Het grote Verzekerings-topic !!!! !!!! !!!! Lees mee !!!
verzekeren
Als je met een colectieve verzekering een goede prijs kan bedingen
is dat voor de meeste goed te doen.
Je kan sinds 1-1-2010 iedere verzekering per maand opzeggen.
Groeten stef
is dat voor de meeste goed te doen.
Je kan sinds 1-1-2010 iedere verzekering per maand opzeggen.
Groeten stef
-
- Motorloos
Re: verzekeren
Geldt dat voor iedere verzekeraar/verzekering?
Groetjes,
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt
Ed
Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt

verzekering
Bij ENRA zeiden ze dat sinds 1-1-10 iedere verzekering dagelijks
opzegbaar is met een opzegtermijn van 1 maand.
Groeten stef
opzegbaar is met een opzegtermijn van 1 maand.
Groeten stef
Schade- of ongevalverzekering opzittenden, en voor wie?
Om met een vraag vooraf te beginnen:
De schadeverzekering opzittenden is die voor de bestuurder of de passagier?
Denk je dat het antwoord 'passagier' is (zoals ik) lees dan vooral verder.
Zoals jullie misschien weten heb ik net mijn motortje nieuw en zag ik mij gedwongen om in de verzekeringsmaterie te duiken.
Ook vroeg ik mij af of de SVO en de OVO elkaar nou overlappen of niet.
Van de bekende tussenpersoon kreeg ik een antwoord, echter met zoveel uhhs en aahs dat dat geen vertrouwen schepte.
En op de vraag of de SVO nu ook de helm en kleding dekte van de passagier (zodat in de polis zelf hiervoor een lager bedrag gekozen kon worden)
moest men het antwoord schuldig blijven en eerst de Europeesche bellen.
Toen vond ik een artikel in een motorblad hierover:
Let wel: dit is een uittreksel, voor het hele artikel zie de link
Zo lees ik althans (de laatste zin van) het uittreksel van het artikel...
De schadeverzekering opzittenden is die voor de bestuurder of de passagier?
Denk je dat het antwoord 'passagier' is (zoals ik) lees dan vooral verder.
Zoals jullie misschien weten heb ik net mijn motortje nieuw en zag ik mij gedwongen om in de verzekeringsmaterie te duiken.
Ook vroeg ik mij af of de SVO en de OVO elkaar nou overlappen of niet.
Van de bekende tussenpersoon kreeg ik een antwoord, echter met zoveel uhhs en aahs dat dat geen vertrouwen schepte.
En op de vraag of de SVO nu ook de helm en kleding dekte van de passagier (zodat in de polis zelf hiervoor een lager bedrag gekozen kon worden)
moest men het antwoord schuldig blijven en eerst de Europeesche bellen.
Toen vond ik een artikel in een motorblad hierover:
Let wel: dit is een uittreksel, voor het hele artikel zie de link
Dus de hoogte van de helm en kledingdekking in een polis (niet zijnde de SVO) betreft m.i. alleen helm en kleding van de bestuurder, de passagier krijgt via de SVO uitgekeerd.De schade die de passagier tijdens een motorongeval oploopt, is of te wijten aan de motorrijder, of aan de tegenpartij.
Indien de tegenpartij de schuldige is, kan de passagier zijn of haar schade volledig verhalen op de WA-verzekeraar van de tegenpartij.
Op grond van de Wet aansprakelijkheid motorvoertuigen (WAM) kan iedere gedupeerde zijn schade rechtstreeks verhalen bij de WA-verzekeraar van de schuldige partij.
Ook als de tegenpartij niet wil meewerken, is het dus niet al te moeilijk om de schade bij zijn verzekeraar te verhalen.
Is de tegenpartij na het ongeval doorgereden en heeft niemand het kenteken genoteerd, dan is helaas niet meer te achterhalen waar hij verzekerd is, maar dan kun je de schade verhalen op het Waarborgfonds Motorverkeer. Je hebt dan wel getuigenverklaringen en een politierapport nodig. Bij ongevallen waarbij de tegenpartij doorrijdt, komt echter meestal toch politie. Dit betekent dat de gedupeerde motorrijder en zijn passagier vrijwel altijd hun schade kunnen verhalen als er een schuldige tegenpartij is.
Indien de motorrijder zelf de schuldige partij is, kan de passagier zijn of haar schade altijd op de WA-verzekeraar van de motorrijder verhalen.
De motorrijder kan zichzelf echter niet aansprakelijk stellen en draait dus zelf voor zijn eigen materiële en letselschade op.
Bij de opzittendenverzekering is de schuldvraag niet bepalend voor het toekennen van een uitkering en daarmee keert die ook de gedekte
schade uit als die ten gevolge van een ongeval door eigen schuld van de motorrijder zelf is ontstaan.
Men sluit dus in feite de opzittendenverzekering niet af voor de passagier, maar voor zichzelf.
SVO VERSUS OVO
We kennen twee soorten opzittendenverzekeringen, namelijk de schade-opzittendenverzekering (SVO) en de ongevallen-opzittendenverzekering (OVO).
