Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
hayo30

Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door hayo30 »

Beste mensen,

Na een tip van een lid om een onderwerp te openen t.b.v mijn rijbewijs ontwikkelingen alhier..

Ik ben sinds mijn aanmelding zeer gesteld geraakt op dit forum door al jullie hulp, behulpzaamheid en gastvrijheid,
(ik verwacht dat dit in de praktijk niet anders zal zijn )

dus leek het me leuk om mijn ontwikkelingen hier te plaatsen.

De volgende punten staan op de agenda:

19-5 = theorie examen te breda :le
28-5= Avb examen te etten-leur. :brrr


Als iemand nog een tip heeft om de verschillen tbv de 3 remproeven uit elkaar te houden houd ik me aanbevolen :up
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14358
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door Marcel »

Geen idee..... :wn1 voor mij is het al enige tijd geleden.
In ieder geval heel veel succes.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
hayo30

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door hayo30 »

Ik weet bij de Noodstop dat het puur kwestie is van "geen regels, zorgen dat je asap stil staat.

bij de precisiestop moet je volgens mij terugschakelen naar zn 1,

en bij de remproef asap gecontroleerd stoppen ook incl terugschakelen naar zn 1.

correct me if i'm rong!

mijn instructeur kent geen ezelsbruggetje (war ik nogal fan van ben :P )
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7201
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door ikkieman »

Noodstop = ANKERS UIT! Direct motor ontkoppelen, opbouwend remmen. Terugschakelen hoeft niet.
Precisiestop = Gehele lengte uitrijden en opbouwend remmen tot je bij/op de streep stil staat. De remdruk mag vanaf het inzetten niet verminderen totaan stilstand.
Stopproef = Goed remmen vanaf 50, terugschakelen en eindigen in 1e versnelling.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
hayo30

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door hayo30 »

dus bij de precisiestop ook niet terug schakelen naar 1?
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6360
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door Koen »

Bij alle remproeven geldt in elk geval dat je de koppelingshendel niet moet vergeten.
Heb 1x een cursiste gezien die de noodstop probeerde zonder koppeling in te knijpen.
Die stapte heel spectaculair af ;) maar heeft daarna gelijk het motorrijden opgegeven.

Volgens mij is het bij de precisiestop wel de bedoeling terug te schakelen, ik meen me te herinneren dat 't alleen bij de noodstop niet hoefde. Komt ook het beste overeen met de praktijk: je kunt bij gecontroleerd remmen in principe altijd terugschakelen.

Bij een noodstop gaat het alleen om snel stilstaan, dat schakelen komt wel als je eenmaal stil staat.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7201
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door ikkieman »

Jazeker hoor je terug te schakelen naar een versnelling die bij de snelheid past. Dus uiteindelijk terugschakelen naar de eerste versnelling.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Ed Vissers
Motorloos
Berichten: 7378
Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:46
Locatie: NL

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door Ed Vissers »

Als het gaat om terugschakelen bij remmen (met het doel volledig tot stilstand te komen).
Altijd, tenzij hiervoor geen tijd is. Dat komt alleen bij een noodstop voor.

De reden is simpel. Je moet na het tot stilstand komen altijd direct weer weg kunnen rijden om jezelf een zo veilig mogelijke positie op de weg te kunnen geven. Bij een verkeerslicht dat direct weer op groen springt nadat je gestopt bent is het ook veiliger om, zodra dat kan, weer weg te rijden :)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Bennos

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door Bennos »

De Precisiestop heet niet voor niets precisiestop....
Gecontroleerd tot stilstand komen en EINDIGEN voor de streep/kegels in de 1e versnelling.

Vanuit stilstand naar 50 kilometer in de 3e versnelling
Tussen het poortje begin je te remmen
Gas loslaten en beide remmen gebruiken
Vervolgens remmen: eerst de voorrem, dan de achterrem en knijp je de koppeling in.
Kom bij het volgende poortje tot stilstand in de eerste versnelling.
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door Ingrid »

Bij de precisiestop: Ik smokkelde er enkele kilometers bij. Ongeveer 60 bij het poortje. Je hebt meer dan voldoende remweg. Voordeel is dat je mooi gelijkmatig tot stilstand komt, want daar letten ze extra op. Niet concentreren op de laatste pylonen, maar er voorbij kijken. Naar de 1 als je bijna geen snelheid meer hebt. Ruim van tevoren je snelheid bepalen, zodat je niet nog eens bij het poortje op de snelheidsmeter hoeft te gluren. Rustig de remdruk opvoeren en rustig terugschakelen. Op je rechtervoet landen werkt nog beter door op het allerlaatste moment even naar rechts te kijken.
Remdruk opbouwen gaat heel gecontroleerd als je eerst met je pink de hendel naar je toe trekt en vervolgens ringvinger, middelvinger en als laatste de wijsvinger. Vooral in het begin heb je de neiging de voetrem te hard in te drukken.

Bij de noodstop: Kijk weer zover mogelijk. Gas los, motor duikt al, eerst voorrem zoals hierboven beschreven, maar dan met meer druk en sneller. Bij de noodstop blokkeert het achterwiel al vrij snel. Zorg dat de remafstand bij de noodstop korter is dan bij de remoefening. Bij de remoefening moet de motor in de eerste versnelling staan. Bij de noodstop is dit geen verplichting volgens de exameneisen.

