Motorberging aan de berging bouwen.

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
BertG

Motorberging aan de berging bouwen.

Bericht door BertG »

In het voorjaar staat er een klusje op de agenda: Aan mijn bestaande berging moet een motorstalling komen.
Iemand in de buurt heeft al zoiets gedaan maar ik heb nog wat vraagtekens over de constructie van het geheel.

Hieronder het plaatje van 'ervoor' (links) en 'erna' (rechts). Hoop ik dan ;) .
Met dien verstande dat mijn buurman (links) niet mee doet.
Dus het geheel wordt niet dubbel, zoals op foto, maar enkel uitgevoerd.
Afbeelding
klikkerdeklik voor vergroting

En ik wil het hele front laten bestaan uit 2 schuifdeuren aan de trottoirzijde ipv een enkele deur aan de zijkant.
De zijdeur zou bij mij rechts komen en dan moet ik keren bij in- en uitrijden
Terwijl een deur aan de voorzijde bijna recht op de opening tussen de plantenbakken uitkomt.
Afbeelding

Dit is een schets van het bouwplan:
Afbeelding

De diepte (berging naar zijde trottoir) is ca 3 m. Lengte dak (door de schuinte) ca. 3.12 m.
De ingang komt, in tegenstelling tot de berging op de foto, aan de trottoirzijde.
De ingang/breedte (evenwijdig aan trottoirzijde) is 2.70 m.

Motivering van mijn keuzes:
Ik wilde geen staanders tussen de 2 motoren die erin komen: dus overspanning in de breedte van 2700mm op 4 palen.
Omdat er een vezelplaat als dakbeschot op komt zit ik een een max van 2440mm vast: dus minimaal 3 gordingen.
Om het visueel onopvallend te laten worden wil ik de dakpannen van het bestaande pannendak laten doorlopen (zie foto).
Dat worden ongeveer 9x9 = 81 pannen met een totaal van ongeveer 375 kg. (excl. dakbeschot, spanten en gordingen)

Ik heb in de schets wat maten gezet:
4x palen 120x120 mm. op de hoeken,
2x spanten 135x45 mm. (van paal trottoir naar paal berging),
3x gordingen 150x50 mm (dwars over de 2 spanten), tussen de gordingen zit dan ongeveer 1500mm.
Op de gordingen een vezelplaat, dampopenfolie met panlatten en betonpannen.

Ik overweeg nog om de 3 gordingen niet OP de spanten te plaatsen maar ERTUSSEN te hangen met balkdragers.
Dit om het geheel wat minder hoog te maken. Dat komt de onderdoorrijhoogte en de helling van dak ten goede.
Dat laatste is van belang om te voorkomen dat regen tussen de dakpannen geblazen wordt.

1) Is er iemand die kan berekenen wat de afmetingen van de 3 gordingen moet zijn;
2) en is de overspanning van 1500mm niet te veel voor een vezelplaat.
3) Is er iemand die kan berekenen wat de afmetingen van de 2 spanten moet zijn;

Ik ben uitgegaan van een op internet gevonden vuistregel:
hoogte balk: 1/15 tot 1/20 van de overspanning
breedte balk: 1/3 tot 1/4 van de hoogte
Afronden naar boven naar de eerst volgende gangbare maat.

4) Is er iemand die kan berekenen wat de afmetingen van de 4 staanders moet zijn (om ca. 81 beton-dakpannen, dakbeschot en spanten en gordingen) te dragen.
5) Misschien ipv vezelplaat rabbatdelen? Maar dat maakt het spijkeren van panlatten weer wat lastiger denk ik.

ALLE SUGGESTIES, OP- EN AANMERKINGEN, (OPBOUWENDE) KRITIEK: WELKOM!
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Re: Motorberging aan de berging bouwen.

Bericht door Cor »

Bert,
Antwoord op je vragen. Ja, ja, ja :shock: :lol:
Vraag boom (kapvergunning nodig?)
waar ligt perceelgrens t.o.v. je bouwplan
Omgevings (Bouw) vergunning nodig (bouwen voor de voorgevelrooilijn). Ofwel wat zegt het bestemmingsplan?
Je huis is gefundeerd en de bedachte berging niet. De grond zakt echter wel. Er moet dus wat onder want je zit hier niet op zand te bouwen.
De vraag die echter eerst beantwoord moet worden is MAG ik hier bouwen voordat er gekeken kan worden HOE je kunt bouwen.
Bij de gemeente kan je informatie krijgen over het bestemmingsplan.

