Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Bericht door Marcel »

Je zal maar net een trekhaak op je Deauville gezet hebben en lekker willen gaan toeren in Europa.....

http://www.anwbmotor.nl/nieuws/motor-me ... um=twitter" opent="in(nieuw);venster;
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
ikkieman
Triumph Trophy SE

Re: Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Bericht door ikkieman »

Of als parketteur in België een vloertje mogen leggen en een motor met aanhanger meekrijgen van de chef. ;)
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Of met een duo-passagier op motorvakantie willen gaan in Europa en de aanhanger nodig hebben voor de bagage.

Ik vraag me af of dit niet in strijd is met de regels voor vrij verkeer van personen en goederen tussen de Europese lidstaten. Daarbij geldt volgens mij nog steeds dat een voertuig goedgekeurd moet zijn/voldoen aan de regelgeving in het land waar het geregistreerd staat. Andere lidstaten mogen die voertuigen dan niet weigeren, ook niet als het niet aan de lokale regelgeving zou voldoen.

Maar er zal ongetwijfeld wel een regeltje zijn wat ik hierbij over het hoofd zie...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Ik kan me herinneren dat er vorig jaar van de ANWB ook een verhaal de rondte ging over Xenon aftermarket kitjes op motoren. Ik vraag me af hoe dit kan en waarom dingen als schoenen voor keukenhulpen al wel gestandaardiseerd zijn. Serieus, nu kan dus iedere aanhangervoerende motorrijder zowel in Nederland een aanhanger hebben staan, bij de grens afkoppelen en op slot zetten, over de grens een lokale aanhanger aankoppelen, bagage overzetten en ongestraft doorrijden. Beetje omslachtig als ik het zo zie.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
BertG

Bericht door BertG »

Globaal weet ik het volgende:
Europa heeft de rijbewijsregels gelijk getrokken.
Nederland heeft de derde tranche niet goed overgenomen.
Volgens de Europese Commissie hebben wij in NL de 3e rijbewijs richtlijn niet goed geïmplementeerd waar het gaat om rijden op de motor met aanhangwagen. De lidstaten, dus ook NL, mogen alleen rijden met aanhangwagen toestaan op het eigen grondgebied, je mag er dus niet de grens mee over. Dat geldt overal in de EU: motorrijders mogen nergens de grens over met aanhangwagen.

IenM is bezig zijn regelgeving hierop aan te passen. Wij hebben daarbij de keuze tussen algeheel verbod op rijden met aanhangwagen of het toestaan op eigen grondgebied. wij zijn van plan voor het laatste te kiezen (iets is beter dan niets) We verwachten dat nieuwe regelgeving in voorjaar 2016 klaar is. Exacte datum van inwerkingtreding wordt t.z.t. nog bekend gemaakt.

IenM heeft overigens bij navraag geen overtuigende verklaring gehoord voor deze interpretatie door de EC. Daarom zal NL voor aanpassing van de 3e rb rl na de evaluatie ( 2e helft 2018) de wens inbrengen om het mogelijk te maken om in heel de EU te rijden met een motor met aanhanger.

En vrij verkeer van personen en goederen klinkt mooi maar dat wil niet zeggen dat er geen regels gelden.
Ik mag vrij naar Duitsland maar wel met de juiste papieren op zak.

Er geldt dat in EU geen motoren met aanhangers de grens over mogen.
Dat is niet leuk en klinkt raar (is het misschien ook) maar is wel de wet (op dit moment).

Zo mag je ook alleen in NL niet als ingezetene rijden in een auto met een buitenlands kenteken.
Tenzij je de twee weken vrijstelling geniet van de belastingdienst.
Hier gaan dus de fiscale regels boven de rijbewijsregels.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

En hoe hebben ze het dan geregeld met auto's met aanhanger (tot 750 kg.) waarbij de bestuurder alleen rijbewijs B heeft?

In Nederland mag men dus toestaan dat daarmee gereden wordt, maar dan zou je met zo'n combinatie dus nergens een grens over mogen?
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Ergens klinkt dat wel logisch. Bert?
BertG

Bericht door BertG »

ik heb geen kennis van buitenlandse rijbewijscategorieën

maar ik snap het probleem van die vraag niet
je hebt een Nederlands rijbewijs en je mag iets IN NEDERLAND.

