VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Bericht door Stephan »

In navolging van het topic over de NC700S en NC700X.

...de VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Afbeelding

Prijsjes:
VFR1200X Crosstourer C-ABS € 15.999,00
VFR1200X Crosstourer DTC C-ABS € 17.199,00
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
PA1BEN

Re: VFR1200X Crosstourer: wat vind je ervan?

Bericht door PA1BEN »

Gelukkig hebben ze bij Honda nu 'het licht' gezien en zijn deze twee modellen uitgerust met cardan.
Verder tractiecontrole, C-ABS en keuze uit handbediend of automatische transmissie. Vooral dat laatste zal niet door iedereen op prijs gesteld worden, maar je kan de voortschrijdende ontwikkeling van nieuwe technieken nu eenmaal niet stilzetten. Ik ga geen nieuwe motor kopen, de Deauville voldoet prima aan mijn behoefte, maar zou ik wel aan een nieuwe motor toe zijn dan wil ik dat er alles op zit wat de huidige techniek maar te bieden heeft, dus ook automatische transmissie.
Ik denk dat deze modellen goed 'in de markt' zullen liggen.
Jos
Honda NC750X DCT

Bericht door Jos »

Ik vind het nogal een prijzen voor een leuk speeltje.
Maar ja, een hobby mag nu eenmaal geld kosten.
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
Don

Bericht door Don »

De eerste testen die ik gelezen heb zijn positief.
Vind het zelf wel een heel interessante motor.
De prijs moet je altijd zien in relatie tot de kwaliteit.
Vind hem niet TE duur, er zijn duurdere motoren in dat segment te krijgen.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Als je niet kan wachten tot de motorbeurs dan is dit je kans om hem nog dit jaar te zien!
Ik ga zéker even kijken.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
BertG

Bericht door BertG »

Ik waarschijnlijk ook. Ben toch vrij met Kerst tot O&N :apl .
BertG

Crosstourer

Bericht door BertG »

Net even wezen kijken bij Hans van Wijk, hij staat er in 3 kleuren: bordeaux, wit en zwart. Grijs komt nog.

Ik vind hem vele malen mooier dan op papier. Hij valt me 100% mee.
Minder rechte vlakke aan de zijkant van de kuip dan foto's mij deden vermoeden.
Een goed hard zadel dat zeker niet smal is.
Led knipperlichten.
En symetrisch, dat stoort mij bijvoorbeeld aan de Ténéré (zijpanelen), Suzuki DL650 (achterspatboardje dat twee uitlaten doet vermoeden).
Idem bij menig auto (Mercedes met afwijkende buitenspiegels)

Afgesproken dat als het weer wat beter is ik er zeker op ga rijden.

En het vrouwtje had haar oog op de NC700X laten vallen.
Daar gaat het geld voor de badkamer :ah
Laatst gewijzigd door Stephan op 30 mar 2012, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp samengevoegd met reeds bestaand onderwerp over de Crosstourer
Hans van D
Motorloos

Re: Crosstourer

Bericht door Hans van D »

Rijdt ze ook motor Bert? Mijn vrouw gaat voor geen goud achterop. :wn1
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
barend
Honda NC750X DCT

Bericht door barend »

Ja , maar achterop of zelf rijden is nogal een verschil hé .
:brrr NSU max CB 750 Deauville 650 Pan 1100 -st 1300 : Honda nc750X dct :brrr
Hans van D
Motorloos

Ze gaat niet achterop, laat staan zelf rijden. Ze zou het liefst zien, dat ik hem vandaag nog wegdoe. Zeker nadat mijn zoon een R6 totalloss heeft gereden.
Groeten,
Hans

BertG

Bericht door BertG »

In den beginne ging ze achterop...
tot ze zelf haar rijbewijs had...
toen nooit meer :mrgreen:

En met drie motors voor de deur hebben we keuze genoeg. :en1
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Hans van D schreef:Ze gaat niet achterop, laat staan zelf rijden. Ze zou het liefst zien, dat ik hem vandaag nog wegdoe. Zeker nadat mijn zoon een R6 totalloss heeft gereden.
Gelukkig hoefde dat van mijn vrouw niet, zelfs niet nadat ik tegen de bumper van een auto tot stilstand kwam (3 dagen voor ze beviel van onze tweede dochter). Al had ik het me op dat moment best kunnen voorstellen, maar ze had er geen problemen mee dat ik weer wilde gaan rijden.

