Ook hier een reparatiegeval..... eindgoed algoed.

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
PtrO
Honda NT650V

Ook hier een reparatiegeval..... eindgoed algoed.

Bericht door PtrO »

Even wat delen. Een heel verhaal van opgelopen schade wat eind&algoed is hersteld.

Een paar weken geleden ben ik op; de A12 flink onderuit gegaan :oo tijdens een noodstop actie.
Moest dus redelijk in de remmen, het was nat/glad en hoppa, het voorwiel geleed weg en Antoinette wenste met mij het zoab te gaan inspecteren.

Ik schoof met een ingetrokken landingsgestel linksom weg waarna de motor nog een metertje of 10 doorschoof en tot stilstand kwam tegen de bumperonderkant van een auto. Zelf had ik, bleek thuis en afgezien van een verdwenen ego, alleen blauwe plekken als bewijs.

Ik had de situatie kunnen voorkomen wanneer ik, zoals je dat met de motor kunt :le , gewoon had uitgeweken. Helaas, reed ik in gedachten verzonken rechtdoor en geen moment kwam het toen in mij op om gewoon een mooie uitwijkbocht te maken. Enfin, de reacties zijn nog niet zeker op het gewenste peil ingesleten. Wel had ik het ingetrainde besef dat je nimmer moet proberen je val te breken met gestrekte ledematen.

Flinke schade en (vooral achteraf, wat) geschrokken. De boel geregeld met de geschrokken autobestuurder die niet had gezien dat er/ik met een motor achter 'm reed toen hij vol in de noodremmen ging (filevorming, of zo). De bestuurder had Moszkowicz gekeken en klaagde over pijn in z'n nek...
Wat niet wegneemt dat ik "fout" was en dat alles natuurlijk had moeten zien aankomen.
Enfin, de boel gerustgesteld, binnen 30 min was er een gele oplegger die mij meenam en vanuit Utrecht met de taxi naar huis liet gaan.

:idea: Een aardig weetje: iedereen met een verzekering en 'ongeluk', heeft in NL recht op repatriëring en een verzekerde taxitrit naar huis. Kost niks en ook geen eigen risico.

De maandag er op is de motor in deprimerende staat thuisgebracht. De hele voorkant in gruzelementen (spatbord, top-, onder-, linker en rechter kuip. Koplamp foetsie, onderkuip compleet ingesleten en de tellereenheid bijkans gecrunched.
Netto schade qua onderdelen schatte ik initieel op €750 wat qua nieuwprijs zeer snel opliep tot €4500.
Normaliter dus einde verhaal en op zoek naar een andere motor.

Ik, redelijk handig, vatte het plan op om de boel (zelf) te maken. Hierbij voerde ik een tweesporen beleid: zelf maken wat kan en ondertussen waar verantwoord, gebruikt of nieuw aankopen.

De schadelijst bleek bij demontage nog wat erger :( . Het stuur was ernstig verbogen, de linker valbeugel was in elkaar gedrukt, het interne kuipframe was losgescheurd van het chassis en het versnellingspedaal was omgebogen tot een mooie U.

Eerst maar begonnen met de mechanica. Tweedehands kuipframe, valbeugel, koplamp, een ander stuur opgesnord en het pedaal met de brander gefixt. Ondertussen begonnen met verplakken en knippen van de tellereenheid.
Na twee avonden was die voor de bakker en weer geschikt om de taken te vervullen.

Vervolgens begonnen aan het bijkans hopeloze plastic :uh puzzelwerk. Hiervoor een voorraadje kneedbaar plastic aangemaakt en middels metalen krammen en hetelucht (soldeer)bouten, begonnen met reparatie. Het spatbord van mooi ABS was redelijk snel klaar.
De topkuip (onverlijmbaar AES) was, naast het vele snuiven van acetondampen, een behoorlijk hoofpijndossier.

Ondertussen kwamen wat spullen per koerier binnen. Bij motorparts trof ik, in kleur, een mooi spatbord alsmede een linker&rechterkuipdeel. Gelijk maar besteld want hier hebben liggen is daargelaten niet rijden.