Zelfs voor het bouwen van een kippenhok wil een weigerambtenaar nog wel een mening geven :cf1

Ik lees je reactie wel.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Kijk eens op het forum van klusidee.nl. Daar vind je ook heel veel informatie én mensen met verstand van zaken.
Ik heb er zelf een hoop info vandaan gehaald bij de verbouwing van mijn zolder.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Beste Marcel,
Mijn ervaring met dit soort sites is dat ook niet-deskundigen met allerlei info rondstrooien alsof het waar is. Een beetje klusser weet weinig of niets van bouwregelgeving, om nog maar te zwijgen over de plaats waar damp-dichte of damp-open folie in een constructie geplaatst moet worden.
PS ik kon trouwens niet op de site komen. Is deze nog wel in de lucht?
barend
Honda NC750X DCT

Bericht door barend »

Niet van toepassing, sorry
Laatst gewijzigd door barend op 27 dec 2011, 22:22, 2 keer totaal gewijzigd.
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 : Honda nc750X dct :brrr
BertG

Bericht door BertG »

Cor schreef:Bert,
1 Vraag boom (kapvergunning nodig?)
2 Waar ligt perceelgrens t.o.v. je bouwplan
3 Omgevings (Bouw) vergunning nodig (bouwen voor de voorgevelrooilijn). Ofwel wat zegt het bestemmingsplan?
4 Je huis is gefundeerd en de bedachte berging niet. De grond zakt echter wel. Er moet dus wat onder want je zit hier niet op zand te bouwen.
5 De vraag die echter eerst beantwoord moet worden is MAG ik hier bouwen voordat er gekeken kan worden HOE je kunt bouwen.
1 De boomstamomtrek heeft op de vereiste hoogte (1,30m) niet omtrek (0,35) die nodig is voor een kapvergunning.
Bovendien staat de boom op 10 cm. van de erfgrens, en op mijn riolering waardoor ik al een keer wortelschade heb gehad
Bovendien groeit hij onder de pannen door en in de dakgoot.

2 De regenpijp is de grens naar de buren. Het trottoir is de perceelgrens aan de voorzijde.

3 De foto met gebouwde berging is elders in mijn straat genomen. Identieke woning, identieke situatie. Ook vergunning voor verkregen.
Evengoed: het gaat mij niet om de boom of vergunning, ik ken de weg, I know the drill. Ik ben al op het gemeentehuis geweest.
Voor de bouwvergunning moet ik bij de aanvraag ook een bouwtekening inleveren en op dat punt ben ik nu.

4 Dan terug naar de vragen: 400 kg over 4 palen is 100 kg/paal. Dat kan mijns inziens zonder heien.
Een gat graven en betonvoet maken met daarin een H-anker zodat de poot geen water opneemt. Zo plaats men hele carports en blokhutten.

5 Ik ben al bij de gemeente geweest en hun antwoord was even verrassend als opzienbarend.
Als ik een vergelijkbaar bouwsel in de buurt weet zonder vergunning dat kennelijk gedoogd wordt dan mag ik van de gemeente ook bouwen.
"De gemeente heeft een handhavingsplicht en als ze dat elders niet doet maar wel bij mij dan hield dat geen pas.
En de gemeente heeft geen geld en ambtenaren om te handhaven.
Zo waren letterlijk de woorden van mevrouw de ambtenaar. Inclusief een lief lachje en knipoog." :wn1
Ik weet niet zo goed wat ik daarmee aanmoet. Ik heb liever een vergunning in mijn hand.
Heb hoe dan ook mijn wensen voorgelegd en als ik mijn aanvraag bij haar zou brengen zo het allemaal geen probleem zijn.

Wat wel vreemd is, is dat er een regel is dat je niet aan de voorzijde op de perceelgrens schijnt te mogen bouwen maar max. op 1 meter afstand?
Maar bij mij aan de overzijde staan huizen (lees:de bergingen aan het huis) die 'vanaf tekening' op de perceelgrens (tot op trottoirrand) gebouwd zijn.
En mijn straat staat vol met tuinschermen van 1,80m2 en carports van 2.00m hoog.

