File afrit omzeilen do(n't)s ?

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
PtrO
Honda NT650V

File afrit omzeilen do(n't)s ?

Bericht door PtrO »

Is het (wel/niet) netjes om afritfile voorbij te rijden en vervolgens tot stoplicht voor te kruipen ?

Explicatie onderstaand ter verder :le leesvermaak.....

Vandaag voor het eerst op de motor op visite in Houten en door alle gezelligheid toch in de filtetijd plus onverwachte nattigheid vertrokken. Had de navigatie op exploremeermodus (= o.a. onwijk alle snelweg) staan en na allerlei duistere omzwervingen tot Stadion Galgenwaard aan toe, toch maar een stukje de highway verkozen om later bij BiltseRading via Zeist verder binnendoor te gaan richting huis. Heb de tijd en rij dan (nu nog) het liefst binnendoor.

Enfin, A27 bij afslag VeeMarkt ( :arrow: afslag 30) staat mij toch (weer) een bekende avondfile .... die ik hoppa op de motor maar creatief heb gepasseerd.

Eerst op de rechtse rijbaan rijdend de file op baan richting afrit dus links voorbij gereden en mijzelf in de buurt van het puntstuk ingevoegd om vervolgens rustig :b tussen de twee rijen auto's tot aan het stoplicht voor te kruipen. Geen rare dingen noch boze autorijders bemerkt waarbij zelfs soms ruimte werd gemaakt. Ergens had ik toch een :wn1 blij edoch schuld(ig) gevoel.

Schuldig want a) ik haal de afritfile in , b) voeg in vlak voor het puntstuk, c) rij tussen de twee rijen auto en d) positioneer mij gezellig knikkend voor het stoplicht (voor links en rechs) om vervolgens bij groen naar rechts weg te floepen.
Blij :) omdat ik zo toch wel wat voordelen van de motor heb weten te benutten. Niemand boos heb zien worden en stel dat ik dat met de auto had gedaan, als dat al zou kunnen, had ik beslist een complete kerstboom aan vingers en knipperlichten verzameld.

NB: Het stukje weg ken ik redelijk en normaliter ben je daar zo zeker 10-15min gekooid aan kwijt. Nu was ik binnen een paar minuten weer in vrijheid verlost van alle dwangmaatregelen.

Kortom, ik vraag mij af :vrb wat de norm is om netjes en efficiënt opstoppingen voorbij te gaan.
Je hebt natuurlijk ervaren (?) motorkunstenaars van krap 18 die opzij opzij rijden met hun roetspoor trekkende GSX1300R maar als oude starter ben ik met Antoinette vooral benieuwd naar wat de relaxte methodes.
Bij de rijschool mochten we sowieso niet tussen auto's rijden die opgesteld stonden voor al of niet een stoplicht. Er komt natuurlijk ook een moment dat ik een file kom en dan :twisted: ga/moet beslissen of ik mij conform gedoogregeling er tusseninrij. Tot op heden heb ik dat (filerijden/nog) weten te ontlopen.
2016 <<< Links en Rechts doet wat met je hersenen >>>
__ Afbeelding (Deauville) Afbeelding (Diversion) __
2015 *** Het was altijd geweldig mooi om weer te gaan ***
Frank
Honda ST1300
Contacteer:

Re: File afrit omzeilen do(n't)s ?

Bericht door Frank »

Persoonlijk voel ik mij in het geheel niet meer schuldig als ik door de file rijd en denk bij mijzelf wel eens :'pleur eens op met dat koekblik, je mag best wel wat meer naar links of rechts, zodat ik er makkelijker tussendoor kan." :tg
Afbeelding

Een dag niet gereden, is een dag geen plezier gehad!
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

PtrO schreef:ga/moet beslissen of ik mij conform gedoogregeling er tusseninrij. Tot op heden heb ik dat (filerijden/nog) weten te ontlopen.
Peter,

er is geen sprake van een gedoogregeling. Daarover is op het forum al vaker geschreven.

Je mag in NL met meer dan 1 voertuig naast elkaar op dezelfde rijstrook rijden.
Je mag links inhalen. Ik heb het niet over eventuele uitzonderingen.
Tijdens een file mag je ook rechts inhalen. Het begrip file wordt in NL ruim uitgelegd.