Met de topkuip vorderde ik maar matigjes en ik moest redelijk wat gaten opvullen. Hoe dan ook, het ging gestaag en na een week was de kuip redelijk in vorm. Ik mis(te) alleen nog de "bevestigingspunten"
Gaandeweg verder het internet afgekeken. Er worden nauwelijks (top)kuipen aangeboden. Is ook een onderdeel wat, zoals we weten, het vaakst schade oploopt.
In Polen kan je een kale imitatiekuip bestellen van fiberglas. Die moet dan nog wel gespoten worden etc.etc.
Uiteindelijk bij HansMotor, een nieuwe kuip in (R247M) kleur besteld. Stevig aan de prijs maar je hebt wel wat.

Mijn eigen kuip/panelen waren ondertussen redelijk klaar. Helaas bleek alras dat het (bij)spuiten van plastic heel anders gaat dan van (het mooie) blikwerk. Ik had nog wat kunstjes van (heel) vroeger overgehouden.
Niettemin, wanneer je je realiseert dat een NT650 ook een oude motor is, is het spuitwerk op een afstandje, best acceptabel.

Afgelopen weekeinde kwam ook de topkuip binnen en besloten, toch maar besloten om de nieuwe delen te gaan gebruiken.
De andere panelen kan ik dan verder afwerken en in reserve houden.
Zeg nu zelf welke de nieuwe of oude is... :en1

Afbeelding

Het spulletje in elkaar gezet en met trillende handjes, afgelopen zondag; een eerste proefrit gemaakt.
Vooral nerveus omdat het niet uitgesloten was dat het frame (toch) een optater heeft gehad. Ik had eerder alles nauwkeurig op- en nagemeten maar je weet het niet. Het ware gedrag komt pas in de praktijk.

Gelukkig, reed en rijdt alles lekker strak. Ik moet alleen nog 's het teruggebogen vernellingspedaal wat meer naar buiten zetten. Verder hebben we nu ook winters verwarmde Honda-handvatten, die :tg meekwamen met het 'nieuwe' stuur.

Hieronder nog een vergelijkend plaatje van een situatie die ik natuurlijk liever niet had opgetekend.
Afbeelding

We zijn nog niet helemaal klaar want ik ben nog wat (originele) boutjes, parkerlipjes en moertjes kwijt die in komende weken mij worden nagestuurd.

Al met al een eenmalig ervaring (hoop ik) waarbij ik nog meer rekening zal (moeten) houden met (rem)afstanden en vooral het continu zoeken naar eventuele uitwijkmogelijkheden.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Henk
Honda NC750

Re: Ook hier een reparatiegeval..... eindgoed algoed.

Bericht door Henk »

Peter, goed gedaan hij ziet er weer als nieuw uit.
Wel voortaan je gedachten bij het rijden houden. :tg .

groetjes Henk
My hart beats for my red NC750S :brrr
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Knap gerepareerd en nu de boel heel houden! :up
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Wat een verhaal weer.
Zoals je zelf aangeeft: eindgoed algoed.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
MrSkippy
Motorloos

Bericht door MrSkippy »

Wow. Het is dat zo handig bent en in het zoeken naar onderdelen. Ziet er netjes uit.
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
jack-f
Kawasaki Vulcan

Bericht door jack-f »

Ik vind die van jou er ook wel mooi uitzien Jaap Hein! :up
Kawasaki Vulcan S Sport LT.
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Wauw. Goed gerepareerd! Als eerste, gelukkig ben je er zelf goed vanaf gekomen. Daarnaast is het mooi dat je handig met de handjes bent en een beetje klussen niet schuwt.
Ik zal niks zeggen over opletten, want zo'n foutje is zo gemaakt.
Hoe is je pak en helm er aan toe? En ook nog succes met de laatste loodjes en boutjes.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Claudia
Kawasaki Versys

Bericht door Claudia »

Mooi gerepareerd, ziet er weer als :up uit.
Rij voorzichtig. ;)
Enjoy the little things :b
Groetjes,
Claudia
PtrO
Honda NT650V

Bericht door PtrO »

Thx.... motor rijdt weer helemaal heerlijk :D .
Moet alleen de tellereenheid nog's loshalen want de dagteller draait qua tientallen maar op de helft van een cijfer door.

