EHBO
-
- Honda NC750X DCT
Re: EHBO
Zoals als Geert al zegt , afblijven, maar er kunnen situaties voorkomen dat hij af moet(reanimatie), dan het liefst met twee man en heel goed het hoofd en nek steunen zodat bewegen nihil is,

- Koen
- Honda Goldwing
Toen ze mij een tijdje geleden van de motor reden, heb ik zover ik weet zelf m'n helm afgedaan. Achteraf misschien stom omdat ik geen idee had of er (nek)letsel was, maar toen was die helm al af.
Los daarvan is het beste advies inderdaad: afblijven! Ambulance-medewerkers kunnen veel beter inschatten of, wanneer en hoe de helm verwijderd moet worden.
Los daarvan is het beste advies inderdaad: afblijven! Ambulance-medewerkers kunnen veel beter inschatten of, wanneer en hoe de helm verwijderd moet worden.
Grtz! Koen

- Koen
- Honda Goldwing
Als je helm in twee delen van je hoofd af kan, ben je erg hard op je hoofd terecht gekomen denk ik...
Zonder dollen, ik denk dat dit niet mogelijk is, omdat dit zou inhouden dat de schaal niet uit één stuk bestaat en dus kwetsbaar is.
Als de helm uit elkaar gehaald kan worden, dan kan dit dus ook gebeuren als je er hard op valt en juist op dat moment moet de helm strak om je hoofd heen blijven zitten...
Als het bestaat, zal ik er in elk geval nooit mee durven rijden.
Zonder dollen, ik denk dat dit niet mogelijk is, omdat dit zou inhouden dat de schaal niet uit één stuk bestaat en dus kwetsbaar is.
Als de helm uit elkaar gehaald kan worden, dan kan dit dus ook gebeuren als je er hard op valt en juist op dat moment moet de helm strak om je hoofd heen blijven zitten...
Als het bestaat, zal ik er in elk geval nooit mee durven rijden.
Grtz! Koen

Het openen van het vizier is het enige wat de leek moet doen.
Dan geef je het slachtoffer zuurstof. Bovendien kun je dan naar de ademhaling luisteren.
Als deze rochelend wordt (kan diverse oorzaken hebben) moet je het slachtoffer in de stabiele zijligging leggen.
Verder zal ik niet gaan. Laat de rest aan de professionele hullpverlening over.
Dan geef je het slachtoffer zuurstof. Bovendien kun je dan naar de ademhaling luisteren.
Als deze rochelend wordt (kan diverse oorzaken hebben) moet je het slachtoffer in de stabiele zijligging leggen.
Verder zal ik niet gaan. Laat de rest aan de professionele hullpverlening over.
-
- Triumph Trophy SE
Mijn versie van EHBO:
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
- Frank
- Honda ST1300
- Contacteer:
Nee, Don heeft een punt.
Ik heb geprobeerd het artikel te vinden, maar helaas ben het kwijt.
Er bestaat een helm die aan de acherzijde kan worden "geopend".
Mocht een motorrijder een ongeluk krijgen en hij ligt bijv. op zijn rug, dan kan men de helm ontgrendelen en blijft de achterzijde op de grond en de voorzijde kan men van het hoofd verwijderen.
Ik heb geprobeerd het artikel te vinden, maar helaas ben het kwijt.
Er bestaat een helm die aan de acherzijde kan worden "geopend".
Mocht een motorrijder een ongeluk krijgen en hij ligt bijv. op zijn rug, dan kan men de helm ontgrendelen en blijft de achterzijde op de grond en de voorzijde kan men van het hoofd verwijderen.

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Ik heb ooit (ca. 02 jaar geleden) op EHBO les een techniek geleerd waarbij, als het slachtoffer op zijn rug lag,
de helm 'onder zijn hoofd' uitgedraaid werd in de richting van zijn kin.
Tegenwoordig zegt men: afblijven en wachten op professionele hulp.
In mijn werk wordt zelfs gesteld: afblijven en wachten op professionele hulp.
Ik, als beroepsmatige hulpverlener, wil het niet op mijn geweten hebben.
Het enige moment waarop ik aan de helm kom is als nietsdoen erger is.
de helm 'onder zijn hoofd' uitgedraaid werd in de richting van zijn kin.
Tegenwoordig zegt men: afblijven en wachten op professionele hulp.
In mijn werk wordt zelfs gesteld: afblijven en wachten op professionele hulp.
Ik, als beroepsmatige hulpverlener, wil het niet op mijn geweten hebben.
Het enige moment waarop ik aan de helm kom is als nietsdoen erger is.
Inderdaad Bert. Tijdens de EHBO-lessen hebben we het er ook wel eens over gehad.BertG schreef:Het enige moment waarop ik aan de helm kom is als nietsdoen erger is.
Maar soms moet je wel iets doen. (en dan geldt dat je beter iets (verkeerd) kan doen dan niets doen.
Voor de eerste hulp geld:
. Verplaats de slachtoffers niet, behalve in nood (voorbeeld brand- of ontploffingsgevaar);
. Draagt de gewonde een helm, dan neem je deze best niet af (gevaar voor nekletsel);
.. wel mag je het visier omhoog doen;
.. de bril afnemen.
. Braakt de gewonde of heeft hij ademhalingsproblemen, mag je de helm voorzichtig afnemen;
.. Systeemhelm openen indien je dit kan.
En dan op de manier zoals je de mannen in het filmpje zit doen.
Één persoon zit naast de romp van het slachtoffer,
deze persoon ondersteunt de nek en houdt de kin vast,
de andere persoon zit boven het hoofd en neem de helm stevig vast,
en trekt deze heel voorzichtig en langzaam de helm naar zich toe.