En lopend door mijn straat bevind zich op sommige punten de achtertuinen van een parallel gelegen erf aan het trottoir van onze straat.
Door die vreemde regel mogen zij/mag daar wel een tuinhuisje/tuinscherm tot 2 meter hoogte opgetrokken worden.
Maar 50 meter verder, na een zijstraat, betreft het ineens een voortuin en mag het kennelijk niet. Geen gezicht en ongelijkheid lijkt mij.

Iemand nog iets over de balken en balkmaten? :mrgreen:
BertG

Bericht door BertG »

Klusidee ben ik al 'langsgeweest' eerder dit jaar.
Vandaag zag ik echter ook dat deze niet meer te bereiken was.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Cor, ik begrijp je bezorgdheid.
Op genoemde site waren echter wel degelijk mensen met verstand van zaken. En inderdaad er zijn ook veel klussers die doen alsof ze er verstand van hebben. Meestal werden deze wel gecorrigeerd door de mensen met de échte (vak)kennis.

Inmiddels is er blijkbaar een nieuwe site http://www.klusforum.nl maar daar heb ik geen ervaring mee.

Maar goed, even terug naar de motorstalling van Bert.

Persoonlijk begrijp ik de redenatie en argumentatie aangaande de schuifdeuren aan de voorzijde niet.
Als je de motor stalt, zul je hoe dan ook moeten draaien. Vooruit erin en achteruit eruit, of andersom, draaien moet je toch.
Een constructie met schuifdeuren is denk ik ook lastiger te realiseren denk ik. Aan de bovenzijde gaat nog wel, maar aan de onderzijde? Vrijhangend of op een rail?

Zelf zou ik denk ik kiezen voor een balk op de muur. Haaks daarop met balkdragers de balken voor het dak monteren.
Dat scheelt je twee palen aan de muurzijde. Tussenruimte van de balken 60 cm in combinatie met underlayment.
Jammer dat de buurman niet meedoet. Wat ga je doen met de goot en de regenpijp?

Volgens mij zijn de balkmaten wel goed gekozen (hoogte 1/20 van de lengte van de overspanning, dikte is iets minder van belang). Deze vuistregel heb ik bij mijn vliering ook gebruikt, op aangeven van een vriend die bouwkunde heeft gestudeerd.

In ieder geval wel een mooi plan. Als ik de ruimte had.....

Edit; De balkmaat van de schuur naar het trottoir moet wel zwaarder zijn dan de maat van de nokbalken.
BertG

Bericht door BertG »

Marcel,

bedankt voor het meedenken.

De schuifdeuren wilde ik idd aan een rail hangen.
Opzij wilde ik dievenklauwen maken die bij deuren in gesloten stand in de deurpost steken.
De achterste deur steekt met een platte stalen strip door de voorste deur. Die platte stalen strip heeft een gat voor een hangslot.

Affijn, 1 plaatje, 1000 worden, et voila:
Afbeelding

Voor het waarom van de keuze voor een schuifdeur is het volgende plaatje hopelijk veelzeggend :mrgreen:
En een schuifdeur kan ook makkelijker breder dan een draaideur die toch gaat hangen op den duur.
Bovendien komen er twee motoren in dus zat ik met 2 deuren naast elkaar.
Afbeelding

Erin via de schuifdeur voorzijde: rode lijn, eruit via de groene lijn. Wegrijden gaat op motorkracht.
Zou dat via de zijkant moeten dan wordt dat aanzienlijk lastiger met achteruit erin rijden (oranje lijn, aanzienlijk langer en met bochten).

Ik wil het vloeroppervlak van de nieuwe motorberging wil ik lichtjes laten aflopen, van trottoir naar de bestaande berging.
Er is een hemelwaterafvoer tegen de buitenmuur van de berging, daar wil ik een stalen gootje op aansluiten tegen de buitenmuur van de bestaande berging.
Zo voorkom ik waterplassen langs het trottoir/ingang berging, en de motor afspoelen of wassen onder het afdak is dan ook geen probleem.
Bijkomend voordeel is dat ik achteruit de berging in rol bij het steppen. :mrgreen:

