alcohol-tester

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
jouke breitsma

alcohol-tester

Bericht door jouke breitsma »

Lees net in de ANWB-motor nieuwsbrief,dat het vanaf 1-7-'12 in Frankrijk verplicht wordt gesteld om een alcohol-tester bij je te hebben !
Bovendien vier stickers op de helm,terwijl er door de helmenfabrikanten altijd is gezegd dat helmen niet bestickerd moeten worden.
Wat vinden we hiervan?
Groet, jouke, :brm :b
Koen
Honda Goldwing

Re: alcohol-tester

Bericht door Koen »

Die Fransen verplichten maar een eind. Zover ik weet kunnen ze mij als toerist niet verplichten aan dit soort regels te voldoen, mijn paspoort/rijbewijs en voertuig moeten voldoen aan de eisen van het land waar ze geregistreerd staan (de Nederlandse dus), niet aan die van Frankrijk.

Ik ga m'n helm niet bestickeren en een alcoholtester bij me hebben is ook onzin, want ik drink niet als ik rij. Bovendien ga ik ervan uit dat de politie zo'n ding bij zich heeft als ze willen weten of ik gedronken heb.

Bijkomend voordeel is dat Frankrijk tot nu toe (één uitzondering daargelaten) nooit mijn bestemming is geweest, ook niet op doorreis. Al dit soort stomme regeltjes maken het nog zinvoller dat land volledig te mijden.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
PA1BEN

Bericht door PA1BEN »

Mijn waardering voor de Franse overheidsdienaren, met name die van Parijs, was al tot een dieptepunt gedaald.
Ik hoef niet zo nodig naar Frankrijk op vakantie en al zeker niet als ze op onterechte gronden geld uit m'n portemonnee proberen te halen. Het is al erg genoeg dat het Nederlands zoveel Franse woorden kent.

Er zijn genoeg alternatieve bestemmingen waar ik het prima naar m'n zin zal hebben.
Laatst gewijzigd door PA1BEN op 08 mei 2012, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
jack-f

Bericht door jack-f »

Wat denken we bijv. van het woord DEAUVILLE?? Volgens mij wel erg Frans. :tg :tg
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Helemaal mee eens Jack, we zouden dus eigenlijk allemaal reclame-inkomsten moeten ontvangen van de Franse overheid!
:l
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
jack-f

Bericht door jack-f »

Al is het maar € 100,- Koen, weten we gelijk hoeveel Deauvilles er rijden in Nederland. :up
BertG

Bericht door BertG »

Opvallend is het verschil van inzicht van verschillende overheden.
Toen in Nederland een ondernemer apparaten in kroegen wilde plaatsen waar je tegen een kleine vergoeding kon testen of je nog kon rijden (lees: onder de toegestane limiet aan alcohol in je uitgeademde lucht hebt zitten) stond iedereen (m.i. terecht) op zijn kop.

En Frankrijk stelt nu verplicht dat je een apparaatje van een paar Euro bij je moet hebben.

1. Door zo'n apparaatje krijg je mensen die bewust drinken en bewust met alcohol op gaan rijden.
2. De kwaliteit en calibratie van die wegwerptesters is niet gecontroleerd.
3. Het kan een excuusreactie teweegbrengen die niet controleerbaar is: volgens het testapparaat zat ik nog onder de limiet dus dacht ik oprecht nog te mogen rijden.
4. De professionele apparatuur staat in een geconditioneerde ruimte en calibreert zichzelf met meetgas vóór elke ademanalyse.
5. De ademanalyseapparatuur moet elke jaar geijkt worden door het Nederlands MeetInstituut (NMi) om geldig te zijn.
6. Bij de politie is het verschijnsel 'opbouw' en 'afbraak' van alcohol in je bloed een bekend verschijnsel. Bij burgers veel minder.

Voorbeeld:

Ademselectieapparaat (AS): selecteert de betrokkene of hij op een ademanalyseapparaat moet blazen. (P/PA/A/F)
Ademanalyseapparaat (AA): meet een nauwkeurige waarde van het percentage alcohol in de uitgeademde lucht. (ug/l)

Als ik een fles Wisky achterover sla en 20 minuten wacht (om de mondalcohol te laten verdwijnen) meet een AS-apparaat (iets anders dan een AA-apparaat) geen alcoholindicatie.
Logisch: de alcohol moet eerst nog door het lichaam worden opgenomen in het bloed...om via de longblaasjes aan de uitgeademde lucht te worden afgestaan en door een alcoholtest te worden gesignaleerd.