Bij de vertragingsoefening, zodra je bij het poortje bent: remmen en terugschakelen naar de 2, zodat je in alle rust het slalommetje kunt nemen. Kijk ook hier weer zover mogelijk voor je uit.

In het algemeen. Gewoon niet op die rode puntmutsen letten, dan gaat het een stuk gemakkelijker bij welke oefening ook.
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
Bennos

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door Bennos »

Mijn rijinstructeur had het direct door als ik te hard reed, 60 tov 50 is best merkbaar, zeker voor een ervaren instructeur/examinator.
Gebruikersavatar
BrendaH
Honda ST1300
Berichten: 1429
Lid geworden op: 28 apr 2014, 06:24
Locatie: Wierden

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door BrendaH »

Ik zou het allemaal niet weten, heb m'n rijbewijs inmiddels 25 jaar. Het ging toen allemaal wat anders.
Desalniettemin wens ik je enorm veel succes en hoop ik dat je snel weer de weg op kunt :up
Groetjes Brenda
hayo30

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door hayo30 »

Nou beste mensen..

Vandaag was het dan zover,

Mijn grootste angst, theorie examen.

Nu blijkt dat ik verouderde online examens heb gemaakt.
(Stuk of 20!)

Maakt verder niet meer uit..

Ik ben geslaagd!

Grootste last is nu van mijn schouders.

Op naar het avb examen de 30e
Gebruikersavatar
Frank
Honda ST1300
Berichten: 7260
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:33
Locatie: Strijen (NL)
Contacteer:

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door Frank »

:apl :apl
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Gebruikersavatar
jack-f
Kawasaki Vulcan
Berichten: 1002
Lid geworden op: 02 mei 2013, 16:37
Locatie: Vlaardingen

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door jack-f »

:apl :apl :apl
Kawasaki Vulcan S Sport LT.
Gebruikersavatar
BrendaH
Honda ST1300
Berichten: 1429
Lid geworden op: 28 apr 2014, 06:24
Locatie: Wierden

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door BrendaH »

:apl :apl :apl :apl
Groetjes Brenda
hayo30

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door hayo30 »

Dank jullie :)
Gebruikersavatar
Marcel
Honda NT700VA
Berichten: 14358
Lid geworden op: 04 mar 2010, 22:02
Locatie: Oegstgeest (NL)
Contacteer:

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door Marcel »

:apl :apl :apl :apl :apl
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Gebruikersavatar
Catbustingdog
Motorloos
Berichten: 532
Lid geworden op: 15 aug 2008, 11:27
Locatie: Paal (BE)

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door Catbustingdog »

well done ! :apl
sportieve groet :blg
Noël


Mooie meisjes zijn net eekhoorntjes...
ze vallen voor alle eikels!
Gebruikersavatar
Rico
Honda VFR
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2014, 13:23
Locatie: Beilen

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door Rico »

Gefeliciteerd!
Triumph Tiger 1050
Gebruikersavatar
Geert
Honda CBF600S
Berichten: 3408
Lid geworden op: 12 aug 2008, 21:44
Locatie: Hoorn (NL)

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door Geert »

Alvast gefeliciteerd met je theorie.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
Gebruikersavatar
Ingrid
BMW R1200RT
Berichten: 634
Lid geworden op: 30 jul 2014, 11:07
Locatie: Boekel

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door Ingrid »

Hayo,

Gefeliciteerd. Zo dat kun je alvast afstrepen. :up
Mijn werk is mijn verslaving waar iedereen beter van wordt.
ikkieman
Triumph Trophy SE
Berichten: 7201
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:06
Locatie: Gouda

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door ikkieman »

:apl :apl :apl :apl :up :up :up
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Gebruikersavatar
W Nesselaar
Honda ST1300
Berichten: 1101
Lid geworden op: 14 mei 2013, 19:19
Locatie: Maarssen

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door W Nesselaar »

Gefeliciteerd :apl :apl :apl :apl
Honda Pan-european ST1300

Afbeelding
Nance

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door Nance »

Gefeliciteerd op naar de 30 ste
Gebruikersavatar
takeldoos
Honda ST1300
Berichten: 1016
Lid geworden op: 18 mar 2012, 12:10
Locatie: ede (gld)

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door takeldoos »

Hiermee alvast gefeliciteerd! Dan gaat de rest hopelijk binnenkort ook goed! :apl :pro
ik heb ze nog steeds alle 5 op een rij , ze werken alleen in ploegendiensten
hayo30

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door hayo30 »

Nou beste mensen..

Vanmorgen mijn avb examen gehad.

En geslaagd!

Wat een fijn gevoel, nu eindelijk de weg op en 23 juni avd examen.
Gebruikersavatar
jack-f
Kawasaki Vulcan
Berichten: 1002
Lid geworden op: 02 mei 2013, 16:37
Locatie: Vlaardingen

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door jack-f »

:up :up :up
Kawasaki Vulcan S Sport LT.
Gebruikersavatar
W Nesselaar
Honda ST1300
Berichten: 1101
Lid geworden op: 14 mei 2013, 19:19
Locatie: Maarssen

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door W Nesselaar »

:up :lol:
Honda Pan-european ST1300

Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen
Honda Goldwing
Berichten: 6360
Lid geworden op: 06 jun 2010, 15:28

Re: Rijbewijs A ontwikkelingen van Hayo30

Bericht door Koen »

:apl
En dan mooi voor de zomervakantie het A'tje op het roze kaartje erbij, netjes! ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”