Wat zou er aan de Deauville veranderd moeten worden?

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Han

Bericht door Han »

BertG schreef:Heel veel van de suggesties zijn of met minimale aanpassing zelf te doen of zijn zo over de top dat het dan geen Deauville meer is (bijv. 4 cilinder ipv 2/cruise control/xenon).
Tjonge wat een ongenuanceerd commentaar. Hoeveel km per jaar zit jij ook al weer op je motor?

Han.
RonalT

Bericht door RonalT »

Han schreef:
BertG schreef:Heel veel van de suggesties zijn of met minimale aanpassing zelf te doen of zijn zo over de top dat het dan geen Deauville meer is (bijv. 4 cilinder ipv 2/cruise control/xenon).
Tjonge wat een ongenuanceerd commentaar. Hoeveel km per jaar zit jij ook al weer op je motor?

Han.
Om eerlijk te zijn vindt ik het niet zo'n 'ongenuanceerd' commentaar. Als je eens goed om je heen kijk zijn er motoren die aan verschillende eisen voldoen.
Meer vermogen en meer cilinders = ST 1100 / 1300 de Honda Pan-European

Meer vermogen, meer cilinders, lampjes aan de zijkant en Cruise-Control = GL 1500 / 1800 de Honda Goldwing.

Xenon zal in de toekomst wel min of meer standaard worden net als LED verlichting.

Nee, ongenunceerd vond ik de reactie van Bert niet, hij onderbouwd een en ander.
(Als we dan toch ongenuanceerde uitspraken aan het doen zijn vind ik jouw bericht denigrerend.)
Maar dat zeg ik niet, we kunnen het beter gezellig houden.
BertG

Bericht door BertG »

Han schreef:Tjonge wat een ongenuanceerd commentaar. Hoeveel km per jaar zit jij ook al weer op je motor?
Ik zie werkelijk geen link tussen het aantal kilometers wat iemand rijdt en de inhoud van mijn reactie.
Het gaat om de inhoudelijk stelling, daar hoef je zelfs geen meter voor te rijden om daarover te praten.
BTW: Ik doe mijn woonwerkverkeer op de motor èn mijn werk op de motor. Verder getallen doen er niet toe. Ik hou ze niet bij en het gaat, nogmaals, niet om de absolutie waarden ervan.

Het karakter van een motor wordt in hoofdzaak bepaald door het blok en de tuning ervan. Als jij een viercilinder wil dan zijn daar zat alternatieven.

Waarom zou Honda ooit een 2-cilinderblok als uitgangsbasis genomen hebben voor de Deauville?
Dat heeft met kosten te maken en met het motorkarakter te maken.
Wil je een 4-cilinderblok dan zit daar een ander karakter en prijskaartje aan en niet te vergeten een ander model frame en kuip.
Dan kun je dus terug naar de tekentafel. Zo'n 4-cilinder-motor zou er misschien komen of zijn maar heet dan met zekerheid geen Deauville en kost met zekerheid meer.

De vraag zal ook zijn: staat ie dan in 2011 weer op de 3e plaats?
Voor jou misschien niet belangrijk, voor mij zeker niet, maar voor Honda wel. En die moet aantallen verkopen.

En de vraag was niet 'ontwerp een ideale motor (voor jezelf)' maar een update voor de nieuwe Deauville. Die dus voldoet aan een grote gemeenschappelijke deler.
Laatst gewijzigd door BertG op 13 aug 2010, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Mathijs

Bericht door Mathijs »

EricvZ schreef:Okee, hier mijn verlanglijstje ..

- 80/85pk
- 750/800cc motor
- benzineverbruik 1:25
- 25 kg lichter
- xenon verlichting / led achterlicht
- alarmlicht schakelaar aan de linkerkant (ipv aan de rechter)
- verlengd voor spatbord (Extender Fender)
- elektrisch verstelbare ruit
- windafgeleiders voor de handen
- beetje fraai uitziend onderkuipje met wat meer bescherming voor de benen en voeten
- 12volt aansluiting in opbergvakje
- buitentemperatuurmeter
hier ben ik het ook mee eens maar een aantal dingen kun je zelf voor relatief weinig geld doen zonder dat het een hoop geld kost via de dealer.
bijv de Xenon. voor €50 heb je al een auto kit (wel 2 lampen) werkt goed.
en een 12v contrastekker heb je ook voor nog geen 10 euro incl de benodigde meters kabel
Stephan
Moto Guzzi Stelvio

Bericht door Stephan »