De bestaande dakgoot moet eraf, dat worden 2 halve.
Laatst gewijzigd door BertG op 27 dec 2011, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Zo, je gooit wat los.
De gemeente heeft in het bestemmingsplan Boterdorp verschillen zitten op de plaats waar je wel en niet mag bouwen. Het stedenbouwkundig buro van destijds met als stedenbouwkundige Ashok Bhalotra had een bepaalde visie met bezonning waardoor de ene kant van de straat tot de stoep mocht bouwen en de andere kant niet.
Meldingsplichtige bouwwerken hebben we al lang niet meer want vanaf 01-01-201 is er de Wabo. Hierbij worden ongeveer 25 verschillende soorten aanvragen (activiteiten) in een hoed gegooid en komt er 1 vergunning uit.
Er is inderdaad een tekort aan deskundige toezichthouders die, buiten hondenpoep, verstand hebben van bouwen. Daarnaast is de leges vorig jaar exorbitant gestegen tot soms wel 300%.
Ik kan mij indenken dat je liever een vergunning hebt dan dat je zonder gaat bouwen. Voor hetzelfde geld (of minder) gaan ze in de straat handhaven en dan ligt het open.
Voor de overspanningen kan je ongeveer 1/60 en 1/20 aanhouden als houtmaat voor het liggende werk. Overspanningen in het dak voor de underlaymentplaten ongeveer 813 mm maar liever naar de 610mm.
De kolommen kunnen op een kasneut gezet worden. Betonnen blok van 100x100 en onderaan voorzien van een 65liter beton in een gat van 450mm.
In overleg met de buren kan je misschien de goot iets naar hun kant doen zodat de afvoer niet bij jou zit. Als je de pannen toch door wilt leggen dan heb je jou goot toch niet meer nodig. Je kunt dan jou afvoer langs de binnenkant naar de bestaande gevel. Verder kan je best de zijgevels van rabatdelen maken zodat bij lichte zetting er geen scheuren zichtbaar worden.
Overtollige dakpannen zijn misschien bij je plaatselijke aannemers te krijgen of buren die een dakraam hebben geplaatst (Herautje?).
Misschien heb je hier wat aan. Ik lees het verder wel.
BertG

Bericht door BertG »

Grappig mijn achterzijde ligt op het noorden. De buren aan de overzijde van de straat, die een berging tot het trottoir hebben, dus ook.
Ik geloof niet dat dat met bezonning te maken heeft?

Wat bedoel je met 1/60 en 1/20? Ik heb meer aan cijfers/maten.

Dus als ik je verhaal over de overspanning met 813 en 610 begrijp moet ik naar minimaal 4 gordingen/dwarsliggers op 3120 mm. ?
Nooit leuk: nog een dwarsligger erbij :mrgreen:
En de 4 gordingen tussen de 2 spanten, is dat even goed als er bovenop?

Palen dus minimaal 450mm diep begrijp ik?

Die goot moet ik toch zelf ook hebben vooraan de nieuwe berging...? Of wilde je het dak gewoon op straat laten lozen?
En de hemelwaterafvoer zit onder de grond net op mijn zijde van de erfgrens (dat riool waar die boom op staat).
Ik zal dus iets moeten bedenken met de afvoer van mijn goot en de schuifdeur....hmm dat had ik nog niet voorzien.

De wanden en deuren worden inderdaad rabbatdelen.
Dakpannen heb ik al een adres voor, nieuw.
De goot ook, een schoolvriendje is loodgieter/dakdekker.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

1/20 is de hoogte van de balk t.o.v de lengte hiervan (4,20 meter lang geeft een hoogte van 21 cm)
Ik gok erop dat de dikte van de balk dan 1/60 is van de lengte, in het voorbeeld dus 7 cm dik.
En ach, een balkje meer of minder daar kijken we niet op, toch ? :mrgreen:
Zeker niet als het gaat om het stallen van 2 van zulke raspaardjes.

Zwakke punt bij schuifdeuren is meestal het slot. Een hangslot wordt en zo "afgeknipt".
Je hebt er echter duidelijk wel over nagedacht (inclusief dievenklauwen).
Misschien zijn er inmiddels ook wel goed sloten voor schuifdeuren.
Mits goed gemaakt gaat een draaideur echt niet hangen op den duur.
Het hang en sluitwerk hiervan is zeker inbraakproof te maken.
Vraag is alleen of je daar veel aan hebt bij een houten schuurtje.

