Twee tips vooraf:
1. LET OP DE DOT-CODERING.
Vlak langs de velgrand staat op de band de tekst DOT en vlak daar achter 4 cijfers.
De laatste vier cijfers van de DOT code (in bovenstaand voorbeeld '3209') bevatten informatie over de productiedatum van de band:
- Bij banden geproduceerd voor het jaar 2000 bestaat de DOT code uit 3 cijfers
- Bij banden geproduceerd in het jaar 2000 of later bestaat de DOT code uit 4 cijfers
De eerste twee cijfers staan voor de productieweek. De laatste twee cijfers staan voor het productiejaar.
De band uit bovenstaand voorbeeld is geproduceerd in week 32 van het jaar 2009.
Zo weet je dat je bij aanbiedingen geen (te) oude banden koopt.
2. Let op het juiste logo.
Het symbool [M+S] op banden is niet beschermd. Het zegt niets over de eigenschappen van de band. De betekenis van M+S is modder + sneeuw.
Het M+S logo staaat niet alleen op winterbanden maar ook op all-season banden en soms ook op zomerbanden.
Het logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op de band geplaatst worden.
Het kan dus gebeuren dat dit logo er alleen maar op staat zodat banden met een lagere snelheidscode gemonteerd kunnen en mogen worden.
(In Duitsland een doodzonde en daar verboden bij ZOMERBANDEN. Vandaar dat men het M+S logo er soms op zet zodat banden die niet aan de snelheidcodering voldoet toch gebruikt kunnen worden als WINTERBAND omdat dan wel banden met een lagere snelheidcodering mogen worden geplaatst in Duitsland.
Verplicht is wel dat er een sticker in het zicht van de bestuurder geplakt wordt die de lagere snelheidscode van de banden vermeldt.)
Het M+S logo alleen zegt dus niets over de wintereigenschappen van een band!
Wel het logo met de berg en sneeuwvlok. Let er dan ook nog op dat het profiel lamellen heeft. Dan kan het haast niet missen.
Deze vond ik ook nog:
klikkerdeklik