To ABS or not to ABS, that is the question ...
To ABS or not to ABS, that is the question ...
De discussie hier thuis .....
Mijn vrouw zou het prettig vinden als ik een motor met ABS zou hebben. Met regenweer en in de winter zou ik het soms ook weleens een prettig idee vinden, maar ik denk zelf dat veiligheid voor 90% in je hoofd zit, en dan pas in de motor, banden enzovoort.
In ieder geval, de kwestie is of ik mijn Deauville 650 eens moet inruilen voor een 700. Ik vind het erg veel geld ... haar argument is; op veiligheid moet je niet bezuinigen als je het kunt betalen.
Maar ja ... betaal je niet voor schijnveiligheid?
Wat zouden jullie doen, ervan uitgaande dat je bijv. 5000 euro zou moeten bijleggen, eigenlijk alleen voor die ABS? Voor de rest is mijn 650 prima (heeft alleen wel een andere uitlaat nodig).
Mijn vrouw zou het prettig vinden als ik een motor met ABS zou hebben. Met regenweer en in de winter zou ik het soms ook weleens een prettig idee vinden, maar ik denk zelf dat veiligheid voor 90% in je hoofd zit, en dan pas in de motor, banden enzovoort.
In ieder geval, de kwestie is of ik mijn Deauville 650 eens moet inruilen voor een 700. Ik vind het erg veel geld ... haar argument is; op veiligheid moet je niet bezuinigen als je het kunt betalen.
Maar ja ... betaal je niet voor schijnveiligheid?
Wat zouden jullie doen, ervan uitgaande dat je bijv. 5000 euro zou moeten bijleggen, eigenlijk alleen voor die ABS? Voor de rest is mijn 650 prima (heeft alleen wel een andere uitlaat nodig).
Re: To ABS or not to ABS, that is the question ...
Degene die voor zijn zullen zeggen:
Stel dat het je leven kan redden, is dat die 5000 Euro waard?
Degene die tegen zijn zullen zeggen:
ABS is een extra wat me geen 5000 Euro waard is?
Maar is iemand die dat zegt per definitie tegen?
Ik bedoel het een beetje als: er zijn hondjes die Fikkie heten maar niet iedereen die Fikkie heet is een hondje.
Het kan een duur extraatje zijn maar als het je één keer behoedt voor 'onderuitremmen' of je leven redt.....tja.
We verzekeren ons voor van alles, waarbij we nooit hopen om van de verzekering gebruik te maken.
Stel dat het je leven kan redden, is dat die 5000 Euro waard?
Degene die tegen zijn zullen zeggen:
ABS is een extra wat me geen 5000 Euro waard is?
Maar is iemand die dat zegt per definitie tegen?
Ik bedoel het een beetje als: er zijn hondjes die Fikkie heten maar niet iedereen die Fikkie heet is een hondje.
Het kan een duur extraatje zijn maar als het je één keer behoedt voor 'onderuitremmen' of je leven redt.....tja.
We verzekeren ons voor van alles, waarbij we nooit hopen om van de verzekering gebruik te maken.
Ja, Bert heeft wel gelijk. Het IS uiteindelijk een soort dilemma-vraag. Ik zou (uiteraard) ook liever ABS hebben, maar kies voorlopig niet voor zo'n betrekkelijk grote investering. Ook omdat mijn 650 zo prima bevalt en pas weinig kilometers op de teller heeft.
-
- Motorloos
Naar mijn mening is het geen dilemma.
Je kijkt gewoon of ABS in je portemonnee zit. De meerkosten zijn dan ca € 4.500 want met en 700 hoef je geen nieuwe uitlaat. Maar voor die 4.500 koop je meer dan alleen ABS. De 700 heeft immers meer positieve verschillen tov de 650 dan alleen ABS en wellicht koop je dan ook nog een motor met minder kilometers.
Je hebt in ieder geval één voordeel. De goedkeuring is kennelijk al door het parlement nu alleen de munten nog
Nog een kleine nabrander..
Zoals de Amerikanen zeggen:
There is no substitute for ABS
Je kijkt gewoon of ABS in je portemonnee zit. De meerkosten zijn dan ca € 4.500 want met en 700 hoef je geen nieuwe uitlaat. Maar voor die 4.500 koop je meer dan alleen ABS. De 700 heeft immers meer positieve verschillen tov de 650 dan alleen ABS en wellicht koop je dan ook nog een motor met minder kilometers.
Je hebt in ieder geval één voordeel. De goedkeuring is kennelijk al door het parlement nu alleen de munten nog

