Hierop ging de discussie off-topic:Jos schreef:volgens mij is je hand uitsteken nog steeds legaal
derhalve:CaveyH schreef:Dat moeten we dan even aan BertG voorleggen, ik waag me voorlopig even niet meer aan discussies over verkeersregelsJos schreef:volgens mij is je hand uitsteken nog steeds legaal
Artikel 17.2 RVV
Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.
Over de uitleg van artikel 55 valt te twisten vanwege het (m.i. verkeerde) gebruik van het woord 'respectievelijk'.RVV 55
Bestuurders van een motorvoertuig respectievelijk bromfietsers moeten een teken met hun richtingaanwijzer geven respectievelijk een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven, indien zij willen wegrijden, andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen, de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten en indien zij van rijstrook willen wisselen alsmede bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen.
Er is echter een Nota van Toelichting waarin een wetsartikel wordt verduidelijkt. M.a.w. waarin de geest van de wet staat beschreven.
En een oranje lamp vasthouden tijdens het uitsteken van je hand is leuk bedacht maar niet aan de orde.
Daarin wordt verwezen naar het Verdrag van Wenen (1968).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_van_Wenen_(1968)
(url werk niet ivm haakjes om het jaartal: (1968) even zelf toevoegen in je adresbalk na het klikken op de link)
In dat verdrag staat (onder ander, ergens,) dat richting aangegeven dient te worden met een richtingaanwijzer en bij het ontbreken daarvan met de hand richting aan dient te worden gegeven.