Wat betreft het draaien en keren:
Als je nu vanaf links over de stoep komt aanrijden, dan kan je toch ook zo de berging in?
Dan achteruit eruit en vooruit tussen de plantenbakken wegrijden.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Qua technische details ben ik ff de weg kwijt, maar de plaatjes zien er wel goed uit. Suc6 met bouwen Bert!
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

Vanaf links aanrijden kan om 2 redenen niet:
1. het trottoir eindigt tegen de achtertuin van een rijtje huizen uit de zijstraat
Ook daar maakt het trottoir weer een haakse knik naar de rijbaan.
En laat ik nou precies in het midden van de straat wonen.
2. met mijn onregelmatige diensten kom ik 's nachts om 2:30u thuis en ga ik om 6:00u weg.
Dat trekken mijn buren niet die allen aan de voorzijde slapen.

Bovendien over het trottoir rijden als 'man in een glazen huis' :wn1
Men vindt nu al dat ik teveel over de stoep rijd, en dan hebben we het over 6 tegels overdwars :cf1

Oooh: 1/20 van de overspanning (zoals ik in de vuistregel had gevonden)...
en 1/3 daarvan (ook vuistregel) maakt 1/3 van 1/20 is weer..... 1/60 :apl

En het hang en sluitwerk komt wel goed.
En het blijft een 'muurtje' van rabbatdelen. Als ze willen komen ze erbij, dat zie ik ook wel.
Ik maak me meer zorgen dat het schuurtje ze uit het zicht houdt als ze eenmaal binnen zijn.

Dus komt er een camera in de bestaande berging achter het raam.
En er komt een magneetschakelaar op de schuifdeuren en een bewegingsschakelaar voor licht en geluid(!).
Dus de deur onrechtmatig openen/verbreken zorgt dat je in het licht komt te staan en de camera je opneemt.
Tevens gaat er een claxon af, dus als ik thuis ben kunnen we gelijk 'zaken doen'. :l
Laatst gewijzigd door BertG op 28 dec 2011, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Missy
Honda NT650V

Bericht door Missy »

"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
BertG

Bericht door BertG »

Bedankt, maar aan overwegen en afgewezen vanwege:

1. de kosten
2. constructieeisen:
2a. een kanteldeur gaat horizontaal naar binnen (anders glijdt hij weer naar buiten/dicht).
Dus hoogte kanteldeur aan de ingang wordt de stahoogte binnen onder de geopende kanteldeur...
Zonder kanteldeur kan ik binnen ruim staan en hoef ik alleen bij de uitgang te bukken, daar kan ik mee leven.
Zie verder het hellingshoekprobleem dak...

2b. een roldeur heeft een cassette en gaat ten koste van de hoogte aan de ingang.
En daar zit het zwakke punt van mijn berging:
een dak moet een ultra minimale afwatering hebben van 15 graden, liever >= 17,5 graden.

Hellingshoek dak
Als ik van 2,68m (de hoogte van bestaande berging) naar 2,00m (hoogte aan straatkant) ga is dat een helling van 15 graden.
Beide maten zijn onderzijde pannen. Dus van die 2,00m gaat nog wel iets af (voor dakbeschot en ondersteuning daarvan).
Dus dat wordt een beetje bukken. Die 15 graden maakt wel dat er:
- dikkere tengels onder de panlatten moeten voor betere ventilatie;
- ventilatiepannen moeten worden toegepast voor ventilatie over het dakbeschot;
- en folie op het dakbeschot moet.
Dat alles omdat regenwater door wind teruggeblazen kan worden tussen de pannen en zo op het dakbeschot kan komen.

De aanbiedingen zijn daar al een tijdje over datum: http://www.discount-garage.nl/aanbiedingen.php" opent="in(nieuw);venster; :l
Dit is het idee (maar dan kleiner en met zijwanden en vooral goeiekoper):
http://www.hmg-benelux-shop.com/artikel ... 077512300K" opent="in(nieuw);venster;
http://www.hmg-benelux-shop.com/artikel ... 078411300K" opent="in(nieuw);venster;
Laatst gewijzigd door BertG op 28 dec 2011, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Missy
Honda NT650V

Bericht door Missy »

:oops: .. gewoon 'nee' was ook goed geweest hoor... :oops:
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
jack-f