Nederland heeft andere alcohollimieten dan dan sommige andere landen

En zodra je de grens over gaat moet je daar rekening mee houden
Zo ook met dit verhaal. Of mis ik iets?
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik heb een Nederlands rijbewijs, maar mag overal ter wereld auto en motor rijden.
Hooguit moet ik het om ergens te mogen rijden laten vertalen of een internationaal document aanvragen via de ANWB of zoiets.

Maar verder is mijn rijbevoegdheid niet gebonden aan de landsgrenzen van het land waarin ik geregistreerd ben als bevoegd bestuurder.

Of mis ik iets?
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

Ik kan het mis hebben maar er bestaat WEL een BE maar geen AE.
Dus ben je voor het toestaan van E achter A gebonden aan regels die men hanteert.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Dus dat zou dan het vermoeden bevestigen wat al op diverse plekken wordt geuit, namelijk dat er een E achter A rijbewijs aan zit te komen...

Als dat de achterliggende reden is, vind ik het vreemd dat er in het nieuws alleen staat dat "motoren met aanhangers niet de grens over mogen". Pas als je verder leest wordt tussen de regels door de suggestie gewekt dat het iets met rijbewijscategorieën te maken heeft.

Dan ben ik benieuwd of er een overgangsregeling komt voor de huidige A-rijbewijshouders.
Er zijn in Nederland ook honderdduizenden BE-rijbewijshouders die nooit met een aanhanger hebben gereden.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

Je suggereert nu iets dat ik niet lees: er staat iets tussen de regels...
Vervolgens borduur je erop door: ik hoop dan wel dat...

Wat staat er WEL:
"Daarom zal NL voor aanpassing van de 3e rb rl na de evaluatie (2e helft 2018) de wens inbrengen om het mogelijk te maken om in heel de EU te rijden met een motor met aanhanger."

Wat staat er NU op je rijbewijs: A-A1-A2

Wat mag je ermee: motor rijden
Er staat nergens dat je een aanhanger MAG trekken.
Er bestaat (op dit moment nog) geen 'E achter A' rijbewijs.

Zoals wel vaker blinkt het RDW niet uit in duidelijkheid:
http://mirrer.nl/wp-content/uploads/201 ... rfiets.pdf" opent="in(nieuw);venster;

Bijna alles wat erin staat over aanhangers achter motorfietsen is een vertaling uit de Regeling Voertuigen.
Dat moet je lezen als: ALS je een aanhanger MAG trekken DAN moet hij hieraan voldoen...
Het zegt niets over OF je een aanhanger mag trekken en WANNEER.
En aan welke gewichtscombinatie en kogeldruk je te voldoen hebt.

Er bestaat in de Regeling Voertuigen WEL een hoofdstuk voor aanhangers achter motorfietsen maar daarin staat niets over het gewicht van de combinatie en TMM van de aanhanger. Noch waar en wanneer je ermee mag rijden. Raar maar waar. Niet dat dat allemaal in de RV hoort maar er staat (bij mijn beste weten) nergens waaraan een motoraanhanger en de combinatie moet voldoen.

Ook in de brochure voor nieuwe regels over het A rijbewijs niet:
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Bert,

Je hebt gelijk dat de instanties op dit punt niet uitblinken in duidelijkheid.

Er staat inderdaad nergens OF ik met een aanhanger mag rijden en zo ja, waar. Maar er staat ook niet dat ik NIET met een aanhanger zou mogen rijden.
Er staat wel dat een motor een aanhanger mag trekken. En ik mag op een motor rijden, die dus een aanhanger mag trekken. Dus ik mag een motor met aanhanger rijden, is dan mijn simpele kort-door-de-bocht conclusie.