Nog een kleine nabrander..
Zoals de Amerikanen zeggen:
There is no substitute for ABS

Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed

Wel of geen
ABS Praktijk voorbeeld:
Ik had 3 jaar gespaard voor een Pan European. Destijds waren alleen de BMW K1100LT / Kawa GTR1000 en de Pan European ST1100 in de aanbieding als toerbuffels. Ik vond de Pan European ST1100 toen de mooiste.
Begonnen met een Pan European ST1100 ABS/TCS (2e hands). Na 3 maanden kreeg ik een ongeluk. Komende van de N210 om naar de lekdijk te gaan van de C.J. Roosweg naar de Industrieweg. Stoplicht was groen en ik de bocht om. Op hetzelfde moment komende van de paralelweg, wilde een auto aansluiten bij de stoplichten, maar dat ging niet, waardoor hij dus mijn weg gelijk blokkeerde!
Ik heb toen met de motor het voorspatbord (meer kon ik niet ontwijken) geschampt. Ik kan met nog steeds niet herinneren dat ik geremd had (zal wel, maar geconcentreerd gestuurd), en alles bleef draaien (de wielen) en kon zo na een paar meter erna de motor gewoon neerzetten op de zijstandaard. Ben toen ook niet gevallen!
In mijn motorperiode heb ik zeker 3x "bewust" gebruik gemaakt van ABS en ben niet gevallen..... (Onbewust maak je denk ik veel vaker gebruik van) Ik heb de plotselinge remacties tijdens woon- werkverkeer niet meegeteld bij het plotseling invoegen van kamikaze koekblikken.
Conclusie: Het blijven staan of liggen, daar ligt de afweging en de winst m.b.t. wel of niet ABS.
Voor mij nooit meer zonder ABS, ondanks dat ik defensief rijdt

Ik had 3 jaar gespaard voor een Pan European. Destijds waren alleen de BMW K1100LT / Kawa GTR1000 en de Pan European ST1100 in de aanbieding als toerbuffels. Ik vond de Pan European ST1100 toen de mooiste.
Begonnen met een Pan European ST1100 ABS/TCS (2e hands). Na 3 maanden kreeg ik een ongeluk. Komende van de N210 om naar de lekdijk te gaan van de C.J. Roosweg naar de Industrieweg. Stoplicht was groen en ik de bocht om. Op hetzelfde moment komende van de paralelweg, wilde een auto aansluiten bij de stoplichten, maar dat ging niet, waardoor hij dus mijn weg gelijk blokkeerde!
Ik heb toen met de motor het voorspatbord (meer kon ik niet ontwijken) geschampt. Ik kan met nog steeds niet herinneren dat ik geremd had (zal wel, maar geconcentreerd gestuurd), en alles bleef draaien (de wielen) en kon zo na een paar meter erna de motor gewoon neerzetten op de zijstandaard. Ben toen ook niet gevallen!
In mijn motorperiode heb ik zeker 3x "bewust" gebruik gemaakt van ABS en ben niet gevallen..... (Onbewust maak je denk ik veel vaker gebruik van) Ik heb de plotselinge remacties tijdens woon- werkverkeer niet meegeteld bij het plotseling invoegen van kamikaze koekblikken.
Conclusie: Het blijven staan of liggen, daar ligt de afweging en de winst m.b.t. wel of niet ABS.
Voor mij nooit meer zonder ABS, ondanks dat ik defensief rijdt

