File rijden *

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Gerard (GTB)
Honda NT650V
Contacteer:

Re: Filerijden

Bericht door Gerard (GTB) »

Ik heb op advies van mijn rijinstructeur eens een les gevolgd in de ochtendspits, zodat we konden file rijden. :idea: :up
Groetjes Gerard :b
:brrr

Pennant Red Metallic Honda Deauville NT650VX bj 1999
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Ik ben 1 keer van de sokken gereden tijdens filerijden. Toch zeg ik dat verreweg de meeste automobilisten goed rekening met mij houden. Ze zien mij ook goed aankomen. Wat daarbij van belang is:
Zorg dat je opvalt.
Pas je snelheid zodanig aan dat de automobilist ook de tijd krijgt je te ontdekken. Meeste motorrijders rijden echt te hard tijdens filerijden.

Ga jezelf maar eens na als je in blik in een file belandt. Je meeste aandacht gaat toch uit naar je voorligger. Je rijdt er kort op en als je voorligger remt wil je dat graag op tijd zien toch? Hoezo spiegelen.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Johan schreef:Edit: overigens vind ik filerijden een gevaarlijke en vermoeiende bezigheid.
Mee eens, ik heb het nu al 2 x gehad dat ik een collega die in z'n blik in de file stond passeerde zonder dat ik hem of zijn auto herkende. Je bent continue bezig supergeconcentreerd te letten op richtingaanwijzers, stand van de voorwielen, de ruimte voor je en bewegingen om je heen dat je werkelijk nergens anders op kunt letten.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
edjekadetje

Bericht door edjekadetje »

Het meest irritante aan filerijden vind de motoren die mij gaan opduwen. Deze bestuurders verzieken het voor een hoop motorrijders die wel rustig door de file rijden. File rijden is al spannend genoeg en vergt 100% concentratie. Als je dan ook nog in je spiegels moet kijken of ze niet tegen je achterkant aan rijden............
De meeste automobilisten houden er wel degelijk rekening mee maar als ik zelf in de file sta met de auto schrik ik mij af en toe de blubber omdat ik ze gewoon niet aan zie komen racen. Dit terwijl ik er altijd op let.
mototaz

Bericht door mototaz »

Daar had ik (vooral in het begin, toen ik nog met een slakkentempo er tussendoor ging) ook veel last van.
Mijn oplossing is dan dus ook in de spiegels kijken en zo gauw ik een motor achter mij dichterbij zie komen een plekje opzoeken en opzij gaan zodat hij/zij er voorbij kan gaan :brm
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

roelof schreef:wil je het artikel uitprinten en insealen voor onderweg jeroen? :l
Ja... Dat niet alleen, maar ook zodat ik m'n schoonouders dan even hoi kan zeggen dat ik het toch goed onthouden heb. ;)

Overigens is het voor mij ook zeer irritant als er van die 'nepmotoren' aankomen en erlangs racen met hun Piaggio. 'Nuff said? ;)
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Johan

Bericht door Johan »

ikkieman schreef: Overigens is het voor mij ook zeer irritant als er van die 'nepmotoren' aankomen en erlangs racen met hun Piaggio. 'Nuff said? ;)
Wat is er mis met motorscooters? :cf1
Johan

Bericht door Johan »

edjekadetje schreef: De meeste automobilisten houden er wel degelijk rekening mee maar als ik zelf in de file sta met de auto schrik ik mij af en toe de blubber omdat ik ze gewoon niet aan zie komen racen. Dit terwijl ik er altijd op let.
Ik sta eigenlijk nooit in de file met de auto, maar ik rij wel auto, en weet wat voor enorme dode hoeken een auto heeft (en hoe moderner, hoe meer, volgens mij). Je bent als motorrijder dus gewoon echt slecht zichtbaar, ook als je gewoon rustig rijdt. En als je met hoge snelheid komt aanracen, dan geef je de automobilist inderdaad helemaal geen kans om jou op te merken.
Geert
Honda CBF600S

Bericht door Geert »

We haddenn nog een draadje over file rijden.
Ik heb ze nu samengevoegd.
Groetjes
Geert :lol: & Marian :lol:
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Johan schreef:
ikkieman schreef: Overigens is het voor mij ook zeer irritant als er van die 'nepmotoren' aankomen en erlangs racen met hun Piaggio. 'Nuff said? ;)
Wat is er mis met motorscooters? :cf1
Met echte motorscooters is naar mijn mening niks mis. Ik doel meer op de mp3's. Hier zitten soms types op die ik nog niet met 4 wielen wil tegenkomen, maar zich vervolgens met 60 door de file een weg weten te bazuinen. En dan nog raar opkijken als ik het 'nepmotoren' noem. Mijn excuses als het verkeerd overkwam.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
mototaz

Re: File rijden.

Bericht door mototaz »

Heeft er ook mee te maken dat je die dingen met B rijbewijs kan rijden, dus dat je eigenlijk zonder de juiste opleiding op een "motor" kan rijden en je dus niet goed bewust ben van wat je moet doen en wat de gevaren daarvan zijn.
Johan

Bericht door Johan »

mototaz schreef:Heeft er ook mee te maken dat je die dingen met B rijbewijs kan rijden, dus dat je eigenlijk zonder de juiste opleiding op een "motor" kan rijden en je dus niet goed bewust ben van wat je moet doen en wat de gevaren daarvan zijn.
Dat is het met name.

De MP3 is best een goed concept, vooral in de winter. Ik vind hem alleen lelijk. Maar ik vind het wel gevaarlijk dat je er zonder een goede rijopleiding op mag rijden. Misschien dat ze verplicht eerst eens een kwartiertje naar foto's van motorongevallen moeten kijken, zodat ze zich bewust worden van hun eigen kwetsbaarheid?
mototaz

Bericht door mototaz »

Er zijn wel opleidingen, maar die zijn niet verplicht.... dacht ik...
Ed Vissers
Motorloos

Kunnen we het hier verder weer over filerijden hebben?
Groetjes,

Ed

Johan

Bericht door Johan »

EdVissers schreef:Kunnen we het hier verder weer over filerijden hebben?
MP3's rijden ook door de file. Dat is juist wat ze voor automobilisten aantrekkelijk maakt.
Ed Vissers
Motorloos

Ik heb het onderwerp even aangepast :) Let op de asterix (*)

(en onze forumregels ;) )
Groetjes,

Ed

Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”