Er staat nergens waar ik met mijn motor mag rijden en waar niet. Dat is voor de auto ook niet voorgeschreven zover mij bekend, met of zonder aanhanger.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

BertG schreef: ... Zo mag je ook alleen in NL niet als ingezetene rijden in een auto met een buitenlands kenteken.
Tenzij je de twee weken vrijstelling geniet van de belastingdienst.
Hier gaan dus de fiscale regels boven de rijbewijsregels.
Ik heb dan een volgend bestaand dilemma: mijn ouders wonen in België en hebben een VW Kever uit 1970. Deze hebben ze een paar jaar geleden geïmporteerd uit Nederland. Wij rijden, wonend in Nederland, ook wel eens (vaker dan de ruimte die je met de twee weken vrijstelling krijgt) met deze Kever hier rond, dus met Belgisch kenteken. We weten het bestaan van de door jou genoemde wet. Theoretisch zouden we dus voor het ontduiken van BPM en het ontduiken van wegenbelasting aangehouden kunnen worden. Echter over deze auto is ooit al eens BPM betaald (mijn ouders hebben de oude Nederlandse blauwe kentekenplaten nog bewaard) én de auto is alweer 45 jaar oud, dus hoeft er geen wegenbelasting te worden betaald. In hoeverre gaat die wet dan nog op? Ik heb hiervoor de belastingdienst al eens gebeld en die moesten me het antwoord eigenlijk schuldig blijven. Ze vonden het wel een interessante casus, dat dan weer wel. Maar toch krijg ik altijd een onbehaaglijk gevoel als ik in de Belgische Kever hier in Nederland rij en een politiewagen tegen kom. Weet jij hoe de wet hier in de praktijk mee omgaat?
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
BertG

Bericht door BertG »

Mijn ervaring met de belastingdienst is dat ze het zelf vaak ook niet weten.
Praktijkvoorbeeld: Ik run nu een webshop in adventure bike parts. ;-)
Ik heb een exclusief resellercontract voor Duitsland van één van mijn leveranciers (uit Spanje).
Mijn vraag was: als ik aan dropshopping doe (leverancier levert rechtstreeks aan mijn Duitse klant) ben ik dan Duitse BTW verplicht of Nederlandse.

Met andere woorden: volg ik de route van het product (dat dan nooit in Nederland is geweest)
of volg ik de lijn van de factuur (die vanuit Nederland wordt verstuurd).
In het eerste geval Duitse BTW in het tweede Nederlandse BTW.

Ik garandeer je: Bel 10x met de belastingdienst en je hebt beide antwoorden diverse malen.

Dat gezegd hebbende:

De politie:
-zal je niet uit je auto trekken.
-zal een melding maken aan de belastingdienst.
-zal je verder laten rijden.

De belastingdienst:
-zal, na een melding van de politie, contact met je opnemen.
Je bent immers een in Nederland ingezetene, dus traceerbaar en benaderbaar.

Interessant om de belastinginspecteur (niet de medewerker aan de belastingtelefoon) te vragen om een uitspraak.
En wel een antwoord zwart-op-wit.
Mocht je dat hebben zal de politie in toekomstige gevallen weer gewoon een melding maken (als ze het feit (h)erkennen).
Jij bent voor de politie geen partij. Wel voor de belastingdienst. EN OOK VOOR DE DOUANE.
Die zijn beter op de hoogte van deze zaken. In het havengebied rijden zij vaak rond en zij kunnen vaak ook handelend optreden.
Wellicht dat een kopietje van de uitspraak van de belastinginspecteur in je dashboardkastje kan helpen.

Hebben jouw ouders (of de verkopers van het voertuig) ook nooit een BMP terugvordering gedaan bij emigratie of verkoop?
Mogelijk kon dat niet meer gelet op het bouwjaar en jaar van export.

Hoe het ook zij: vraag een antwoord altijd zwart-op-wit.
Belastingwetgeving werkt, zoals waarschijnlijk wel bekend, met omgekeerde bewijslast.
En met boetes die zo hoog zijn als het niet betaalde bedrag.
Ofwel: wat je moest betalen maal twee. Dat kan vervelend worden.
BertG

Bericht door BertG »

Koen schreef:Bert,
Er staat inderdaad nergens OF ik met een aanhanger mag rijden en zo ja, waar.
Maar er staat ook niet dat ik NIET met een aanhanger zou mogen rijden.
Lees het eens als volgt:
Op je rijbewijs (je A categorie) staat wat je mag rijden.
Ik heb de info niet bij de hand maar bij mijn weten heeft geen enkele categorie (A,B,C,D) een aanhangertekst.
Er is wel een E categorie die in elk geval van toepassing is op B,C en D.
Ik weet niet of de E categorie iets meldt over 'achter A'.