Resultaat: ik denk dat ik nog kan rijden. Maar als ik NIETS meer drink en gewoon wacht tot die fles Wisky is 'verwerkt' kom ik gegarandeerd boven de limiet uit na een uurtje. Dus als ik met mijn 'hobbietester' 20 minuten na de fles genuttigd te hebben de weg op ga zit mijn 'systeem'/lichaam na enige tijd wel boven de limiet.
Laat staan als ik na de die fles en die test nog verder ga drinken en dan in de auto stap.
En het idee heb: ik ben goeoeoeoed ik kan goeooeoeoed tegen alcohol.

Moraal van het verhaal: de BOB heeft NIETS op of hij is geen BOB.

Een bestuurder die geen beschonken gedrag vertoont moet eerst blazen op een AA-apparaat.
Een bestuurder die beschonken gedrag vertoont mag eerst blazen op een AS-apparaat maar mag ook direct aan de AA-apparatuur.
Er zijn ook alcoholsniffers in gebruik: geen mondstukje maar een trechter waarin je zonder contact met het apparaat adem blaast.
Deze sniffers werken sneller maar zijn geen wettig bewijs in de alcoholwetgeving.
De politie kan ze slechts als 'verlengstuk' van hun reukorgaan gebruiken.
Dit ondanks dat ze een nauwkeurig resultaat in promilles weergeven.
Ook worden de sniffers gebruikt bij stappers op straat en arrestanten op een politiebureau om vast te leggen wat iemand in zijn systeem heeft.
Zo wordt nauwkeurig en objectief geregistreerd wat de jeugd drinkt en of dat de aanleiding kan zijn geweest voor het gedrag.
Laatst gewijzigd door BertG op 08 mei 2012, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Ik heb al vele en vele jaren een alcoholtester bij me ;)
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
jack-f

Bericht door jack-f »

:ed Jouw alcoholtester zit zeker confortabel achterop bij jou?? :tg
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Frank »

Ik blijf gewoon door zuipen, dat begint 's ochtends en dat eindigt ongeveer als ik naar bed ga.
Deze drank is zo verslavend en de mensen die mij kennen zetten het al klaar als ik binnen kom, ook de mensen achter de bar in sporthallen weten het.
Ik heb er gelukkig geen tester voor nodig.

Mijn vader zei altijd: Frankrijk, mooi land! Moesten alleen geen Fransen wonen! :lol:

Koffie met een beetje suiker, een betoverende drank! ;)
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Ed Vissers
Motorloos

jack-f schreef::ed Jouw alcoholtester zit zeker confortabel achterop bij jou?? :tg
Mijn alcoholtester heb ik begin jaren 70 per ongeluk ingeslikt. Dus als ik het % wil testen wat in een drankje zit drink ik dat eerst even op. Met die verouderde tester zijn maar 2 uitslagen mogelijk... Onvoldoende... Voldoende...
Groetjes,

Ed

ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Ed, nou moet je je toch even nader verklaren. Een alcoholtester inslikken? Hoe krijg je dat voor elkaar?

Verder, gewoon geen alcohol drinken voor het rijden. Als je nog moet rijden, doe mij dan maar een kop koffie ipv een biertje.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ed, ze zeggen niet voor niets als ze je zo'n ding geven "blazen, blazen".
Slikken hoort er niet bij! :tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Tanja

Bericht door Tanja »

hahahahahahahahahaha Koen die is leuk!

enne om even in te gaan op het eerste bericht:
Als ze willen weten of ik gedronken heb, moeten zij maar voor een apparaat zorgen!
en op mijn mooie mat zwarte helm komt geen sticker! laat staan 4!!!
Ed Vissers
Motorloos

Jeroen,

ik drink altijd na het rijden :)
Groetjes,

Ed

Jos
Honda NC750X DCT

Bericht door Jos »