-
- Triumph Trophy SE
Stel dat je dondert met je 650 door verremmen en glijden. Zelfs al heb je zelf geen schade, maar je moet wel het eea aan plastic vervangen aan de motor. Vaak is dan ook het subframe verbogen en als je een beetje pech hebt ook het hoofdframe. Enig idee wat een beetje tupperware en pisbakkenstaal dan kost? Ga maar uit van ongeveer €3000 als je alles zou moeten vervangen, ervan uit gaande dat je zelf verder geen schade hebt aan je helm (bij iedere val vervangen?), pak (CE-beschermers vervangen) en eventueel andere schade aan omliggenden (verzekering die omhoog gaat) kom je toch al op een aardig eindje richting de €4500. Ook moet het allemaal gerepareerd worden door de garage à €60 per uur ex btw. In die zin zou je dus aardig gelijk uitkomen. Echter, dan is je motor in ieder geval een tijdje uit de running vanwege onderdelen wachttijden. De 700 zou je in ieder geval nog wel mee verder kunnen vanwege de hogere restwaarde in vergelijking met de 650 en je hebt ook een motor met minder kilometers en geen gedoe met de brandstofpomp. 

I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Zojuist in Kamerik wezen babbelen bij Gert Alterna, en een erg mooi aanbod gekregen.
Gert is een betrouwbare vent, dus ik hoefde niet lang te twijfelen ... het type motor in mijn profiel mag veranderd worden in een NT700V
Gert is een betrouwbare vent, dus ik hoefde niet lang te twijfelen ... het type motor in mijn profiel mag veranderd worden in een NT700V

- Stephan
- Moto Guzzi Stelvio
Gefeliciteerd met jouw nieuwe aanwinst!
Ik heb het type motor onder jouw naam veranderd, maar dan wel in NT700VA. ...het ging immers om de ABS-versie.
Gert Altena heeft er drie staan. Alle drie met ABS. Welke is het geworden?
Ik heb het type motor onder jouw naam veranderd, maar dan wel in NT700VA. ...het ging immers om de ABS-versie.

Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. 

Model 2006, 44.000km, met handverwarming, en een topkoffer erbij. Ook bredere zijkoffers, maar ik weet nog niet of ik dat echt een voordeel vind ivm filerijden. Nu doe ik dat toch heel weinig, dus dat speelt niet zo'n rol.
- Koen
- Honda Goldwing
Uit bovenstaande verhalen zou je bijna concluderen dat ABS de wonderbaarlijke eigenschap heeft elke valpartij te voorkomen. OK, ABS kan helpen om je motor bestuurbaar te houden en een valpartij door blokkerend voorwiel voorkomen, maar het is zeker niet zaligmakend. De beste valbescherming zit nog altijd op het zadel, met of zonder ABS blijft je eigen reactie(vermogen) de belangrijkste factor. Omdat elk hulpmiddel handig kan zijn als je het nodig hebt zou ik (als je toch de keuze hebt) zeker voor ABS gaan, maar ga er nooit blind van uit dat ABS je in elke situatie redt.
Los van bovenstaande: Johan, proficiat met je aankoop en veel plezier met je Deauf 700! 44.000 valt best mee en handvatverwarming is zeker lekker in de winter
Los van bovenstaande: Johan, proficiat met je aankoop en veel plezier met je Deauf 700! 44.000 valt best mee en handvatverwarming is zeker lekker in de winter

Grtz! Koen

- Geert
- Honda CBF600S
Johan,
Gefeliciteerd met je deauville 700. Heel veel plezier ermee joh.
Ik wil nog even inhaken op het verhaal van Coen.
ABS is niet zaligmakend, dat ben ik met je eens, maar het is wel zo dat je in een noodsituatie niet hoeft na te denken over het opbouwen van je remactie, dat neemt het ABS van je over. Je zal met me eens zijn dat in paniek je keihard in je rem knijpt, menselijke reactie, met als gevolg dat je je onderuit kan remmen, dit overkomt je met ABS niet. Laat ik het zo zeggen: ABS ontzorgt je bij een remactie.
Gefeliciteerd met je deauville 700. Heel veel plezier ermee joh.
Ik wil nog even inhaken op het verhaal van Coen.
ABS is niet zaligmakend, dat ben ik met je eens, maar het is wel zo dat je in een noodsituatie niet hoeft na te denken over het opbouwen van je remactie, dat neemt het ABS van je over. Je zal met me eens zijn dat in paniek je keihard in je rem knijpt, menselijke reactie, met als gevolg dat je je onderuit kan remmen, dit overkomt je met ABS niet. Laat ik het zo zeggen: ABS ontzorgt je bij een remactie.
Groetjes
Geert
& Marian
Geert