En zat er standaard een trekhaak op je motor? Nee.
Is deze vervolgens gekeurd door de RDW? Waarschijnlijk niet?
En zelfs indien dat wel is zegt dat niets over of JIJ ermee mag rijden.
Want als mijn auto een trekhaak heeft biedt dat ook geen garantie voor de aanhanger die ik erachter hang en of ik die mag trekken.
Dat hangt allemaal af van: a)mijn rijbewijs, b)het TMM van het span, c)het ladinggewicht en laadvermogen van de aanhanger.
Bij auto's heb je daar een plaatje voor op het aanhangerchassis.
Bij het ontbreken verval je (bij auto's) in het 750 kg. regime.
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat deze regels 1 op 1 overgenomen kunnen worden voor motorfietsen.
Ik zie het niet voor me dat je zomaar 750 kg. naar eigen inzicht achter je motor mag hangen.

Er zullen dus ergens regeltjes (moeten) zijn geschreven en ik ken ze niet.
Daarmee zeg ik niet dat er geen regels zijn. Enkel dat ik niet op de hoogte ben van die specifieke regels.

De politieacademie heeft diverse kennis-apps waar agenten op terug kunnen vallen:
https://webapps.politieacademie.nl/naslagwerk/rijbewijs" opent="in(nieuw);venster;
Deze vermeldt helaas ook niets over E achter A.
Koen schreef:Er staat wel dat een motor een aanhanger mag trekken.
Wáár staat dat?
Als je bedoelt in de Regeling Voertuigen dan zegt dat niets.
Dat is meer bedoelt als: ALS het mag DAN gelden deze regels.
OF het mag bepaalt het rijbewijs.

Er staat in de regeling voertuigen immers ook van alles over motorfietsen en aanhangers achter C en D.
En daar kan IK dan weer geen rechten aan ontleden omdat IK geen C en D categorie op mijn rijbewijs heb.
Koen schreef:En ik mag op een motor rijden, die dus een aanhanger mag trekken.
Dus ik mag een motor met aanhanger rijden, is dan mijn simpele kort-door-de-bocht conclusie.
Dat is idd kort door de bocht.
Je mag het waarschijnlijk ook: mits in Nederland.
Koen schreef:Er staat nergens waar ik met mijn motor mag rijden en waar niet. Dat is voor de auto ook niet voorgeschreven zover mij bekend, met of zonder aanhanger.
En dat komt omdat al die andere categorieën in EU nu gelijkgetrokken zijn.
Allemaal behalve, op dit moment, de NEderlandse A categorie.
Die uniformering van rijbewijzen is nog niet voltooid.
We zitten nu in de laatste fase, de derde tranche.
Als die in, ik geloof 2018, onherroepelijk is dan zal er duidelijkheid zijn.

Ander voorbeeld:
vroeger mocht je in Duitsland met je autorijbewijs bepaalde bromfietsen/lichte motorfietsen rijden.
Dat mocht ook alleen op Duits grondgebied.

En: het feit dat het uiterlijk van het rijbewijs nu uniform is in Europa betekend nòg niet dat de onderliggende wetgeving dat ook al is. Nog niet. Maar niet meer voor lang.

Tenslotte: niet dat je er iets aan hebt maar ik vraag me af of dit niet een papieren discussie is.
Als bijvoorbeeld Duitse motorrijders een aanhanger mogen trekken in Duitsland en in NEderland (weet ik niet)
dan denk ik niet dat een Duitse agent weet dat een Nederlander dat niet mag.
Ik denk ook niet dat zij er alert op zullen zijn laat staan weten (EN kunnen) tegen optreden.
Als het niet te bekeuren is in Duitsland bestaat er geen 'feitcode' voor. Dus ook niet voor Nederlanders (in Duitsland)

LET WEL OP: JE HEBT ZOALS ALTIJD NIET ZO VEEL TE VREZEN VAN EEN POLITIEBEKEURING MAAR VEEL MEER VAN DE VERZEKERING DIE GEEN DEKKING ERKEND EN JOUW DE REKENING PRESENTEERT IN GEVAL VAN SCHADECLAIMS.