Hieruit volgt dat je tijdens een file tussen het verkeer door mag rijden. Er zijn wel gedragdregels, maar deze zijn niet bindend. Toch verstandig om je er aan te houden. Als er wat gebeurt kunnen verzekeraars wellicht moeilijk doen.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Bij verkeerslichten rij ik meestal niet er tussendoor, risico dat het ineens groen wordt en alles gaat rijden (waarbij ze alleen recht vooruit kijken) vind ik te groot.

Bij de file geen enkel probleem met en schuldig voelen? Zeker niet.
Als het zeikt van de regen en ik op de motor rij voelen de automobilisten zich ook niet schuldig dat zij de voordelen van de auto hebben gekozen. Andersom heb ik daar dus ook geen last van.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos

Koen schreef:Bij verkeerslichten rij ik meestal niet er tussendoor, risico dat het ineens groen wordt en alles gaat rijden (waarbij ze alleen recht vooruit kijken) vind ik te groot.
Meestal niet is complementair aan soms wel :)

M.a.w. Je neemt soms bewust een risico dat je zelf te groot vind :tg
Groetjes,

Ed

Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Nee, ik schreef "meestal" omdat er uitzonderingen zijn.

Als ik een kruising goed ken en dus weet wanneer het groen wordt, dan rij ik soms wel eens naar voren.

Maar meestal neem ik het risico niet.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos

:) :up
Groetjes,

Ed

BertG

Bericht door BertG »

Ed Vissers schreef:
PtrO schreef:ga/moet beslissen of ik mij conform gedoogregeling er tusseninrij. Tot op heden heb ik dat (filerijden/nog) weten te ontlopen.
Peter,

er is geen sprake van een gedoogregeling. Daarover is op het forum al vaker geschreven.

Je mag in NL met meer dan 1 voertuig naast elkaar op dezelfde rijstrook rijden.
Je mag links inhalen. Ik heb het niet over eventuele uitzonderingen.
Tijdens een file mag je ook rechts inhalen. Het begrip file wordt in NL ruim uitgelegd.

Hieruit volgt dat je tijdens een file tussen het verkeer door mag rijden. Er zijn wel gedragdregels, maar deze zijn niet bindend.
Toch verstandig om je er aan te houden. Als er wat gebeurt kunnen verzekeraars wellicht moeilijk doen.
Er zijn m.i. twee zaken die uit elkaar getrokken moeten worden.
Het passeren/inhalen over 1 rijstrook van een NIET-file en rijden tussen files.

De (niet meer gedoog)regeling betreft TUSSEN files doorrijden TUSSEN twee rijstroken.
Dus NIET aan de buitenkant langs de meest linker rijstrook en NIET aan de buitenkant langs de rechter rijstrook en de eventueel aanwezige vluchtstrook.
Ook langs (of over) busstroken rijden mag NIET. Enkel tussen twee rijstroken voor 'algemeen verkeer'.

Ik betwijfel of het langs de file rijden op een afslag onder de (niet meer gedoog)regeling valt.
Daarmee geef ik geen oordeel over het toch doen.

Voorts is het begrip 'file' NIET ruim uitgelegd. Het is helemaal niet uitgelegd.
De definitie van het begrip 'file' ontbreekt namelijk in de wet. Het is door rechters in jurisprudentie uitgelegd en daardoor keer op keer vatbaar voor specificatie.
Het begrip file is in de Nota van Toelichting op artikel 13 RVV 1990 niet nader omschreven of gedefinieerd. Een exacte omschrijving zou niet goed mogelijk zijn, omdat het verschijnsel te zeer situatiegebonden is. In de praktijk verstaat men onder een file een rij voertuigen van een beduidende lengte, waarvan de rijsnelheid bepaald wordt door het overige verkeer ter plaatse en die stilstaat dan wel zich langzaam voortbeweegt. Dit sluit niet uit dat een beperkte rij voertuigen die relatief snel rijdt een file kan vormen, aldus de Toelichting.
Het risico wat een bestuurder aldus neemt (door ontbreken van een harde definitie van file) is dat bij brokken de rechter kan oordelen dat het géén file was
en dat de bestuurder zich daardoor wederrechtelijk heeft gedragen en aldus verwijtbaar schuldig heeft gemaakt aan artikel 5 WVW1994.

Ook valt niet uit te sluiten dat begrip file zich voordoet maar dat passeren ervan leidt tot een gedraging die valt onder artikel 5 WVW1994.
Daarmee bedoel ik dat het één het ander niet uitsluit. Zeker als er door het passeren van een daadwerkelijke file een ongeluk of gevaarlijke situatie ontstaan is.
Sterker nog: artikel 5 WVW1994 spreekt over het veroorzaken (kunnen) van gevaar en/of hinder.
Let op het woord "kunnen" en op "en/of". Er hoeft geen daadwerkelijke gevaarlijke of hinderlijke situatie voorgevallen te zijn!

