Een paar weken geleden ben ik op; de A12 flink onderuit gegaan

Moest dus redelijk in de remmen, het was nat/glad en hoppa, het voorwiel geleed weg en Antoinette wenste met mij het zoab te gaan inspecteren.
Ik schoof met een ingetrokken landingsgestel linksom weg waarna de motor nog een metertje of 10 doorschoof en tot stilstand kwam tegen de bumperonderkant van een auto. Zelf had ik, bleek thuis en afgezien van een verdwenen ego, alleen blauwe plekken als bewijs.
Ik had de situatie kunnen voorkomen wanneer ik, zoals je dat met de motor kunt

Flinke schade en (vooral achteraf, wat) geschrokken. De boel geregeld met de geschrokken autobestuurder die niet had gezien dat er/ik met een motor achter 'm reed toen hij vol in de noodremmen ging (filevorming, of zo). De bestuurder had Moszkowicz gekeken en klaagde over pijn in z'n nek...
Wat niet wegneemt dat ik "fout" was en dat alles natuurlijk had moeten zien aankomen.
Enfin, de boel gerustgesteld, binnen 30 min was er een gele oplegger die mij meenam en vanuit Utrecht met de taxi naar huis liet gaan.

De maandag er op is de motor in deprimerende staat thuisgebracht. De hele voorkant in gruzelementen (spatbord, top-, onder-, linker en rechter kuip. Koplamp foetsie, onderkuip compleet ingesleten en de tellereenheid bijkans gecrunched.
Netto schade qua onderdelen schatte ik initieel op €750 wat qua nieuwprijs zeer snel opliep tot €4500.
Normaliter dus einde verhaal en op zoek naar een andere motor.
Ik, redelijk handig, vatte het plan op om de boel (zelf) te maken. Hierbij voerde ik een tweesporen beleid: zelf maken wat kan en ondertussen waar verantwoord, gebruikt of nieuw aankopen.
De schadelijst bleek bij demontage nog wat erger

Eerst maar begonnen met de mechanica. Tweedehands kuipframe, valbeugel, koplamp, een ander stuur opgesnord en het pedaal met de brander gefixt. Ondertussen begonnen met verplakken en knippen van de tellereenheid.
Na twee avonden was die voor de bakker en weer geschikt om de taken te vervullen.
Vervolgens begonnen aan het bijkans hopeloze plastic

De topkuip (onverlijmbaar AES) was, naast het vele snuiven van acetondampen, een behoorlijk hoofpijndossier.
Ondertussen kwamen wat spullen per koerier binnen. Bij motorparts trof ik, in kleur, een mooi spatbord alsmede een linker&rechterkuipdeel. Gelijk maar besteld want hier hebben liggen is daargelaten niet rijden.
Met de topkuip vorderde ik maar matigjes en ik moest redelijk wat gaten opvullen. Hoe dan ook, het ging gestaag en na een week was de kuip redelijk in vorm. Ik mis(te) alleen nog de "bevestigingspunten"
Gaandeweg verder het internet afgekeken. Er worden nauwelijks (top)kuipen aangeboden. Is ook een onderdeel wat, zoals we weten, het vaakst schade oploopt.
In Polen kan je een kale imitatiekuip bestellen van fiberglas. Die moet dan nog wel gespoten worden etc.etc.
Uiteindelijk bij HansMotor, een nieuwe kuip in (R247M) kleur besteld. Stevig aan de prijs maar je hebt wel wat.
Mijn eigen kuip/panelen waren ondertussen redelijk klaar. Helaas bleek alras dat het (bij)spuiten van plastic heel anders gaat dan van (het mooie) blikwerk. Ik had nog wat kunstjes van (heel) vroeger overgehouden.
Niettemin, wanneer je je realiseert dat een NT650 ook een oude motor is, is het spuitwerk op een afstandje, best acceptabel.
Afgelopen weekeinde kwam ook de topkuip binnen en besloten, toch maar besloten om de nieuwe delen te gaan gebruiken.
De andere panelen kan ik dan verder afwerken en in reserve houden.
Zeg nu zelf welke de nieuwe of oude is...

Het spulletje in elkaar gezet en met trillende handjes, afgelopen zondag; een eerste proefrit gemaakt.
Vooral nerveus omdat het niet uitgesloten was dat het frame (toch) een optater heeft gehad. Ik had eerder alles nauwkeurig op- en nagemeten maar je weet het niet. Het ware gedrag komt pas in de praktijk.
Gelukkig, reed en rijdt alles lekker strak. Ik moet alleen nog 's het teruggebogen vernellingspedaal wat meer naar buiten zetten. Verder hebben we nu ook winters verwarmde Honda-handvatten, die

Hieronder nog een vergelijkend plaatje van een situatie die ik natuurlijk liever niet had opgetekend.

We zijn nog niet helemaal klaar want ik ben nog wat (originele) boutjes, parkerlipjes en moertjes kwijt die in komende weken mij worden nagestuurd.
Al met al een eenmalig ervaring (hoop ik) waarbij ik nog meer rekening zal (moeten) houden met (rem)afstanden en vooral het continu zoeken naar eventuele uitwijkmogelijkheden.