EN DENK AAN (NIET) REPATIRËRING IN GEVAL VAN PECH OF ONGELUK.
Laatst gewijzigd door BertG op 24 okt 2015, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik vind het een leuke en interessante discussie.

Voorlopig is het voor mij toch (nog) niet van toepassing, want ik heb geen trekhaak op de Goldwing, noch een motoraanhanger, maar ik vraag me wel af in hoeverre Europa hier nationale regelgeving mag overschrijven en hoe dit in de praktijk gaat.

Eind van het liedje zal ongetwijfeld een extra rijbewijscategorie AE worden, met bijbehorend theorie en praktijkexamen, vele honderden euro's extra voor de staatskas en geen enkel praktisch nut (in mijn ogen dan).
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Mag je met een B-rijbewijs in Nederland aanhanger rijden? Ja, mits enkelassig, niet zwaarder dan 750 kg of de helft van de massa van het trekkende voertuig.
Mag dit dan ook in andere landen of moet je daar dan ook een E achter B hebben voor bovenstaande categorie aanhangers?
Zo nee, waarom zou je dan geen motoraanhanger mogen gebruiken?
BertG

Bericht door BertG »

Omdat, zoals ik al eerder aanhaalde, niet alle categorieën in de EU-lidstaten gelijke onderliggende wetgeving bevat(te).
Met name bij categorie A was dat het geval.
En de derde tranche (richtlijn voor EU lidstaten om hun eigen wetgeving af te stemmen op die zoals door de EU voorgesteld) is nog niet afgerond. Daar zitten we midden in.

Daarom dus 8)
jack-f
Kawasaki Vulcan

Bericht door jack-f »

Blijkt nu dat dit een Canard is. Zie bericht in ANWB Motor. Wat kunnen we hier toch lekker over ouwehoeren, blijkt het helemaal niet te kloppen. Alles blijft bij het oude. :tg
Kawasaki Vulcan S Sport LT.
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

Poeh, pak van mijn hart!!!!! :tg :tg
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
BertG

Bericht door BertG »

Ik heb geen ANWB motor.
Ik heb geen idee waar het over gaat.
Ik weet wel dat de ANWB wel vaker niet juist heeft geinformeerd zoals de PLICHT om in Spanje en ik meen Frankrijk als toerist hesjes in de auto te moeten hebben. Maar nu ga ik zelf ook in de richting van klok en klepel.
Het ging er toen over dat 'voertuigeisen' niet aan buitenlanders konden worden opgelegd.

Ik weet wel dat het ministerie er nog met de EU over in conclaaf is zoals ik eerder al schreef.
En dat er in 2018 pas een definitief antwoord is te verwachten.

Ik ben dus o zo benieuwd wat er in ANWB motor staat.....
Volgens de Europese Commissie hebben wij in NL de 3e rijbewijs richtlijn niet goed geïmplementeerd waar het gaat om rijden op de motor met aanhangwagen.
De lidstaten, dus ook NL, mogen alleen rijden met aanhangwagen toestaan op het eigen grondgebied, je mag er dus niet de grens mee over.
Dat geldt overal in de EU: motorrijders mogen nergens de grens over met aanhangwagen.

IenM (Ministerie Infrastructuur en Milieu) is bezig zijn regelgeving hierop aan te passen.
Wij hebben daarbij de keuze tussen algeheel verbod op rijden met aanhangwagen of het toestaan op eigen grondgebied.
Wij zijn van plan voor het laatste te kiezen (iets is beter dan niets).
We verwachten dat nieuwe regelgeving in voorjaar 2016 klaar is.
Exacte datum van inwerkingtreding wordt t.z.t. nog bekend gemaakt.