Bericht door jack-f »

Sinds 13.00 uur erg rustig in de bouwhoek, winterbouwvakvacantie?? :tg :tg
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Maar weer even wat oprakelen. Inderdaad vakantie Jack, maar toch aan het werk.
Deuren mag je niet gebruiken omdat deze over de openbare weg (gebied) draaien en dat mag dus niet.
In verband met de hellinghoek inderdaad bouwfolie (damp-open) toepassen onder de dakpannen maar met een wat grotere overlap van je sneldekpannen kan je opduwend regenwater ook tegengaan.
Gordingen kunnen inderdaad tussen de spanten mits je zorg voor goede bevestiging (bijv. BAT ankers).
Het dak moet een goot hebben maar er staat niet geregeld dat je deze aan moet sluiten op de riolering. Mag over de straat lopen maar moet wel binnen je eigen perceel zitten. Dus eventueel je goot op je wand en niet de goot voor de wand want dan zit je bij de buren (gemeente).
Koen, kan je het nog volgen?
Dakpannen lijkt mij wat mooier als je oude pannen hebt zodat het verschil niet zo zichtbaar is. Vraag eens op Weg en Land bij R&v.d.P die nu wel vakantie hebben.
En voor 2e hands balken kan je ook terecht op het Bosland bij in 't Veen.
In plaats van houten spanten kan je misschien ook een tralieligger nemen uit de kassensloop. Er zijn voldoende bedrijven in dat mooie dorp die het hebben. Lekker stevig en je bespaart weer wat.
Jack, ik wacht maar weer op een reactie.
Bert, succes met uitdokteren
jack-f

Bericht door jack-f »

Cor, ik volg dit met volle " onwetende" interesse en als er een handje toegestoken moet worden tzt, ben ik ook de beroerdste niet om te helpen. Maar deze Deauvile "liefde"voor elkaar van de vakman en de uitvoerder gaan mij zeer a :up an het hart. :up :up
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Cor schreef:Koen, kan je het nog volgen?
Zou eigenlijk wel moeten Cor, ik geef dagelijks leiding aan 4 bouwkundigen (3 man onderhoudsdienst en 1 technisch opzichter) maar doe dat zonder zelf enige bouwkundige kennis van zaken te hebben. Afgelopen november wel een cursus "bouwkunde voor niet-bouwkundigen" gevolgd om toch enigszins een idee te hebben waar het over gaat, maar de echte details zijn aan mij toch nog niet besteed ;)

Maar de interesse is er, dus da's al een goed begin :)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

Cor,
bedankt voor je goeie tips.

(Denk je dat tralieliggers in de maat 2,50m (want tussen de spanten) bestaan?)
Al gevonden: minimale breedte is 3,20m
En ik twijfel of het veel zal schelen in prijs en of het de flexibiliteit vwb bevestigen ten goede komt.
In hout kan ik spijkers meppen ;) (m.a.w. het dakbeschot aan de liggers schroeven), dat wordt al weer anders met die stalen tralieliggers.

Wordt dus 1 rijtje dakpannen minder diepte vanwege de dakgoot die binnen de erfgrens moet blijven.
Daar past de motor nog wel onder en het komt de hoogte van de ingang/helling van het dak ten goede.
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Beste Koen,
Ik zal jou nog wat leren voordat het jaar ten einde is.
Het zijn geen bouwkundigen maar bouwdeskundigen. :!: ;)
Bert, Om te zorgen dat Koen het nog kan volgen en Jack wil helpen denk ik dat je iemand heb die handig is (jezelf) :cf1 , iemand die adviezen kan geven (dank je wel) :shock: , iemand die een handje toe wil steken (Jack) :roll: en iemand die leidingen kan aangeven (Koen) :lol:
Daarnaast is het misschien handig als je vrouw voor koffie kan zorgen en heb jij een probleem minder. :apl
Misschien een tip om aan je bestaande berging een bevestigingspunt te maken om te voorkomen dat je motoren zomaar worden weggehaald ondanks alle anti-diefstal voorzieningen. :ah
Overigens kwam ik net bij de Karwei vandaan en lag er op de rotonde een staalkabel met aan beide zijden een lus. :l Al een tijdje op zoek (lag dus op straat) en erg makkelijk om de motor met schijfremslot en staalkabel aan b.v. lantaarnpaal te bevestingen.
Zo, en nu nog even een kast in elkaar zetten en wat plinten vastmaken voor mijn dochter. Het behangen en verven is klaar, de vloerbedekking ligt, de lampen hangen, het bed staat er en ze is blij :D maar de laatste 2 zaken zijn natuurlijk :ot
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