Hebben we het al eens over afneembare koffers gehad ipv de geïntegreerde koffers? Zoiets als wat de FJR heeft, bedoel ik dan.
Leef en geniet nu, want het leven is geen generale repetitie. ;)
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Dutch Steph schreef:Hebben we het al eens over afneembare koffers gehad ipv de geïntegreerde koffers? Zoiets als wat de FJR heeft, bedoel ik dan.
Ik vind het juist een voordeel dat ze geïntegreerd zijn, neemt minder plaats in dus de motor blijft wat smaller (gemakkelijk bij filerijden) en als ik een afneembare koffer wil pak ik de topkoffer mee.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Ik heb juist gekozen voor een Deauville vanwege het karakter van de motor: Een Twin.

Daarnaast heb ik ook wel eens op een leenmotor gereden (Fazer 600) met 4 cylinders. Daar werd ik erg nerveus van maar dat lag waarschijnlijk meer aan het feit dat ik toen op een Dragstar 1100 reed (ook een Twin).
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
RonalT

Bericht door RonalT »

Het V-twin blok van Honda heeft zich al ruimschoots bewezen. Beresterk en vreselijk zuinig.

Mijn vorige 2 motoren (Honda VT 750 C - 1983 en een Shadow 750 1983) reden tussen de 19 km / L (gem 150km/uur) en 26 km / L (normaal verkeer) met een enkele keer een gunstige uitschieter tot 33 km / L (vakantieritten) aan toe.

Sterk blijkt wel uit het feit dat ze voor Parijs - Dakar werden gebruikt door de Honda fabrieksteams.

De blokken van de Deauvilles zijn uir hetzelfde hout gesneden. Sterk en zuinig. Dus zo laten.

Ook geen 4-cilinder van maken. Een kennis van mij reed een VF 750 C en als wij samen waren weggeweest en we gingen tanken tankte hij een liter of 10 en ik 8 - 9 voor dezelfde afstand op dezelfde manier gereden.

En de koffers? Nee, laat maar mooi zo geïntegreerd. Anders krijg je van die koffers die naast de motor hangen. Dit is echt veel mooier.
Wij hebben (hele mooie) Deauville-binnentassen en dan pak je alles in een keer uit de koffers. Heel gemakkelijk.
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Ik heb zelf op een Suzuki Bandit 650 en op een Honda CBF500 gereden om te lessen. Waarschijnlijk ga ik komend weekend nog wel even op een R 1150 RT rijden. Persoonlijk bevalt me die heerlijke V-twin onder m'n deufje wel. De 2-in-lijn schiet niet op en is me iets te nerveus, net als de 4-in-lijn die z'n koppel pas vanaf 5000 rpm ontwikkelt. De boxer hoef je niet plat te mikken naar mijn idee want dan schaaf je gelijk je cylinderkoppen mooi af. Da's overigens mijn idee. Niet m'n ervaring.
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
dirk de wit

Bericht door dirk de wit »

Wat mij betreft wat meer vermogen( zonder dat het verbruik omhoog gaat :-) graag 70-75pk met een 6e versnelling,om nog rustiger te toeren!
Een ander stuur; mooi alu-stuur uit twee delen bijvoorbeeld ( ik vind dat chroom-stuur helemaal niet bij de rest van de motor passen)
Handvatverwarming bediening in de armaturen (zoals bij bmw bijvoorbeeld) en boordcomputer bedienbaar vanaf het stuur.

Ik zou het ook niet erg vinden als de bedrading en remleidingen wat netter weggewerkt zouden zijn,en de plastic delen wat netter afgewerkt zouden zijn(kieren graag overal hetzelfde) ;kortom iets betere afwerking van sommige details graag!

Service intervallen naar 10.000 km (ik moet nu elke 1,5-2 maanden naar de garage voor een beurt)

En daar wil ik dan best iets meer voor betalen :-)
Don

Re: Het vermogen en koppel van de Deauville (NT700V)

Bericht door Don »

Ik hoef niet meer vermogen, zou liever willen dat het gewicht OMLAAG gaat.
Waar zou je de deaville het best kunnen laten afslanken ?
Als ik kijk naar die zware wielen met dikke schijven, denk ik dat daar veel winst is te behalen.
het onafgeveerd gewicht wordt lager hetgeen altijd goed is.
En moet dat motorblok nou wel zo zwaar zijn ? met waterkoeling en electrische ventilator ?
Vlg. mij is het blok van een Ducati 900 (ook een V-twin) lichter dan die van de Deaville, geen waterkoeling, geen elektrische ventilator, geen brandstofpomp. Allemaal overbodige dingen. Kan alleen maar kapot gaan. En dan die uitlaat, ook weer overdreven zwaar.
Marcel
Honda NT700VA
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Don,

Waarom moet het gewicht omlaag?
Als je rijdt heb je daar toch geen last van?