Ik heb me in de loop der jaren 2x onderuit geremd, beide keren waren voordat ik een Deauville had trouwens. Ik besef terdege dat ABS alleen maar een hulpmiddel is. Overigens was het tijdens de proefrit op droog wegdek knap moeilijk om de ABS te activeren, zelfs met botweg de rem intrekken.Geert schreef:Johan,
- Koen
- Honda Goldwing
@Geert, helemaal mee eens, ik heb mezelf 1x onderuit geremd in een plotselinge noodsituatie en dat eindigde tegen de bumper van een auto. Wellicht had ABS me in dat geval overeind kunnen houden, al blijft dat gissen. De auto gaf geen voorrang en stond daardoor ineens zó dichtbij dat ik waarschijnlijk ook mét ABS geen andere optie had. Al was ik dan misschien rechtop gebleven tot de klap...
Wat ik met m'n opmerking meer bedoelde is dat het een hulpmiddel blijft, en geen wondermiddel is. Ik ben absoluut overtuigd van het nut van ABS, maar moest helaas m'n portemonnee volgen bij de aanschaf van m'n Deauf. Dat werd dus wél een Deauf, wél een lage km-stand maar géén ABS. Volgende keer beter
Wat ik met m'n opmerking meer bedoelde is dat het een hulpmiddel blijft, en geen wondermiddel is. Ik ben absoluut overtuigd van het nut van ABS, maar moest helaas m'n portemonnee volgen bij de aanschaf van m'n Deauf. Dat werd dus wél een Deauf, wél een lage km-stand maar géén ABS. Volgende keer beter

Grtz! Koen

-
- Motorloos
Johan,
van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Ik wens je er veel fijn en veilige kilometers mee.
ABS zaligmakend? Ja is het enige goede antwoord, maar dat is wel afhankelijk van de situatie en soms kom je situaties tegen die je niet zelf in de hand hebt. Met ABS heb je dan gewoon veel meer kans dan zonder ABS.
Je kunt nog zo veel oefenen op remmen en je kunt nog zo veel motortrainingen volgen. Als je een noodstop moet maken knijp je. Zo hard je kunt. Met ABS kun je blijven sturen. Zonder ABS zul je onderuit gaan.
van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Ik wens je er veel fijn en veilige kilometers mee.
ABS zaligmakend? Ja is het enige goede antwoord, maar dat is wel afhankelijk van de situatie en soms kom je situaties tegen die je niet zelf in de hand hebt. Met ABS heb je dan gewoon veel meer kans dan zonder ABS.
Je kunt nog zo veel oefenen op remmen en je kunt nog zo veel motortrainingen volgen. Als je een noodstop moet maken knijp je. Zo hard je kunt. Met ABS kun je blijven sturen. Zonder ABS zul je onderuit gaan.
Groetjes,
Ed
Ed

Dag Johan,
Toevallig eentje uit 2006 met 44.000 km op de teller ??
Je bent me voor geweest.
Gelukkig heb ik er nog eentje op het oog, zal maar niet vertellen waar
Andere tips welkom
Groetjes,
Evelyne
Toevallig eentje uit 2006 met 44.000 km op de teller ??

Je bent me voor geweest.