Het feit dat je een ongeval is overkomen, geeft je bij de schadeopzittendenverzekering altijd recht op een uitkering van het verzekerde bedrag.
Bij de ongevallen-opzittendenverzekering geldt dit niet. Daar ontvangt het slachtoffer alleen een uitkering als deze blijvend invalide is geraakt.
(...)
Deze verzekering (SVO) keert alle door het ongeval geleden schade aan helm, kleding, inkomstenderving en tijdelijke, dan wel blijvende invaliditeit uit tot aan het verzekerde bedrag.
Het moge duidelijk zijn dat de schade-opzittendenverzekering te verkiezen is boven de ongevallenopzittendenverzekering.
Zo lees ik althans (de laatste zin van) het uittreksel van het artikel...
Re: Het grote Verzekerings-topic !!!! !!!! !!!! Lees mee
en hoe zit het eigenlijk met de ouderwetse reis- en kredietbrief van de Anwb ?
of bieden andere verzekeringsmaatschappijen een vergelijkbaar product ?
Lijkt me wel prettig om hulp of zelfs repatriëring te krijgen bij pech onderweg.
of bieden andere verzekeringsmaatschappijen een vergelijkbaar product ?
Lijkt me wel prettig om hulp of zelfs repatriëring te krijgen bij pech onderweg.
Reis en kredietbrief: Let op bij ouder spul; als de dagwaarde lager is dan de kosten van het terughalen naar NL gaat hij gewoon naar de schroot en krijg je de dagwaarde uitgekeerd.
Jaren met een oude volkswagenbus door oa oost-europa gereden, maar fijn zo'n reis en kredietbrief achterwege gelaten. Lokaal oplossen werkt ook prima! (en is misschien goedkoper dan in NL vanwege laag uurloon)
Jaren met een oude volkswagenbus door oa oost-europa gereden, maar fijn zo'n reis en kredietbrief achterwege gelaten. Lokaal oplossen werkt ook prima! (en is misschien goedkoper dan in NL vanwege laag uurloon)
Nog een tip (uit de media vandaag)...
Met ingang van 1 september 2003 zijn alle aanhangwagens zwaarder is dan 750 kg. verplicht een eigen kenteken(plaat) te voeren.
Nederland is hiermee één van de laatste landen van Europa.
Bij een aanrijding met een (vracht)auto met aanhanger (met een eigen kenteken en dus anders dan het kenteken van het trekkende voertuig)
MOET je altijd het kenteken weten van het TREKKENDE VOERTUIG.
De bestuurder daarvan is degene die evt. aansprakelijk gesteld moet worden en partij is in de zaak.
De aanhanger kan van een willekeurige partij zijn en ongeacht of deze verzekerd is gaat het om de bestuurder, die is partij.
Trailers worden namelijk op hun reis door diverse partijen van A naar B gebracht.
Daarvan wordt slecht of helemaal niet bijgehouden wie, wanneer het trekkende voertuig was.
En als de firma al bekend is dan heb je nog niet de bestuurder.
Er zal best bekend zijn bij de firma's in kwestie maar die firma moeten dan eerst nog eens gevonden worden door de politie/verzekeringsmaatschappij.
Met ingang van 1 september 2003 zijn alle aanhangwagens zwaarder is dan 750 kg. verplicht een eigen kenteken(plaat) te voeren.
Nederland is hiermee één van de laatste landen van Europa.
Bij een aanrijding met een (vracht)auto met aanhanger (met een eigen kenteken en dus anders dan het kenteken van het trekkende voertuig)
MOET je altijd het kenteken weten van het TREKKENDE VOERTUIG.
De bestuurder daarvan is degene die evt. aansprakelijk gesteld moet worden en partij is in de zaak.
De aanhanger kan van een willekeurige partij zijn en ongeacht of deze verzekerd is gaat het om de bestuurder, die is partij.
Trailers worden namelijk op hun reis door diverse partijen van A naar B gebracht.
Daarvan wordt slecht of helemaal niet bijgehouden wie, wanneer het trekkende voertuig was.
En als de firma al bekend is dan heb je nog niet de bestuurder.
Er zal best bekend zijn bij de firma's in kwestie maar die firma moeten dan eerst nog eens gevonden worden door de politie/verzekeringsmaatschappij.
Laatst gewijzigd door BertG op 15 jun 2011, 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Koen
- Honda Goldwing
Dat is lastig als je wordt aangereden c.q. van de weg gedrukt en de combinatie in kwestie rijdt door. Dan zul je met veel geluk hooguit het kenteken van de aanhanger kunnen zien.
Grtz! Koen

Altijd positief die Koen...
- Koen
- Honda Goldwing
Niet erg positief, maar volgens mij is er niet zo lang geleden iemand hier op het forum geweest die zoiets dergelijks had meegemaakt. Dat ging toen alleen om een bestelbusje en niet eens om eentje met aanhanger. Het lukt in zo'n geval lang niet altijd om überhaupt een kenteken te zien, laat staan dwars door een aanhanger heen het kenteken van het trekkende voertuig.
Grtz! Koen