Een goede voorbereding is het halve werk en kan veel problemen voorkomen. Lees onderstaande punten met aandacht en zorg dat je het geregeld hebt.
Willen jullie even extra aandacht besteden aan punt nummer 5. Wij willen graag een telefoonnummer van diegene die wij in Nederland (thuis) kunnen bellen bij een calamiteit. Hiervoor hebben we een speciaal formulier gemaakt dat beschikbaar is op de webiste. Vul het formulier z.s.m. in en verstuur het.
Deze nummers blijven alleen in bezit van het bestuur en zullen na deze rit worden vernietigd. Graag het formulier uiterlijk een week voor aanvang van de Herfstrit invullen en opsturen.
We rijden de heen- en terugreis (deels) over de snelweg. Het is belangrijk dat we hierbij enkele regels hanteren zodat we ons als groep makkelijk door het verkeer kunnen bewegen.
Rij baksteensgewijs. Rij compact maar ook weer niet te dicht op elkaar. Veiligheid staat voorop. Het moet voor andere verkeersdeelnemers echter onaantrekkelijk zijn om zich tussen de groep te mengen. Laat dus geen grote gaten vallen waardoor de groep uiteen kan vallen.
De voorrijder bepaalt wanneer er ingehaald wordt. Soms staat deze in contact met een achterrijder waardoor het inhalen makkelijker is te controleren. Als we gaan inhalen, dan gaan eerst de linksrijders naar links en dan pas de rechtsrijders. Als we terug gaan naar rechts, dan gaan eerst de rechtsrijders naar rechts en dan pas de linksrijders. In onderstaand filmpje is weergegeven hoe dit verloopt.....en ook hoe het niet moet.
De maximale snelheid in Duitsland met een motorvoertuig is binnen de bebouwde 50 km/h, buiten de bebouwde kom 100 km/h. In Duitsland staan bij kruispunten buiten de bebouwde kom, borden met de aanduiding 70 kilometer per uur. Op de snelwegen geldt alleen een richtsnelheid van 130 km/h. Er is dus geen snelheidsbeperking tenzij anders aangegeven.
In Duitsland ligt de gemiddelde snelheid dus hoger dan in Nederland. Houd hier rekening mee. De voorrijders zullen over het algemeen de maximum snelheid aanhouden.
Neem bochten op een voor jouw prettige en veilige manier, maar accelereer daarna de bocht goed uit. Ga niet boven je kunnen rijden want veiligheid staat voorop. Bovendien geldt: samen uit, samen thuis. Mocht je nog niet veel ervaring hebben met het rijden in bergen en op bochtige wegen, neem dan positie vlak achter de voorrijder.
Voor een duidelijk overzicht van alle activiteiten en aanvangstijdstippen gedurende dit lange weekend wordt een draaiboek gemaakt. Lees het door of maak een print zodat je dit bij je kunt steken. Online raadplegen kan natuurlijk ook altijd.
De laatste versie van het draaiboek wordt op tijd gepubliceerd.
09:30 uur: Verzamelen op het vertrekpunt.
We vertrekken met een volle tank !
Je kunt tanken bij een van de tankstations in de buurt:
Als je voorafgaand aan de Herfstrit wilt overnachten in het hotel, dan kan dat ook, maar je moet wel zelf boeken. Een eenvoudige B&B boeken of een ander hotel in de omgeving is natuurlijk ook een optie.
Bij Linz gaan we de Rijn over met een pont. De kosten hiervoor bedragen € 3,= per motor. Zorg dat je die contant bij je hebt.
10:30 uur: Vertrek.
Zorg dat je op tijd afgerekend hebt en startklaar staat bij je motor (motor nog niet starten).
De groepsindeling met voorrijder staat (tijdig) op het forum. Indien beschikbaar zal er ook een achterrijder zijn.
Rond de middag: Gezamenlijk lunchpunt.
Vóór aankomst bij het hotel:
Rond 17:30 uur: Aankomst bij het hotel.
19:00 uur: Aanvang diner.
Vanaf 08:00 uur: Ontbijt
Vanaf 09:00 uur:
De deelnemers kunnen deze dag naar eigen inzicht besteden of ze gaan een mooie route rijden. Er wordt voor deze dag geen specifieke groepsindeling gemaakt. De routemakers hebben 2 routes uitgezet:
Vóór aankomst bij het hotel.
19:00 uur: Aanvang diner.
Vanaf 08:00 uur: Ontbijt.
09:30 uur: Vertrek gezamenlijke rondrit.
Vóór aankomst bij het hotel.
19:00 uur: Aanvang diner.
Vanaf 08:00 uur: Ontbijt.
09:15 uur: Groepsfoto
09:30 uur: Vertrek terugrit.
Rond de middag: Gezamenlijk lunchpunt.
Einde van de middag: Aankomst eindpunt rond 16:00 uur
Een terugkerend gastronomisch evenement is het clubdiner. Net als de techniekdag vindt deze plaats voor de start van het toerseizoen. Vaak wordt deze gekoppeld aan de zaterdag van het weekend van de Motorbeurs in februari. Veel clubleden zitten dan toch al centraal in het land en combineren het diner dan met de beurs. Het is de eerste gelegenheid om de draad van het motorrijden weer op te pakken na een lange winter (voor de niet doorrijders).
Het clubdiner, ooit begonnen uit een initiatief van een heel klein groepje van 8 clubleden, die elkaar tijdens de winter gezellig wilden ontmoeten. Nu uitgegroeid tot een heerlijke en smakelijke ontmoeting van Deauville-enthousiastelingen met tegenwoordig wel 45 deelnemers. Het is altijd leuk om je clubleden weer te zien. Tenslotte was de laatste gezamenlijke activiteit de Wijnmaandrit in oktober van het jaar ervoor. Net als altijd tijdens onze activiteiten zijn de kosten voor de individuele deelnemer.