Gelukkig heb ik er nog eentje op het oog, zal maar niet vertellen waar

Andere tips welkom

Groetjes,
Evelyne
- Hans van D
- Motorloos
Gefeliciteerd met je keuze Johan. Veel veilige km's . Ik hoop dat je je ABS niet nodig zult hebben.
Tot ziens op een toerrit.
Groeten,
Hans
Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Hans
Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Tja, pech.Evelyne schreef:Toevallig eentje uit 2006 met 44.000 km op de teller ??![]()
Je bent me voor geweest.![]()
Gelukkig staan er meer Deauville's te koop, zowel in Kamerik als bij andere zaken

Ik kom al jaren bij Gert Altena, goeie vent.
Ik ben al wel eens mee geweest op een toerrit, op de 650. Maar over het algemeen ben ik niet zo toerderigDuiffie schreef:Gefeliciteerd met je keuze Johan. Veel veilige km's . Ik hoop dat je je ABS niet nodig zult hebben.

Gisteren bleek dat je hiermee gelijk hebt gehad.ikkieman schreef:Stel dat je dondert met je 650 door verremmen en glijden. Zelfs al heb je zelf geen schade, maar je moet wel het eea aan plastic vervangen aan de motor. Vaak is dan ook het subframe verbogen en als je een beetje pech hebt ook het hoofdframe. Enig idee wat een beetje tupperware en pisbakkenstaal dan kost? Ga maar uit van ongeveer €3000 als je alles zou moeten vervangen, ervan uit gaande dat je zelf verder geen schade hebt aan je helm (bij iedere val vervangen?), pak (CE-beschermers vervangen) en eventueel andere schade aan omliggenden (verzekering die omhoog gaat) kom je toch al op een aardig eindje richting de €4500. Ook moet het allemaal gerepareerd worden door de garage à €60 per uur ex btw. In die zin zou je dus aardig gelijk uitkomen. Echter, dan is je motor in ieder geval een tijdje uit de running vanwege onderdelen wachttijden. De 700 zou je in ieder geval nog wel mee verder kunnen vanwege de hogere restwaarde in vergelijking met de 650 en je hebt ook een motor met minder kilometers en geen gedoe met de brandstofpomp.
Het was volledig mijn fout geweest, maar met de 650 had ik mezelf gistermiddag waarschijnlijk onderuit geremd. Met de 700 bleef ik overeind, en kon ik zelfs gelijktijdig remmen en uitwijken.
Het bleef dus bij een leermoment in plaats van dat ik met een dure schade zat