Het Franse malle Joef-gehalte is weer hoog !!
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Geen nood, de "oplossing" is nabij: pilletje tegen dronkenschap

Ben benieuwd hoeveel er dan gezopen gaat worden om tóch het effect van de alcohol te merken (want daar doen velen het toch voor). Zou het pilletje ook werken tegen coma-zuipen of alcoholvergiftiging?
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Cor
Honda ST1300
Contacteer:

Bericht door Cor »

I'm at a Whisky diet. I've lost 3 days already. :pro :bier :tg
Het spul is niet gemaakt om het riool mee door te spoelen.
:b
Honda ST1300. Het is een blauwe
Daarvoor Yamaha XV535 crème
Yamaha Diversion 700 rood
Honda Deauville 650 grijs
Honda Deauville 700 grijs
BertG

Bericht door BertG »

Ik ben 1x naar Frankrijk naar een oud collega gegaan die daar een Chambres d'Hôtes runt.

Ik had al een vooringenomen standpunt tegen de Fransen maar dacht: ik ga naar een pension van een Nederlandse ex-collega.
Navigatie was toen nog voorbehouden aan de happy view met een mega dikke auto. Ik had een (Frans) barrel, zonder.
Maar wel een uitgeprinte routebeschrijving inclusief afdrukken van alle verkeersborden. Dat kon niet mis. Toch?

Mis!

Ik heb 1200 km gereden op de heenweg en 1000 op de terugweg.
Die 200 heb ik in en om Parijs gereden en werkelijk geen 1 lamme hond die ook maar enige moeite wilde nemen mij ook maar met handen en voeten de weg te wijzen.

Uiteindelijk bij een witte pomp, gerund door een hele jonge Algarijn, werd ik wel te woord gestaan en de weg gewezen.
Zelfs door een wegenkaart uit zijn shop uit te spreiden over de diepvriezer. In vloeiend Engels zelfs.

Hetzelfde gedrag (geen moeite nemen om je te woord te staan) gedurende die week in winkels en restaurants.
Ik moet dan ook bekennen dat ik het absolute snelheidsrecord verbroken heb op de tolwegen op de terugweg. :evil:
Volgens het principe van binair gaspedaal ben ik het land ontvlucht. Met een permanent knipperende linker richtingaanwijzer op de linker rijbaan.

Ik kon er niets aan doen. Gelukkig is het Duitstalige gebied in Europa groot, heeeeel groot.
En laat ik het vloeiend spreken (een 9 op mijn eindexamen :en1 )

Dus geen haar, voor zover ik die heb, op mijn hoofd die ook maar denkt aan meewerken met alles dat Frans spreekt.
Sterker nog: ik heb mezelf beloofd: NOOIT meer door Frankrijk.
En: Ik doe nooit, ja nooit, meer enige milimeter moeite om (met handen en voeten) Frans te praten.
Met maar 1 uitzondering: NON. Op de vraag: Parlez vous Francais.
Ik kan er niets aan doen.

Wij Nederlanders trekken over de hele wereld en spreken ieders taal.
En de rest van de wereld? Die probeert het nog een beetje met een taal die beide partijen machtig lijken te zijn.
Tenzij je uit Frankrijk komt. Mooi! Ik pas me graag aan aan de Fransen. Lief toch? :mrgreen:

En mocht ik mijn belofte breken om toch in of door Frankrijk te rijden dan verandert dáár niets aan.
Die agent die wat van mij wil weiger ik te begrijpen. Hij belt maar een tolk. :wn1 :b
Geld heb ik niet. Bankpasjes ook niet.
Benieuwd of dat daar ook werkt zoals die in Nederland wel schijnt te moeten werken.

En dat Chambres d'Hôtes? Domaine Cantecor. Nabij Cahors en Toulouse.
Een Nederlands stel dat Nederlands, Frans en nog een paar andere talen spreekt.
Absoluut aan te bevelen. Ook op de motor. Al was het maar om op doorreis te stoppen.