Af en toe lijkt het er zelfs op dat ze zelf ook wel 's zou willen rijden, dus ik probeer haar richting een proeflesje te bewegen...

Maar, om niet teveel :oy te raken: zo'n crosstourer zal er hier niet snel komen. Vind 'm qua zithouding niet prettig.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

Het enige wat mij tegen zou houden zijn de verbruikscijfers.
Vorige week een uitgebreide test gelezen in een Belgisch blad (MotorWereld).
Daarin schrijft men 7,8 (1:12,8) en 8,5 (1:11,8) liter per 100 km. Dat is best behoorlijk.

Oorzaak 275 kg (droog, kale uitvoering zonder koffers etc.) / 285 kg met volle tank.
300 kg met diverse opties zoals bok en beschermplaten en DTC (automatische koppeling).

Overige cijfertjes:
129 pk (7750 rpm) / 126 Nm (6500 rpm)
zithoogte 850 mm
lengte 2255 mm
breedte 755 mm
Hans van D
Motorloos

Ik vind hem er best goed uitzien, maar de zit is voor mij veel te hoog.
Groeten,
Hans

Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Bert, dat zijn geen gunstige verbruiksgemiddelden. Als ie zo ongeveer 1 op 12 rijdt, kan ik beter met de auto gaan qua verbruik...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

Volgens de eigen gegevens van Honda zou de V4 1:16 moeten halen.
We weten allemaal dat wat in de folder staat onder de meest gunstige of laboratoriumomstandigheden wordt gemeten en in de praktijk meestal niet gehaald wordt.
Als we uitgaan van het gemiddelde: 1:14 dan is het nog steeds niet echt fraai.
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Dat vind ik toch wel apart. Aangezien de VFR 1200 toch hetzelfde blok heeft en deze gemiddeld ongeveer 1:16 loopt. Misschien is dat hoge profiel toch bagger voor je brandstofverbruik.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Dat zou er best mee te maken kunnen hebben. Ik haal de 1 op 22 met m'n Deauf ook niet, zoals anderen hier wel eens vermelden. Maar ja, ik steek ook een stukkie verder boven de kuip uit dan de meesten hier ;) Als ik 1 op 20 haal ben ik al blij (m'n auto rijdt 1 op 13, dus dat scheelt alsnog een hoop op jaarbasis).

Met 16.000 motorkilometers per jaar scheelt me dat zo'n 430 liter brandstof. Tegen de huidige prijzen is dat toch ruim € 750,00. En dat terwijl die crosstourer me op jaarbasis juist € 180,00 méér aan brandstof zou kosten. Oftewel: crosstourer rijden kost me per jaar alleen al aan brandstof € 930,00 meer dan de Deauville. En dan hebben we het nog niet eens over de afschrijving ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Koen, je vergeet de aanschaf met restwaarde van de deauville. Aangezien die crosstourer toch een bak meer centjes kost dan een deauville mag je een hoop extra uittrekken. Ik vind t al lastig genoeg om te sparen voor n andere deauville, laat staat zo'n dure unit als een crosstourer.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

BertG schreef:Volgens de eigen gegevens van Honda zou de V4 1:16 moeten halen.
We weten allemaal dat wat in de folder staat onder de meest gunstige of laboratoriumomstandigheden wordt gemeten en in de praktijk meestal niet gehaald wordt.
Als we uitgaan van het gemiddelde: 1:14 dan is het nog steeds niet echt fraai.
Voor een motor zeker niet! Als je dan ook bedenkt dat die nieuwe parallel twins van Honda 1:28 zouden moeten lopen ga je je als ontwerper toch denk ik wel achter de oren krabben...
Saillant detail: de honda Pan heeft 100 cc meer aan volume en rijdt gemiddeld (volgens STXrider) >1:17. Natuurlijk hangt er dan ook veel van je rechterhand en rijstijl af, maar toch. Misschien is het de DTC die het em doet.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

ikkieman schreef:Koen, je vergeet de aanschaf met restwaarde van de deauville.
Nee hoor, want
Koen schreef:En dan hebben we het nog niet eens over de afschrijving
Daarmee doelde ik uiteraard op de aanschafkosten en restwaarde ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

ikkieman schreef: Misschien is het de DTC die het em doet.
Dat lijkt mij niet want die is optioneel. Al kan ik uit de tekst van de test nergens opmaken of de testmotor mèt of zonder DTS was uitgerust.
Waarom het mij niet lijkt: omdat je m.i. niet je verbruikscijfers noteert die op basis van accessoires behaalt zijn (zonder dat te noemen).