De afgelopen weken rondgereden op de Yamaha (ook leuk, hoor) maar miste de "kofferruimte" om je "seagear" in op te bergen.
Ook even boodschappen doen, met de auto, was een omslachtige bezoeking.

@Jeroen: Het pak etc. heeft tot op de protectie; z'n taak prima volbracht, zullen we maar zeggen. Handschoenen zijn onaangetast.
Daarbij opgemerkt dat een "kuip" motor op zichzelf ook al wat extra veiligheid biedt.
Gelukkig (of niet zo dan :roll: ) is het natuurlijk goed om je goed en aangepast te kleden zodat niets van jezelf in direct contact kan komen met ongewenste objecten.

Terzijde, je kan je - al of niet, heel ;ce - druk maken omtrent risico's en gevolgen. Zodra je "leeft", loop je risico.
Dat hoef je niet persé uit te dagen maar ook niet weer coûte-que-coûte proberen te ontlopen.
Wanneer je datgene doet wat in een gegeven situatie jouw beste keuze was, gezien je mogelijkheden, is het goed.
ronwolters
Honda NT650V
Contacteer:

Bericht door ronwolters »

Peter, wat een verhaal. Goed ook dat je dat gewoon met iedereen wilt delen. Zo'n foutje maakt iedereen wel eens (ik wel in ieder geval) en meestal loopt het goed af en soms helaas wat minder goed. Knap staaltje reparatiewerk geleverd ook aan een motor die economisch total loss was! Petje (helmpje) af!
grt Ronald
Sasfek
Honda ST1300

Bericht door Sasfek »

Hey Peter,

Wat een verhaal en wat zal de schrik erin zitten. Gelukkig ben je er zelf goed van afgekomen.
Antoinette ziet er ook weer prachtig uit. Knap werk hoor.
:up
Groetjes Saskia
Afbeelding
PtrO
Honda NT650V

Bericht door PtrO »

Thx.
De schrik probeer ik opzij te zetten en begrijp plusminus :wn1 (nu) wat er precies gebeurd(e).
Het is niet alleen een kwestie van voorkomen maar ook weten te reageren op onvoorziene situaties.
Het heeft mij wel opgeleverd dat ik nog verder vooruit probeer te kijken om te bepalen waar ik (eventueel) naartoe ga.

We hebben er een ervaring bij. Ik denk nog aan m'n motorlessen.....
Destijds, geen flauw benul van tegensturen en maar niet "snappen" noch was dat verteld waarom de motor de andere kant op gaat dan je stuurt. En ik maar op indringende instructie, nog dieper met het vedergewicht en soepele heupen sturen, zucht. Pas nadat ik m'n rijbewijs 8) had en wat ging "experimenteren", viel en valt langzaam het kwartje.
Idem met uitwijken, wel "leren" dat naar links te doen maar eigenlijk dat nooit gedaan naar rechts, wat mij hier - zwak excuus - "heel misschien" ook had kunnen helpen.

De reparatie zelf was/is trouwens ook een hele leerschool .
Prettig is dat het relatief eenvoudige techniek is en kan bepalen wat je goed zelf (nog) kunt doen.
De uitdaging dan te leren hoe het moet en waar je de "spullen" vandaan haalt.

Gelukkig hebben we nu Internet met HDC, anders was het schier onmogelijk.
ronwolters
Honda NT650V
Contacteer:

Peter (of anderen): heb je een (internet)adresje waar lak in de juiste kleur te bestellen is? Ik heb een keer een spuitbus (Sevilla blue) gekocht maar het resultaat is toch net wat anders dan het origineel. :( :cf1
grt Ronald
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

Japarts.nl
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
ronwolters
Honda NT650V
Contacteer:

Bedankt FRANK! :up
grt Ronald
MrRiP
Harley Davidson Sport Glide

Bericht door MrRiP »

je reparatie is goed gelukt was bijna niks meer van te zien goed gedaan :up
Ik kan nu 2x lid worden van de HDC 😜👍
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”