
print screen windows

screen capture software

20mb image hosting
Van de ruim 9000 exemplaren die in de jaren 1976, 1977 en 1978 van deze automaat zijn geproduceerd, zijn er nooit motoren officieel naar Nederland geëxporteerd. Onze markt werd niet geschikt geacht voor deze automaat. Dit in tegenstelling tot de Amerikaanse en Canadese markt. De motorfiets op de foto's komt uit Canada en dat is te zien aan de snelheidsmeter waarvan de belangrijkste schaal in kilometers is en in het groen de veel kleinere mijlenteller.
De rechterteller is niet de gebruikelijke toerenteller maar nu een soort dashboard. Naast controle- lampjes voor oliedruk, grootlicht en richtingaanwijzers, ook een indicator in welke positie de versnellingsbak staat (Neutral, 1=stadsversnelling, 2=stad/buitenweg) en een benzinemeter.
Het laatste lampje is bijzonder, want dat geeft aan of de handrem is ingeschakeld.
Automaat
Als laatste foto nog een blik op de automatische versnellingsbak. Achter de grote deksel zit de koppelomvormer die als een soort slippende koppeling werkt. De verdere aandrijving gaat via een twee versnellingsbak die tijdens het rijden niet automatisch schakelt. De berijder kiest welke versnelling het best bij het rijgedrag past. In de stad is dat voor snel optrekken de 1e versnelling, en op buitenwegen de 2e. Maar niets weerhoud je om ook in de 2e versnelling weg te rijden. Er kan eigenlijk niets misgaan.