Artikel van vorig jaar.

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Gustaf Larson

Artikel van vorig jaar.

Bericht door Gustaf Larson »

Misschien (waarschijnlijk) staat het al ergens, maar heb het nog niet kunnen vinden. Vorig jaar gepubliceerd, maar wel leuk.

http://www.motoport.nl/epages/Motoport. ... ville_Club" opent="in(nieuw);venster;

Honda Deauville Club

Terwijl ik in een Veluws café van mijn cappuccino sip, hoor ik het aanzwellende geronk van een lichte V-Twin. En daarna nog een, en nog een… Het terras stroomt langzaam vol met motorrijders, de parkeerplaats met motoren. Bijna allemaal Honda Deauville’s...

Het blijkt een bijeenkomst te zijn van de Honda Deauville Club, die vanuit dit café in Stroe aan de eerste voorjaarsrit begint. De rijders komen overal vandaan. Zoals Leendert, een beveiligingsbeambte uit Amsterdam. Hij heeft zijn rijbewijs in 2008 opnieuw gehaald: “Ik heb in Suriname motor gereden. Toen ik naar Nederland kwam heb ik mijn rijbewijs laten verlopen. Veel te koud hier! Maar het begon toch te kriebelen. Toen heb ik mijn rijbewijs weer gehaald en een Deauville gekocht. Ik heb me meteen aangesloten bij een club. Het is veel leuker als je in een groep kunt motorrijder. En het is nog leuker als alle motoren van hetzelfde type zijn. Dan kun je ook nog informatie over de motor uitwisselen.”

Ook voor Marcel Plomp, de tweede Deauville rijder die op het terras aanschuift, was dat een reden om zich bij de club aan te melden: Ik heb jaren Yamaha Dragstar gereden. Toen ik overstapte op een Deauville, moest ik er erg aan wennen. Hij rijdt heel anders, hij heeft minder koppel onderin. Je moet hem meer op toeren houden. Ik ben daarom ook meteen bij de club gegaan, dan kun je ervaringen uitwisselen en beter wennen aan de motor.”

Deauco’s
Als het terras langzaam vol loopt valt op dat de deelnemers van alle leeftijdsklassen zijn, maar dat ze praktisch allemaal toerkleding dragen. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het karakter van de Honda Deauville. Die kwam in 1998 op de markt als opvolger van de cardan-aangedreven NTV 650 “Revere”, na een marktonderzoek dat aan het licht bracht dat de meeste NTV-rijders een windscherm en koffers op hun motor monteerden. En dus bracht Honda een opvolger die standaard een top-half en koffers had. Daarmee ontstond een unieke low-budget toerfiets, die dankzij zijn vriendelijke 650cc V-twin voor iedereen geschikt was. Zo ook voor Ko Hessel, die maar liefst 13.000 km per jaar rijdt op zijn Deauville. “Ik rijd doorgaans samen met mijn vrouw, we zijn gepensioneerd en kunnen vaak weg. We gaan met de Deauville op vakantie, maken tochten en gaan met de club op pad. Het is een leuke club, het is allemaal niet zo officieel. Er zijn er een paar die de kar trekken en die van alles organiseren. Die noemen zich de Deauco’s. Wij gaan voornamelijk mee voor de gezelligheid."

Forum
De Honda Deauville Club is eigenlijk niet echt opgericht als club. “Het komt voort uit een forum”, verklaart Ed Vissers, een van de vijf Deauco’s. Eerst was er een Belgisch forum, maar dat bloedde een beetje dood. Met een stel enthousiaste Deauville-rijders hebben we daarom in 2008 een nieuw forum opgericht, op http://www.honda-deauville.nl" opent="in(nieuw);venster;. Dat groeide uit tot een informele ontmoetingsplaats. In het begin hadden we twintig tot dertig unieke hits per dag, nu meer dan honderd. Sommige mensen komen online omdat ze informatie zoeken, anderen voor een praatje. Maar omdat het zo groeide, hebben we met een kleine groep gekeken of we meer konden doen dan alleen het forum. Nu organiseren we ook toertochten, bijeenkomsten en technische avonden. We proberen op diverse plaatsen voordeeltjes voor de leden te verkrijgen. Zo kunnen clubpashouders bijvoorbeeld sinds kort een goedkopere motorverzekering afsluiten.”

Hoe meer zielen…
De Honda Deauville is meer een groep liefhebbers dan een officiële “club”. “We zijn nogal informeel”, beaamt Ed. “Er zijn geen grote vergaderingen, jaarverslagen of statuten. We zijn ook niet ingeschreven als vereniging en we hebben geen officiële leden met contributieplicht en zo. Je kunt je gewoon aanmelden op het forum en meedoen. Als je gebruik wilt maken faciliteiten, dan moet je jezelf wel registreren. Dat kost niks. Alleen als je clubpas wilt, betaal je €1,50. Voor het dekken van de kosten zijn we een keer met de pet rond gegaan. We willen geen jaarlijkse contributie, het moet laagdrempelig blijven. Iedereen die zich er prettig bij voelt, kan meedoen. Natuurlijk is de Honda Deauville de bindende factor, maar je hoeft er niet perse een te hebben. Ik ben zelf inmiddels overgestapt op een GoldWing. Dat maakt allemaal niet zoveel uit. Het gaat om gezellig samen motorrijden in een goede sfeer. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, toch?”

Meer weten? Kijk op http://www.honda-deauville.nl" opent="in(nieuw);venster;

Wil je jouw motorclub ook opgeven om eens uitgebreid belicht te zien in MotoDrive Magazine? Stuur een mailtje en de redactie neemt contact met je op!
Henk Engberts
BMW R1150RT

Re: Artikel van vorig jaar.

Bericht door Henk Engberts »

Aan Gustav: Op de website http://www.honda-deauville.nl" opent="in(nieuw);venster; is dit artikel te downloaden. Klik links op downloads, vervolgens onder het kopje diversen, onderaan staat het artikel met de naam ARTIKEL_HDC_IN_MOTORDRIVE_NR3_2010

Succes ermee.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”