de eerste stappen op weg naar goed leren rijden (in plaats van alleen maar examenwaardig kunnen rijden). Vergeet niet dat bijvoorbeeld uitwijken of een bocht goed inzetten op een cb500 ook makkelijker zijn dan op een Deauville. En die is weer makkelijker dan een nog (veel) zwaardere toerfiets.

Een Deauville is perfect als tweede motor, wanneer je de basis al hebt gelegd op een lichte fiets (lichter dan 200 kilo in ieder geval).

Of als derde, of als vierde motor, zoals in mijn geval 8)
Bommel

Bericht door Bommel »

Hartelijk dank voor jullie reacties,

Zoals ik begrijp zijn de meningen verdeeld. Wat ik ga doen is een proefrit maken om te zien of deze motor bij me past. Heb zelf een gemiddelde lengte ..175 cm en een gemiddeld gewicht .. 80 kg. Ik ga het gewoon ervaren... Jullie horen meer

Bommel
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Heel verstandig. Veel succes.

Let wel: menige beginner op een lichte motor heeft moeite met straatje keren terwijl meer ervaren rijders probleemloos hun zware toermotor bijna haaks de hoek omkrijgen.
Alles heeft te maken met ervaring.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Suc6 met de proefritten en alvast veel plezierige en veilige kilometers gewenst op de motor van je keuze.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bommel

Bericht door Bommel »

Bedankt voor alle goede adviezen.

Heb proefgereden en ben tot de ontdekking gekomen dat de Deauville niet mijn motor is

Ik heb gekozen voor een V-Strom

Bedankt voor alle reacties en veel veilige motor km's gewenst

Bommel
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Hoi Bommel,

goede keuze. Voor mij viel de V-strom af vanwege de ketting ipv cardan, maar het is zeker een mooie motor.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”