Motorrijders aan banden gelegd.

Lekker kletsen over allerlei onderwerpen en ook over motor rijden
Plaats reactie
bruur
Suzuki V-Strom

Motorrijders aan banden gelegd.

Bericht door bruur »

Vandaag stond het volgende bericht in de Telegraaf.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/9527 ... tml?p=38,2
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
Koen
Honda Goldwing

Re: Motorrijders aan banden gelegd.

Bericht door Koen »

Ach, de Telegraaf schrijft wel meer, vaak een (kleine) kern van waarheid opgesmukt met populair taalgebruik. Maar van mij mogen ze zoveel controleren als ze willen, heb er geen last van.

Als ze daarmee de "rotte appels" er tussenuit weten te pikken ben ik er alleen maar blij mee.
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Ed Vissers
Motorloos

Bericht door Ed Vissers »

Wij hebben in de afgelopen jaren honderden kilometers over dijken gereden. Je komt ze tegen. De ASO's. Op de meeste dijken mag je max 60. Vaak wordt dan die snelheid met meer dan 100% overschreden. Die lui verzieken het voor veel andere motorrijders.
Groetjes,

Ed

Spreuk: Geloof niet alles wat je denkt :lol:
Henk Engberts
BMW R1150RT

Bericht door Henk Engberts »

Tijdens het laatste deel van de RMT cursus was er ook zo´n ASO die een onverantwoorde inhaalpoging uitvoerde. Van mij mogen zulke lui van de weg geplukt worden door de KLPD.
Time flies when I drive my Honda Deauville.
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Persoonlijk ben ik voor om op bochtige wegen een maximum in te stellen van 60 km/u. Echter, op lange rechte stukken zou deze dan als compensatie een stukje omhoog kunnen naar 100? ;)
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
2018 - heden: Trophy SE
2016 - 2018: K1300gt
2013 - 2015: Pan European 1300
2010 - 2013: XJ900s Diversion
2010 - 2010: Deauville 650
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

Op de Bloklaan bijvoorbeeld? ;)
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Onder andere. Ik weet nog wel een paar meer wegen waar het van mij zou mogen.
Ondertussen houd ik me vaker erg lekker aan de snelheid. Minder gehaast gevoel en minder stress over of je wel of niet een flitser ziet. Echter, sommige momenten wil ik nog wel lekker het gas open trekken. M'n verstand protesteert ondertussen dan genoeg om dat niet te doen.
Heeft die flitsbon nog wel z'n effect gehad. :up
I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit going to those places.
Johan

Bericht door Johan »

ikkieman schreef:Persoonlijk ben ik voor om op bochtige wegen een maximum in te stellen van 60 km/u. Echter, op lange rechte stukken zou deze dan als compensatie een stukje omhoog kunnen naar 100? ;)
Ja, want hard rechtuit is zoveel leuker dan lekkere bochten rijden??

Ik geef toe dat ik ook weleens lekker door wil rijden (dus sneller dan officieel toegestaan) op een bochtig dijkweggetje, maar ik blijf daar weg met mooi weer in het weekend, wanneer het daar het domein is van fietsers en wandelaars. Dan is er toch weinig aan om er met de motor te rijden.

Daar staat als compensatie tegenover dat ik vrijwel nooit te hard rij op de lange rechte stukken :tg
roelof
Honda NT700V

Bericht door roelof »

ik denk dat we allemaal wel weten wat kan en wat niet kan.
ik rij vrijwel altijd wel een keer te hard , bijvb bij het optrekken wat zo lekker gaat, maar nooit waar het druk is.
en je kunt inderdaad eens aangehouden worden dat je snelheid wel wat te hoog was maar daar waar het kon en niet onfatsoenlijk.
zorg er in ieder geval voor dat je onder de invorderingsgrens zit, dat moet toch genoeg speelruimte zijn?
science flies you to the moon.
religion flies you into buildings!!
a deauville doesn´t fly!! but takes you to manny places!!
Johan

Bericht door Johan »

roelof schreef: en je kunt inderdaad eens aangehouden worden dat je snelheid wel wat te hoog was maar daar waar het kon en niet onfatsoenlijk.
zorg er in ieder geval voor dat je onder de invorderingsgrens zit, dat moet toch genoeg speelruimte zijn?
Ook dat, en zorg dat je je gezonde verstand blijft gebruiken. Bijvoorbeeld door de dijkwegen te mijden wanneer je kunt voorspellen dat het er krioelt van de fietsers en wandelaars. En er niet in lange colonnes overheen rijden.

Maar motorrijders die sneller willen op de rechte stukken, en langzamer op de bochtenweggetjes ... dat is blijkbaar een nieuwe soort :lol:
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Het langzaam rijden maak het makkelijker om de motor te kantelen. Dit geeft voor mij juist een lekker gevoel in de bochten. Overigens hou ik er wel van om bochten te rijden hoor. Anders zou ik niet motor rijden.
Juist vanwege het doortrekken is het heerlijk om net even wat harder door te gaan. Daarom ben ik eerder voor een dynamische maximumsnelheid als voor een vaste snelheid.
Johan

Bericht door Johan »

ikkieman schreef:Het langzaam rijden maak het makkelijker om de motor te kantelen. Dit geeft voor mij juist een lekker gevoel in de bochten. Overigens hou ik er wel van om bochten te rijden hoor. Anders zou ik niet motor rijden.
Daarom begreep ik ook al niet dat je de snelheid op bochtige wegen naar 60 km/u wilt bijstellen (even los van het feit dat bijvoorbeeld langs de Meije die 60 helemaal niet haalt). Een verantwoorde bochtensnelheid inschatten vind ik de verantwoordelijkheid van de motorrijder zelf.