OK, beetje :ot
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil...
Don

Bericht door Don »

Een lichte motor is veel wendbaarder en makkelijker te hanteren. Bovendien accelereer je sneller bij hetzelfde vermogen en scheelt het in benzineverbruik en wat dacht je van het parkeren ?
Misschien geen probleem voor een grote sterke beer van 2 meter, maar voor slanke ranke dames die de deauville ook wel eens uit willen proberen is het
gewicht best wel een probleem en voor mij trouwens ook. Ik sleur me rot om de motor uit de tuin te krijgen en ik moet echt oppassen dat ik hem niet om laat vallen.
Technisch gezien is het ook veel moeilijker om een lichte motor te construeren. Stel je eens voor, een Deauville met een titanium frame, carbon wielen
en beplating, Keramische schijven en misschien toch maar een ketting i.p.v. een zware kardan en een vergaande afslanking van het blok en ga zo maar door....
Als je motor vele kilo's lichter is dan kan je vering ook lichter uitgevoerd worden en heb je ook niet van die zware banden nodig.
Voor zo'n motor betaal je natuurlijk een godsvermogen voor, maar dan heb je ook wat.

Nou ja ik droom maar wat weg :brrr
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Een Deauville zonder cardan is geen Deauville. :roll:

Als ik een motor met ketting had gewild, had ik wel een Transalp of Varadero gekozen (hogere zit).
8)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Hans van D
Motorloos

Bericht door Hans van D »

@Don, zijn er op dit moment geen motoren die aan jouw droom voldoen? Er zijn vele soorten en ongetwijfeld ook lichte motoren. Alleen ben je dan niet zo (wind)beschermd als op een Deauville. :wn1 Maar daar kies je dan zelf voor.
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Don

Bericht door Don »

Eigenlijk niet, de deauville vind ik qua model wel mooi, daar hoeft niks aan veranderd te worden, het karakter vind ik ook wel OK, ontspannen toeren, maar onderhuids heb ik wel een aantal wensen.
Ed Vissers
Motorloos

Re: Wat zou er aan de Deauville veranderd moeten worden?

Bericht door Ed Vissers »

Als ik dat allemaal ga opnoemen :)

Hier een voorbeeld van hoe hij er dan ongeveer uit zou komen te zien:

Afbeelding

In ernst,

wat toename van het gewicht zou hem ook wat minder zijwindgevoelig maken.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Nou komt de aap uit de mouw: je wilde eigenlijk helemaal geen Witte! ;) Ik weet niet of meer gewicht de Deauville minder zijwindgevoelig zou maken, ik ben zelf volgens mij de grootste windvanger op m'n Deauf en ik leg toch ruim genoeg gewicht in de schaal ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos

Dat gewicht heeft wel een hoger zwaartepunt.
Groetjes,

Ed

Hans van D
Motorloos

Bericht door Hans van D »

@Koen, je kunt je stuur beter verlagen, dan komt je zwaartepunt lager en dat komt je wegligging ten goede. :l
Groeten,
Hans

Ik reed op een groene NT650V van 2002.
Missy
Honda NT650V

Bericht door Missy »

Ik krijg toch een beetje de indruk dat sommige beter een andere (lees: meer aan de "eisen voldoenenden") fiets moeten kopen.
(En daar dan misschien een Deauville sticker opplakken :lol: :lol: )

Bijna alles is er al aan versleutelt..... Is de kleur nog naar wens? :P
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Zit er over te denken 'm over te spuiten. ;)
Verder is ie best wel naar wens zo...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Frans57

Bericht door Frans57 »

Mijn deauville is een prima handelbare motor daar hoeft van mij niets aan veranderd te worden .
Wat wel prettig zou zijn wanneer de versnellingsbak verbeterd zou worden.
In de 3 de of 4de versnelling door een dorpje heen vind de deauville niet echt leuk
Als het toerental laag ligt dan komen er veel bijgeluiden uit de versnellingsbak en waarschijnlijk ook van het cardan

Verder zo het heel prettig zijn wanneer honda de prijzen van onderdelen en exta optie's beter betaalbaar zou maken .