Ik probeer niemand een machine met ABS te verkopen. Maar je moet het zien als een diepte investering..... Je hebt je machine niet voor 1 dag, maar minimaal >1jaar. Het is niet een zaak van de portemonnee, want die rolstoel etc. kost meer! Tevens een factor van hoelang je maar niet aan de beurt bent in het hedendaagse verkeer!
- De factoren van het "motorrijden" zijn dusdanig veranderd dat de quote "ik rij al 20jaar schadevrij" steeds minder gehoord wordt, en waardoor?
* Verkeer is veel drukker geworden.
* Wegomstandigheden zijn veel meer divers (vluchtheuvels, rotondes etc)
* Steeds meer asso's op de weg, verharding van de instelling van de weggebruiker.
* en dan nog steeds de factoren die nou eenmaal invloed hebben op de motor zoals het weer omdat het een evenwichtsvoertuig is.
De techniek van ABS is tegenwoordig zo goed, dat de gewone motorrijder altijd profijt heeft van de aanwezigheid van ABS. ABS zorgt ervoor dat je na het remmen meer aandacht kan geven aan de andere dingen zoals uitwijken of door het anticiperen op een situatie het verschil kan maken van blijven staan / doorrijden of gaan liggen.
- NB:
Het is zelfs zo, dat mensen tijdens een VRO geleerd wordt om harder te remmen dan dat ze "volgens het gevoel " moeten, om maar optimaal gebruik te maken van het remvermogen .
Nu zie ik Deauvillerijders niet als racemonsters over de weg gaan, maar we komen allemaal situaties tegen zoals Johan.
- Koen
- Honda Goldwing
@stxrider Het wel of niet hebben van ABS op de motor heeft (voor mij) nog wel degelijk met m'n portemonnee te maken. Toen ik voor een motor ging kijken was mijn budget ongeveer € 2.500,00 en dan wilde ik het liefst geen motor met > 100.000 km op de teller of van meer dan 15 jaar oud. Dan kom je (in mijn geval) dus op een Deauville uit 2001, waar ABS gewoon niet op zit.
Zou ik zijn gaan zoeken naar een motor met ABS dan had ik:
1) m'n budget moeten verruimen (wat alleen zou lukken door een jaartje of wat te wachten met de aanschaf) OF
2) concessies moeten doen aan kilometerstand of leeftijd van de motor (wat ik niet wilde vanuit het oogpunt van te verwachten hogere onderhoudskosten)
Voor mij waren bovenstaande keuzes geen optie, dus ik koos voor een eenvoudigere motor zonder ABS, die bovendien al wat gebruikssporen had zodat ik het minder erg zou vinden als ik 'm per ongeluk ergens tegenaan zou zetten of zou laten omvallen. Ik ben immers een beginneling en dat doe ik liever niet met een nieuwe motor. "Op een ouwe fiets moet je 't leren" zegt men wel 's
Ik rij circa 15.000 km. per jaar en als ik op den duur een andere motor ga zoeken zal dat zeer waarschijnlijk wel met ABS zijn.
Zou ik zijn gaan zoeken naar een motor met ABS dan had ik:
1) m'n budget moeten verruimen (wat alleen zou lukken door een jaartje of wat te wachten met de aanschaf) OF
2) concessies moeten doen aan kilometerstand of leeftijd van de motor (wat ik niet wilde vanuit het oogpunt van te verwachten hogere onderhoudskosten)
Voor mij waren bovenstaande keuzes geen optie, dus ik koos voor een eenvoudigere motor zonder ABS, die bovendien al wat gebruikssporen had zodat ik het minder erg zou vinden als ik 'm per ongeluk ergens tegenaan zou zetten of zou laten omvallen. Ik ben immers een beginneling en dat doe ik liever niet met een nieuwe motor. "Op een ouwe fiets moet je 't leren" zegt men wel 's

Ik rij circa 15.000 km. per jaar en als ik op den duur een andere motor ga zoeken zal dat zeer waarschijnlijk wel met ABS zijn.
Grtz! Koen

@Koen,
No hard feelings hoor. Het is altijd een afweging.... en die liggen per persoon anders en dat blijkt maar weer.
Misschien
maakt het ook uit waar je woont, waardoor je het ABS vaker nodig hebt,
ik zou het niet weten. Ik ben hier in de Randstad nu al 3x van achter aangereden en heb er 2 of 3 van voren aangetikt, waarvan 1 mijn schuld. Bij geen van die ongevallen ben ik echt gevallen na de remming, vandaar mijn overtuiging van het ABS. Ter info, naast de auto maak ik gemiddeld 20000km per jaar. 
No hard feelings hoor. Het is altijd een afweging.... en die liggen per persoon anders en dat blijkt maar weer.
Misschien

- Koen
- Honda Goldwing
@stxrider Dat klopt, het is inderdaad een afweging. Wel eentje die de komende jaren steeds gemakkelijker zal worden. Als ik over een jaar of 5 een andere motor ga zoeken dan is de kans groot dat het een exemplaar wordt uit 2008 of later en dan is de kans behoorlijk groot dat ie standaard ABS heeft.
Grtz! Koen

Volgens mij is het maar net wat je gewend bent. Ik heb voor mijn (o zo mooie) deauville
een yamaha XJ 600 uit 1990 gehad waar natuurlijk geen ABS op zat. Vanuit het lessen had ik wel altijd ABS en heb me met die yamaha dus ook een aantal keren goed verremd met bijna-schuivers als gevolg (overigens niet één keer platgelegen wat ik best wel knap vind van mezelf).
Ik vind wel dat je met ABS een hulpmiddel hebt wat je ook wel een beetje lui kan maken mbt de juiste remtechniek. Ik zie het ook echt als een hulpmiddel en niet als een excuus om rare capriolen uit te gaan halen. Sowieso ben je dan dom bezig vind ik.
Ik had nu de kans om een goed geprijsd model met ABS te kopen dus heb ik daar ook voor gekozen. Ik sta dus aan de pro-kant mbt dit onderwerp.