Die DTC is trouwens versie 2. Die van de VFR was versie 1. In de test vd Crosstourer wordt de DTC 'verbazend efficient' genoemd.
Nu weet ik nog niet of de testmotor mèt of zonder was uitgerust.
Of het moet zijn van niet.... want die cijfers vind ik niet om over op te scheppen. :D

Het enige nadeel wat over de DTC genoemd werd is dat hij bij afdalingen niet afremt op de motor.
Maar met een druk op de - knop aan het stuur schakelt de bak alsnog terug. Who cares.
lexter

Bericht door lexter »

Deze verbruikscijfers liggen wel een beetje aan de hoge kant, maar hangt natuurlijk ook erg af van het naar je toe draaien van de rechter hand... :mrgreen:
Ik weet dat mijn broer met zijn CBF 1000 ook erg zuinig kan rijden ook zo rond de 1 op 20. Ik kan met mijn Deauf, net 1 op 23 halen.. Moet ik er wel bij zeggen dat dat is gemeten over een gemiddeld verbruik op langere afstanden (toeren) en woon werk verkeer is. Dus ook veel 60 KM wegen.
12-03-2021 Black Gloss - 2009 Honda NT 700 V Deauville
16-10-2024 Black Gloss - 2020 Honda Forza 300

'Four wheels move the body.....Two wheels move the soul....'
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Vandaag even gekeken bij Hans van Wijk.
Ze hebben een witte en een rooie staan.

De machine ziet er niet verkeerd uit.
Wat me opvalt is het kleine schermpje.
De zithoogte is voor mij prima evenals de zithouding.
Geen stuurverhogers nodig.

De machine moest nog aangekleed worden en was dus een beetje kaal.
Het accesoirepakket was echter nog niet binnen.

Als het verbruik echt zo is zoals eerder genoemd, dan vind ik dat wel erg tegenvallen.

Jammer van de spaakwielen, die zijn zo lastig schoon te houden.
Wel zitten er tubeless banden omheen.
Om dit te kunnen realiseren heeft Honda de spaken aan de rand van de velg geplaatst en deze steken dus net buiten de band. De velgrand is hierdoor iets dikker dan normaal.
Innovatie heet dat geloof ik ;)
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
BertG

Bericht door BertG »

Over klein schermpje...

Op de Deauville zit een behoorlijk grote ruit. Velen klagen over gebulder en turbulentie en willen uit de wind zitten.

Op mijn GS zit een middelmatige ruit, als accessoire kun je vele verschillende en veel grotere ruiten aanschaffen.
Desondanks klagen nog steeds velen en gemiddeld is het antwoord dat het beter wordt maar niet ideaal.

Op mijn 660XT zat zo mogelijk een nog kleiner ruitje als op de VFR1200X.
Ik had er nooit last van gebulder. Zelfs niet van een dichtvallend vizier.
Tja, je zat met 'je kop in de wind'. Maar dat zit je op een CBR en dito buikschuivers ook.

Moraal van het verhaal: misschien is kleiner wel fijner. Zodra je gewend bent dat je in de wind zit.
Het worden, gelukkig, nooit C1 's ([url=ttps://www.google.com/search?q=bmw+c1&hl=nl&cl ... 80&bih=871]klikkerdeklik[/url]).
Jos
Honda NC750X DCT

Bericht door Jos »

Bert,

Ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren.
Ik heb ook wat geëxperimenteerd, maar blijf toch bij een hoge ruit.
Ik rijd al minstens 15 jaar met open vizier en vind dat prettig.
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik zou een hoge ruit prettiger vinden, als ik daarmee écht uit de wind zou zitten. Helaas is er geen ruit die dat resultaat levert op m'n Deauville. Zelfs verhoogde ruit met spoilertje erop is nog te laag.