Honda hoeft de letters niet zo letterlijk te nemen
H =hoge
O =onkosten
N=na
D=dure
A=aanschaf

De kofferdeksels van de 650 zijn beter doordacht in geval van omvallen motor of ongeval .
Het onderste gedeelte zwart kunstof daar zie je 100x minder schade op als bij de 700.
Verder ben ik het met een aantal leden eens
Meer aansluitpunten
Led verlichting
Werkplaats handboek vrijgeven in nederlands
voorbereiding voor radio,luidsrekers,cruiscontrol, mistlampen en navigatie
http://www.spoiledbiker.com/mcs4370.html" opent="in(nieuw);venster;
Verder zou mijn deauville niet willen missen

Groetjes

Frans
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Je hebt de letters verkeerd geïnterpreteerd Frans:
Nooit Te (650/700) Veel.
Het Onderhoud Na De Aanschaf, Dat Eigenlijk Allemaal Uitvoerbaar Voor Iedere Leek Lijkt Evenmin...
:l
(tja, Praatcafé... :wn1 )
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
BertG

Bericht door BertG »

ik heb er nog een: op (en misschien ook over) water kunnen rijden ? :mrgreen:
Don

Bericht door Don »

Ik vind de deauville een mooie motor, aan het uiterlijk hoeft er niets veranderd te worden.
Naast mijn wensen t.a.v. het gewicht heb ik toch nog een wens, onderhoudsvriendelijkheid in de zin van betere toegankelijkheid van allerlei onderdelen.
Bij Formule 1 auto's kan ook binnen luttele seconden een wiel of een neus verwisseld worden.
Nou ik erover nadenk, nog betere bescherming tegen de wind en misschien in hoogte verstelbaar zadel voor extra lange of extra kleine mensen.
mmmmm ik denk dat dat het wel is. Licht construeren is moeilijk en duur. Denk maar aan race-motoren en vliegtuigen.
Hoe dat allemaal gerealiseerd moet worden en BETAALBAAR moet blijven laat ik maar aan de Honda ingenieurs over. Hebben ze weer wat te doen.
Ed Vissers
Motorloos

BertG schreef:ik heb er nog een: op (en misschien ook over) water kunnen rijden ? :mrgreen:
Daarvoor moet je bij Suzuki zijn :)
Groetjes,

Ed

Ed Vissers
Motorloos

Don schreef:Ik vind de deauville een mooie motor, aan het uiterlijk hoeft er niets veranderd te worden.
Naast mijn wensen t.a.v. het gewicht heb ik toch nog een wens, onderhoudsvriendelijkheid in de zin van betere toegankelijkheid van allerlei onderdelen.
Bij Formule 1 auto's kan ook binnen luttele seconden een wiel of een neus verwisseld worden.
Nou ik erover nadenk, nog betere bescherming tegen de wind en misschien in hoogte verstelbaar zadel voor extra lange of extra kleine mensen.
mmmmm ik denk dat dat het wel is. Licht construeren is moeilijk en duur. Denk maar aan race-motoren en vliegtuigen.
Hoe dat allemaal gerealiseerd moet worden en BETAALBAAR moet blijven laat ik maar aan de Honda ingenieurs over. Hebben ze weer wat te doen.
Als je kleppen wilt stellen ben je idd wel even bezig. Dat was met de oude CX wel wat eenvoudiger :)

Wellicht een ander blok. Het blok van de PAN terug gebracht naar 800 cc? :)
Groetjes,

Ed

Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Ik zou een in hoogte verstelbaar zadel ook wel wat vinden. Maar dan moet het hoogteverschil wel merkbaar zijn, dus niet 3 standen met een onderling verschil van 2 mm, want dat zet geen zoden aan de dijk. Een hogere zit zou de Deauf voor mijzelf nog prettiger maken, maar anderen zijn er wellicht bij gebaat om juist een lagere zit te hebben.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Gustaf Larson

Bericht door Gustaf Larson »

Frans57 schreef:... Wat wel prettig zou zijn wanneer de versnellingsbak verbeterd zou worden.
In de 3 de of 4de versnelling door een dorpje heen vind de deauville niet echt leuk
Als het toerental laag ligt dan komen er veel bijgeluiden uit de versnellingsbak en waarschijnlijk ook van het cardan ...
Echt waar? Bij welke snelheden dan?
Ik rij in de bebouwde kom 50km/u in de 4 en 60km/u in de 5. Ducatti-rammel is pas onder de 2000 toeren.

Mijn wensenlijst voor de NTV 650(deauville)
Ik mis een 6e versnelling vanaf 100 km/u.
De motor had wel iets groter gemogen... betere rijhouding voor de langere medemens.
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”