Lees ook pagina 7 t/m 12 eens door van dit document.
En bedenk dat dat document ook weer achterhaald kan zijn door recentere jurisprudentie.
HenkH
BMW R1200RT

Bericht door HenkH »

Ik heb vorig jaar geleerd dat je bij de meest linkse banen...tussen de auto's door mag rijden bij een file/langzaam rijdend verkeer met een max snelheid van 50 km op de autosnelweg.......maar het snelheidsverschil met de auto's moet minimaal zijn...

Vooraan gaan staan bij een stoplicht mag niet maar wordt wel veel gedaan......(als er ruimte en geen risico is doe ik het zelf ook wel maar in mindere mate)

Henkh
BMW R1200RT LC 2015
MrSkippy
Motorloos

Bericht door MrSkippy »

@Peter: daarvoor heb je een motor 8)

Ik dacht dat er nergens in de wet stond dat je niet met twee voertuigen op dezelfde rijstrook naast elkaar mag rijden.
Dit is verder in een gedragsregeling vastgelegd met een aantal spelregels, zoals alleen tussen de eerste en tweede rijbaan (meest linkse banen), niet harder dan 10 km/u verschil en niet harder dan 50 km/u.

Kruising:

Code: Selecteer alles

..              ..
_    :   :   :    _
 ! < : ^ : ^ : > !
 ! | : | : | : | !
 !   :   :   :   !
 ! < : ^ : ^ : > !
 ! | : | : | : | !
Je mag niet de meest linkse of rechtse baan gebruiken om 'voor te kruipen' voor de twee banen voor rechtdoor (en andersom ook niet) :en1
Maar tussendoor rijden tot aan de stopstreep tussen de twee middelste banen wel als je rechtdoor gaat :)
Afbeelding(M.I.A.)
.
Afbeelding a.k.a. Jaap-Hein
Ed Vissers
Motorloos

De vraag is volgens mij nog steeds of je op dezelfde rijstrook naast elkaar mag rijden. Ook als er slechts sprake is van 1 rijstrook. Naar mijn overtuiging is dat met de invoering RVV1990 niet meer verboden. Dat betekent dat je een file op de afrit aan de linkerzijde mag inhalen. Links inhalen mag, ook als er geen sprake is van een file.

Bestaat de afrit uit 2 rijstroken dan mag je er ook tussendoor als er sprake is van een file.

Maar wat als je een verkeerslicht nadert? Is de rij auto's of zijn de rijen auto's te bezien als een file. In mijn ogen wel. Ik zie geen belemmering om in te halen tot voor het verkeerslicht. De laatste auto's zullen in de regel niet stilstaan maar wel beduidend langzamer rijden dan ter plaats is toegestaan. Dat doen die auto's omdat ook de auto's voor hen langzamer rijden. Daarmee wordt nmm aan het begrip file voldaan. Als auto's stil gaan staan heft dat feit het begrip file niet op. Zijn er dus 2 rijstroken en het verkeerslicht staat op rood dan mag je in mijn overtuiging doorrijden tot aan de kop van de file dus tot vlak voor het verkeerslicht.
Groetjes,

Ed

BertG

Bericht door BertG »

Dat betekent dat je een file op de afrit aan de linkerzijde mag inhalen. Links inhalen mag, ook als er geen sprake is van een file.
Woow. Even twee gemengde zaken ontrafelen.
Want het woordje 'ook' suggereert dat je een file links mag inhalen.
Je zegt namelijk verder nog:
Dat betekent dat je een file op de afrit aan de linkerzijde mag inhalen.
En dat mag NIET over dezelfde rijstrook van de file. Wel op de hoofdrijbaan. Mits er geen sprake is van pijlen in het wegvak.

We moeten in dit topic twee dingen goed gescheiden houden:
de (niet meer gedoog)regeling van rijden tussen de fileS door en inhalen over 1 rijstrook.

Dan met betrekking tot je twee vragen:
Ja, je mag op 1 rijstrook een ander voertuig (links) passeren.
Wel slechts links, want "een ander voertuig" betreft dus géén file of files.
Dus en je 'gewoon' aan het inhalen en dat geschied links (tenzij).
Tenzij: het afslaand verkeer betreft dat richting aangeeft of verkeer langs een blokmarkering of verkeer dat een rotonde nadert.
Als het een file betreft: zie later.