Alleen jammer dat het niet dichter bij de Duitse grens ligt :D

En kijk even de beoordeling van Zoover: zo kan het dus ook. Een 9.6 !!!
Laatst gewijzigd door BertG op 16 mei 2012, 20:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Die enkele keer dat ik in Frankrijk verzeild ben geraakt heb ik min of meer dezelfde ervaring met de lokale bevolking gehad als jij Bert.
Met hetzelfde resultaat ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

BertG schreef:Ik ben 1x naar Frankrijk naar een oud collega gegaan die daar een Chambres d'Hôtes runt.

Ik had al een vooringenomen standpunt tegen de Fransen maar dacht: ik ga naar een pension van een Nederlandse ex-collega.
Navigatie was toen nog voorbehouden aan de happy view met een mega dikke auto. Ik had een (Frans) barrel, zonder.
Maar wel een uitgeprinte routebeschrijving inclusief afdrukken van alle verkeersborden. Dat kon niet mis. Toch?

Mis!

Ik heb 1200 km gereden op de heenweg en 1000 op de terugweg.
Die 200 heb ik in en om Parijs gereden en werkelijk geen 1 lamme hond die ook maar enige moeite wilde nemen mij ook maar met handen en voeten de weg te wijzen.

Uiteindelijk bij een witte pomp, gerund door een hele jonge Algarijn, werd ik wel te woord gestaan en de weg gewezen.
Zelfs door een wegenkaart uit zijn shop uit te spreiden over de diepvriezer. In vloeiend Engels zelfs.

Hetzelfde gedrag (geen moeite nemen om je te woord te staan) gedurende die week in winkels en restaurants.
Ik moet dan ook bekennen dat ik het absolute snelheidsrecord verbroken heb op de tolwegen op de terugweg. :evil:
Volgens het principe van binair gaspedaal ben ik het land ontvlucht. Met een permanent knipperende linker richtingaanwijzer op de linker rijbaan.

Ik kon er niets aan doen. Gelukkig is het Duitstalige gebied in Europa groot, heeeeel groot.
En laat ik het vloeiend spreken (een 9 op mijn eindexamen :en1 )

Dus geen haar, voor zover ik die heb, op mijn hoofd die ook maar denkt aan meewerken met alles dat Frans spreekt.
Sterker nog: ik heb mezelf beloofd: NOOIT meer door Frankrijk.
En: Ik doe nooit, ja nooit, meer enige milimeter moeite om (met handen en voeten) Frans te praten.
Met maar 1 uitzondering: NON. Op de vraag: Parlez vous Francais.
Ik kan er niets aan doen.

Wij Nederlanders trekken over de hele wereld en spreken ieders taal.
En de rest van de wereld? Die probeert het nog een beetje met een taal die beide partijen machtig lijken te zijn.
Tenzij je uit Frankrijk komt. Mooi! Ik pas me graag aan aan de Fransen. Lief toch? :mrgreen:

En mocht ik mijn belofte breken om toch in of door Frankrijk te rijden dan verandert dáár niets aan.
Die agent die wat van mij wil weiger ik te begrijpen. Hij belt maar een tolk. :wn1 :b
Geld heb ik niet. Bankpasjes ook niet.
Benieuwd of dat daar ook werkt zoals die in Nederland wel schijnt te moeten werken.

En dat Chambres d'Hôtes? Domaine Cantecor. Nabij Cahors en Toulouse.
Een Nederlands stel dat Nederlands, Frans en nog een paar andere talen spreekt.
Absoluut aan te bevelen. Ook op de motor. Al was het maar om op doorreis te stoppen.

Alleen jammer dat het niet dichter bij de Duitse grens ligt :D

En kijk even de beoordeling van Zoover: zo kan het dus ook Fransen. Een 9.6 !!!
Jos
Honda NC750X DCT

Bericht door Jos »

Dan heb ik toch hele andere ervaringen in Frankrijk.
Ik spreek een beetje tot redelijk Frans en als dat niet gaat, probeer ik het in het Engels.
De Fransen zijn toch langzamerhand tot het besef gekomen dat er meer talen zijn dan de hunne !!
In het oosten van Frankrijk verstaan ze ook heel goed Duits, mits je maar vertelt dat je NL bent.
Ik heb veel in Frankrijk gereden en gewoon goede ervaringen.
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
BertG

Bericht door BertG »

Jos schreef:In het oosten van Frankrijk verstaan ze ook heel goed Duits, mits je maar vertelt dat je NL bent.
Dat zegt toch genoeg over hun 'gastvrijheid' ?
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Dan geldt datzelfde ook voor de 'gastvrijheid' van bijna heel Oost-Europa. Als men daar het vermoeden heeft dat je Duits of Russisch bent, reageren ze nors en afstandelijk. Weten ze dat je Nederlander bent die Duits of Russisch spreekt, dan zijn ze een stuk vriendelijker.

