Iemand in de buurt heeft al zoiets gedaan maar ik heb nog wat vraagtekens over de constructie van het geheel.
Hieronder het plaatje van 'ervoor' (links) en 'erna' (rechts). Hoop ik dan

Met dien verstande dat mijn buurman (links) niet mee doet.
Dus het geheel wordt niet dubbel, zoals op foto, maar enkel uitgevoerd.

klikkerdeklik voor vergroting
En ik wil het hele front laten bestaan uit 2 schuifdeuren aan de trottoirzijde ipv een enkele deur aan de zijkant.
De zijdeur zou bij mij rechts komen en dan moet ik keren bij in- en uitrijden
Terwijl een deur aan de voorzijde bijna recht op de opening tussen de plantenbakken uitkomt.

Dit is een schets van het bouwplan:

De diepte (berging naar zijde trottoir) is ca 3 m. Lengte dak (door de schuinte) ca. 3.12 m.
De ingang komt, in tegenstelling tot de berging op de foto, aan de trottoirzijde.
De ingang/breedte (evenwijdig aan trottoirzijde) is 2.70 m.
Motivering van mijn keuzes:
Ik wilde geen staanders tussen de 2 motoren die erin komen: dus overspanning in de breedte van 2700mm op 4 palen.
Omdat er een vezelplaat als dakbeschot op komt zit ik een een max van 2440mm vast: dus minimaal 3 gordingen.
Om het visueel onopvallend te laten worden wil ik de dakpannen van het bestaande pannendak laten doorlopen (zie foto).
Dat worden ongeveer 9x9 = 81 pannen met een totaal van ongeveer 375 kg. (excl. dakbeschot, spanten en gordingen)
Ik heb in de schets wat maten gezet:
4x palen 120x120 mm. op de hoeken,
2x spanten 135x45 mm. (van paal trottoir naar paal berging),
3x gordingen 150x50 mm (dwars over de 2 spanten), tussen de gordingen zit dan ongeveer 1500mm.
Op de gordingen een vezelplaat, dampopenfolie met panlatten en betonpannen.
Ik overweeg nog om de 3 gordingen niet OP de spanten te plaatsen maar ERTUSSEN te hangen met balkdragers.
Dit om het geheel wat minder hoog te maken. Dat komt de onderdoorrijhoogte en de helling van dak ten goede.
Dat laatste is van belang om te voorkomen dat regen tussen de dakpannen geblazen wordt.
1) Is er iemand die kan berekenen wat de afmetingen van de 3 gordingen moet zijn;
2) en is de overspanning van 1500mm niet te veel voor een vezelplaat.
3) Is er iemand die kan berekenen wat de afmetingen van de 2 spanten moet zijn;
Ik ben uitgegaan van een op internet gevonden vuistregel:
hoogte balk: 1/15 tot 1/20 van de overspanning
breedte balk: 1/3 tot 1/4 van de hoogte
Afronden naar boven naar de eerst volgende gangbare maat.
4) Is er iemand die kan berekenen wat de afmetingen van de 4 staanders moet zijn (om ca. 81 beton-dakpannen, dakbeschot en spanten en gordingen) te dragen.
5) Misschien ipv vezelplaat rabbatdelen? Maar dat maakt het spijkeren van panlatten weer wat lastiger denk ik.
ALLE SUGGESTIES, OP- EN AANMERKINGEN, (OPBOUWENDE) KRITIEK: WELKOM!