Ik vind wel dat je met ABS een hulpmiddel hebt wat je ook wel een beetje lui kan maken mbt de juiste remtechniek. Ik zie het ook echt als een hulpmiddel en niet als een excuus om rare capriolen uit te gaan halen. Sowieso ben je dan dom bezig vind ik.
Ik had nu de kans om een goed geprijsd model met ABS te kopen dus heb ik daar ook voor gekozen. Ik sta dus aan de pro-kant mbt dit onderwerp.
- Marcel
- Honda NT700VA
- Contacteer:
To ABS or not to ABS.....
Het antwoord op de vraag ligt volgens mij grotendeels aan het aantal Km. dat je per jaar maakt in combinatie met de tijden waarop je rijdt.
Veel kilometers en regelmatig op weg in de spits: wel ABS. (feitelijk ddagelijks woon-werk)
Alleen af en toe toeren op een mooie zomerdag: geen ABS.
Misschien wat kort samengevat maar het dekt volgens mij wel grotendeels de lading.
Er ziijn natuurlijk altijd uitzonderingen te bedenken.
Het antwoord op de vraag ligt volgens mij grotendeels aan het aantal Km. dat je per jaar maakt in combinatie met de tijden waarop je rijdt.
Veel kilometers en regelmatig op weg in de spits: wel ABS. (feitelijk ddagelijks woon-werk)
Alleen af en toe toeren op een mooie zomerdag: geen ABS.
Misschien wat kort samengevat maar het dekt volgens mij wel grotendeels de lading.
Er ziijn natuurlijk altijd uitzonderingen te bedenken.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
-
- Motorloos
Mijn advies:
Als je de keuze hebt... Wel of geen ABS
Ga voor ABS. Alleen achteraf is te bepalen of je het nodig hebt gehad.
Als je de keuze hebt... Wel of geen ABS
Ga voor ABS. Alleen achteraf is te bepalen of je het nodig hebt gehad.
Groetjes,
Ed
Ed

Ik zit redelijk vaak in de spits A12 naar Den Haag en terug.....en dan ben je blij met zo'n voorzienning vanwege een verandering van rijstrook omdat bijv. TT dat zegt of oh ja ik moet hier afslaan en helemaal op de verkeerde baan zitten.......
Tja, dan moet je wel eens in de ankers
Tja, dan moet je wel eens in de ankers

Goeienavond,
Ik ben het niet helemaal eens met de opvatting van "mp 1963",
en waarom niet?Wel,omdat juist 's zondags naar mijn mening de
grootste gevaren op de loer liggen voor motorrijders.
Want juist dan zijn er veel mensen bij de weg,die vaak alleen
op zondag {en niet eens elke zondag } ergens een bezoekje
gaan afleggen,maar dikwijls niet in de gaten hebben hoe het
verkeer zich de laatste jaren ontwikkeld heeft.Ons aller
schrikbeeld zijn toch diegenen,die onverwachts linksaf slaan
en dan achteraf zeggen:Gôh,ik had je nooit gezien!
Ben je bij kas om ABS te nemen: DOEN!
Want tijdstip en aantal kms.is niet van toepassing.
Juist de eerst kms zijn vaak de linkste,oftewel:bij de
eerste de beste kruising bv.kan het al raak zijn!
Goed gemeend advies: jouke