Daarom kies ik er, zoals Bert ook zegt, liever voor met m'n koppie in de wind te zitten in plaats van dat gebulder rond m'n helm.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Don

proefrit HONDA VFR 1200 X CROSSTOURER via de ANWB

Bericht door Don »

Het eerste wat me opviel is dat dit een grote motor is. Mensen van 1,80 m of langer zullen zich er heel erg thuis op voelen. Je zit rechtop met een breed stuur in je handen. Typisch een motor om met zijn tweetjes en veel bagage grote tochten te maken. Ik kon mijn voeten niet plat op de grond zetten. Maar toch kwam ik niet in de problemen dank zij de uitstekende handelbaarheid of het nu stapvoets is of op snelheid. Manoeuvreren op de vierkante mm. is kinderwerk en op hogere snelheden zijn koerswijzigingen heel eenvoudig uit te voeren. Het hoge gewicht is nooit voelbaar. Alles gaat gemakkelijker dan bij de Deauville. Starten, koppelen, schakelen, remmen, alles gaat perfect. Wat ook opvalt zijn de lange veerwegen. Heel comfortabel. Gevoelsmatig trekken de paarden minder enthousiast dan de paarden van de CBF1000F, tenminste tot ca. 4000 toeren/min. Ik benadruk hierbij het woordje <gevoelsmatig>, zonder objectieve meetapparatuur kan ik er natuurlijk naast zitten. Misschien komt dit ook doordat de VFR 1200 veel minder toeren maakt (2300 tpm bij 80km/h als ik me goed herrinner) dan de CBF1000F in de hoogste versnelling. Als je je aan de huidige max. snelheden houdt, moet deze V4 motor het eeuwige leven hebben. Bij 100 km/h gaf het dashboard een verbruik van 1:20, dit verbruik stijgt snel bij hogere snelheden. Uiteraard is het vermogen weer rijkelijk aanwezig, je moet het zelf voelen, het is eigenlijk niet in woorden uit te drukken. Het is net een drug, je went er snel aan en je wil altijd meer. Ondanks het kleine ruitje is de windbescherming niet veel minder dan bij de Deauville. In elk geval veel minder gebulder om je hoofd. Tijd voor Honda om de windbescherming van de Deauville te herontwerpen. Samenvattend kan ik zeggen dat de Deauville je uitnodigt om als een heer te rijden, de VFR 1200 fluistert je toe om je te gedragen als een koning, beheerst en met waardigheid, minzaam buigend naar het volk, de CBF1000F is als een duivelse meid, die de kwajongen in je los maakt en je op het verkeerde snelheidspad brengt als je geen zelfbeheersing hebt. Zelf verkies ik de CBF1000F, ik voel me helemaal één met deze motor. Hij past me als een op maat gemaakte handschoen. Ik hoop dat ik nog tijd heb om proef te rijden met de Integra en de nieuwe NC700. Dan heb ik alle nieuwe modellen van Honda gehad. Ik geef promotor/ANWB een dikke pluim dat ze ons motorrijders in de gelegenhied stellen allerlei modellen uit te proberen, zonder gezeur, verkooppraatjes en reclame-mail.
Laatst gewijzigd door Stephan op 31 mei 2012, 06:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht samengevoegd met reeds bestaande topic over de Crosstourer.
jouke breitsma

Bericht door jouke breitsma »

de Crosstourer ziet er zeer aantrekkelijk uit en doet zeker niet onder voor gelijksoortige motoren van de concurrentie.Vooral een avontuurlijk uiterlijk.
Maar...als ik als Deauviller een stap omhoog zou willen maken zou ik toch gaan kijken wat er allemaal als jonge PAN's te koop zou staan.want voor de prijzen van de Crosstourer denk ik,dat er dan ook mooie mogelijkheden zijn.
Iedereen gegroet uit Emmen, jouke, :brm :b
Don

Bericht door Don »

Het gaat elke keer om een bak geld Jouke,
Ik denk dat het geen kwaad kan om uitgebreid proef te rijden, voordat je beslist.
Zelfs op machines die niet meteen op het verlanglijstje staan.
Zo ben ik tot de ontdekking gekomen dat ik de CBF1000F wel een ontzettend gave machine vind,
terwijl ik dacht dat ik een rustige toerrijder ben. Zo zie je maar....
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”