Verzekeringen, ik snap het niet meer..........

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Geert
Honda CBF600S

Verzekeringen, ik snap het niet meer..........

Bericht door Geert »

Zoals jullie weten heb ik een paar maanden terug een Nighthawk er bij gekocht.
Omdat dit op een zaterdagmiddag was heb ik online een motorverzekering afgesloten bij een bekende verzekeraar.
Alle gegevens ingevuld die nodig waren, zoals ook het aantal schadevrije jaren.
Op mijn polis van de Pan staat dat ik 20 schadevrije jaren heb, dit ook ingevuld bij de verzekeraar van mijn Nighthawk, lijkt me toch logisch.
Krijg ik vandaag een brief van de Nighthawk verzekeraar met de volgende medeling:
Ze kunnen me niet vinden in Roy-data (wat dat ook moge zijn :? ) en daardoor accepteren ze het aantal schadevrije jaren niet. :cf1
Ik vanmiddag maar gebeld met de verzekeraar en daar werd me verteld dat ik pas in Roy-data kom als ik een motorverzekering opzeg.
Ik vertelde de mevrouw van de verzekeraar dat het om een 2e motor ging en dat ik een polis heb op de Pan met vermelding van 20 schadevrije jaren, en haar aangeboden om dit polisblad te scannen en naar haar op te sturen als bewijs.
Tja zegt ze, dat geld niet. :cf1 , als u een 2e motor verzekert begint u weer bij 0.
Ik heb maar per direct daar mijn verzekering opgezegd, en mijn tussenpersoon is nu aan het zoeken naar een passende oplossing.
Het voordeel wat ik er aan heb over gehouden is dat ik nu wel in Roy-data sta met 20 schadevrije jaren, dit is bevestigd vandaag.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Koen
Honda Goldwing

Re: Verzekeringen, ik snap het niet meer..........

Bericht door Koen »

Ik had ook hetzelfde toen ik mijn wing kocht terwijl de Deauville nog op mijn naam stond. De nieuwe verzekeraar kon ook niet terugvinden dat ik al schadevrije jaren had opgebouwd.

Op dat moment had ik echter al de verzekering van de Deauville beeindigd omdat ie door de dealer op zijn naam was overgeschreven, dus even later stonden de schadevrije jaren keurig in dat Roy-data.

Blijf het vreemd vinden dat de verzekeraars niet ook van lopende verzekeringen de schadevrije jaren daarop bijwerken...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Raar geval.
Ik een antal gevallen is het zelfs zo dat de schadevije jaren van de auto ook gelden als je een motor koopt.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Bennos

Bericht door Bennos »

Zoals bij mij....
Niks op 0 beginnen, gewoon de maximale bonus-malus korting die ik al had opgebouwd.
BertG

Bericht door BertG »

De Europeese doet dit ook.
Heer spiegeldekking of zoiets.

Alleen Zwartewaterland kende dit niet.
Dus ik op zoek naar een andere verzekeraar.
Belde ik rechtstreeks met Europeese om op te zeggen en die mevrouw vroeg waarom.
Dus ik leg uit waarom.
Zegt zij: dat kan wel. Dat heet spiegeldekking.

Ik bel Zwartewaterland en vraag haar om alsnog mijn BMW te verzekeren bij de Europeese.
Weer zegt die mevrouw dat het niet kan.
Ik leg haar uit en zeg dat Europeese zegt dat het wel kan en dat het spiegeldekking heet.
Ze wist het niet en zou het uitzoeken en mij terugbellen.

Ik werd niet gebeld en belde terug: Ze had het uitgezocht en het kon niet :vrb :cf1
Toen alsnog naar de Europeese gebeld en BEIDE motoren rechtstreeks verzekerd.

Onlangs kreeg ik een papiertje dat alles van Europeese weer naar tussenpersonen ging.
Omdat ik een nieuwe GSA kocht alles weer naar mijn eigen tussenpersoon voor een prachtig aanbod.

Maar dat ZwarteWaterland ermee stopt omdat de animo gedaald was.... ik heb er beeld bij.

