Winterbanden voor de auto

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
Missy
Honda NT650V

Winterbanden voor de auto

Bericht door Missy »

Excuus als het buiten het (directe) onderwerp valt, maar het topic is Winterbanden.
En ik heb niet van iedereen hier die er verstand van heeft een telefoonnummer :lol:
Maar is er hier iemand die verstand heeft van winterbanden voor de AUTO... ??

Stuur maar een pb of een mailtje.. doe maar niet in het topic.
Ik weet een paar dingen, maar loop stuk op onduidelijke puntjes.
En heb meer vertrouwen in de mensen hier dan in de heren-"verkopers"

Thanks !!!
Laatst gewijzigd door Ed Vissers op 13 okt 2013, 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
Ed Vissers
Motorloos

Re: Winterbanden

Bericht door Ed Vissers »

Kim,

hier vind je tests van de ANWB..
http://www.anwb.nl/auto/tests/bandentes ... ntest/2013" opent="in(nieuw);venster;

Je ziet ook wat oudere tests...

Dan bel je een lokale bandenboer (denk aan Euromaster ivm korting !!)
Vraag naar wat ze kunnen leveren en voor welke prijs. Komt die voor bij de top in één van die tests dan kun je die gerust kopen.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
BertG

Bericht door BertG »

Twee tips vooraf:

1. LET OP DE DOT-CODERING.

Vlak langs de velgrand staat op de band de tekst DOT en vlak daar achter 4 cijfers.
De laatste vier cijfers van de DOT code (in bovenstaand voorbeeld '3209') bevatten informatie over de productiedatum van de band:
- Bij banden geproduceerd voor het jaar 2000 bestaat de DOT code uit 3 cijfers
- Bij banden geproduceerd in het jaar 2000 of later bestaat de DOT code uit 4 cijfers

De eerste twee cijfers staan voor de productieweek. De laatste twee cijfers staan voor het productiejaar.
De band uit bovenstaand voorbeeld is geproduceerd in week 32 van het jaar 2009.
Zo weet je dat je bij aanbiedingen geen (te) oude banden koopt.

2. Let op het juiste logo.

Het symbool [M+S] op banden is niet beschermd. Het zegt niets over de eigenschappen van de band. De betekenis van M+S is modder + sneeuw.
Het M+S logo staaat niet alleen op winterbanden maar ook op all-season banden en soms ook op zomerbanden.
Het logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op de band geplaatst worden.

Het kan dus gebeuren dat dit logo er alleen maar op staat zodat banden met een lagere snelheidscode gemonteerd kunnen en mogen worden.
(In Duitsland een doodzonde en daar verboden bij ZOMERBANDEN. Vandaar dat men het M+S logo er soms op zet zodat banden die niet aan de snelheidcodering voldoet toch gebruikt kunnen worden als WINTERBAND omdat dan wel banden met een lagere snelheidcodering mogen worden geplaatst in Duitsland.
Verplicht is wel dat er een sticker in het zicht van de bestuurder geplakt wordt die de lagere snelheidscode van de banden vermeldt.)

Het M+S logo alleen zegt dus niets over de wintereigenschappen van een band!

Wel het logo met de berg en sneeuwvlok. Let er dan ook nog op dat het profiel lamellen heeft. Dan kan het haast niet missen.

Deze vond ik ook nog: klikkerdeklik
stxrider

Bericht door stxrider »

Hier heb ik de symbolen die je kan tegenkomen. M&S = Mud & Snow

Afbeelding

Hier staat ook een verhaaltje over winterbanden in Duitsland
Laatst gewijzigd door stxrider op 29 sep 2013, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
BertG

Bericht door BertG »

Even een toelichting als doorgewinterde Duitslandganger.

In Duitsland geldt inderdaad géén winterbandenplicht.
Wel is het zo dat je auto winterklaar moet zijn.
En dan niet alleen in de winter, je auto moet voorbereid zijn op de omstandigheden, al valt er sneeuw in juli.

Dat betekent ook dat je ruitenwisserreservoir gevuld moet zijn (ook zomers en ook in Nederland verplicht) en de vloeistof gebruikt kan worden (niet bevroren).
Ook dat je profiel voldoende moet zijn (voldoen aan de wettelijke norm).
Maar ook dat je 'winterbanden' moet hebben als er sneeuw ligt.

Als ik goed geinformeerd ben is het hebben van winterbanden in Duitsland NIET VERPLICHT.
Er kan dus niet PREVENTIEF op gecontroleerd worden maar WEL:
-word je aansprakelijk gesteld (je zult je onschuld moeten aantonen) als je betrokken bent bij een ongeluk
-zul je moeten aantonen dat de schade niet groter was of voorkomen was indien je wel winterbanden had gehad (SUCCCES zonder glazen bol !).
-kun je bekeurd worden als je het verkeer hindert of in gevaar brengt vanwege het ontbreken van winterbanden. Er hoeft geen sprake te zijn van een aanrijding/ongeval.

Denk hierbij aan:
-niet goed weg komen bij wegrijden of een helling op rijden
-van de weg geraken (glijden/slippen of erger)
-een (bijna) aanrijding/ongeluk.

Theoretisch kun je dus in december zonder winterbanden naar de 7 kerstmarkten in het centrum van Keulen (een echte aanrader!).
Mits de voorspellingen gunstig zijn EN UITKOMEN.
Dan kun je bij een preventieve controle niet bekeurd worden.