Nee, je mag niet voor een verkeerslicht oprijden tot vóór(bij) de stopstreep.
Dan negeer je namelijk het rode verkeerslicht (€220).

Dan het links inhalen van méér dan 1 voertuig ofwel "een file van voertuigen".

De hele (niet meer gedoog)regeling gaat over TUSSEN DE FILES DOORRIJDEN.
En niet over LANGS EEN FILE rijden (zijnde een file op één enkele rijstrook).

Hier (ik bedoel de vraag van topic opener) praten we over een file op een afrit die via de ernaast gelegen snelweg wordt gepasseerd om niet achteraan aan te hoeven sluiten.
Ik stel vast dat de rechter rijstrook langs de afrit kennelijk vrij was om te gebruiken.

Als een afrit uit slechts één rijstrook bestaat rij je overal over de ene rijstrook (zijnde de afrit)
of vervolg je op enig moment je weg via de verharding links of rechts náást die rijstrook. (Dat mag nooit)

Als een afrit uit meer dan één rijstrook bestaat dien je tussen de file door te rijden, en niet links of rechts erlangs.
de file op baan richting afrit dus links voorbij gereden en mijzelf in de buurt van het puntstuk ingevoegd
om vervolgens rustig :b tussen de twee rijen auto's tot aan het stoplicht voor te kruipen.
Het voorbij rijden van de file (over de naastgelegen rijbaan) is niet verboden maar kan wel tot gevaarlijke situaties leiden.
Denk aan mijn uitleg over art. 5 WVW1990.
Zolang er niet over het puntstuk wordt gereden kan dat geen aanleiding tot bekeuren zijn.
Kennelijk bestaat de afrit uit 2 rijstroken en daar mag je tussendoor in geval van file op BEIDE rijstroken.

Formeel gezien mag je bij rood licht niet voorbij de stopstreep.
Maar om tussen de voorste auto's te blijven staan is ook niet verstandig.
Evenmin is het verstandig om pal voor een vrachtwagen te gaan staan als dat (een van) de voorste auto's is.

Uit de officiële regeling:
Er mag geen gebruik gemaakt worden van:
* vluchtstrook: de strook uiterst rechts van de rijbaan, bedoeld voor hulpverlening.
* redresseerstrook: de asfaltstrook tussen de linker rijstrook en de linker vangrail; hier ligt veel vuil.
* doelgroepstrook: weggedeelten bedoeld voor bussen, vrachtverkeer of trams.
* verdrijvingsvlak: vlak met schuine strepen (bij overgang naar minder rijstroken.
* puntstuk: witte wegmarkering (ook wel 'taartpunt' genoemd).

Bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, kiest u positie tussen de twee meest linkse rijstroken.
bron: http://www.motorplatform.nl/samenspelindefile.htm" opent="in(nieuw);venster;
benniehof
Yamaha FJR1300

Bericht door benniehof »

Tussen de file doorrijden is na de eerste keer met aardig wat adrenaline nu wel een redelijk vertrouwd iets geworden, de koekblikjes daar gelaten die het gat moedwillig blijven dichtgooien :evil: (ach als dat hun enige hoogtepunt is van die dag mogen ze van mij genieten de stumpers :lol: ) opletten is dan ook het belangrijkste en het moment dat er enige vaart in de file kom voeg ik weer netjes in (Tevens als er een ervarener motorrijder achter me zit laat ik die voor met meestal een dankbaar knikje als gevolg, ik laat me niet harder door een file jagen dan ik zelf vertrouwd vind!).

Bij het stoplicht naar voren doe ik eigenlijk nooit. A; het risico van plotseling groen en inderdaad blindelings gas geven van de auto's is geen prettig idee lijkt me en B; dit zal nog beginners geluk zijn van me, mijn motortje is al twee maal afgeslagen bij het wegtrekken voor het stoplicht :oops: en als je dan net met stoer vertoon vooraan bent gaan staan is dat niet je beste trots momentje :tg

Voor mij zijn twee dingen het belangrijkste, ik moet er zeker van zijn en het moet veilig zijn anders wacht ik liever tien minuutjes meer dan binnen kortere tijd het asfalt te mogen ruiken van dichtbij of erger.
Yamaha FJR 1300 ABS 2007
Honda Deauville 1998
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”