Ruit

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
elena1

Ruit

Bericht door elena1 »

Hallo , verleden zaterdag mijn Deauville opgehaald , afstandje van 210km terug naar huis en grotendeels door de regen. Van timing gesproken ! :( Maar gelijk een test voor me wat betreft waterdichtheid van kledij , handschoenen en laarzen . Ook was ik benieuwd naar het effect van de kuip en ruit en ik was tevreden : onder deftige regen werden enkel mijn handschoenen en armen nat en de laarzen .Maar ik bleef droog ! Goede kledij (ixs) :D Verder was ik tevreden van het stabiel weggdrag en de vlotheid bij inhalen. Even op een rustig stuk de snelheid geprobeerd , 160km/u zonder veel moeite en nadelen , dan snel terug naar 120 , ...alleen wat windgeruis om mijn hoofd .
Ik heb ondertussen een topkoffer(Givi) gemonteerd en de voeding voor de GPS , deze heb ik afgetakt van de voeding voor de handvatverwarming , welke ik overbodig vind ( goed weer rijdster !) ;)
Nu heb ik de motor gereinigd en mijn vraag is : is er een goed middel om de ruit te reinigen !?
Verder zag ik dat de uitlaat onder de chroom dekplaat behoorlijk verroest is , de chroom dekplaat zit vast gelast ! Ik hoop dat ie het nog wat uithoud want een andere uitlaat (nieuwe) is behoorlijk duur ! Kan ik deze schilderen in hitte bestendige verf ??
groetjes,
:b
PRE

Re: Ruit

Bericht door PRE »

Hallo Elena,

De ruit kan je het beste reinigen met een gewone autoshampoo. Vooral geen schuurspons gebruiken... eventueel poetsen met een autowas. Koper/zilverpoets doet het op sommige ruitjes ook goed.

Mbt de uitlaat, ik heb zelf de uitlaat van onze pekeldeauf ook diverse keren gespoten met een hittebestendige lak, het haalt niet echt heel veel aan, na een maandje of wat is het net alsof de lak in het niets is verdwenen, een uitlaat wordt gewoon verschrikkelijk heet.

Het helpt een klein beetje als bescherming maar aan het eind van de rit gaat de roest gewoon door, lak of geen lak...
BertG

Bericht door BertG »

NEEEEEEEEE

Een 'plexiglas'/kunststof kuipruit/windscherm/cabriokap-ruitje NOOIT met zeep(houdende) schoonmaakmiddelen reinigen.

Een motorruit of windscherm dient u niet met schoonmaakmiddelen te reinigen,
deze middelen zorgen ervoor dat de ontharding van de ruit na verloop van tijd verdwijnt.
Hierdoor kan de ruit op de bevestigingspunten barsten. U mag de ruit dus enkel met water reinigen.

Wat kunt u doen om een sterk verontreinigde ruit alsnog schoon te krijgen?

Wat het beste werkt bij ons is op het moment dat u de motor gaat wassen een natte theedoek over
de ruit heen te leggen waardoor het vuil (zoals insectenresten) van de ruit afweekt.
Na 10-15 minuten inweektijd zijn insectenresten gemakkelijk te verwijderen.

bron
De oplosmiddelen in zeep(houdende) reinigingsprodukten zorgen er op den duur voor dat het 'plexiglas' uithard.
Dit is te zien doordat het op den duur craquelé wordt (oppervlakte barstjes) onder invloed van zon.

En koperpoets, tandpasta en dat soort onzin is alleen een hulpmiddeltje om oppervlakkige beschadigingetjes weg te poetsen.
Het zijn geen specifieke onderhoudsmiddelen voor kunststof motorruiten of windschermen.
Het is een fijn polijstmiddel om aanslag van koper te poetsen. Het is zeker geen schoonmaakmiddel voor regulier/regelmatig gebruik.
Koperpoets bevat aardolieproducten die ook nog eens een blauwe zweem op het kunststof (en gewoon glas zoals autoruiten) kunnen achterlaten.
Dat kan tot schittering en vlekken leiden. Niet iets wat je wilt als je er doorheen moet kijken (vizier/kuipruit/autoruit).

Over autowas wordt heel verschillend gesproken. De één zegt van wel en de ander van niet. De één zegt alleen die zonder siliconen.
Ik heb het geprobeerd op een stukje van mijn autoruit maar zie duidelijk verschil.
Koplampen en straatverlichting krijgen een soort gloed rond om de lichtbron als om een kaarsvlammetje: zéér irritant kan ik je garanderen.
Laatst gewijzigd door BertG op 18 apr 2013, 14:39, 2 keer totaal gewijzigd.
PRE

Bericht door PRE »

Met deze beschrijving ben ik het helemaal eens als het om een nieuwe of bijna nieuwe ruit gaat.... maar eerlijk gezegd maak ik mij hier niet meer zo druk om bij onze wat oudere motoren/ruiten. Vaak zijn deze ruitjes toch al aardig gepokt en gemazeld in de loop van km's en tijd...

Dan gaat mij het gemak boven deze mogelijke gevolgen, de kans op breuk acht ik nihil bij de Deauvilleruitjes, craquelé is bij ons nog niet voorgekomen, ook niet bij mijn pekeldeauf die jaar na jaar meerder keren per week op deze manier is schoongemaakt na pekelritten.