IenM heeft overigens bij navraag geen overtuigende verklaring gehoord voor deze interpretatie door de EC.
Daarom zal NL voor aanpassing van de 3e rb rl na de evaluatie (2e helft 2018) de wens inbrengen om het mogelijk te maken om in heel de EU te rijden met een motor met aanhanger.
Dus ben zooo benieuwd hoe ANWB Motor nu al kan weten hoe dit afloopt.
De 3e rijbewijs richtlijn zal pas in 2018 worden geevalueerd en DAARNA wordt de het MISSCHIEN mogelijk.
jack-f
Kawasaki Vulcan

Bericht door jack-f »

HIER HET BERICHT UIT ANWB MOTOR>

Het bericht over de aanhanger achter de motor heeft voor veel rumoer, onduidelijkheid en verwarring gezorgd. Wat is er precies aan de hand?

LEES OOK!

Er is niets aan de hand. De situatie is niet anders dan voor het bericht werd gepubliceerd. Je mag nog steeds met je aanhanger de grens over. Naar Duitsland, Frankrijk, België etc. Als je je maar houdt aan de verkeersregels rond aanhangers achter de motor van dat land.

Interpretatieverschil

Met ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft de derde richtlijn rijbewijzen geïnterpreteerd als een harmonisatie van regelgeving omtrent het rijden met een aanhanger achter je motor. Met ander woorden: op het ministerie dachten ze dat de regelgeving daarmee voor alle EU-landen gelijk zou zijn. En dat is dus niet zo. De oude regelgeving per land blijft gehandhaafd. En daarmee is er feitelijk niets aan de situatie veranderd.

Waarom al die verwarring?

In het bericht dat wij, via een lid van het Motorplatform, van het ministerie van Infrastructuur en Milieu ontvingen staat letterlijk:

‘De lidstaten, dus ook NL, mogen alleen rijden met aanhangwagen toestaan op het eigen grondgebied, je mag er dus niet de grens mee over. Dat geldt overal in de EU: motorrijders mogen nergens de grens over met aanhangwagen.’

Het citaat van het ministerie van Infrastructuur en Milieu had afgesloten moeten worden met:

‘tenzij motorrijders met een aanhangwagen achter de motor zich houden aan de geldende regelgeving van het land dat ze binnenrijden’ of een zin van gelijke strekking.

Als dat er had gestaan, hadden wij begrepen dat er niets veranderd was en hadden wij het bericht niet eens op de site gezet.
.

Fase:
Rijden & Reizen .
Kawasaki Vulcan S Sport LT.
BertG

Bericht door BertG »

Om met Rob Geus te spreken: "Man man man man".

Wat staat er nu in het stukje van ANWB Motor?
"Het citaat van het ministerie van Infrastructuur en Milieu had afgesloten moeten worden met: " etc.

En ANWB Motor vervolgt met:
"Als dat er had gestaan, hadden wij begrepen dat er niets veranderd was en hadden wij het bericht niet eens op de site gezet."
ANWB Motor gaat hun foute bericht rechtvaardigen door te vertellen wat het ministerie aan haar communicatie moet veranderen zodat het in lijn is met wat de ANWB heeft geschreven?
Maar wat ANWB Motor wil dat er in het citaat van het ministerie staat, dat staat er dus niet.

Denkbeeldig verwoord:
Ministerie zegt: rode motoren mogen niet in het buitenland rijden.
ANWB zegt: Er verandert iets: rode motoren mogen niet in het buitenland rijden
Later zegt ANWB: Er verandert NIETS want eigenlijk moet het ministerie zeggen dat rode motoren wel mogen, mits ze groen zijn.
Dat staat er niet en dat zegt het ministerie niet.
Dus waarom mag het dan volgens de ANWB ineens wel? Die omslag in het standpunt van de ANBW blijkt nergens uit.
Enkel zeggen dat het toch wel mag mits je je aan de regels van het land houdt is niets nieuws. Dat geldt en gold altijd al.