Ik ben het niet helemaal eens met de opvatting van "mp 1963",
en waarom niet?Wel,omdat juist 's zondags naar mijn mening de
grootste gevaren op de loer liggen voor motorrijders.
Want juist dan zijn er veel mensen bij de weg,die vaak alleen
op zondag {en niet eens elke zondag } ergens een bezoekje
gaan afleggen,maar dikwijls niet in de gaten hebben hoe het
verkeer zich de laatste jaren ontwikkeld heeft.Ons aller
schrikbeeld zijn toch diegenen,die onverwachts linksaf slaan
en dan achteraf zeggen:Gôh,ik had je nooit gezien!
Ben je bij kas om ABS te nemen: DOEN!
Want tijdstip en aantal kms.is niet van toepassing.
Juist de eerst kms zijn vaak de linkste,oftewel:bij de
eerste de beste kruising bv.kan het al raak zijn!
Goed gemeend advies: jouke

- Marcel
- Honda NT700VA
- Contacteer:
Jouke,
Zoals ik al aangaf zijn er altijd uitzonderingen.
Wat jij beschrijft zie ik ook als een uitzondering.
Het blijft dus een lastig verhaal want iedereen heeft hierover toch een eigen mening.
Heb je het geld dan zeg ik echter ook: ABS, DOEN!!
Vriendelijke groet
Marcel.
Zoals ik al aangaf zijn er altijd uitzonderingen.
Wat jij beschrijft zie ik ook als een uitzondering.
Het blijft dus een lastig verhaal want iedereen heeft hierover toch een eigen mening.
Heb je het geld dan zeg ik echter ook: ABS, DOEN!!
Vriendelijke groet
Marcel.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Persoonlijk denk ik dat het niet zozeer aan je tijd/dag op de weg ligt (spits/zondags).
Het kan altijd gebeuren dat je schrikt van een situatie en remt.
In je paniek rem je jezelf dan snel onderuit, althans die kans bestaat. Zeker als je geen ABS hebt.
Dat risico doet zich wellicht vaker voor in de spits maar zou evengoed op rustige momenten kunnen gebeuren als je juist denkt dat alles veilig is.
Goede reflexen is ook belangrijk. Blijven oefenen zodat het techniek erin blijft zitten. Dan wordt het een reflex, iets waar je automatisch op terugvalt in noodsituatie.
Nog een goede tip:
Hoe langzamer het overige verkeer rijdt (of stilstaat) des te gevaarlijker is het voor jou als motorrijder (maar ook als automobilist)!
Want stilstaand/langzaam rijdend verkeer is in staat grotere richtingsverandering aan te gaan dan snel(ler) verkeer.
Kijk niet alleen naar de bestuurder (check of hij jou gezien heeft), diens stuur maar vooral naar diens voorwielen (die kun je eerder/langer/vaker zien dan het stuur).
Dus die auto die rechts langs de weg stil staat kan wel eens naar links afbuigen om te keren of een daar gelegen inrit in te rijden.
Het kan altijd gebeuren dat je schrikt van een situatie en remt.
In je paniek rem je jezelf dan snel onderuit, althans die kans bestaat. Zeker als je geen ABS hebt.
Dat risico doet zich wellicht vaker voor in de spits maar zou evengoed op rustige momenten kunnen gebeuren als je juist denkt dat alles veilig is.
Goede reflexen is ook belangrijk. Blijven oefenen zodat het techniek erin blijft zitten. Dan wordt het een reflex, iets waar je automatisch op terugvalt in noodsituatie.
Nog een goede tip:
Hoe langzamer het overige verkeer rijdt (of stilstaat) des te gevaarlijker is het voor jou als motorrijder (maar ook als automobilist)!
Want stilstaand/langzaam rijdend verkeer is in staat grotere richtingsverandering aan te gaan dan snel(ler) verkeer.
Kijk niet alleen naar de bestuurder (check of hij jou gezien heeft), diens stuur maar vooral naar diens voorwielen (die kun je eerder/langer/vaker zien dan het stuur).
Dus die auto die rechts langs de weg stil staat kan wel eens naar links afbuigen om te keren of een daar gelegen inrit in te rijden.
Vandaag weer eens een keer nodig.....
Keken we vroeger altijd uit voor volvo's en hoedjes
, komen er nu
Polen en andere oostbloklanden bij............ Jeetje wat een coureurs zijn dat.
Keken we vroeger altijd uit voor volvo's en hoedjes