Bij hogere snelheden kun je trouwens beter niet teveel de motor kantelen (motocross stijl). Dat levert je namelijk een stuk minder grondspeling op.
stxrider

Bericht door stxrider »

roelof schreef:zorg er in ieder geval voor dat je onder de invorderingsgrens zit, dat moet toch genoeg speelruimte zijn?
Sorry roelof, maar ik vind dit een verkeerd signaal........ Net alsof hier mensen zitten die dat doen. De mensen die hier zitten komen niet aan die grens. Trouwens knappe vent die op een bochtig stukje >110 km komt, op 't rechte stuk ja. Dan zit je weer in het segment van onderstaande buikschuiver (geleend van de telegraaf ;) )

Afbeelding

Trouwens de foto die je hier ziet is een circuitfoto!
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Heh, vandaag nog met de daif de pootjes aan de grond gehad met ongeveer 35-40. Gewoon heel simpel op een rotonde. Overigens willen sommige bochten op snelwegen ook wel leuk zijn. Denk bijvoorbeeld aan de aansluiting A1-A10, A1-A9, A2-A10 en vice versa. Deze kun je ook lekker vlak nemen. Volgens m'n schoonvader is de aansluiting A1-A10 met 110 te nemen. Ik probeer het zelf liever niet uit. Je mag er 70 en 80 vind ik daar een leuke snelheid als je door kan rijden.

Overigens over inschatten van bochten gesproken. Even jullie aandacht hierop, klikkerdeklique.
Hoe rap denken jullie dat die bocht meestal genomen wordt en genomen kan worden?

Overigens, Johan.
Bij de meeste sporttourmotoren (dus ook de deauville 650 en 700 hoef je je geen zorgen te maken over grondspeling. Zodra je je motor kantelt, gaat het kantelen met de radius van de band mee. Pas zodra je echt mee moet gaan leunen om net de laatste milimeters van je loopvlak te gebruiken zou ik me pas zorgen gaan maken over grondspeling. De koffers zitten hoog genoeg om leuk te kunnen kantelen voor je je daarover zorgen hoef te maken. Overigens zijn de stepjes een goede indicator voor hoe hoog je nog zit t.o.v. de weg. Als je deze gaat raken met het asfalt kantel je em toch goed diep. Ed heeft me hier een leuk verhaal over verteld de afgelopen rit.
Mathijs

Bericht door Mathijs »

ik heb al diverse keren mn boutjes moeten vervangen an mn voetensteuntjes omdat ik de 50 bocht (vanuit Den Bosch naar Eindhoven Centrum, de bocht bij Woensel, Ikea) met 90 vlak nam, hij kan harder alleen zijn er geen motorvriendelijke vangrails :lol:
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Matthijs bedoelt denk ik dat je sommige bochten wel harder kan nemen dan mag. Het is het inschatten dat iedere weggebruiker moet kunnen en de overige weggebruikers horen zich hier dan ook naar aan te passen.
Hangen aan de motor zou ik ook niet adviseren. Er is een reden dat men dat niet geleerd wordt bij motorrijles.
Missy
Honda NT650V

Bericht door Missy »

@ Ikkieman... die weg rij ik zeer regelmatig, want dat is bij mij om de hoek.. Die flauwe bocht kan je lekker doortrekken hoor..
Maar die bocht die je net links ziet (daar waar dat grote bord staat).. daar moet je wel ff inhouden.. die is gemeen.
Maar goed, ik heb iets minder ervaring dan de meeste hier. Vraag het me volgend jaar nog maar een keer ;)

De kant "waar je met je rug naar toe staat" is leuker, langs het water helemaal naar de kop van de Nwe Waterweg.. bootjes kijken.
"Er zijn van die dagen waarbij je de koffiepoeder gewoon direct door je neus
naar je hersens wilt snuiven"
"You're young only once, but you can be immature forever"
Johan

Bericht door Johan »

ikkieman schreef: Overigens, Johan.
Bij de meeste sporttourmotoren (dus ook de deauville 650 en 700 hoef je je geen zorgen te maken over grondspeling. Zodra je je motor kantelt, gaat het kantelen met de radius van de band mee.
Misschien heb ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je het had over in "motocross stijl" rijden van snellere bochten. Dat verkleint je veiligheidsmarge namelijk aanzienlijk.
ikkieman
Triumph Trophy SE

Bericht door ikkieman »

Missy, de bocht waar ik naar linkte ligt ten oosten van Hilversum. Beetje uit de route.
Johan, klopt. Pootjes hoor je op de stepjes te houden in plaats van uitsteken, toch?
Johan

Bericht door Johan »

ikkieman schreef:Johan, klopt. Pootjes hoor je op de stepjes te houden in plaats van uitsteken, toch?
Da's SuperMoto-stijl :lol:

Ook leuk om te doen, maar niet met een Deauville :tg
Koen
Honda Goldwing

Bericht door Koen »

In de buurt van Roosendaal is al jaren een groepje motorrijders actief die het leuk vinden om bij de op- en afritten zo hard mogelijk door de bochten te gaan. Ze verzamelen dan bij een tankstation langs de A58 en gaan dan om beurten "racen".

Vanavond sloten ze de avond af met een kampvuurtje op de oprit bij vliegveld Seppe.
klikkerdeklik Brandweer, politie en ambulance waren ook uitgenodigd... wel zo gezellig.

Ik reed er net langs toen iemand met een klein brandblussertje probeerde te blussen. Wat kan zo'n motor een hoop rook geven zeg...
Grtz! Koen
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Praatcafe”