Deze activiteit vindt in de koude winter plaats ergens centraal in het land in een warm en behaaglijk restaurant. Veelal wordt er voor de Deauville-club een aparte ruimte gereserveerd. Deze vult zich dan met een aangenaam en gemêleerd gezelschap, met oude bekenden, maar ook nieuwe gezichten. Blijkbaar is de drempel om te komen zeer laag en uiteraard zijn ook nieuwe leden van harte welkom. Onder het luide geroezemoes wordt een heerlijk diner genuttigd en worden plannen bedacht voor het komend motorseizoen.
De clubleden hebben er na een winterstop duidelijk weer zin in. Tijd om bij te praten dus. Ervaringen over mooie routes worden uitgewisseld, zo ook de tips over het onderhoud van de motor. Zo aan de vooravond van het motorseizoen is het ook een mooie gelegenheid voor het bestuur om de plannen voor het komende seizoen uit de doeken te doen.
De tijd vliegt voorbij tijdens het diner en voor je het weet zit je alweer aan een afsluitend dessert.
Eén keer per jaar rijden we met onze clubleden een fantastische buitenlandrit, de Herfstrit. In de regel vindt deze plaats in de maand september. Om de drie jaar wisselen we van locatie en hotel. Tot op heden hebben we vooral in de Eifel, de Moezel, Luxemburg en het Sauerland gereden. Goed bereikbaar vanuit een verzamellocatie in Nederland, waardoor we al na een korte reis in een afwisselend landschap met mooie bergen mogen vertoeven.
Wat oorspronkelijk begon met een tweedaagse rit, bestaande uitsluitend uit een heen- en terugrit, werd als snel een driedaagse rit. Aanvankelijk de eerste jaren met een zeer klein deelnemersaantal, maar uitgroeiend naar het huidige nog steeds groeiende aantal van ongeveer 35 clubleden. In 2019 werd de Herfstrit, vanwege het jubileumjaar, zelfs een vierdaags fenomeen. Inmiddels is de herfstrit niet meer weg te denken uit de activiteitenagenda van de Honda Deauville Club. Aanmelden kan vaak al in het begin van het jaar. De deelnemers boeken dan zelf hun kamers in het afgesproken hotel. Meestal zit het hotel dan ook snel vol.
De herfstrit heeft een gemoedelijk en gezellig karakter. We zijn immers vier dagen met elkaar op pad. Dit begint al ’s morgens vanaf het gezamenlijke ontbijt tot het drankje of wandeling ’s avonds na het diner. Oh ja, en ergens tussen dat ontbijt en diner wordt ook nog eens dagelijks een onvergetelijke motorrit gereden. De routemakers ontwerpen overigens deze mooie, bochtige of glooiende ritten.
Om de groep deelnemers wat te mixen, zijn iedere dag de groepen anders van samenstelling. We proberen hierbij een leuke mix te maken van personages en rijkwaliteiten, zodat iedereen het naar zijn/haar zin heeft en er ook lekker gereden kan worden. Iedere groep bestaat uit ongeveer 6 motoren. We proberen de groepen dus klein en overzichtelijk te houden. Het rijden van routes in het buitenland vergt namelijk een andere vaardigheid dan het rijden van routes in ons platte Nederland. Enige (gevorderde) motorbeheersing tijdens deze activiteit is wenselijk. Haarspeldbochten nemen met een gepaste snelheid en de juiste techniek is nu eenmaal andere koek dan rechtdoor rijden op een N-weg.
Voor sommigen een echte uitdaging. Deze (beginnende) rijders worden dan ook met raad en daad bijgestaan. De meer ervaren rotten kunnen zich, als de route en de groep dat toelaat, wat meer uitleven. We houden de veiligheid echter in de gaten en het zal nooit te spannend worden. Daarom kun je als beginneling of onervaren rijder best deelnemen aan de jaarlijkse Herfstrit, maar dan wel met de intentie dat je moeite doet om mee te komen met de groep. We zoeken geen grenzen op en houden ons aan de lokale verkeersregels, maar verwachten wel van je dat je goed aansluit binnen de motorgroep en geen gaten laat vallen. Dit geldt uiteraard ook voor het rijden in groepjes op de snelweg tijdens de heen- en terugreis.
Natuurlijk kan het voor komen dat je pech krijgt met je motor in het buitenland. Gelukkig ben je dan in een groep en luidt ons motto “samen uit, samen thuis”. Daar waar mogelijk helpen we elkaar. Zorg er echter wel voor dat jouw motor voor de Herfstrit in goede staat verkeert. Controleer alles (oliepeil, vloeistofpeilen, bandenspanning, bandenprofiel, verlichting, etc…) ruim voordat je meegaat met de reis. Clubleden helpen je graag onderweg, maar we zijn natuurlijk geen sleepdienst of verzekeringsmaatschappij.
Kortom de Herfstrit is een mooie belevenis, welke door sommige clubleden als het hoogtepunt van het motorseizoen wordt gezien.
Voorafgaand aan en ten tijde van de Herfstrit zullen verschillende sub-menu's beschikbaar zijn waarin additionele informatie staat voor de deelnemers aan de Herfstrit.
Gedurende het seizoen organiseert de Honda Deauville Club vele activiteiten. In februari begint dat al met een clubdiner gevolgd door de techniekdag in maart. De eerste toerrit wordt gereden in april en de laatste houden we in oktober.
Op onderliggende pagina's vind je de kalender met de datums en een overzicht van de verschillende activiteiten en een toelichting hierop.