De velgen en spaken van mijn XT660R zag er na 1 jaar niet meer uit. En dat is een understatement. Het was zo er dat Yamaha ze onder garantie verving.
De dealer verving uit voorzorg (op mijn kosten zo bemerkte ik te laat) de remblokjes. Hij dat dat remstof een oorzaak zou kunnen zijn.
Nichts desto trots (=desondank (Du.))
Een jaar later weer hetzelfde liedje. Wat zei toen de dealer: moet je maar niet rijden in de winter.
Waarop ik zei: dat hoor ik anders van autofabrikanten nooit. En mijn lichtmetalen velgen van de auto zien er na 1 winter nooit zo uit.
Tegenwoordig doe ik het anders.
Ik ben selectiever met rijden, maar rij wel bijna de hele winter.
Na een winterse rit de motor even afkoelen en dan met KOUD water afspoelen.
WARM water brengt een chemische reactie sneller op gang tussen het pekel en de (licht)metalen delen.
Ik zet mijn velgen goed in de autowas.
Daarna spuit ik er vasaline van de Hema overheen. Na elke wasbeurt 1 busje voor de hele motor.
De kleine busjes lijken onvoordelig maar omgerekend is dat niet zo. Bovendien is er telkens vers en voldoende drijfgas voor een goede verneveling.
Resultaat: de motor lijkt sneller smerig want de vaseline houdt vuil vast en oogt daardoor zwart.
Maar dat maakt weer dat ik sneller tot een wasbeurt overga

.
Met een natte poetslap met warm water is de vaseline zo weg ge'wreven'.
Van wrijven is niet echt sprake, maar met een tuinslang krijg je het niet goed weg.
Of je moet de slang op de warme waterkraan kunnen aansluiten. Misschien dat dat werkt, maar dat red ik niet.
Die lap kun je daarna weggooien
Vervolgens de motor wassen als vanouds: met autoshampoo (geen afwasmiddel want dat bevat zouten!)
Ik gebruik een washandschoen, zo'n vezel ding met van die sliertjes (die van de Aktion, daar zijn ze het goedkoopst).
Werkt goed en beschermt tegen het openhalen van je handen op kleine plekjes.
Gevolgd door een nieuw busje vaseline van Hema
Ik spuit het overal op behalve op de banden, remschijven, kuipruit en zadel, maar zelfs op kunststofdelen, vorkpoten en chromen delen van de uitlaat.
Zelfs op de rubber slangen en met name op de slangeklemmetjes.
De kuipruit mag van mij ook geen sop raken enkel schoon water.
Vuil en vliegjes eventueel laten weken door een drijfnatte handdoek op de kuipruit te leggen.
Sop/shampoo tast de weekmakers in de oppervlakte van het plexiglas aan (zegt men)
Hierdoor hardt het plexiglas op den duur uit, waardoor oppervlakte breukjes zichtbaar worden (craquelé).