Oorzaak is iets met historie, oorlog, onderdrukking enzo. Heel andere reden(en) dan de Fransen hebben voor hun gedrag (tenminste, volgens mij).
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gustaf Larson

Bericht door Gustaf Larson »

Ha! parlez e frainces, ne pas de problem! Je parle gewoon een beetje limburgs met af en toe een goede franse klank erdoor. Tres bien dan maar weer!
Une biere te veel en dan mal a la tete...
Gewoon lief lachen en dom kijken, zo reis ik al jaren erg gelukkig in mijn eigen wereldje door europa en nog nooit iemand gehad die mij niet te woord wilde staan :D :D :en1
BertG

Bericht door BertG »

Gustaf, het zal je verbazen wellicht maar mijn Limburgs is al even slecht als mijn Frans :D

En dat oorlogverhaal... ik wordt er zooooo moe van.

Zouden die Duitsers dan niet heel de Wereld moeten haten?
Wat hebben die Fransen tegen de rest van Europa?
Duitsers zijn wat dat betreft toch een stuk beleefder en formeler in de omgang.
En die beruchte politieverhalen herken ik daar ook niet, integendeel zelfs.
Het is vaak de mentaliteit van de Nederlands die vinden dat alles wat niet verboden is maar toegstaan is en moet kunnen.
In plaats van de Duitse terughoudende benadering die er bijna op neerkomt dat dingen die niet expliciet zijn toegestaan wel eens verboden konden zijn.
Niet dat het zo IS of zo zou moeten ZIJN, maar de grondhouding is anders.

Ikzelf accepteer dat Duitsers formeel en gründlich zijn.
Stel me met die basishouding op en benader hen.
Voor ik drie zinnen verder ben zijn we, met wederzijds goedvinden, bijna amicaal tegen elkaar.

Eén goede tip:
Als je iets verzoekt (ook in een winkel ofzo) aan een Duitser zeg dan: Ich möchte gerne.... [Ieg mugte kerne] (Ik zou graag ... willen)
Als je iets eist van een Duitser zeg dan: Ich wil.... [Ieg wil] (Ik moet .... )

Je wilt en je moet niets, zei mijn moeder altijd. Je wil staat achter de deur met een bezemsteel. :D

Probeer eens een zebrapad in Dld. te negeren als bestuurder.... Is in Nederland heel gewoon, toch?
Daarbij zijn de boetes in Dld. fors lager dan hier maar iedereen stopt in Dld. als je staat te wachten bij een zebra.
Hier moet je je als voetganger zowat voor een auto werpen wil men de neiging tonen te gaan remmen.

Het hier beruchte mobiel bellen (wettelijk: "vasthouden" van een mobiele telefoon OF onderdelen zoals het oortje TIJDENS het rijden) kost daar € 40,- en hier € 220,- (2012)
Daar is het trouwens alleen toegestaan als bestuurder van een motorvoertuig om 'mobiel te bellen' als de motor UIT staat.
Dat mag voor een verkeerslicht zijn, je hoeft er niet voor geparkeerd te hebben. Het GEKLEMD houden van een mobieltje is, NET ALS IN NL, verboden.

Afbeelding
Onlangs gezien in Rotterdam. Klikken voor vergroting en even goed kijken. Dat mag dus ook NIET (tijdens het rijden). :shock:
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

BertG schreef:Je wil staat achter de deur met een bezemsteel.
Hm, bij Stephan en Claudia dan toch niet meer :tg
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Wahahaha... Koen, die gaan mensen hier niet snappen, vrees ik. :tg
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ach, nieuwe bezems vegen schoon zullen we maar zeggen ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”