De nattetheedoekmanier had ik ook willen noemen, de beste manieren voor een nette/nieuwe ruit is idd de natte theedoek of een nachtje buiten laten staan, dan zorgt de dauw ervoor dat alle viezigheden goed zijn ingeweekt en kan je hem met veel water en een zachte spons makkelijk schoon maken
BertG

Bericht door BertG »

Hoe weet jij of het bij Elena om een oude kuipruit ging :?:

Gebruik ook geen gebruikte sponsen voor je kuipruit.
In sponsen blijft altijd, hoe goed je ook spoelt, zeepresidu achter.
Ik heb dan ook een aparte spons (en zeem!) voor ramen.
Een echte zeem (=leer) droogt ook uit en scheurt door zeep en andere ruitreinigingsmiddeltjes.

Nog een tip: van modernere auto's zijn de koplampen ook van kunststof.
Nooit schuursponsjes gebruiken.

Die dingen zijn bij mij thuis verboden en verbannen. :twisted:
Moderne lakken zijn zachter (waterbasis) en daar moet je zowiezo mee oppassen.
Ook andere materialen zijn snel verpest met zo'n schuurspons.

Vroeger kon je nog wel eens een panty(-kousje) om een spons doen en er voorzicht mee wassen.
Al zitten daar ook risico's aan verbonden.

Het beste advies is regelmatig je auto en motor wassen met autoshampoo.
Niet met allesreiniger of afwasmiddel. Afwasmiddel bevat zouten!
Door regelmatig wassen ontstaat er een beschermingslaagje op de auto/motor.
Bovendien bakt het vuil niet aan en niet in op de ondergrond.
Elke week een vluchtige spons erover en het is weer schoon.
Als je weken wacht moet je meer arbeid in je schoonmaakklus stoppen en ben je gemiddeld net zo lang kwijt.
Maar door het harder moeten poetsen breng je meer schade aan en onbereikbare plekjes krijg je niet meer schoon.
PRE

Bericht door PRE »

BertG schreef:Hoe weet jij of het bij Elena om een oude kuipruit ging :?:
Uitlaat verroest.. en chroomplaat vastlassen zie je vaak bij de wat oudere en meer gebruikte Deauf's :shock:
BertG

Bericht door BertG »

Het zegt alleen niets over het feit of de ruit al een keer vervangen is.
Die kapotte uitlaat wordt immers ook een keer vervangen. En ruiten gaan veel langer mee en roesten niet.

Bovendien gaf jij het zonder die randvoorwaarde als een soort algemeen advies voor het reinigen van kuipruiten.
Anderen die het lezen zou zo hun misschien nieuwe ruit aardig kunnen verpersten.
PRE

Bericht door PRE »

Bert,... laat maar...
elena1

Bericht door elena1 »

De ruit is misschien zo oud als de motor , er zitten al wat oppervlakte krassen op door regelmatig reinigen . Van koperpoets weet ik , heb het zelf al regelmatig toegepast op polshorloges (met plastic "glas"). Ik kan ze misschien polieren met zo'n machiene of laten polieren ?? Of gewoon een nieuwe ... :cf1
PRE

Bericht door PRE »

Hallo Elena,

Een nieuwe is wel vrij prijzig.. misschien eens op marktplaats.nl kijken, daar komt ook nog wel eens een net exemplaar voorbij.

Ik heb laatst met veel geduld een ST1100-kuipruit weer glanzend gekregen met zilverpoets, alleen de zwaardere krassen krijg je er niet mee weg. Op een nieuwe ruit durf ik dit soort experimenten niet aan, er schijnt op de meeste ruiten een coating te zijn aangebracht die je door dit soort poetsmiddelen beschadigd.

:up Sukses!
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

:up bij het gebruik van een schone natte lap. Vorig najaar de motor niet schoongemaakt dus maandag na de 1e rit een natte lap, de rest van de motor gewassen en gepoetst en als laatst de ruit nagelopen. Nog geen krasje na al die jaren. Ken jou :oops: ruit niet maar poetsen of ander middel zou mijn allerlaatste middel zijn. :b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
stxrider

Bericht door stxrider »

elena1 schreef: De ruit is misschien zo oud als de motor , er zitten al wat oppervlakte krassen op door regelmatig reinigen . Ik kan ze misschien polieren met zo'n machiene of laten polieren ?? Of gewoon een nieuwe ... :cf1
PRE schreef:Een nieuwe is wel vrij prijzig.. misschien eens op marktplaats.nl kijken, daar komt ook nog wel eens een net exemplaar voorbij.
Ik heb ook een 2e hands ruit gekocht 1 jaar oud (als nieuw) voor €100,= van Bike Quipe en die zijn normaal ook > €200,= Dus zeker de moeite waard om regelmatig de zoekertjes in de gaten te houden ;)
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

elena1 schreef:Ik kan ze misschien polieren met zo'n machiene of laten polieren ??
Elena, dat is niet zo makkelijk. Iets te lang op dezelfde plek en het materiaal van het scherm kan vervormen agv de temperatuur. Het is dus oppassen geblazen.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
stxrider

Bericht door stxrider »

BertG schreef:Gebruik ook geen gebruikte sponsen voor je kuipruit.
In sponsen blijft altijd, hoe goed je ook spoelt, zeepresidu achter..
Voor het wassen gebruik ik trouwens een "washandschoen"
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”