Wat een ervaring en je neemt onnatuurlijk soepel

Kortom, ben benieuwd naar reacties en jullie liefst wat ontopic ervaringen.
Hieronder een veel langer keuvelend verhaal omtrent (mijn) TvT ervaring, hopelijk zonder veel tegengas en bijremmend in bocht te sturen....
Sinds m'n rijbewijs (nu bijna 2 mnd) stuurde ik bij lagere snelheden vooral middels het stuur en de motor lekker afschuinen. Ik noem dat "gooien zonder smijten". De instructeur hanteerde voor een bocht "kijken klaar kantelen krachtopbouw".
Bij hogere snelheden bepaalde ik de rijrichting feitelijk vooral vanuit de heupen cq. gewichtsverplaatsing. Je kan dan zelfs zonder "handen" aan het stuur rijden. Ik weet dat dit onveilig is en is natuurlijk niet mijn gewoonte

Natuurlijk al wel geheel onbewust de motor bestuurd met (enigszins) tegensturen, anders zal de uitwijkoefening van o.a. de AVB je niet goed gaan lukken.
Onlangs een Chromecast-key aangeschaft en eindelijk full-HDscreen wat motorvaardigheden bekeken.
Ik stuitte vervolgens op het fenomeen tegensturen, wat ik eigenlijk alleen maar kende van de auto waarbij je dan driftend ten koste van je banden een bocht kan nemen.
Het tegensturen op motor is wat anders. Het is vooral het natuurkundig (be)sturen waarbij de motor, ook door z'n gewicht, rechtop en -door blijft gaan. Van de week wat nodige filmpjes bekeken. Vooral deze is illustratief: https://www.youtube.com/watch?v=oVa2Ax-Dins. Deze gast laat het effect zien van tegensturen bij verschillende snelheden.
Tegensturen gebruik je en werkt vanaf zeg 20 à 30km/u waarbij je het stuur wegdrukt in de richting waar je naar toe wilt.
LPG: Lean right, Push right, Go right of Lean left, Push left, Go left
Bijvoorbeeld, je wilt rechtsaf. Je drukt dan met rechts het stuur van je af. In feite stuur je dan wat naar links waarbij de motor dan naar rechts van je afvalt en daardoor vervolgens ook die kant op gaat rijden.
Wanneer je wat van Newton weet, is het allemaal heel logisch.
Je kan het ook gewoon, heel bewust, gewoon doen; te beginnen op een stille weg. Rij recht uit met zeg 40 of 50km/h. Vervolgens duw je of links of rechts hert stuur (voorzichtig van je af). Vlug genoeg ontdek je wat het beoogde effect is. Hierna kan je de snelheden of duwkracht geleidelijk wat opvoeren.
Wat mij dan opvalt met tegensturen dat je dan nauwelijks je gewicht hoeft te verplaatsen en verder, het allergrootste voordeel

Ik en andere onbesuisden kennen dit waarschijnlijk wel waarbij je de bocht wat onzuiver inzet en vervolgens bijna uitvliegt of

Desondanks, je stuurt in en wat je ook doet, de rand van de bocht heeft een bijna onweerstaanbare aantrekkingskracht. Ik merk(te) dat ik dan wat onzeker begon te worden en meer op safe ga spelen door met lager snelheid bochten te nemen.
Vandaag maar de motor bij de wielen genomen om de tegenstuur theorie en geziene video's te toetsen aan de praktijk.
Het was superweer, de mooie weg opgezocht. Vervolgens (check free) heel voorzichtig en nu bewust, het stuur van mij afgedrukt. Wonderbaarlijk

Je drukt lichtje rechts en maakt dan al gauw een behoorlijk zwiepertje naar rechts.
Op ruime rotondes gaat/voelt dit effect nog beter aan

Op de rijschool, leerde ik een rotonde altijd in z'n 2 te nemen, dus hooguit met 30 waarbij je behoorlijk inschattend en kijkend je gewicht moest verplaatsen. Leuk gevoel maar het risico van waaieren speelde altijd tikkertje in m'n hoofd.
Een andere "regel" was om in een bocht zo min mogelijk krachten op te roepen, dus zo recht mogelijk bochten nemen.
Nu met tegensturen merk ik dat ik in bocht zelfs nog kan corrigeren door iet minder of juist meer te drukken. Hoe bestaat het, slalommend een bocht nemen. Ook wat remmen, wat normaal een nogo is, is/lijkt dan ineens wel mogelijk.
Kortom, ik vermaakte mij kostelijk met allerlei capriolen.
M'n excuus aan serieuzere bestuurd/sters die zich afvroegen waarom ik op de rotonde zo zat te slalommen.
Normaal doe je dit natuurlijk niet maar het oefenen bevordert wel de rijvaardigheid ten tijde van of voor eventuele noodsituaties.
Enfin, weer een (te) lang verhaal voor de eeuwig gulzige internetdoos.
Ik hoor graag van (on)ervaren rijders hun ervaringen, tips en hints.
Wie weet kunnen we elkaar ook zo wat bij- of juist afleren.
Grtz