Nog een tip: als je motorloos mocht raken niet je verzekering opzeggen maar schorsen.
Voordeel: je houdt 3 jaar je royementsgegevens (bonus/malus).
Nadeel: je moet weer bij de zelfde verzekeraar terugkeren met een nieuwe motor binnen die drie jaar.
Bennos

Bericht door Bennos »

Wat een gedoe zeg!
Ik zit met alles bij Centraal Beheer op de scooter na(ANWB), moest ik toen ook aantonen middels Roy-Data, ze kijken in de computer en klaar, ik had de volle mep korting.
Heb mijn auto, auto van mijn vrouw en motor bij CB, al sinds mijn 17e(had nog niet eens mijn rijbewijs toen)en ben in de tussentijd 20x van auto gewisseld, nooit moeilijk gedaan, zelfs niet toen ik er naast mijn auto en die van mijn vrouw nog 2 hobby-auto's op nahield :mrgreen:
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Bij Bikerpolis moesten ze wel via Roy-data de gegevens doorkrijgen, maar 4 schade-vrije jaren (alleen van de motor) waren al voldoende voor bijna maximale no-claim korting. Volgend jaar komt er nog 2,5% no-claimkorting bij en dan zit ik met 5 schadevrije jaren al op het maximum... 75% no-claimkorting.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bennos

Bericht door Bennos »

Hebben ze daar niet je opgebouwde jaren van de auto gepakt dan?
Zitten duidelijk toch verschillen in die verzekeraars.....
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Nee, dat gold alleen als ik ook de auto daar zou verzekeren. Maar omdat ik met 4 jaar al bijna aan het maximum zat (en de auto duurder zou zijn dan bij mijn huidige verzekering) was dat niet de moeite.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Bennos

Bericht door Bennos »

Aha, weer zo'n verschil...
ANWB deed er bij mijn scooter niet moeilijk over.
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

De titel blijft toepasselijk.

Heel nieuwsgierig naar de premie maar eens de gegevens van mij en Deauvilleke ingevoerd in zo'n vergelijkingsprogramma.
Invoergegevens: géén schadevrije jaren, aantal jaren rijbewijs: 0 jaren. WA dekking.
Nog géén € 5,- per maand. London verzekeringen.
Ook eens gekeken bij de KNMV: € 11,- per maand. En als ik er een cursus doe van € 230,- krijg ik € 1,- korting.
Nog geen wereldbedrag, maar verschil is wel erg groot. KNMV weert oma's op Deauvillen.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Bericht door Bennos »

Mag je je schadevrije autojaren niet meenemen dan?
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Niet eens geprobeerd. Overigens zijn de vergelijkingsprogramma's daar mistig in. Bij de invuloefening staat niet vermeld: U mag het aantal opgebouwde schadevrije jaren van uw auto kiezen. Daar krijg je géén eenduidig antwoord op in de vergelijkingsprogramma's. Ook niet van Independer, met hun misselijke reclame.
Bennos

Bericht door Bennos »

Gewoon je jaren invullen :mrgreen:
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Als ik dat doe, moet ik 41 jaar schadevrij invullen. Dan heb ik nog geld van ze tegoed. 8)
Bennos

Bericht door Bennos »

Doen!
Als je het aan kunt tonen :mrgreen:
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ingrid schreef:KNMV weert oma's op Deauvillen.
KNMV weert ook motorrijders die een oudere motor all-risk willen verzekeren.
Als de motor ouder is dan 10 jaar krijg je van KNMV geen all-risk dekking meer.

Gelukkig zijn er nog genoeg die dat wel aanbieden...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
MrSkippy
Motorloos

Bericht door MrSkippy »

Ingrid schreef:... Heel nieuwsgierig naar de premie maar eens de gegevens van mij en Deauvilleke ingevoerd in zo'n vergelijkingsprogramma.
.... London verzekeringen.
Ook eens gekeken bij de KNMV ....
En bij wie ben je uiteindelijk verzekerd als je bij de KNMV verzekeringen verzekerd bent: London verzekeringen*...

* Die trouwens ook weer onderdelen ondergebracht hebben ergens anders...
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Verzekeren is nog niet aan de orde. De motorfiets staat in een grote loods bij de motorhandelaar. Zodra ik mijn rijbewijs heb, komt de motorfiets op mijn naam en zal ik de motorfiets in dekking moeten hebben alvorens de motorfiets op te halen.
Een vriendin vertelde gisteren dat ze de motorfiets niet ondergebracht kreeg bij KNMV. (Bij RDW stonden op hetzelfde kenteken een Honda en een BMW) Geweigerd.
London dan? Geaccepteerd. Wat ben je dan kwijt, vroeg ik: Nog géén € 3,- per maand. Zullen we er een jaarpremie van maken dan? € 32,-

Toen werd ik nieuwsgierig. Wat kost mij straks die motorfietsverzekering. Vergelijkingsprogramma (via google) London weer in beeld.
Wat ik niet heb geprobeerd: WA -extra / WA-Casco/ al dan niet uitrusting mee verzekeren/ opzittende verzekering.
Zodra je dit allemaal mee verzekert, kunnen de verschillen aardig oplopen en gaan gehonoreerde schadevrije jaren doortikken.

