Denk aan bouwregels. En aan gewicht dat dakpannen wegen.
Voor 3x3 meter is dat gauw een paar honderd kilo.
Daaronder moeten dus stevige binten komen.
Die rusten (bij mij) op zijwanden die gemaakt zijn van een houten balkframe.
Bij mijn gemeente stond 4 jaar geleden in de welstandsnota dat een schuin dak aan de voorzijde verplicht was.
Men wilde geen losse aanbouwsels of zaken die er als zodanig uitzagen. Men zag liever een doorlopend dak van de nieuwbouw aan de bestaande bouw (foto 1).
Aldus diende ik een tekening in van een buurman verderop in de straat (foto 1).
Dat werd faliekant afgewezen. Reden: de welstandsnota was veranderd en nu had men de volgende visie:
Er moest een duidelijk verschil zijn tussen bestaande bouw en nieuw-/aanbouw.
Ik had dus ruim vooraf al een speurtocht opgezet naar mijn dakpannen (tweedehands, en moesten sluiten op de bestaande).
En deze inmiddels op voldoende getale op voorraad. Die dakpannen konden dus de verkoop weer in.
Dakpannen kun je immers niet voor een plat dak gebruiken. Zelfs niet op een schuin dak met te lichte helling.
Ik moest dus al mijn tekeningen en plattegronden opnieuw tekenen en inleveren.
Nu is er een garage met een plat dak, dat duidelijk als aanbouw zichtbaar is.
Ik heb evenwel niet voor een golfplaten dak gekozen omdat ik dat rommel vindt.
Het is gehorig (zowel onder het dak als voor de directe omgeving), koud, zwak, gevoelig voor mosaangroei etc.
Bij mij is een van buiten geïsoleerd bitumen dak neergelegd.
*klikkerdeklik voor vergrotingen:
Foto 1: voorbeeld van de berging met het schuine dak van de buren
Foto 2: de frames voor de zijwanden
Foto 3: de frames voor de zijwanden
Foto 4: zijwanden en dakbinten (geplaats). Het underlayment, isolatieplaat en bitumen moeten er nog bovenop.
Foto 5: aanbouw bijna gereed. De roldeur moest er nog in. En de hoekprofielen op de kop-ze-kanten.
De zijwanden zijn van metaalplaat gemaakt. Dat heet 'potdekselprofiel' en is nagenoeg onderhoudsarm.
Het heeft een coating met houtnerfstructuur. Nooit meer schilderen. Bijna onverwoestbaar.
Het komt bij Hardeman uit Veenendaal vandaan en is in meerdere kleuren leverbaar.
Zij leveren ook zetwerk (hoeklijsten) op maat naar eigen tekening.
De platen zijn wel wat duur maar goedkoop in vergelijk met hout en het onderhoud.
Zetwerk daarentegen is belachelijk goedkoop.