Theoretisch kun je dus in de zomer 4 bekeuringen krijgen als er een winterse sneeuw- of hagelbui losbarst en je je winterbanden niet hebt.
Ook zonder hinder/gevaar veroorzaakt te hebben. Deed je dat wel dan is één of meer prenten gegarandeerd.

En dan nog iets wat veel mensen niet weten:
In Duitsland geldt op (steeds minder) stukken GEEN maximum snelheid. Dat is uiteraard bekend, maar:
Daarbij geldt wel: rij je harder dan 130 km/uur en ben je betrokken bij een ongeval of aanrijding wordt je aansprakelijk gesteld.
Ook bij eenzijdige aanrijdingen (onder Duitse verzekeringen). Dan keert de Duitse verzekering de Duitse verzekeringsnemer niet uit.
Wel loop je als Nederlander met Nederlandse verzekering het (bijna gegarandeerde) risico aansprakelijk gesteld te worden
door schade aan Duitse verkeersdeelnemers door diens Duitse verzekeraar.

Ook geldt er een uitsluitingsclausule bij veel (zoniet alle) Duitse verzekeringen in geval de oorzaak (mogelijk) een klapband is.
Een Duitse kennis van mij had 4 hagelnieuwe banden onder zijn auto (aantoonbaar < 2 weken oud) en crashte met zijn auto met caravan.
Oorzaak een stuk(je) ijzer in een band van de auto dat een klapband veroorzaakte. Er werd geen cent uitbetaald door deze clausule.
Ed Vissers
Motorloos

Een leuke link over dit onderwerp...
http://www.anwb.nl/auto/themas/winterba ... buitenland" opent="in(nieuw);venster;
Groetjes,

Ed

stxrider

Bericht door stxrider »

Misschien dat er anderen zijn die zeggen dat het niets uitmaakt........

video-winterband-versus-zomerband
BertG

Bericht door BertG »

Sommige bestuurders neigen altijd op de grens te rijden.
Dan helpen winterbanden niets. Die hebben namelijk ook gewoon hun grens, al ligt die natuurlijk verder weg dan die van de zomerband.
Wel is het zo dat in onderling vergelijk de rijders met winterbanden in het voordeel zijn.

Maar hoe vaak zie je niet dat mensen langzaam met gepaste snelheid rijden op de rechter rijstrook en
dat er iemand op de niet schone rijbaan met een groot snelheidsverschil voorbij komt.

Typisch voorbeeld:
de snelle automobilist denk waarom kopen die sukkels rechts van mij geen winterbanden dan had ik niet hoeven inhalen.
de langzamere automobilisten denken wat een eikel met zijn winterbanden, die moet zeker weer laten zien dat het sneller kan.
stxrider

Bericht door stxrider »

Mooi voorbeeld was deze zomer toen het 35C was (in ieder geval een hete dag) dat er een auto uit de bocht was gevlogen...... Te hard rijden natuurlijk.
Deze wagen bleek winterbanden eronder te hebben. Toen gaven ze op het nieuws door om niet met die banden te rijden.

Ik denk dat als het asfalt loeiheet is, en je moet remmen, het loopvlak van de auto met winterbanden na enkele meters weg is door de wrijving op het asfalt. Zeker als de rubber samenstelling zachter is dan normaal.
Gideon

Winterbanden

Bericht door Gideon »

BertG schreef:
Maar hoe vaak zie je niet dat mensen langzaam met gepaste snelheid rijden op de rechter rijstrook en
dat er iemand op de niet schone rijbaan met een groot snelheidsverschil voorbij komt.
Komt omdat je om de linker baan in dat geval veel meer grip hebt. Op de rechter "schone" baan ligt meestal nat gereden drap die vele malen gladder is waardoor de snelheid dus nog verder naar beneden moet. Links rijdt dus (vaak) niet hard, rechts rijdt absurd langzaam. ;)
Jos
Honda NC750X DCT

Bericht door Jos »

Die keren dat ik echt winterbanden nodig heb per seizoen zijn bijna op één hand te tellen.
Maar ik weet wel dat bij mijn volgende auto er een set winterbanden bij komt.
ik rijd al meer dan 40 jaar zonder winterbanden en das nog altijd goed gegaan.
Met de vriendelijke groeten uit het Brabantse,

Jos
Missy
Honda NT650V

Bericht door Missy »

Ik dank u allen.. Ze staan in bestelling :up
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
stxrider

Bericht door stxrider »

Jos schreef:Die keren dat ik echt winterbanden nodig heb per seizoen zijn bijna op één hand te tellen.
Maar ik weet wel dat bij mijn volgende auto er een set winterbanden bij komt.
ik rijd al meer dan 40 jaar zonder winterbanden en das nog altijd goed gegaan.
Ach, iedereen weegt de risico's af, en een ander ziet er geen risico in........ Daarover moet je niet in discussie gaan.
En dat je al 40 jaar zonder winterbanden hebt gereden is ook geen argument. De verkeersintensiteit is zodanig gestegen dat de omstandigheden ook niet hetzelfde zijn als 40jaar geleden.
Dat geldt ook voor de ontwikkeling van autobanden.

:en1 Berouw komt altijd na de zonde....... en dan kan je met had ik maar het ook niet goedpraten .

Dus degene die het niet doen wens ik veel geluk
Ed Vissers
Motorloos

Die voor onze auto liggen er al weer onder :)
Groetjes,

Ed

Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”