Bij wie KNMV de verzekeringen onderbrengt, weet ik niet. Verzekeraar en assuradeur zijn synoniem. Verzekeringsmaatschappij is niet hetzelfde als assuradeur.
Een assuradeur, misschien is KNMV dit wel, heeft eigen polisvoorwaarden en brengt het aangeboden risico onder bij 1 of meer verzekeringsmaatschappijen.
Dus een assuradeur treedt op als verzekeringsmaatschappij, maar is dit niet. Een assuradeur krijgt van 1 of meer verzekeringsmaatschappijen bevoegdheden alsof ze de verzekeringsmaatschappij is.
MrSkippy
Motorloos

Bericht door MrSkippy »

Ik weet wel dat van heel wat kastjes en muren heb gezien voordat er eindelijk een schade-expert naar m'n motor kon komen kijken... (KNMV/London/NSR...)
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
Rob

Bericht door Rob »

Bonus-malus korting en schadevrije jaren zijn niet hetzelfde!

Je kunt vaak wel de korting van je eerste voertuig meenemen maar de schadevrije jaren geldt per polis/voertuig.
Voordeel daarvan is ook dat mocht je met één voertuig schade rijden dat dit dan ook niet geldt voor de andere voertuigen. Werkt dus twee kanten op.

@ Geert, bij je oude verzekeraar kon je waarschijnlijk wel gewoon dezelfde korting krijgen :?:
Bennos

Bericht door Bennos »

Klopt inderdaad, ben ook bezig mijn verzekeringen onder de loep te nemen, wat een gedoe!!
Op de ene auto andere jaren dan op de andere, omdat de ene later verzekerd is etc. etc.
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

Rob schreef:Bonus-malus korting en schadevrije jaren zijn niet hetzelfde!

Je kunt vaak wel de korting van je eerste voertuig meenemen maar de schadevrije jaren geldt per polis/voertuig.
Voordeel daarvan is ook dat mocht je met één voertuig schade rijden dat dit dan ook niet geldt voor de andere voertuigen. Werkt dus twee kanten op.

@ Geert, bij je oude verzekeraar kon je waarschijnlijk wel gewoon dezelfde korting krijgen :?:
Rob,
Ik ben ondertussen ook bij mijn oude verzekeraar met dezelfde korting :D
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
MrRiP
Harley Davidson Sport Glide

Bericht door MrRiP »

er zijn meer verzekeringsbedrijven die moeilijk doen
zo wilde ik mijn motorverkering wijzigen omdat ik een andere motor had gekocht (gaat niet om de deauville )
werd ik in de wacht gezet duurt best wel lang want blijkt dat nu want ze waren aan het overleggen om nog wel een motor verzekering af te sluiten want dat hadden ze liever niet meer, maar omdat ik al mijn verzekeringen daar heb je raad het al deden het toch maar aan gezien nog geen schade ooit had gehad op motor gebied en mij als klant kwijt wilde denk ik
Ik kan nu 2x lid worden van de HDC 😜👍
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Sinds deze zomer rijden we een Pan ST1300 uit 2009, voorheen een Deauville NT700V uit 2008. Voor de Deauville betaalden we 27 Euro per maand voor een All-risk verzekering. Voor dezelfde verzekering voor de Pan betalen we nu 85 Euro. Deze premie is met een No-claim korting van 75% en 15% werkgeverskorting. Best een groot verschil, een premie die 3 keer zo veel kost. Toch eens kijken of dit goedkoper kan. ...in contrast staat daarnaast de verzekering van ons motorscootertje: 2,54 Euro per maand (WA, dat dan weer wel).
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Bij BikerPolis betaal ik nog geen € 40,00 per maand voor all-risk dekking van de Goldwing.
Drie jaar aankoopwaarde verzekerd plus opzittendenverzekering & kleding/helm tot 1500 euro. Geen pechhulp of rechtsbijstand want dat heb ik al elders.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Ik heb eens gekeken naar de opbouw van de premie:

- WA: € 8,74
- Diefstal € 12,02
- Brand, storm en natuur € 0,35
- Aanrijding en vandalisme € 63,75

Een overweging is om 'aanrijding en vandalisme' te schrappen. Daar zit immers de grootste hap, waarin bovendien het bedrag ten opzichte van mijn mogelijk risico niet in verhouding is. Daarbij neem ik zaken als dagwaarde, eigen risico en no-claim-terugval even in gedachte.