@Cor Ik geef ook direct toe dat ik ondeskundig ben qua bouwkunde. Bouw-onkundig dus ;)
Ik klus wel 's wat in huis en ben dan ook best wel tevreden over het eindresultaat, maar echt grote bouwklussen laat ik aan de bouwdeskundigen over ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

Cor schreef:Bert,

Om te zorgen dat
Koen het nog kan volgen en
Jack wil helpen denk ik dat je
iemand heb die handig is (jezelf) :cf1 ,
iemand die adviezen kan geven (dank je wel) :shock: ,
iemand die een handje toe wil steken (Jack) :roll: en
iemand die leidingen kan aangeven (Koen) :lol:

Daarnaast is het misschien handig als je vrouw voor koffie kan zorgen en heb jij een probleem minder. :apl
Het enige waar ik echt iemand bij nodig zou hebben, en
wat mij echt zorgen baart is de rekening (voor de tekening) van de gemeente voor een vergunning.
Ik zie daar eigenlijk echt een rol voor jou weggelegd om jouw connecties aan te spreken, Cor.

Dus als jij iemand kent die ongezien een stempeltje wil zetten een een vinkje in de automatisering om wil zetten hou ik me aanbevolen.
En neem dan meteen even koffie mee uit dat transparante gemeentehuis (in wording) want dat spul hebben wij niet in huis.
Dat spul drinken wij namelijk niet... :oops:

:mrgreen:
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

Je hebt waarschijnlijk Machteld gesproken met een dikke knipoog. Ik kan volgende week een pdf maken van een situatietekening. Verder heb je tekening nodig van de aanzichten en doorsnede bestaand en nieuw, details (goot, hoek, aansluiting gevel) en onderbouwing opvang draagconstructie. Verder een paar foto's en ingevulde formulieren die via https://www.omgevingsloket.nl/#" opent="in(nieuw);venster; zijn samen te stellen. Kiezen voor papieren versie want voor je het weet ligt je Digid op straat.
De kosten voor de tekening zal dus meevallen. De leges zit ik meer over in. Die is afgelopen jaar op sommige onderdelen 30X duurder geworden.
Alles kopiëren en in 4-voud bij de balie afleveren en bewijs van ontvangst vragen. Binnen 8 weken moet je wat te horen krijgen.
:mrgreen: Het klinkt heel makkelijk voor een bouwdeskundige.
Koen heb je het kunnen volgen als bouw-ondeskundige :vrb :tg
Volgens mij kan je dan e.e.a. inplannen voor de maand Maart.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Digid op straat, alles 30x duurder geworden, alles in 4-voud inleveren, bewijs van ontvangst vragen en binnen 8 weken wat moeten horen.

Ja, dat volg ik wel.

Klinkt nogal gemeentelijk.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

:apl Koen, nieuwe invulling van weigerambtenaar met werkvoorraad (lees achterstand).
fijn dat je het kunt volgen. Volgend jaar de volgende les?
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik hou me aanbevolen Cor. Beter dat je me zo een lesje leert dan op de andere, spreekwoordelijke, manier ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Frans57

Bericht door Frans57 »

Even een reactie op je verhaal schuifdeur met dievenklauwen

Bij het verhaal beveiliging politiekeurmerk komen dievenklauwen niet voor bij een schuifdeur
Wanneer je een schuifdeur gaat monteren moet je op een paar dingen letten
bij gesloten toestand mag de deur niet omhoog getild kunnen worden anders kun je de deur uit zijn onder geleiding halen
Oplossing een uit til beveiliging dit is niet meer dan een blokje boven de deur die moet voorkomen dat de deur niet omhoog kan.
Vervolgen monteer je een haak slot of een meer punts haak slot die de deur stevig vasthoudt.

Als je meer wil weten over producten kun je kijken op http://www.politiekeurmerk.nl" opent="in(nieuw);venster; en hetcvv.nl

Vriendelijke groet

Frans
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”