En Nederland gaat niet over verkeersregels in het buitenland. Dus niet of je in het buitenland mag rijden.
Dus ANWB Motors voegt hier zelf de Canard toe ("mits je je aan de daar geldende verkeersregels houdt").
Het ligt voor de hand dat je in het buitenland mag rijden mits je je aan de daar geldende verkeersregels houdt.
Dus die ogenschijnlijke verplichte toevoeging is een loze frase, maar de uitkomst 180 graden gekeerd.

En snapt ANWB Motor niet wat het woord 'harmonisatie' betekent?
"Met ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft de derde richtlijn rijbewijzen geïnterpreteerd als een harmonisatie van regelgeving omtrent het rijden met een aanhanger achter je motor. Met ander woorden: op het ministerie dachten ze dat de regelgeving daarmee voor alle EU-landen gelijk zou zijn. En dat is dus niet zo."

Lees op de site van de Rijksoverheid de PDF even.
Daarin staat LETTERLIJK: "De hoofddoelstellingen van de nieuwe richtlijn zijn:
De regels rond het verkrijgen van rijbewijs op Europees niveau meer gelijk te trekken,
zodat de inwoners van alle lidstaten zoveel mogelijk dezelfde kennis en vaardigheden
bezitten."

De in de PDF genoemde link naar de factsheet werkt niet.
Dit moet hem zijn: klikkerdeklik Maar daar staat niets in over aanhangers!

Er is een heel aanpassingstraject (harmonisatietraject) door de EU afgesproken met de lidstaten.
We zitten midden in de 3e aanpassing. Die is nog niet afgerond. Dat moet in het voorjaar 2016 klaar zijn.
Dat lijkt lang maar in termen van aanpassingen van wet en regelgeving is het mogelijk al te laat.
En in 2018 wordt deze 3e aanpassing geëvalueerd aan de hand van 2 jaar praktijkervaring.

De wetgeving IS dus nog niet definitief aangepast. Het ministerie schrijft dan ook:
"We verwachten dat nieuwe regelgeving in voorjaar 2016 klaar is."
Ook schrijft het ministerie dat zij er nog niet uit is met de EU.
En dat dat nog tot 2018 aan kan houden tot het moment dat de 3e aanpassing wordt geëvalueerd.

Die ontwerpregelgeving is opgesteld door de ambtenaren van IenM en moet door de Tweede en Eerste Kamer "worden geloodst".
En als het ministerie de ontwerp-regelgeving niet aanpast/aan kan passen gaat deze gelden met ingang van het voorjaar 2016.
Terecht of niet en zo bedoeld door de EU of niet.

En ik geloof toch liever iets wat het ministerie van Infra en Milieu schrijft dan een motorblad.
En helemaal als zij zelf zeggen dat zij iets verkeerd hebben begrepen.
En om dat weer recht te trekken zegt ANWB Motor dat het ministerie iets anders had moeten schrijven.
Is dat even de boel omdraaien. Jouw verhaal (lees: ANWB) had geklopt als het ministerie iets anders had geschreven.
Maar dat deed het ministerie niet. Dus...

En volgens mij bepaalt het ministerie wat zij schrijft en niet ANWB Motor.

Zo lees ik het.
BertG

Bericht door BertG »

Een uitgave uit 2003: klikkerdeklik

En in de regeling voertuigen staat (uptodate tot en actueel op vandaag)
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 22-10-2015" opent="in(nieuw);venster;

1. Lading van motorfietsen op 2 wielen mag niet meer dan 0,20 m buiten elke zijkant van het voertuig uitsteken.
2. Aanhangwagens achter motorfietsen moeten in aangekoppelde toestand voldoen aan de volgende eisen:
a. de breedte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 2,00 m;
b. de hoogte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,00 m;
c. de totale massa van het voertuig mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van de trekkende motorfiets;
d. de afstand van de achteras van de trekkende motorfiets tot de achterzijde van de aanhangwagen met inbegrip van de lading mag niet meer bedragen dan 2,50 m.

En zoals je ziet staat er niets in over 'het buitenland'.
Nederland heeft niets te zeggen over het buitenland.
Hooguit kan Nederland zeggen dat regels in het buitenland kunnen afwijken van Nederlandse regels.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”