Koen, wat is jouw no-claim korting bij BikerPolis?

Ik heb zelf ook even gekeken bij BikerPolis; ik zou ook inderdaad ongeveer uitkomen op 40,- Euro. Dat scheelt nogal. ...ik heb voor de motorscooter ook even de verzekering berekend: 2,- Euro!!!
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
Bennos

Bericht door Bennos »

Goedemiddag wat een bedragen!!

Betaal voor mijn auto op all-risk nog minder....

Mijn Deauville, vanwege zijn leeftijd, gewoon enkel WA, kost me iets van 5 euro.....
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Stephan schreef:Koen, wat is jouw no-claim korting bij BikerPolis?
Met 4 schadevrije (motor)jaren kwam ik volgens mij op 72,5% korting. Volgend jaar komt daar 2,5% bij en da's volgens mij hun maximum.

Verder hebben ze nog wel enkele treden in de no-claim staffel, allemaal met hetzelfde maximale percentage. Elk schadevrij jaar ga je een trede hoger, ook al verandert dan je korting niet.
Het voordeel daarvan is dat je bij een schade wel treden terug kunt vallen, maar (als je lang genoeg schadevrij hebt gereden) toch nog dezelfde korting kunt houden.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ingrid
BMW R1200RT

Bericht door Ingrid »

Een verzekering voor motorvoertuigen is in het algemeen in 4 delen op te splitsen.
1. WAM Wet aansprakelijkheid motorvoertuigen. Dit is een verplicht deel.
2. Beperkte casco dekking. Hierbij gaat het om verzekering van je eigen motorvoertuig tegen onheilen van buitenaf, anders dan door betrokken zijn bij een ongeval.
3. De volledige cascodekking. Hierbij gaat het om verzekering van je eigen motorvoertuig in ruime zin.
4. De extra's die optioneel zijn mee te verzekeren, zoals uitrusting, opzittende verzekering, rechtsbijstand.

Het WAM gedeelte is bij dezelfde verzekeraar in premie gelijk voor iedereen, behoudens premieverhogende factoren als leeftijd en schadeverleden.
Het beperkte cascodeel heeft een veel individueler karakter. Bouwjaar en daarmee samenhangende dagwaarde en waarde van e.v. mee te verzekeren extra's.
In een aantal gevallen kan een alarminstallatie, ingedeeld in klassen van invloed zijn of verplicht gesteld worden in aanmerking te komen voor de gewenste dekking.
Bij de volledige casco dekking, ook wel all risks genoemd, geldt hetzelfde als voor de beperkte cascodekking met dit verschil dat hier de catagolusprijs bepalend is i.p.v. dagwaarde.

De premieberekening: Alle delen waaruit de premie is opgebouwd optellen en dan vervolgens de no-claimkorting eraf trekken.
Bij schade, zoals Koen meldde, val je normaal gesproken terug in no-claim als deze niet verhaalbaar is. (Dat is iets anders dan schuldvraag.)
Heb je meer schadevrije jaren dan voor maximale no-claimkorting geldt, val je niet terug in korting, maar wel terug in schadevrije jaren. Waar Koen het over heeft, noemen we no-claimbescherming.

Het is derhalve niet erg zinvol elkaars premies te vergelijken, omdat je dan appels met gebakken aardappelen vergelijkt.
Er zijn voldoende vergelijkingsprogramma's te vinden op Internet waar jij de voordeligste kunt vinden. Hierbij 3 kanttekeningen:
1. Vergelijk dekkingsomvang en 2 vergelijk polisvoorwaarden met ook de gehanteerde BM ladder (Bonus Malus ladder)
3. Maakt je bestaande polis deel uit van een zogenaamde pakketpolis, je andere verzekeringen dus, kan het interessant zijn niet over te stappen naar een andere verzekering voor je motor, omdat de pakketkorting per saldo toch voor jou de beste verzekering kan zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”